handdator

Visa fullständig version : Kritik på ett ytterligare schema (zzz?)


zarn
2009-01-24, 22:34
Hallå.

Måste göra er besvikna med ännu en tråd om just scheman. Men vill ha synpunkter så jag kan både göra saker bättre men även hitta mer variation.

Jag har tränat i ett år, är 1,97 lång och startade på 72 kg när jag började förra året. Idag väger jag 93 kg och har ökat i både vikter och teknik under detta år. Jag har försökt hitta bra variation i min träning i form av nya splits, olika reps, nya övningar och så vidare. Men det som fallit mig i smaken bäst är 2-split där jag testat nya övningar en hel del. Men som jag kört ett bra tag nu är som följer:

Dag 1(Triceps/Bröst/Axlar/Mage)
- Bänkpress
- Flyes
- Lutande bänk
- Axelpress
- Drag till haka
- Pushdowns
- Situps
- Inåt/Utåt R. Cuffs

Dag 2(Biceps/Rygg/Ben):
- Marklyft
- Benböj
- Stångcurl
- Hammercurl
- Latsdrag
- Chins
- Sittande Rodd
- Baksida lår
- Stående vadpress

(Har säkert glömt någon övning nu :o)

Det ovanstående schemat har jag kört 3-4 dagar i veckan då jag försöker köra träning varannan dag på grund utav både tidsbrist men även för att få vila ordentligt. Har här även varierat en del i reps och testat både 3 x 12, 3 x 8 och nu även 5 x 5, just för att inte köra samma sak jämnt och ständigt. Men utöver repsen har jag även försökt hitta nya övningar, självklart.

När det kommer till födan så är det något jag är en hejare på enligt mig själv. Vilket man kanske märkt på viktökningen. Dock har jag inte fått speciellt mycket mer fett, så förhoppningsvis är det en del muskler på dessa kg som jag gått upp. Men jag försöker få i mig ca 180 g protein om dagen, vilket oftast fungerar, men ibland får jag ta hjälp av proteinshakes när jag inte hinner äta i mig all protein. Men jag äter ungefär alla mål under en dag, dvs frukost(består oftast av ett ägg, två mackor med kalkon och en kopp kaffe), lunch(det som bjuds på i skolan, oftast proteinrik mat), mellanmål(oftast rester från dagen innan) samt middag. Det blir alltså tre större mål om dagen plus en mindre frukost.

Nu kommer alla dessa frågor...

Om vi börjar med träningen: Hur ser mitt schema ut? Vad kan göras bättre? Hur ofta bör man variera sig? Räcker det med att byta reps, och ibland någon övning för att variera sig? Är det 5x5 som jag kör för tillfället något att köra på?

Är det bra att köra som jag kör nu med upplägget? D.v.s träna varannan dag i form av 2-split?

Äter jag för mycket? Tre riktiga måltider om dagen + frukost?


Självklart ska man göra som man trivs bäst med, det är inte okänt för mig. Men undrar rent allmänt ifall du har några direkta synpunkter på något. Vad kan göras bättre? Hur kan jag hitta bättre variation och så vidare?

Tacksam för all feedback!

Scratch89
2009-01-24, 23:16
Tvåsplit är ett bra schema. Dock har du en konstig split; första passet blir ju mycket lättare än andra passet. Ben och rygg i samma schema kan inte vara någon höjdare. Jag rekommenderar istället att du delar upp det på press och drag, dvs bröst, axlar, triceps, framsida lår och vader ena dagen, och resten på dag två.

Hur du settar och repsar är upp till dig själv. Det låter lite underligt att träna samma repetitionsintervall oberoende av övning.

pragmatist
2009-01-24, 23:29
Jag körde samma split ett tag och det är ju sant att ben+rygg+biceps-passet blir väldigt mycket jobbigare än det andra, men man kan se det som en fördel också att inte alla pass är lika slitsamma. Kör man den splitten uppdelat på fyra dagar i veckan så får man två riktigt jobbiga dagar, två lite mer trivsamma och tre dagar vila. Det tyckte i alla fall inte jag var så dumt.

Ett annat problem som man undviker med den splitten är hur man ska planera in marklyft, styrkevändningar o.s.v. Detta brukar vara lite problematiskt i en två-split eftersom det är övningar för både ben och rygg, som man ju ofta delar upp i andra två-splittar. Men tränar man ben ihop med rygg så är det naturligt att lägga sådana övningar vid det tillfället.

Scratch89
2009-01-24, 23:30
True dat. Då kan man även variera att träna marklyft ena dagen, och böj andra. Det var väl faktiskt ett av de stora problemen jag hade när jag tvåsplittade.