handdator

Visa fullständig version : Ont i axelövningar.


Aftonbladet
2009-01-25, 12:25
Jag fick så pass ont i axelövningar igår att jag inte kunde genomför dem. Tänkte inte tvinga mig igenom dem. Är i axelpressar som jag lyfter över huvudet och i cabelcross speciellt.

Smärtan sitter på utsidan och går ner i armen mellan triceps och biceps.
Skulle nog säga att den sitter mest där i armen.

Några ideer?

Martin Löwgren
2009-01-25, 13:12
Jag fick så pass ont i axelövningar igår att jag inte kunde genomför dem. Tänkte inte tvinga mig igenom dem. Är i axelpressar som jag lyfter över huvudet och i cabelcross speciellt.

Smärtan sitter på utsidan och går ner i armen mellan triceps och biceps.
Skulle nog säga att den sitter mest där i armen.

Några ideer?Låter som nån form av påverkan av m. supraspinatus (googla subacromialt smärtssyndrom resp impinchment axelled).

Mvh

Aftonbladet
2009-01-25, 13:40
Jag tror det har utvecklats i cabelcross. Där jag går ändå upp till startläget när jag går tillbaks det har aldrig känts naturligt eller bra men eftersom det är en bra övning har jag fortsatt.

Martin Löwgren
2009-01-25, 16:12
Jag tror det har utvecklats i cabelcross. Där jag går ändå upp till startläget när jag går tillbaks det har aldrig känts naturligt eller bra men eftersom det är en bra övning har jag fortsatt.
Okej ja då är det stor risk att du fått en påverkan på biceps långa sena. Jag skulle uppsöka naprapat/sjukgymnast för att få det utrett.

Mvh

Aftonbladet
2009-01-25, 16:36
Okej. Får dock se om har försvunnit vid nästa pass.
Har fått diffusa smärtor innan, som bara har försvunnit igen.

Martin Löwgren
2009-01-25, 18:36
Okej. Får dock se om har försvunnit vid nästa pass.
Har fått diffusa smärtor innan, som bara har försvunnit igen.
Japp :thumbup:

Black Star Abyss
2009-01-25, 21:31
Jag har haft ont på exakt samma ställe. Det gick över efter några veckor. Jag trodde att det var kopplat till mina rotatorcuff-problem men jag vågar inte säga om det verkligen var så.

Aftonbladet
2009-01-26, 23:44
Nu var jag ute på min nattliga promenad. 7km precis som igår.

Nu har jag en ganska stor smärta i vänster axel. Känner dock att det har blivit betydligt mindre smärtor
under dagen. Eller jag har egentlingen ingen smärta alls under dagen men jag brukar röra axeln för att känna efter. Har kommit fram till att det ömmar över trapzelius ungefär. Nu gör det bara ont i vänster axel...

Men som sagt det handlar om max 3 dagar jag har haft ont så jag tror jag bortser från någon mera avancerad diagnos..

saab900
2009-01-27, 00:35
Jag har ingen utbildning, men lite erfarenhet ;)

Självtest:

1. Stå med armen vid sidan och handflatan inåt låret. Lyft armen uppåt rakt framåt, håll den rak. Gör det ont när du närmar dig 90 graders vinkel mot kroppen? Fortsätt uppåt tills armen är helt uppsträckt över huvudet. Avtar smärtan när du nästan når yttterläget?

2. Gör samma sak fast utåt sidan.

3. Du nämnde att det gör ont i axlen när du går, det låter bekant.

4. Verkar det som om smärtan kommer "deltoidens lägsta punkt på överarmen"?

Allt detta upplevde jag när jag hade problem med supraspinatus, som gick över när en sjukgymnast satte mig på rehabövningar. Läkaren kunde naturligtvis inte hjälpa mig *rolleyes*

Jag har som sagt ingen utbildning på området och pratar bara ur min egen erfarenhet av ett likartat problem, men jag skulle ändå vilja råda dig att inte köra på, det är inte värt det. I mitt fall blev graden av smärta bara värre eftersom mer träning förvärrade problemet som sjukgymnasten uttryckte det.
Uppsök en fackman, det är billigt, 120 spänn tror jag?, du får en tid ganska snabbt, och det är enkelt.

Lycka till och krya på dig! :thumbup:

saab900
2009-01-27, 09:09
Kom på en sak till jag fick testa. Böj armen ca 90 grader och lägg handen på magen. Knyt näven, ta tag i underarmen med den andra handen och tryck armen framåt samtidigt som du håller emot runt underarmen. Detta bör kännas rejält i axeln om det är samma som jag led av.

Aftonbladet
2009-01-29, 21:35
Detta är bara sjukt i huvet. Jag gick och körde triceps, axlar och bröst idag för jag kände inte av smärtor överhuvudtaget.

Efter jag har kört 2 övningar får jag ont sätter mig i axelpress för att se om där framstår smärta och det gjorde det..

Dock gjorde det ont i höger sida vilket det inte har gjort senaste dagarna när det kändes utan då var det höger.

Sedan ibland får jag ont i ländryggen. Just nu har jag gått en runa på 6-8km och då känner jag armen som en lätt lätt somning känns som den fryser och har lite kramp i axeln som går neråt. Detta enormt lite men ändå..

Jag får väl gå till naprapaten som finns på gymmet. Dock vet jag inte ens hur jag ska förklara det....

Edit: de övningarna du sa jag skulle göra känns inte något nej..

Enda gången det känns är vid axelövningar över huvudet på gymmet och jaa när det känner för att komma någon skum känsla..