handdator

Visa fullständig version : Knäböj - ass to the grass går ej


Calleman
2009-01-24, 10:06
Hej,

Har kört ett par pass knäböj med fri stång, från att tidigare ha kört den i Smith. I Smithen var där inga problem med att komma djupt ner, men det beror som bekant på att man kan stå med fötterna längre fram. När jag nu kör fri stång så kommer jag inte mer än max till 90 grader, sen vill hälarna lyfta sig.

Nu till frågan, ska man fortsätta att köra till knappa 90 grader, eller ska man sätt små vikter under hälarna och köra ass to the grass.

Sista frågan är, hur blir man vigare för att slippa denna problematik?

tntballe
2009-01-24, 10:13
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107129

Calleman
2009-01-24, 10:20
Ok, det löser stretchproblematiken, men hur ska man köra under tiden?

svedberg1
2009-01-24, 11:49
Jag brukar köra med planka, går bättre med rörelselängden då. Vet inte om det är psykist, men tycker den är skönare

capture
2009-01-24, 12:01
kanske inte alls optimalt men jag brukar lägga en liten vikt under varje fot så hälen kommer upp lite.

Scratch89
2009-01-24, 12:38
Det är inget vidare att höja upp hälarna om det inte är stöd för resten av foten.

Smml
2009-01-24, 13:05
Köp ett par tyngdlyftarskor. Dom har höga klackar vilket motsvarar (lite grann) att stå på en vikt.

Anton Fräs
2009-01-24, 13:37
Det är inget vidare att höja upp hälarna om det inte är stöd för resten av foten.

Varför inte? Min tränare som jag precis börjat köra med ordinerade mig att köra med planka under hälarna och stretcha till jag kunde köra utan planka. Jag var lite tveksam då jag inte hört att de skulle vara nyttigt, men nu kan jag iaf köra knäböj med planka, längtar tills man kan skippa den! :hbang:

Rahf
2009-01-24, 13:50
Varför inte? Min tränare som jag precis börjat köra med ordinerade mig att köra med planka under hälarna och stretcha till jag kunde köra utan planka. Jag var lite tveksam då jag inte hört att de skulle vara nyttigt, men nu kan jag iaf köra knäböj med planka, längtar tills man kan skippa den! :hbang:

Därför att du inte har något stöd för mittpartiet av foten, där du ska ha tyngdpunkten.

Arne Persson
2009-01-24, 16:22
Varför inte? Min tränare som jag precis börjat köra med ordinerade mig att köra med planka under hälarna och stretcha till jag kunde köra utan planka. Jag var lite tveksam då jag inte hört att de skulle vara nyttigt, men nu kan jag iaf köra knäböj med planka, längtar tills man kan skippa den! :hbang:

Plankan är ett jävla skit som bara döljer problemet! Stelhet! Kan du inte gå ända ner utan den så får du vänta med övningen! Kör djupare och djupare med tom stång eller ett kvastskaft tills du är smidig nog och kommer ända ner. Maximal smidighet = säkerhet.

Anton Fräs
2009-01-24, 16:52
Tillbaks till hackliften och benpressen som huvudövningar ett tag till med andra ord. :( Tack för hjälpen Arne!

Pepz
2009-01-24, 16:57
Tillbaks till hackliften och benpressen som huvudövningar ett tag till med andra ord. :( Tack för hjälpen Arne!

eller så jobbar du problemet mha töjningar i just böj ;)
fins en fin filmguide har på kolo om hur du ska stretcha för att kunna böja fint

Anton Fräs
2009-01-24, 17:02
Jag kör redan med Sheos guide (antar att det är den du syftar på?) Menar bara att mina huvudövningar i benpassen kommer gå tillbaks till hacklift/benpress. Kommer såklart fortsätta stretcha och köra Sheos utöver detta.

bubbe
2009-01-24, 17:32
Jag kör redan med Sheos guide (antar att det är den du syftar på?) Menar bara att mina huvudövningar i benpassen kommer gå tillbaks till hacklift/benpress. Kommer såklart fortsätta stretcha och köra Sheos utöver detta.

Jag begriper inte varför du måste köra benpress/hacklift om rörlighet är ditt enda hinder? kör knäböj så djupt du kan i MASSOR och skit i benpress/hacklift så kommer du snart kunna göra djupa riktiga böj. Om du mot förmodan måste pressa dig helt slut under de veckor det tar att få upp tillräcklig rörlighet så kör benpress efter böjen. Tänj på djupet under hela uppvärmningen i böjen enl sheos beskrivning.

Tolkia
2009-01-24, 17:53
I den här tråden finns ett par bra råd från bl.a. jwzrd:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124667&highlight=vigheten+kn%E4b%F6j

KniveN
2009-01-25, 03:07
Testa att stå lite bredare och vinkla ut tårna. (kl 10 - 2)

Calleman
2009-01-25, 12:05
Testade att stå ganska brett, samt vinkla ut tårna och då kom jag betydligt djupare ner. Skulle tippa på att jag kom strax under 90 grader, är det ett fullgott djup, eller ska man verkligen gå hela vägen ner?

Tror ni att man sakta men säkert gör så att kroppen kan gå längre och längre ner om man fortsätter att köra strax under 90 grader?

Vad är förresten skillnaden att köra brett jämfört med att köra t ex axelbrett? Tar övningen väldigt olika, eller spelar kvittar det?

Arf Pingvin
2009-01-25, 12:16
Du måste försöka gå djupare inte bara nypa av vid ett visst djup men det går att bli bättre på det bara genom att böja men håll alltid ryggen rak. För framsidan av lår gör det ingen skillnad vilken bredd du har. Det som händer är att man kan böja utan att skjuta fram knäna så mycket med en bredare stil. Du kan aktivera insida och baksida lår på ett annat sätt, mer hjälp av dem, mer vikt på stången ~= samma för framsida lår.

petersson
2009-01-25, 12:26
Man kan behöva släppa på litegrann för att komma förbi ett slags brytläge där det känns som att man inte kommer djupare eller att man ska ramla åt något håll..

LarsLasr
2009-01-25, 13:07
Scrolla ner till del 2 i den här artikeln så visar dom ett bra sätt att träna knäböj rörligheten på ett sätt så att man måste hålla ryggen rak.

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/5_things_youre_missing

Det känns asdrygt i början för man börjar tippa baklänges innan man ens kommit halvvägs, så var det för mig iaf. Men 3x15 med den varje dag och massvis med 1-3 minuters pass sittandes på huk med hälarna i marken och ryggen så rak som möjligt framför teven/spisen i väntan på kokande vatten/alla gånger du ska ta upp något från marken och du borde klara av fulldjup på knäböj så småningom.

Tog typ 2-3 månader för mig att nå fulldjup, men från att verkligen haft problem med det så brukar tränaren låna mig för att visa att långa/oviga personer också kan nå fulldjup.

Jag tippar fortfarande baklänges på övningen innan jag når botten, men skam den som ger sig :)

Arf Pingvin
2009-01-25, 13:21
Scrolla ner till del 2 i den här artikeln så visar dom ett bra sätt att träna knäböj rörligheten på ett sätt så att man måste hålla ryggen rak.

Glöm inte bort del 4. OHS is the shit.

Calleman
2009-01-25, 15:20
Intressanta inlägg, jag tackar alla för er hjälp och jag ska nu böja varje benpass :)