handdator

Visa fullständig version : Biff Stroganoff, den nyttiga och enkla varianten


tb2arvd
2009-01-24, 16:27
Här har vi ett recept på någonting riktigt gott, enkelt, nyttigt och snabbt, ungefärlig tid, 30 min. Det enda negativa med denna rätt är att Biff kanske inte är super billigt, biff är ju allmänt dyrt, men kan komma över fransyska för 70-90 kr/kg ibland. Fransyska innehåller bara 2,5 g fett per 100 gram vilket gör den nästintill fettfri. En annan fördel är att det innehåller en del kreatin.

Ingredienser: (4 portioner)

ca 500 g nötkött, ryggbiff, rostbiff, fransyska, innanlår

2 gula lökar

2 msk olivolja eller rapsolja

1 tsk salt

2 msk tomatpure

1 1/2 - 2 dl vatten

2,5 dl lätt cremefraiche

pressad citron, några skvättar

Tillagning:

Skär köttet i centimeter tjocka strimlor, 3 cm långa. Skal och hacka löken. Bryn köttet i oljan. Ta av köttet i en omgång och bryn löken. Lägg tillbaka köttet och stek på lite ytterligare. Tillsätt peppar, tomatpure, salt och vatten. Efterstek under lock, ryggbigg eller rostbiff, ca 5 min, innanlår eller fransyska, cirka 20 min. Späd med creme fraichen när det är 5-7 min kvar. Smaka av med lite citron.

Serveras med ris, potatis eller pasta med en blandsallad till.

Näringsinnehåll per portion (100g kött, 300 g potatis, 15% Creme Fraiche):

kcal 440, protein 27 g, 60 g kolhydrater, 10 g fett

ENJOY!

Kinsei
2009-01-26, 09:55
Om man gillar Stroganoff och vill ha ett alternativ till biff och falukorv går det alldeles utmärkt att tillaga strimlad kyckling på samma sätt. Lätt-creme fraîchen kan ju bytas mot valfri liknande grädd- eller såsprodukt beroende på hur mycket fett man vill ha. Helt OK vardagsmat tycker jag.

tb2arvd
2009-01-30, 22:43
Håller med, det är bara till att testa sig fram med bra livsmedel och hålla koll på fettet så blir det allers!!!

/ DAniel

Spriteblender
2009-01-30, 22:59
1. Man gör inte Biff Stroganoff av ryggbiff.
Du kan göra Biff Rydbergs, men inte biff stroganoff.

kör på Märgpipa eller något liknande till det istället. (billigare kött)

Cohen
2009-01-31, 00:11
1. Man gör inte Biff Stroganoff av ryggbiff.
Du kan göra Biff Rydbergs, men inte biff stroganoff.

kör på Märgpipa eller något liknande till det istället. (billigare kött)

Biff Rydberg ska lagas på oxfilé om man ska följa de konventioner som finns.