handdator

Visa fullständig version : Planera


Lellan
2009-01-24, 18:36
Arbetar på ett boende som håller på att stänga, så vi lägger arbetstiderna utifrån om vi har boenden el ej, har rätt till våra helgtider, men man får välja själv om man vill ta dem eller förlägga andra tider om ingen är här.

Exet har 3 veckorsschema så förutom ovanstående är det det jag anpassar mig till. Dagistiderna med såklart.

Vet inte vilket arbete som väntar efter detta, eller när vi stänger exakt. Kan vara om ngn vecka el senast sista mars. Får man jobb där man behövs får man sticka, från att ha varit 9 pers är vi nu 4 strax 3.

Har alltid ansett mig stresstålig, men detta har verkligen påverkat mig. Trodde jag var spontan och inte i behov av så mkt kontroll, tydligen fel. Nu har jag magkatarr, ryckningar i ögat, huvudvärk pga biter ihop tänderna på natten. Tycker att jag tänker positivt och gör det bästa av situationen, psykiskt känns det faktiskt helt ok men kroppen reagerar. Vore trevligt med lite input på vad jag kan hitta på för att känna att jag styr mitt liv, just nu är det vacuum. Tack! :).

Har inte ens planer för sommaren, inga planer alls varken på kort el lång sikt.

olander08
2009-01-24, 18:40
Vad tycker du är roligt? Har du (haft) någon hobby?

Lellan
2009-01-24, 18:45
Vad tycker du är roligt? Har du (haft) någon hobby?

Träna, måla. Men är förkyld stup i kvarten (tror faktiskt att jag har feber, sitter här på jobbet å snorar, vi har en boende men den sköter sig själv fast vi måste ändå ha folk på stället). Ingen inspiration.

Fast jag har blivit mkt bättre på att spontant hitta på saker m sonen + kompisar, när jag tänker efter.

Cilia
2009-01-24, 19:10
Det du skulle behöva är någon att prata med. Kan inte arbetsgivaren ge dig det stödet i den här situationen? Det är ganska vanligt vid nedläggning om inte annat borde företagshälsan täcka ett antal samtal.

Det du upplever är helt normalt men du behöver en ventil.

Lellan
2009-01-24, 19:19
Det du skulle behöva är någon att prata med. Kan inte arbetsgivaren ge dig det stödet i den här situationen? Det är ganska vanligt vid nedläggning om inte annat borde företagshälsan täcka ett antal samtal.

Det du upplever är helt normalt men du behöver en ventil.

Chefen vet att jag spammar kolo, it´s fine by her... ;) man får inte "chatta" heter det. Tackolov benäms kolo som "forum".

Tycker inte att det är jobbigt så, det är just det där med planeringen som fukkar upp min hälsa tror jag.. Mår gott men har liksom ingen planering el "to do" list. Lite för nöjd kanske..:confused:

O.W.
2009-01-24, 23:33
SVD har kört en artikel serie i veckan om flexibilitet. Jag vet inte ifall det är OT i detta fall, för mig var det något jag direkt tänkte på i och med att jag läst den i veckan och tyckte det var intressant. Kanske passar det in i din situation att läsa. Det finns tre artiklar. Länk till första (http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/halsa/artikel_2357799.svd).

C.E.J.
2009-01-25, 02:11
Hur vet du att du har nattbruxism? Du kanske har huvudvärk av nån annan anledning.

Lellan
2009-01-25, 07:21
Hur vet du att du har nattbruxism? Du kanske har huvudvärk av nån annan anledning.

Fancy ord! Min tandläkare sa det iaf, jag har bettskena. Han såg det på tänderna och att det är märken i tungan efter tänderna.

Men visst kan det vara något annat.

O.W.

Intressant! Förutsägbar struktur i vardagen är nog inte att förakta..

Ignatius72
2009-01-25, 07:55
Har inte ens planer för sommaren, inga planer alls varken på kort el lång sikt.

Det är precis det jag hade lagt min energi på. Skaffat lite planer framåt. Kort sikt-nästa gång jag är ledig åker jag till badhuset med grabben. Om 2 veckor -åker vi till farmor/mormor/gammal kompis et etc och hälsar på. Till sommaren-har jag något annat att göra för jag har redan nu börjat leta nytt jobb.

Lellan
2009-01-25, 08:45
Det är precis det jag hade lagt min energi på. Skaffat lite planer framåt. Kort sikt-nästa gång jag är ledig åker jag till badhuset med grabben. Om 2 veckor -åker vi till farmor/mormor/gammal kompis et etc och hälsar på. Till sommaren-har jag något annat att göra för jag har redan nu börjat leta nytt jobb.

Ok, får nog göra så även om jag blivit "flexibel" så till den grad att jag vant mig på att bara göra saker spontant, för jag gör ju saker - faktiskt mer än tidigare, men behöver den där känslan av kontroll och förutsägbarhet tror jag.

Ang jobb så söker jag på arbetstid, vilket är fine by chefen pga stiltje på jobbet just nu, men en rekryterare matchar mig mot tjänster och jag har min fasta tjänst. Däremot vet jag inte vad det blir osv - men jag har 6 veckors semester så det vet jag.

Men det är som att jag helt plötsligt fått så rubbade cirklar, att när jag inte vet vad jag har här och nu el kan förvänta mig veckor, månader framöver - så har jag missat fokus längre fram. Diffust liksom. Om jag bestämmer att jag ska välja ett resmål i sommar tex, så känns det helt ointressant. Förr har jag alltid haft saker jag vill åstadkomma, nu har jag ingen längtan till något - men inte deppad eller så.

Ser ljust på framtiden även om den är oviss och jag inte strävar mot något, men stör mig på det där sista. Enda jag kan komma på är just att tillvaron är så "flexibel" nu att jag inte har ngra ramar och det blir varken hackat el malet.

Ignatius72
2009-01-25, 08:55
När jag varit i liknande situationer så har jag alltid tyckt att det varit lite spännande att inte veta vad jag gör om ett år. Lite som att få ett paket. För någonstans har jag vetat att jag alltid landar på fötterna och då kan det bli kul att se på vilket sätt, det har hjälpt mig att inte hamna i det här vacuumet mellan det gamla och det nya som ska komma. Men mitt ips är som sagt att ta tag i det själv och inte bara vänta, risken är att vacuumtiden blir längre då. Lycka till iaf.

skaparn
2009-01-25, 09:37
Är du bunden till Västerås?

Inget ont om den stan, jag har egentligen bara varit där och tävlat i Anund, men en god vän som kommer därifrån sade att det var en ganska skön omställning att flytta därifrån. Och det kan ju ha mer att göra med flyttandet i sig och en ny miljö än staden i sig. Förutom alla kartonger och det praktiska så är ju flytta ganska kul.

Lellan
2009-01-25, 09:46
Är du bunden till Västerås?

Inget ont om den stan, jag har egentligen bara varit där och tävlat i Anund, men en god vän som kommer därifrån sade att det var en ganska skön omställning att flytta därifrån. Och det kan ju ha mer att göra med flyttandet i sig och en ny miljö än staden i sig. Förutom alla kartonger och det praktiska så är ju flytta ganska kul.

Vill att min son ska ha nära till båda sina föräldrar, så ja. I övrigt inget.

Västerås är helt neutralt laddat för mig, men jag trivs var jag än är så..

Edit: Kom på att jag inte trivs i Karlskoga men det kan bero att jag bodde i en källare, sov i en bäddsoffa med en stång i ryggen, inte kände någon förutom de medelålders släktingar jag bodde hos, fick komplex för mina små bröst när jag och kvinnlig släkting hängde upp våra bh:r på tork och att jag blev väckt av korna. I jämförelse med det, så tycker jag mkt bra om Västerås.

Lellan
2009-01-25, 09:53
När jag varit i liknande situationer så har jag alltid tyckt att det varit lite spännande att inte veta vad jag gör om ett år. Lite som att få ett paket. För någonstans har jag vetat att jag alltid landar på fötterna och då kan det bli kul att se på vilket sätt, det har hjälpt mig att inte hamna i det här vacuumet mellan det gamla och det nya som ska komma. Men mitt ips är som sagt att ta tag i det själv och inte bara vänta, risken är att vacuumtiden blir längre då. Lycka till iaf.

Ska tänka på det, å tack!