handdator

Visa fullständig version : Ordningen på konditions- och styrketräning i samma pass ger olika gensvar


King Grub
2009-01-24, 10:27
We examined acute molecular responses in skeletal muscle to divergent exercise stimuli by combining consecutive bouts of resistance and endurance exercise. Eight men (22.9 ± 6.3 yr, body mass 73.2 ± 4.5 kg, VO2peak 54.0 ± 5.7 mL.kg-1.min-1) were randomly assigned to complete trials consisting of either resistance exercise (8 x 5 leg extension, 80% 1RM) followed by a bout of endurance exercise (30 min cycling, 70% VO2peak), or vice-versa. Muscle biopsies were obtained from the vastus lateralis at rest, 15 min after each exercise bout and following 3 h of passive recovery to determine early signaling and mRNA responses. Phosphorylation of Akt and Akt1 ser473 were elevated 15 min after resistance exercise but not cycling, with the greatest increase observed when resistance exercise followed cycling (~55%, P<0.01). TSC2-mTOR-S6K phosphorylation 15 min following each bout of exercise was similar regardless of exercise mode. The cumulative effect of combined exercise resulted in disparate mRNA responses. IGF-I mRNA content was reduced when cycling preceded resistance exercise (-42%) while MuRF mRNA was elevated when cycling was undertaken after resistance exercise (~52%, P<0.05). The HKII mRNA level was higher following resistance-cycling (~45%, P<0.05) than cycling-resistance exercise, while modest increases in PGC-1 mRNA did not reveal an order effect. We conclude that acute responses to diverse bouts of contractile activity are modified by the exercise order. Moreover, undertaking divergent exercise in close proximity influences the acute molecular profile and likely exacerbates "adaptation interference".

Consecutive bouts of diverse contractile activity alter acute responses in human skeletal muscle. J Appl Physiol. 2009 Jan 22.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/91221.2008v1

bigtraps
2009-01-24, 11:25
Och på vanlig svenska betyder det?

50cent
2009-01-24, 11:36
Och på vanlig svenska betyder det?

Vi har granskat akut molekylära reaktioner i skelettmuskulatur till olika utöva stimuli genom att kombinera följande skjutningarna av motståndskraft och uthållighet motion. Åtta män (22,9 ± 6,3 år, body mass 73,2 ± 4,5 kg, VO2peak 54,0 ± 5,7 mL.kg-1.min-1) var randomiserades till fullständig prövning består av antingen motstånd motion (8 x 5 ben förlängning, 80% 1RM ) följt av en våg av uthållighet övning (30 min cykel, 70% VO2peak), eller vice versa. Muskel biopsier erhölls från vastus lateralis vila, 15 min efter varje övning skjutningen och efter 3 tim passiva återvinning att avgöra tidigt signalering och mRNA svar. Fosforylering Akt och Akt1 ser473 var förhöjda 15 min efter motstånd utöva men inte cykel, med den största ökningen noteras när motståndet utöva följt cykling (~ 55%, P <0,01). TSC2-mTOR-S6K fosforylering 15 min efter varje skjutningen på motion var likartad oavsett utöva läge. Den kumulativa effekten av kombinerade utöva resulterat i olika mRNA svar. IGF-I mRNA innehåll minskades när cykling föregås motstånd utöva (-42%), medan MuRF mRNA lyftes när cykling gjordes efter motstånd utöva (~ 52%, P <0,05). Den HKII mRNA nivån var högre efter resistens-cykling (~ 45%, P <0,05) än cykling-resistens motion, medan måttliga ökningar i PGC-1 mRNA inte avslöja en för verkan. Vi drar slutsatsen att akut svar till olika skjutningarna av HOPFÄLLBAR aktivitet modifieras av utövandet ordning. Dessutom har företaget olika övning i närheten påverkar akut molekylära profil och sannolikt förvärrar "anpassning störningar".

bigtraps
2009-01-24, 11:57
Då fattade jag exakt vad som stod skrivit

PiNG.
2009-01-24, 11:58
Haha, de hjälpte mig föga :D

Men en kortfattad översättning kommer kanske ;)

C.E.J.
2009-01-24, 13:02
Haha, de hjälpte mig föga :D

Men en kortfattad översättning kommer kanske ;)

We conclude that acute responses to diverse bouts of contractile activity are modified by the exercise order. Moreover, undertaking divergent exercise in close proximity influences the acute molecular profile and likely exacerbates "adaptation interference".

Kortfattat, översättandet får du fixa själv då det inte är svår engelska.

jwzrd
2009-01-24, 13:09
Kort och gått: försöker du bli bra på två olika saker samtidigt så blir händer sannolikt varken det ena eller det andra (i någon större utsträckning).

King Grub
2009-01-24, 13:21
Och måste man köra båda träningsformerna i samma pass, och prioriterar resultat från styrketräningen, bör denna ligga först.

Plus att ju närmare inpå varandra aktiviteterna ligger, desto större blir antagligen den negativa påverkan på signalmekanismerna.

Dan S
2009-01-24, 17:14
Med andra ord är det alltså helt fullständigt värdelöst att (lite OT) träna både kondition och styrketräning, för att öka både styrka och konditions mässigt, bättre att periodisera dessa kanske?

z_bumbi
2009-01-24, 17:17
Med andra ord är det alltså helt fullständigt värdelöst att (lite OT) träna både kondition och styrketräning, för att öka både styrka och konditions mässigt, bättre att periodisera dessa kanske?

Nej det är inte värdelöst men om man vill ha maximalt utfall av styrketräningen bör man fundera ganska noga på hur och hur mycket man tränar kondition.

Ostknäcket
2009-01-24, 17:17
Med andra ord är det alltså helt fullständigt värdelöst att (lite OT) träna både kondition och styrketräning, för att öka både styrka och konditions mässigt, bättre att periodisera dessa kanske?

Nej, inte fullständigt värdelöst men inte lika optimalt, kanske.

Janne69
2009-01-24, 19:23
Jag bara måste....
Att springa en max maraton innan styrketräning är inte gynnsamt, men att värma upp i 10-20 minuter på någon konditionsapparat är nog inte hela världen. Snälla någon, säg att det borde vara en smula dosrelaterat åtminstone, så att inte alla tror att styrketräning är bortkastat om de tar cykeln till gymmet.

Ostknäcket
2009-01-24, 19:35
Jag bara måste....
Att springa en max maraton innan styrketräning är inte gynnsamt, men att värma upp i 10-20 minuter på någon konditionsapparat är nog inte hela världen. Snälla någon, säg att det borde vara en smula dosrelaterat åtminstone, så att inte alla tror att styrketräning är bortkastat om de tar cykeln till gymmet.

Vad menar du med att värma upp 10-20 min? OM man springer ganska tungt/snabbt/hårt i 10-20 min innan varje pass gör det nog skillnad.

Eddie Vedder
2009-01-24, 19:37
säg att det borde vara en smula dosrelaterat åtminstone, så att inte alla tror att styrketräning är bortkastat om de tar cykeln till gymmet.

Det finns mängder av trådar om exakt det här, i varenda tråd påpekas just det att det är dosrelaterat och att det troligtvis spelar väldigt liten roll för den som inte satsar på eliten i varken kraftsport/bodybuilding eller uthållighetsidrott.

Janne69
2009-01-24, 19:39
Vad menar du med att värma upp 10-20 min? OM man springer ganska tungt/snabbt/hårt i 10-20 min innan varje pass gör det nog skillnad.

Skillnad för de som kämpar om medaljerna kanske, men för dig, mig och 99% av befolkningen, knappast.

kraftsport
2009-01-24, 20:07
Kan även resultaten utebli om man blandar tunga set och lätta set under ett pass?

Janne69
2009-01-24, 20:21
Kan även resultaten utebli om man blandar tunga set och lätta set under ett pass?

*gah!*

Ostknäcket
2009-01-24, 20:29
Skillnad för de som kämpar om medaljerna kanske, men för dig, mig och 99% av befolkningen, knappast.

Jag presterar sämre om jag värmer upp med 10-20min cardio innan styrketräning (vilket är lite Off-topic) så därför försämras mina resultat på så sätt. Men ifall mina resultat skulle ha försämrats på sättet som tråden handlar om vet jag inte, höll inte på med det tillräckligt länge för att jämföra resultat.

King Grub
2009-01-24, 20:29
det troligtvis spelar väldigt liten roll för den som inte satsar på eliten i varken kraftsport/bodybuilding eller uthållighetsidrott.

Eller den som vill utvecklas maximalt inom det som prioriteras högst...

Det skulle lika gärna kunna vara den som har lite halvdana gener som inte vill minska sina resultat inom den träningsform han helst vill förbättra sig i.

Janne69
2009-01-24, 20:36
Jag presterar sämre om jag värmer upp med 10-20min cardio innan styrketräning (vilket är lite Off-topic) så därför försämras mina resultat på så sätt. Men ifall mina resultat skulle ha försämrats på sättet som tråden handlar om vet jag inte, höll inte på med det tillräckligt länge för att jämföra resultat.

Jag presterar bättre om jag värmer upp.

Ostknäcket
2009-01-24, 20:40
Jag presterar bättre om jag värmer upp.

Det säger jag inte emot, men det gör inte jag.

Janne69
2009-01-24, 20:52
Det säger jag inte emot, men det gör inte jag.

Ok, fine with me. Jag tänker inte försöka övertyga någon. Du gör som du vill och det är precis så det skall vara.
Min poäng var att det är inte värt att optimalonanera till alla detaljer. Jag kan garantera dig att du blir stor och stark om du tränar hårt i 5-10 år (och äter mycket mat), oavsett om du cyklar till gymmet eller blir buren dit.

Ostknäcket
2009-01-24, 21:00
Ok, fine with me. Jag tänker inte försöka övertyga någon. Du gör som du vill och det är precis så det skall vara.
Min poäng var att det är inte värt att optimalonanera till alla detaljer. Jag kan garantera dig att du blir stor och stark om du tränar hårt i 5-10 år (och äter mycket mat), oavsett om du cyklar till gymmet eller blir buren dit.

Det tror jag med, det är inte pga av det jag inte springer innan träning, det är som sagt för att jag presterar sämre. Jag tror absolut att man kan bli stor så som du säger. Men om det kvittar (för en själv) om man springer före eller efter så kan man ju lika gärna göra det efter och få denna lilla fördelen, om det ändå kvittar.

Janne69
2009-01-24, 21:10
Det tror jag med, det är inte pga av det jag inte springer innan träning, det är som sagt för att jag presterar sämre. Jag tror absolut att man kan bli stor så som du säger. Men om det kvittar (för en själv) om man springer före eller efter så kan man ju lika gärna göra det efter och få denna lilla fördelen, om det ändå kvittar.

Tummen upp :).

Black Star Abyss
2009-09-03, 15:14
Kan det tänkas att effekten av dessa olika upplägg skiljer sig tillräckligt mycket för att prioritera alternativ #2 för mig som vill bygga muskler? Eller är det obefogad nojja? Jag gissar själv att det är väsentlig skillnad mellan alternativ 1 och 2. Jag vill kunna träna både kampsport och styrketräning men absoluta prio för mig är att växa så mycket som möjligt. Kampsporten motverkar ju det så jag försöker "begränsa skadan".

#1

Mån Styrke
Tis Styrke
Ons Styrke
Tors Kondition och mjölksyraträning
Fre Vila
Lör Styrke
Sön Kondition och mjölksyraträning

#2

Mån-Tors Styrke
Fre-Lör Kondition och mjölksyraträning
Sön Vila

dojjan
2009-09-03, 15:45
Eight men (22.9 ± 6.3 yr, body mass 73.2 ± 4.5 kg, VO2peak 54.0 ± 5.7 mL.kg-1.min-1) were randomly assigned to complete trials consisting of either resistance exercise (8 x 5 leg extension, 80% 1RM) followed by a bout of endurance exercise (30 min cycling, 70% VO2peak), or vice-versa.

Om inte jag är dum i huvudet så tror jag att de i studien tränade konditions och styrkepassen direkt efter varandra. Angående ditt upplägg tror jag inte det har någon avgörande betydelse vilket av alternativen du väljer. Kör på det som känns bäst.