handdator

Visa fullständig version : Fulla glykogendepåer etc...


Snakebite
2009-01-25, 11:37
Visste inte vart jag skulle posta detta men det får hamna här :)

Har funderat lite på hur viktigt det är med intracellulärt tryck för muskeltillväxt. Man har ju hört att det är viktigt att ha fulla glykogendepåer hela tiden efter som detta kanske kan stimulera muskeltillväxt och inte bara är bra för fysisk prestation. Samma sak med kreatin. Vissa hävdar att en av anledningarna till att kreatin stimulerar muskeltillväxt är att det precis som muskelglykogen binder vätska i muskelcellen och att detta då ökar "trycket" i cellen och stimulerar proteinsyntes. I sa fall borde ju en skön kortisonbehandling med ödem vara super...?! Hehe...

Stämmer detta eller är det bara bull crap?

King Grub
2009-01-25, 11:58
Ja, till skillnad mot konditionsträning verkar styrketräning med tomma glykogendepåer inte uppreglera hypertrofisk genaktivitet (inte direkt hypertrofiska i fallet konditionsträning, men gener som främjar träningsresultat).

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/102/4/1604

Scratch89
2009-01-25, 12:07
Det där var helt nytt för mig. Bra tråd!

J.V
2009-01-25, 12:21
Innebär det här att man kan smörja in latsen med kortisonsalva innan ett pass så växer dom extra bra, eller vad? :p
Finns kortison i annan form också? Vad är ödem? Jag har, mig veterligen, aldrig behövt använda kortison så jag har ingen aning om något.

Förklara för mig som om jag vore fem.

Anders The Peak
2009-01-25, 13:08
Hur tror du att fördelningen av makronutrienter "kolhydrater" ska se ut för att få optimalt gensvar av träningen. Jag menar att både ha bra fettförbränning och goda förhållanden för muskeltillväxt.

Jag hade redan läst artikeln och det har varit känt för många redan under många år och det tas upp på lite amerikanska forum där de även diskuterar timningen.

Etil
2009-01-25, 13:16
Innebär det här att man kan smörja in latsen med kortisonsalva innan ett pass så växer dom extra bra, eller vad? :p
Finns kortison i annan form också? Vad är ödem? Jag har, mig veterligen, aldrig behövt använda kortison så jag har ingen aning om något.

Förklara för mig som om jag vore fem.

Om jag minns rätt så är Ödem en sjukdom du får vid protein brist..Kroppen kan inte bilda plasma protein till blodet och vätskan i din kropp sammlas i yttre kärl lr nått... så du ser väldigt svullen ut eftersom all vätska samlas under huden om jag förstått det hela rätt..

Sverker
2009-01-25, 13:26
Kwashiorkor och marasmus
http://www.lshtm.ac.uk/hpu/conflict/epidemiology/page_115.htm

Men det är nog inte rätt.

Anconeus
2009-01-25, 15:46
Visste inte vart jag skulle posta detta men det får hamna här :)

Har funderat lite på hur viktigt det är med intracellulärt tryck för muskeltillväxt. Man har ju hört att det är viktigt att ha fulla glykogendepåer hela tiden efter som detta kanske kan stimulera muskeltillväxt och inte bara är bra för fysisk prestation. Samma sak med kreatin. Vissa hävdar att en av anledningarna till att kreatin stimulerar muskeltillväxt är att det precis som muskelglykogen binder vätska i muskelcellen och att detta då ökar "trycket" i cellen och stimulerar proteinsyntes. I sa fall borde ju en skön kortisonbehandling med ödem vara super...?! Hehe...

Stämmer detta eller är det bara bull crap?

Alltså, ödem innebär att en ökad mängd vätska ansamlas mellan celler. Ett ökat intracellulärt tryck uppkommer troligtvis genom att mer vatten ansamlas i cellerna. Det är två helt olika saker :)

Snakebite
2009-01-25, 17:03
Alltså, ödem innebär att en ökad mängd vätska ansamlas mellan celler. Ett ökat intracellulärt tryck uppkommer troligtvis genom att mer vatten ansamlas i cellerna. Det är två helt olika saker :)

Jo, jag vet :) Var ironisk...där av "hehe" efter mitt antagande.

Så ansamling vätska i muskelceller av kreatin har också en positiv stumulans på muskeltillväxt precis som fulla glykogendepåer har? I så fall borde ju kreatin monhydrat vara bättre än kre-alkalyn eller kreatin ethyl ester? Förutsatt att det mesta av västskan hamnar i muskelcellerna och inte runt vävnad/under huden vill säga...

Sniggel
2009-01-25, 23:30
Att vätska samlas pga kreatin har alltid varit ett gott tecken, att folk inbillar sig att de ser pluffsiga ut vet jag inte varför då vätskan binds i musklerna och de borde ju snarare bidra till att man får ett lägre bf% (då muskelmassan ökar). Att undvika vätskeansamling så som bl a kre-alkalyn lovar tycker jag snarare verkar vara ett marknadsföringstrick då många individer tror sig se tjocka ut av vanligt kreatin. Själv tror jag att kre-alkalyn är mindre effektivt än monohydrat helt enkelt eftersom doseringen är lägre i kombination med att monohydrat faktiskt tas upp effektivt i motsats till vad som tidigare har påståtts.
Hmm nu blev jag nog lite offtopic.

Snakebite
2009-01-26, 08:52
Jo, haller med. Man ser ju biffigare ut men fragan ar om den vatskeansamlingen ar positiv for muskeltillvaxt. Nagon som har koll pa det?

Sniggel
2009-01-26, 10:24
I vilket fall som helst så bidrar kreatin till ökad muskelmassa mer än vad som kan förklaras av vad ökad prestationsförmåga (pga högre kreatinfosfatnivåer) kan göra för muskeltillväxten. Kanske beror det på ökat intramuskulärt tryck? I dunno.
Minns att jag har läst Lyle skriva om detta i något sammanhang (vid fulla glykogendepåer är det lättare att trigga muskeltillväxt). Något han utnyttjar i sina dietupplägg.

King Grub
2009-01-26, 10:28
Kanske beror det på ökat intramuskulärt tryck? I dunno.

Ökar antalet satellitceller.

Sniggel
2009-01-26, 17:24
Ökar antalet satellitceller.

Just ja, den hade jag glömt :D
Men tänk om ökat antal satellitceller kan vara en effekt utav ökat intramuskulärt tryck? Bara en tanke.