handdator

Visa fullständig version : Kortisonsprayers negativa verkan på bicepsbyggande?


Aftonbladet
2009-01-24, 18:33
Jag tar och använder Nasonex ( ett kortisonspray man sprayar i näsan)
anledningen att jag använder det är att jag har kvalsterallergi och mina slemhinnor är lite sårade. Har alltid blivit bättre när jag har använt det. Mitt dagliga pappersmissbruk försvinner alltid vid längre behandling.

Jag har dock slutat när jag har upplevt mig symptomfri, tyvärr har symptomen kommit tillbaks efter ett tag.

Min fråga är om kortisonsprayet har någon påverkan på muskelbyggandet?

Kortison är katabolt har jag hört och det är mindre bra.

Tar 200mikro gram varje dag.

Påverkar det min träning och gör att mina biceps inte kommer att växa kommer jag givetvis avsluta behandlingen och så får jag väl ta den eventuella astman.

Vad säger ni? Hur katabol blir jag?

Trance
2009-01-24, 18:51
Nej

Scratch89
2009-01-24, 19:45
Det är väl en lokalbehandling? Det borde inte påverka.

Sonny.
2009-01-24, 19:49
Du behöver inte vara orolig.

jontet
2009-01-25, 23:22
en minihijack eftersom trådstartaren fått ett enhälligt svar på sin fråga; jag håller själv på att prova kortison med lokal effekt genom nasonex nässpray och pulverinhalator och har förstått att det har en uppladdningstid. efter hur lång tid når man full effekt? (märker själv inte ett smack förbättring på någon av mina allergier eller den rejäla slemproduktion jag tyvärr lidit av sen 6 mån nu efter 1.5 veckas kortisonbehandling så vore intressant att veta hur stor chans man skall ge detta innan man ger upp)

Aftonbladet
2009-01-26, 00:36
en minihijack eftersom trådstartaren fått ett enhälligt svar på sin fråga; jag håller själv på att prova kortison med lokal effekt genom nasonex nässpray och pulverinhalator och har förstått att det har en uppladdningstid. efter hur lång tid når man full effekt? (märker själv inte ett smack förbättring på någon av mina allergier eller den rejäla slemproduktion jag tyvärr lidit av sen 6 mån nu efter 1.5 veckas kortisonbehandling så vore intressant att veta hur stor chans man skall ge detta innan man ger upp)

För mig hjälper det ganska omgående, jag har dock kvalsterallergi, vilken dessutom inte är enormt utvecklad men det hjälper i alla fall.