handdator

Visa fullständig version : Ont i handleder vid bicepsträning


Willep
2009-01-24, 16:18
Hallå, nu är det så att jag får ont i handlederna precis efter jag kör vissa bicepsövningar i cirka 5-10 sekunder efter jag är klar med settet.

Då undrar jag om någon annan har samma problem? vad gör ni då för att hindra det?

Ber om ursäkt om det finns en tidigare tråd om detta, hittade ingen om det så.

tack på förhand

Brian The Family Dog
2009-01-24, 16:21
Jag brukar få ont i handlederna av att curla med rak skivstång, det löses enkelt genom att byta till en Z-stång :)

jebu
2009-01-24, 16:22
Tummen på samma sida om stången som övriga fingrar, alternativt jävligt löst grepp om stången (och nej, den far ingenstans fast man ej nyper vad man orkar)

Detta brukar hjälpa för dem flesta. Annars gör en sökning till så hittar du ett antal trådar där viss stretching tas upp.

ceejay
2009-01-24, 16:25
jag brukar få ont i handlederna av rakstång när jag inte är riktigt uppvärmd, efteråt brukar det gå okej.

Arne Persson
2009-01-24, 16:29
Jag brukar få ont i handlederna av att curla med rak skivstång, det löses enkelt genom att byta till en Z-stång :)

Inte så konstigt eftersom dina pronatorer är för stela och klarar inte av att träna med rak stång. EZ-stången löser näppeligen problemet, däremot bidrager det till problemen.

Brian The Family Dog
2009-01-24, 16:32
Inte så konstigt eftersom dina pronatorer är för stela och klarar inte av att träna med rak stång. EZ-stången löser näppeligen problemet, däremot bidrager det till problemen.

Okej, stretching kanske vore något då ?

nyrjoh
2009-01-24, 17:41
http://www.wheelessonline.com/ortho/anatomy_of_the_hand_1
Kan vara stelhet, överbelastning i pronator quadratus som du känner av när du kör med rak stång, muskeln precis nedanför handleden på bilden i länken. Det blir extra belastning på den om den är stel och du tränar i fullt supinerat läge. Börja köra supination/pronations träning genom att hålla i ytterläget på hantel eller metall handtag. Armbåge i 90° och så roterar du underarmen från ytterläge till ytterläge. Börja med så pass lätt belastning att du gör 8-10st utan större problem, 1-3set. Stretcha ut pronatorerna genom att hålla i en pinne eller liknande och ge tryck med andra handen så att underarmen går ut mot full supination, håll 30-60 sek 1-3ggr. Varje dag under en period, säg 2-4 veckor. Kör på lättare vikter under en period tills besvären avtar. Undvik EZ-stången i framtiden så blir du ej stel i pronatorerna.
Mvh

enraged
2009-01-26, 08:45
Jag hade samma problem och bytte till att ha endast neutralt(?) grepp, alltså med tummarna uppåt, när jag kör biceps.

Martin Löwgren
2009-01-26, 16:48
inte så konstigt eftersom dina pronatorer är för stela och klarar inte av att träna med rak stång. Ez-stången löser näppeligen problemet, däremot bidrager det till problemen.+1

Martin Löwgren
2009-01-26, 16:49
http://www.wheelessonline.com/ortho/anatomy_of_the_hand_1
Kan vara stelhet, överbelastning i pronator quadratus som du känner av när du kör med rak stång, muskeln precis nedanför handleden på bilden i länken. Det blir extra belastning på den om den är stel och du tränar i fullt supinerat läge. Börja köra supination/pronations träning genom att hålla i ytterläget på hantel eller metall handtag. Armbåge i 90° och så roterar du underarmen från ytterläge till ytterläge. Börja med så pass lätt belastning att du gör 8-10st utan större problem, 1-3set. Stretcha ut pronatorerna genom att hålla i en pinne eller liknande och ge tryck med andra handen så att underarmen går ut mot full supination, håll 30-60 sek 1-3ggr. Varje dag under en period, säg 2-4 veckor. Kör på lättare vikter under en period tills besvären avtar. Undvik EZ-stången i framtiden så blir du ej stel i pronatorerna.
Mvh+1 ett gammalt men mycket bra svar :)

Mourten
2009-01-26, 16:59
+1

Inte så troligt att Arne + Axon ska ha fel men enligt Fredric Delavier *stavning* så beror de på valgus i armbågsleden och går inte att strechta bort, va säger ni ?:confused:

nyrjoh
2009-01-26, 18:20
Inte så troligt att Arne + Axon ska ha fel men enligt Fredric Delavier *stavning* så beror de på valgus i armbågsleden och går inte att strechta bort, va säger ni ?:confused:

Nej, jag är övertygad om att det i de allra flesta fallen beror på stelhet i pronator qadratus.

Mourten
2009-01-26, 18:22
Nej, jag är övertygad om att det i de allra flesta fallen beror på stelhet i pronator qadratus.

Jag har de här problemet å har valt att träna med EZ senaste 1 året typ i både biccar/triccar men vill givet åtgärda problemet, men har du en film lr något på övningen du föreskriver så de verkligen blir rätt.

Tack på förhand :)*cupid*

Martin Löwgren
2009-01-26, 18:23
Inte så troligt att Arne + Axon ska ha fel men enligt Fredric Delavier *stavning* så beror de på valgus i armbågsleden och går inte att strechta bort, va säger ni ?:confused:Valgus vadå? Valgusställning? Valgusvåld eller vad menar han? Klart en stukad armbåge i valgus kan ge problem men de har väl inte skett?

Nej det är inte lika troligt som pronator quadratus.

Mourten
2009-01-26, 18:24
Jag förstår väl iof nu när jag läser igen, men en hantel känns inte som de kmr funka, borde försöka hitta en slägga eller något tror jag.

Mourten
2009-01-26, 18:26
Valgus vadå? Valgusställning? Valgusvåld eller vad menar han? Klart en stukad armbåge i valgus kan ge problem men de har väl inte skett?

Nej det är inte lika troligt som pronator quadratus.

Han menar att ffa kvinnor har de problemt, att man är född med en stor vinkel i valgus (dvs underarmen sticker iväg utåt från kroppen i armbågsleden). Jag är ingen expert men Delavier är juh x BB + är proffesor i anatomi eller något sådant, därför jag ifrågasätter men tror såklart ni har rätt om ni alla säger d.:thumbup:

Martin Löwgren
2009-01-27, 19:05
Han menar att ffa kvinnor har de problemt, att man är född med en stor vinkel i valgus (dvs underarmen sticker iväg utåt från kroppen i armbågsleden). Jag är ingen expert men Delavier är juh x BB + är proffesor i anatomi eller något sådant, därför jag ifrågasätter men tror såklart ni har rätt om ni alla säger d.:thumbup:

Ja alltså är man född med en anomali så påverkar det självklart men är man fullt frisk och har en normal anatomi så är det oftast pronator quadratus.

Arne Persson
2009-01-27, 22:01
Han menar att ffa kvinnor har de problemt, att man är född med en stor vinkel i valgus (dvs underarmen sticker iväg utåt från kroppen i armbågsleden). Jag är ingen expert men Delavier är juh x BB + är proffesor i anatomi eller något sådant, därför jag ifrågasätter men tror såklart ni har rätt om ni alla säger d.:thumbup:

Professor i anatomi? Det tror jag inte. Han är i alla fall en utmärkt tecknare.

training.r
2009-01-29, 18:28
http://www.wheelessonline.com/ortho/anatomy_of_the_hand_1
Kan vara stelhet, överbelastning i pronator quadratus som du känner av när du kör med rak stång, muskeln precis nedanför handleden på bilden i länken. Det blir extra belastning på den om den är stel och du tränar i fullt supinerat läge. Börja köra supination/pronations träning genom att hålla i ytterläget på hantel eller metall handtag. Armbåge i 90° och så roterar du underarmen från ytterläge till ytterläge. Börja med så pass lätt belastning att du gör 8-10st utan större problem, 1-3set. Stretcha ut pronatorerna genom att hålla i en pinne eller liknande och ge tryck med andra handen så att underarmen går ut mot full supination, håll 30-60 sek 1-3ggr. Varje dag under en period, säg 2-4 veckor. Kör på lättare vikter under en period tills besvären avtar. Undvik EZ-stången i framtiden så blir du ej stel i pronatorerna.
Mvh

Har du lust at länka till nån bild/video så man kan få se hur övningarna går till?
Sökte på wristtraining på youtube och fick fram nån (badmintonträning) för handlederna, är det någon liknande övning som du menar?

nyrjoh
2009-01-29, 19:56
Så här:http://www.youtube.com/watch?v=ytNU9Rn6vtg... fast med hantel med vikterna på ena änden eller något liknande, och långsammare. Kan vara bra att hålla överarmen still intill kroppen också för att undvika medrörelser.

Mourten
2009-01-29, 20:28
Professor i anatomi? Det tror jag inte. Han är i alla fall en utmärkt tecknare.

Hmm jag kanske har fel, men har för mig att han påstår något sådant på baksidan till sin träningsbok ?