handdator

Visa fullständig version : EN starköl och träning samma dag

johamm
2009-01-24, 10:08
Säg att jag tränar ett hårt pass på förmiddagen, äter bra under dagen och sedan dricker 50cl starköl på krogen på kvällen.
Hur påverkar det här min träning den dagen och dagen efter???

Det här hände mig igår och har grym ångest över att mitt träningspass blev bortkastat.

Och finns det studier på hur mycket alkohol det krävs för att träningen ska förstöras?

(Har sökt men dom flesta trådar verkar handla om man festar en dag i veckan, men nu handlar det alltså bara om en öl.)

Yankeee
2009-01-24, 10:12
Att du oroar dig lär påverka dig mer än vad en öl gör.

Eddie Vedder
Det gör förstås ingen skada, att du ens orkar känna ångest över en sådan småsak påverkar nog kroppen mer negativt.

King Grub
Det "förstörs" inget, men nybildningen av muskelprotein blir mindre. Den minskningen är antagligen dosrelaterad. Det är sämre än 0 starköl, men bättre än 5.

johamm
2009-01-24, 10:24
Tack för svaren!
Då känns det bättre, men kommer nog bli nykterist framöver. :)

AmericanDragon
2009-01-24, 10:37
Att begränsa sociala livet för träningen är väl kanske något många inte skulle göra. Om du tycker det är roligt och trevligt att ta en öl på krogen ibland så tycker jag du ska göra det. Själv klarar jag inte av att dricka öl då jag hatar smaken, trots att jag är 21 år! ;)

Men så länge man inte är ute och super sig redlös varje helg så tror jag inte i praktiken att du skulle sett en signifikant skillnad på resultat om du inte tagit den där ölen eller ej. Fast nu pratar jag bara på vad jag själv tror!

Och att vara nykterist är förresten väldigt bra för alla er som är det. Inget fel med det alltså.

skaparn
2009-01-24, 10:46
Det är av ovan nämnd anledning som man i vuxen anda köper en back lättöl på sin lokala ICA-butik. Då kan man avnjuta en kall sådan och inte behöva oroa sig alls för proteinsyntesen samtidigt som man får i sig lite kolhydrater.

TheInsane
2009-01-24, 11:10
Ursäkta att jag går off topic men ganska skoj att trådskaparen blir medlem på 2 träningsforum för att ställa denna fråga =)

Onigiri
2009-01-24, 11:11
Då ska du veta min ångest när jag planerar en proteinpackad och träningsfylld helg med lillbrorsan och det hela slutar med fyllekalas istället utan proteiner och träning. :(

kungconny
2009-01-24, 22:16
Ursäkta att jag går off topic men ganska skoj att trådskaparen blir medlem på 2 träningsforum för att ställa denna fråga =)

Även lite kul att du orkar bry dig om en sådan sak ;)