handdator

Visa fullständig version : Fast lön eller provision?


Torwald
2009-01-23, 19:22
Jag ska snart börja på ett nytt jobb, och i projektets början kommer det att innebära en del försäljning för mig. Det kommer det att göra 2-3 månader framöver. Jag kan tyvärr inte uttala mig om exakt vad det handlar om, men det är inte telemarketing och det är bara business to business. Jag kommer bara att göra detta 40-50h per månad, och har fått möjligheten att välja att ha helt fast lön eller 100% provision. Provisionen är 10-15%, och det KAN bli ganska stora summor, men det kan ju också bli 0.

Vad är era erfarenheter av provisionsbaserad lön? Det lockar lite med utmaningen, men samtidigt är det skönt med tryggheten i att ha en förutsägbar lön. Det är ingen hög lön vi snackar om, utan okvalificerad timlön på en dryg hundring i timmen. Tar gärna emot alla synpunkter!

Mescreant
2009-01-23, 19:25
Jag har ingen erfarenhet men GAMBOOOL

Scratch89
2009-01-23, 19:28
Jag skulle tagit fast lön. Med tanke på hur mycket man hatar försäljare hade jag inte vågat chansa.

C.E.J.
2009-01-23, 19:29
Is it worth the gamble? Tänker mig om du har nåt att falla tillbaka på (föräldrarna, studiebidrag, annat jobb, osv) om du nån månad skulle tjäna nada. Jag kan ju bara tala för mig själv men jag skulle lätt ta den fasta lönen, även om det inte är mycket. Känner du att du är en jävel på att sälja vad det nu är kanske det snarare vore dumt dock.

EDIT: Fan är du bara 21, Torwald? Trodde du var äldre eftersom du är så klok :)

Mescreant
2009-01-23, 19:32
Fast samtidigt påminner tråden mig om när en polares brud ringde från sitt jobb och gnällde. Hon hade jobbat i 12h och tjänat 30kr.:laugh::laugh:

Kimball
2009-01-23, 19:42
Skulle aldrig själv förlita mig på 100% provision, en blandning är ju trevligt dock. Men fast lön, utan tvekan, om den inte är under 60:-/h ^^

Cilia
2009-01-23, 19:44
Det beror väl på hur mycket du är beroende av pengarna. Det är ju en kort tid. Har du råd att spela? Hur bedömmer du din förmåga att sälja? Hur bedömmer du marknaden för produkten i dagsläget?

Lelle Pelle
2009-01-23, 19:47
Jag jobbar på provision(10%), men jag har ju även en fast lön på 17600sek utöver det. Har du ingen liknande "trygghet"?

Om det är oklart, jag får alltså 17600 om jag skulle sälja för 0sek.

von huff
2009-01-23, 19:57
Vad säljer du?

Torwald
2009-01-23, 19:59
Jag skulle tagit fast lön. Med tanke på hur mycket man hatar försäljare hade jag inte vågat chansa.
Som sagt är det inte telemarketing det handlar om, så det känns inte riktigt som det är det som jag låter beslutet bero på, om du fattar vad jag menar.
Is it worth the gamble? Tänker mig om du har nåt att falla tillbaka på (föräldrarna, studiebidrag, annat jobb, osv) om du nån månad skulle tjäna nada. Jag kan ju bara tala för mig själv men jag skulle lätt ta den fasta lönen, även om det inte är mycket. Känner du att du är en jävel på att sälja vad det nu är kanske det snarare vore dumt dock.

EDIT: Fan är du bara 21, Torwald? Trodde du var äldre eftersom du är så klok :)
Föräldrarna är rätt uteslutet, men jag har så jag klarar mig ett tag om lönen skulle bli snål. Däremot är det ju trist att lägga ner 100 timmar och tjäna 10 spänn i timmen, för jag tycker ändå att jag har rätt höga alternativkostnader :D Jag tror att produkterna är rätt lätta att sälja in för det finns helt klart en marknad för dem, så med en bra pitch och bra förarbete tror jag absolut att det går att sälja!

Japps, förresten, jag är bara 21! Jag är inte så klok egentligen, utan det är bara som jag låtsas ;)

Skulle aldrig själv förlita mig på 100% provision, en blandning är ju trevligt dock. Men fast lön, utan tvekan, om den inte är under 60:-/h ^^
60 spänn i timmen är ju slavlön! Hade också föredragit en blandning, men nu att erbjuda mig 100% provisoin är ju gambling både för mig och min arbetsgivare. Jag får ju ett alternativ, och det är ju säkrare för båda, och jag tror inte att det är så populärt om jag ändrar mig efter någon månad om det går dåligt, tyvärr.
Det beror väl på hur mycket du är beroende av pengarna. Det är ju en kort tid. Har du råd att spela? Hur bedömmer du din förmåga att sälja? Hur bedömmer du marknaden för produkten i dagsläget?
Bra poänger, tycker jag. Jag är inte beroende av pengarna i ett kortare perspektiv, men det är klart att jag inte kan nolla min månadsinkomst sådär jättelänge! Så ja, jag har råd att spela i det kortare loppet. Jag bedömer min förmåga att sälja som ganska god, eftersom jag tror att det finns en marknad för produkterna. Konkurrensen är inte obefintlig, men de ligger bra i tiden och inom en ganska medveten bransch.
Jag jobbar på provision(10%), men jag har ju även en fast lön på 17600sek utöver det. Har du ingen liknande "trygghet"?

Om det är oklart, jag får alltså 17600 om jag skulle sälja för 0sek.
Tyvärr, som jag sa ovan, har jag ingen sådan trygghet. Kommer bara att göra det här lite vid sidan av till en början, och sedan kommer jag att syssla med andra saker.

Jag kan ju klargöra en aning mer om vad det handlar om. Arbetet är på ett företag som ganska nyligen har blivit utvalda som leverantör för ett mycket stort företag inom retail i Sverige. Företaget har ett antal olika koncept, och jag ska se till att ansvariga inom olika områden i vissa koncept kompletterar sitt sortiment med att ta in våra produkter. Leverantören är alltså redan betrodd inom organisationen, så det går att fästa ganska mycket vikt vid vilka mervärden produkterna medför till sortimentet.

Jag är medveten om att det blir lite kodat nu, men blir det NÅGOT klarare?

Torwald
2009-01-23, 20:01
Vad säljer du?

Kan som sagt inte berätta det i dagsläget, men se gärna mitt inlägg ovan. Har redan förklarat ramen, men kan väl tillägga att nischen är lite eco och feelgood :)

WHITEFOLKS
2009-01-23, 20:06
Provision!

Spene
2009-01-23, 20:07
Vad tror du om din egen arbetsmoral, tror du på produkten? Du har alltså annat inkomstbringande arbete vid sidan av under den här perioden?

Min tanke är att en arbetsgivare som vill ge en anställd 100% provision är ganska osäker på personens arbetsmoral (du har ganska begränsad erfarenhet), alltså är det troligt att de ger dig ett riktigt bra provisionserbjudande, jämfört med fast timlön. Utan att veta vad det är du säljer, vilka summor det rör sig om samt hur många affärer du förväntas göra så är det omöjligt att säga hur bra 10-15% är men om du tror på produkten samt tror att du klarar det rent psykiskt utan problem så är det bara hur du känner som kan avgöra. Jag sålde mobilabonnemang på provision i tre dagar för något år sedan. Jag trodde inte på produkten, och kände mig som ett as för varje abonnemang jag sålde men hade hela tiden press på mig att sälja. Hatade det, och kommer aldrig arbeta på det sättet igen.

tobbo
2009-01-23, 20:08
Provision!

Håller med, du verkar ju hyfsad säker på att det kommer att gå att sälja produkten, och även om det skiter sig så är du ung och det borde vara en bra erfarenhet att ha med sig.

Cilia
2009-01-23, 20:09
nischen är lite eco och feelgood :)
hhmmm nu blir jag lite tveksam

Lelle Pelle
2009-01-23, 20:10
I wote provision, även utan trygghet. Du verkar ha koll, är vältalig och ger, åtminstone här, ett seriöst intryck. Jag tror att du kan kränga på bra, så länge du tror på produkten/produkterna.

Raggis
2009-01-23, 20:10
Kirbys ;)

WHITEFOLKS
2009-01-23, 20:11
Jag motiverar det främst med att du verkar ha koll på läget och hur saker fungerar tillsammans.

Torwald
2009-01-23, 20:24
Provision!
Jag motiverar det främst med att du verkar ha koll på läget och hur saker fungerar tillsammans.
Man får väl tacka, och det vore rolgit att försöka i alla fall. Det värsta som kan hända är ju att det inte går, och då går det inte.

Vad tror du om din egen arbetsmoral, tror du på produkten? Du har alltså annat inkomstbringande arbete vid sidan av under den här perioden?

Min tanke är att en arbetsgivare som vill ge en anställd 100% provision är ganska osäker på personens arbetsmoral (du har ganska begränsad erfarenhet), alltså är det troligt att de ger dig ett riktigt bra provisionserbjudande, jämfört med fast timlön. Utan att veta vad det är du säljer, vilka summor det rör sig om samt hur många affärer du förväntas göra så är det omöjligt att säga hur bra 10-15% är men om du tror på produkten samt tror att du klarar det rent psykiskt utan problem så är det bara hur du känner som kan avgöra. Jag sålde mobilabonnemang på provision i tre dagar för något år sedan. Jag trodde inte på produkten, och kände mig som ett as för varje abonnemang jag sålde men hade hela tiden press på mig att sälja. Hatade det, och kommer aldrig arbeta på det sättet igen.
Tack för synpunkterna! Jag ska gå igenom vårt sortiment mer i detalj i nästa vecka, men det jag har sett är genuint, bra kvalité och har schysst förpackning etc. Det ska alltså säljas på hylla. Vid sidan av detta studerar jag heltid och har ett annat extraarbete som ger mig överlevnadsstandard i min vardag åtminstone :)

Det stämmer att jag har begränsad erfarenhet, men det är absolut inget team eller något som värvas, utan det kommer att vara jag som är ansvarig, så jag tror inte nödvändigtvis att de tvivlar på min förmåga. I så fall hade jag nog inte fått erbjudandet över huvud taget, eller vad tror du? Jag kommer att veta mer om produktens estetik (och förhoppningsvis även andra egenskaper) inom kort, men det jag har sett tror jag definitivt går att sälja. Jag jobbade som säljare för ett mäkleri för något år sedan, och det var fruktansvärt. Då trodde jag inte över huvud taget på tjänsten, och även om jag lyckades sälja en del var det en psykisk pina.

Summorna försäljningen handlar om har jag inte sett så mycket historik över, och eftersom att det är ett projekt som börjar nu går det tyvärr inte att se statistik över tidigare prestationer heller. Jag misstänker att en beställning kan vara så liten som 3000 SEK och så stor som kanske 50-150 000 vid ett tillfälle. Hela marknaden utgörs av cirka 200 återförsäljare, och det är därför det här bara kommer att pågå i kanske 3 månader.

Jag är fortfarande väldigt osäker, men tack för din input!
Håller med, du verkar ju hyfsad säker på att det kommer att gå att sälja produkten, och även om det skiter sig så är du ung och det borde vara en bra erfarenhet att ha med sig.
Erfarenheten är såklart bra, men jag föredrar såklart erfarenheten att ha dokumenterad förmåga att prestera, inte att misslyckas, men jag förstår din poäng.
hhmmm nu blir jag lite tveksam
Utveckla gärna? Feelgood är inte rätt ute, men säg premiumprodukter i ett högre prissegment riktigade till en konsument som förmodas göra ganska medvetna val.
I wote provision, även utan trygghet. Du verkar ha koll, är vältalig och ger, åtminstone här, ett seriöst intryck. Jag tror att du kan kränga på bra, så länge du tror på produkten/produkterna.
Tack så mycket! Det är dock inte helt säkert att det räcker, det måste ju finnas verkliga argument. Min strategi är att göra ordentlig efterforskning mot så många "mål" som jag kan och faktiskt kunna presentera något relevant för köparen. Som sagt dock, vet ju inte hur det kommer att gå förrän jag provat. Jag kan dock tänka mig att de uppskattar att jag gör ett försök och jag tror att det kan leda till en del intressanta kontakter i framtiden, även om det inte går rekordbra.

Stort tack för all feedback såhär långt, tar jättegärna emot fler synpunkter. Gärna personliga erfarenheter och inte bara frågor kring vad jag ska sälja, eftersom att jag inte kan berätta så mycket :)

Cilia
2009-01-23, 20:28
Utveckla gärna? Feelgood är inte rätt ute, men säg premiumprodukter i ett högre prissegment riktigade till en konsument som förmodas göra ganska medvetna val.
jag har ingen koll på marknaden. Sen vet jag inte om jag är målgruppen. Jag blir lite anti av båda orden när någon ska sälja på mig något. Men jag fortsätter sprida fördomar och det kanske är helt rätt dör östermalmsdamer som inte har koll dvs att sälja till salongerna där.

WHITEFOLKS
2009-01-23, 20:28
Jag skulle även gilla provision för då "gör man rätt för sig". Om du inte kan täcka din egen kostnad så kommer du ju inte bli långvarig oavsett IMO (nu tar ju visserligen företaget antagligen mer i TB än vad du skulle få i provision, men ändå)

Bönne
2009-01-23, 20:32
Som ekonomin ser ut nu kan det vara farligt att köra på alternativ två. Beror såklart också på vilken bransch, ifall det bara är mot nya kunder etc.

Hur går det för de andra säljarna?

Har du inte har försäljningsjobb tidigare och inte kan så mycket om det du säljer så tar det dessutom förmodligen ett tag innan du börjar sälja.

z_bumbi
2009-01-23, 22:00
Man får väl tacka, och det vore rolgit att försöka i alla fall. Det värsta som kan hända är ju att det inte går, och då går det inte.


Hur ser försäkringsläget ut?

Torwald
2009-01-23, 22:52
jag har ingen koll på marknaden. Sen vet jag inte om jag är målgruppen. Jag blir lite anti av båda orden när någon ska sälja på mig något. Men jag fortsätter sprida fördomar och det kanske är helt rätt dör östermalmsdamer som inte har koll dvs att sälja till salongerna där.
Som jag sa tidigare handlar det inte om att sälja på någon något. Vi är redan "insålda" hos koncernen, så grovjobbet är redan gjort, om man säger så. Det kommer inte att hamna i små boutiques på Östermalm utan i större, välsorterade butiker med välkända namn.

Som ekonomin ser ut nu kan det vara farligt att köra på alternativ två. Beror såklart också på vilken bransch, ifall det bara är mot nya kunder etc.

Hur går det för de andra säljarna?

Har du inte har försäljningsjobb tidigare och inte kan så mycket om det du säljer så tar det dessutom förmodligen ett tag innan du börjar sälja.
Nu har jag inte sagt mer om vilken bransch det är mer än att det är retail, så exakt hur menar du med "Som ekonomin ser ut nu"? Den stora utmaningen är nog att flera av "målen" redan har liknande produkter, men i ett något lägre prissegment och inte med samma mer "genuina" brand.

Som jag sa tidigare är det 1) ett projekt och 2) inget säljföretag så det finns ingen statistik över hur det går "för de andra säljarna". Som jag sa är hela marknaden i dagsläget omkring 200 återförsäljare, och det finns altså ingen annan grupp säljare.

Jag förstår din sista poäng. Är väldigt motiverad till att lära mig nya saker och har lätt för att ta till mig nya kunskaper, men förstår att erfarenhet är viktigt. Jag tror dock att det kommer att gå bra, och jag ges en hel del frihet att jobba självständigt, vilket jag tror är viktigt om inte för självkänslan så för motivationen och kreativiteten.
Hur ser försäkringsläget ut?
Förlåt?

Loke
2009-01-23, 23:00
Timlön.

"Jag tror att produkterna är rätt lätta att sälja in för det finns helt klart en marknad för dem, så med en bra pitch och bra förarbete tror jag absolut att det går att sälja!"

Men det är ju så svårt att veta det innan man träffat kunderna.

Hur är det, 80% av alla nystartade företag läggs ner inom ett år? Nåt sånt tror jag. Det beror ju inte på att de flesta företagare är lata eller inte kan sin grej eller något sådant, utan att de flesta företagare faktiskt inte vet till 100% vad marknaden vill ha innan de börjar sälja. Du kommer säkerligen ha en lång lista på fel med produkten när du försökt sälja den ett par månader.

Tänk på att du är ung, och går det bra så är det ju inte så att du har kastat bort en bra chans genom att ta timlön. Istället tog du ett förnuftigt beslut och fick det på papper att du är en bra försäljare. Värdet av det är nog större än pengarna du kommer tjäna.

"Japps, förresten, jag är bara 21! Jag är inte så klok egentligen, utan det är bara som jag låtsas"
Vilket är både svårare och en mer användbar skicklighet än att vara klok på riktigt... :)

Sadde
2009-01-23, 23:02
med erfarenhet inom telemarketing måste jag rekommendera dig att välja fast lön.

Torwald
2009-01-23, 23:15
Timlön.

"Jag tror att produkterna är rätt lätta att sälja in för det finns helt klart en marknad för dem, så med en bra pitch och bra förarbete tror jag absolut att det går att sälja!"

Men det är ju så svårt att veta det innan man träffat kunderna.

Hur är det, 80% av alla nystartade företag läggs ner inom ett år? Nåt sånt tror jag. Det beror ju inte på att de flesta företagare är lata eller inte kan sin grej eller något sådant, utan att de flesta företagare faktiskt inte vet till 100% vad marknaden vill ha innan de börjar sälja. Du kommer säkerligen ha en lång lista på fel med produkten när du försökt sälja den ett par månader.

Tänk på att du är ung, och går det bra så är det ju inte så att du har kastat bort en bra chans genom att ta timlön. Istället tog du ett förnuftigt beslut och fick det på papper att du är en bra försäljare. Värdet av det är nog större än pengarna du kommer tjäna.

"Japps, förresten, jag är bara 21! Jag är inte så klok egentligen, utan det är bara som jag låtsas"
Vilket är både svårare och en mer användbar skicklighet än att vara klok på riktigt... :)
Tack för inputen!
Kanske ska klargöra några saker bara. Företaget är relativt nystartat, som man kanske kan läsa mellan raderna, men det är inte helt nytt och en av grundarna är ass. professor inom marknadsföring och strategi, så NÅGOT får man väl hoppas att kan i alla fall, även om det såklart inte är någon garant per se.

Din andra poäng är ett klokt förslag dock, och jag ska tänka på det. Eller rättare sagt, jag har tänkt på det, massor. Det här uppdraget handlar inte så våldsamt mycket om pengar (även om man måste överleva) utan självklart är det viktigt för mig att jag får dokumenterad erfarenhet. Jag har redan ganska mycket arbetslivserfarenhet bakom mig, men inte inom sälj och marknadsföring, så jag tror det skulle vara både nyttigt och roligt, även om det visar sig att jag inte fastnar för det.

Samtidigt får jag ju väga det emot att det inte är något långsiktigt karriärval, och att jag trots allt kanske skulle prestera bättre om jag kände att hela lönen var ihoptjänad som en konsekvens av min egen prestation. Dessutom skulle jag ju slippa tidspressen över att känna att man "måste" prestera något efter att ändå ha tagit betalt för ett visst antal timmar. Jag kommer att jobba mycket självständigt och ofta offsite, så det blir ju lätt att smyga in några förberedelsetimmar för att öka sina chanser.

Nåja, inte helt enkelt det här. Det lutar nog åt fast peng tror jag, men alla mina (spelande) vänner som har jobbat med försäljning på ett eller annat sätt tycker att jag ska välja provision. Hade det varit 20% provis hade det inte varit något snack, men nu är det ju en ganska stor risk jag tar, så jag vet inte.

Torwald
2009-01-23, 23:17
med erfarenhet inom telemarketing måste jag rekommendera dig att välja fast lön.

Ok berätta gärna mer! Nu är det dock inte telemarketing det handlar om, men lyssnar gärna ändå.

Sadde
2009-01-23, 23:22
Ok berätta gärna mer! Nu är det dock inte telemarketing det handlar om, men lyssnar gärna ändå.

Nu vet jag inte hur duktig där på att marknadsföra det du nu ska sälja, men ingen människa mår bra av att jobba med hög stress som 100% provision medför. Som folk skrivit innan, har jag varit med om bekanta som jobbat 2-3 dagar i streck á 6h/dag och sammanlagt fått ihop 100-300kr.

När du inte har några säkra pengar alls gör man ju allt för att få sålt sin produkt/tjänst, men ju längre tiden går utan resultat ju ivrigare blir man, tillslut mår man så dåligt att man undrar vafan man håller på med egentligen.

Tänk lite såhär:

Vad väljer du: Att få 3milj garanterat, eller ha 33,3%chans att få 10milj?

Hoppas jag var till hjälp!

WHITEFOLKS
2009-01-23, 23:37
Sadde vad väljer du:

Att få 100k 9 månader om året eller 20k 12 månader om året. Ungefär lika logiskt exempel.

Sadde
2009-01-23, 23:40
Sadde vad väljer du:

Att få 100k 9 månader om året eller 20k 12 månader om året. Ungefär lika logiskt exempel.

Självklart väljer jag att få 100k i 9månader. Men mitt exempel innehöll (till skillnad från ditt) ett alternativ med garanterade pengar och ett alternativ med endast 33,3% chans att få pengar. Du ger ju två alternativ till garanterade pengar vilket skulle innebära en FAST lön. Vid 100% provision får du inte ett enda öre om du inte säljer något.

WHITEFOLKS
2009-01-24, 00:43
Nej men ditt exempel är inte bra för det är samma payoff på båda alternativen.

Sadde
2009-01-24, 00:56
Nej men ditt exempel är inte bra för det är samma payoff på båda alternativen.

Vad menar du med samma payoff? Jag skrev 3milj respektive 10milj?

Chrillee
2009-01-24, 01:01
Jag gick på provision en gång i tiden...aldrig mer...

Fast är ju säkert.
Utmaning, ta provision.

Pudzianovski
2009-01-24, 01:06
Jag skulle valt fast lön. Fast lön innebär i praktiken att du kan gå dit utan krav på att prestera som fan gång efter gång. Dessutom tycker jag det är rätt skönt med förutsägbarhet vid ett läge som detta.

WHITEFOLKS
2009-01-24, 01:10
Man behöver ju inte prestera gång efter gång på provision heller.

Pudzianovski
2009-01-24, 01:12
Man behöver ju inte prestera gång efter gång på provision heller.

Nä, det har du rätt i, men du fattar in poäng tror jag.;)

Grisen
2009-01-24, 01:27
Kan du inte få välja det som lönemässigt går bäst i efterhand? I annat fall försök att få fram en deal med en viss summa fast och en viss summa provisionsbaserat.

Jag vet av erfarenhet att det är väldigt jobbigt att sälja in en produkt om det går tufft i början och man har 100 % provision, särskilt iom att du är färsk i gemet och inte kan produkten så bra, jag vet ju iofs inte vad det handlar om men vad jag vet är att det tar tid att bygga upp ett självförtroende för att sälja en vara, särskilt om varan är dyr och kräver specialkunskap.

Sorry att om det låter konstigt, det är sent...

WHITEFOLKS
2009-01-24, 01:27
Javisst gör jag det. Men det gäller fortfarande att provision inte nödvändigtvis=kniven på strupen.

Det är ju givetvis det som är mest lönsamt för en själv som man ska välja. I detta alternativ är det ju intressant eftersom du har möjligheten att välja en OK fast lön, det betyder ju att de själva tror på produkten hyfsat.

Med telemarketing får du ju oftast pissig fast lön eller ingen alls då de vet att det är mer lönsamt för de att göra så.

Om du tror på produkten så tycker jag att du ska välja provision, annars ska du nog inte ta jobbet alls (om du inte verkligen behöver pengarna).

shadowfire
2009-01-24, 01:34
Javisst gör jag det. Men det gäller fortfarande att provision inte nödvändigtvis=kniven på strupen.

Det är ju givetvis det som är mest lönsamt för en själv som man ska välja. I detta alternativ är det ju intressant eftersom du har möjligheten att välja en OK fast lön, det betyder ju att de själva tror på produkten hyfsat.

Med telemarketing får du ju oftast pissig fast lön eller ingen alls då de vet att det är mer lönsamt för de att göra så.

Om du tror på produkten så tycker jag att du ska välja provision, annars ska du nog inte ta jobbet alls (om du inte verkligen behöver pengarna).

Du skriver rätt vettiga inlägg mellanåt, så även detta.
Det är olika från yrken till yrken och olika förutsättningar, så det är svårt att generalisera. Jag har vänner som jobbar på provision och har pisslön o jag har vänner som jobbar på provision o äger lyxvilla på lidingö o kör Ferarri. same same, but different. Tror man på produkten och sig själv, så kan man i många fall gå hur långt som helst...

z_bumbi
2009-01-24, 16:59
Förlåt?

Hur är du täckt av försäkringar om något händer när du jobbar på 100% provision?

Torwald
2009-01-24, 18:04
Jag skulle valt fast lön. Fast lön innebär i praktiken att du kan gå dit utan krav på att prestera som fan gång efter gång. Dessutom tycker jag det är rätt skönt med förutsägbarhet vid ett läge som detta.
Jag resonerar nog inte riktigt på samma sätt. Tar jag ett jobb ser jag såklart till att prestera och leverera. Annars tar jag inte jobbet alls. Jag har ju exakt samma krav på mig att prestera oavsett om jag har fast lön eller provision, men i större eller mindre utsträckning går det ut över mig om jag inte gör det. Så tänker åtminstone jag.

Kan du inte få välja det som lönemässigt går bäst i efterhand? I annat fall försök att få fram en deal med en viss summa fast och en viss summa provisionsbaserat.

Jag vet av erfarenhet att det är väldigt jobbigt att sälja in en produkt om det går tufft i början och man har 100 % provision, särskilt iom att du är färsk i gemet och inte kan produkten så bra, jag vet ju iofs inte vad det handlar om men vad jag vet är att det tar tid att bygga upp ett självförtroende för att sälja en vara, särskilt om varan är dyr och kräver specialkunskap.

Sorry att om det låter konstigt, det är sent...
Jag ska se om jag kan deala lite i veckan. Det vore bra med typ hälften fast åtminstone, för som det känns som en lite för stor chansning nu. Samtidigt är det ju tråkigt att gå miste om möjligheten att tjäna mycket mer pengar, men jag tror ändå det lutar åt att jag tar fast. Tack för synpunkterna.

Förresten, varorna är inte dyr som i att folk inte har råd att köpa dem. De är förbrukningsvaror, och kräver ingen specialkunskap men lockar nog framför allt folk med vissa intressen.
Javisst gör jag det. Men det gäller fortfarande att provision inte nödvändigtvis=kniven på strupen.

Det är ju givetvis det som är mest lönsamt för en själv som man ska välja. I detta alternativ är det ju intressant eftersom du har möjligheten att välja en OK fast lön, det betyder ju att de själva tror på produkten hyfsat.

Med telemarketing får du ju oftast pissig fast lön eller ingen alls då de vet att det är mer lönsamt för de att göra så.

Om du tror på produkten så tycker jag att du ska välja provision, annars ska du nog inte ta jobbet alls (om du inte verkligen behöver pengarna).
Ungefär så har jag också resonerat. Det vill säga, när de är villiga att ge mig en, får man väl anse, marknadsmässig timlön som alternativ till provisionsbaserad dito betyder det ju att de faktiskt tror att produkterna kan säljas.
Hur är du täckt av försäkringar om något händer när du jobbar på 100% provision?
Jaha, nej det är jag inte. Tjänar jag inga pengar säger jag upp mig, det är väl inte mycket svårare än så. Vad skulle det vara för försäkring menar du, A-kassa?

PowPow
2009-01-24, 18:10
Jaha, nej det är jag inte. Tjänar jag inga pengar säger jag upp mig, det är väl inte mycket svårare än så. Vad skulle det vara för försäkring menar du, A-kassa?

Tror mer han menar om du råkar ut för någon olycka eller får men av arbetet. I vanliga fall har man ju försäkringar genom företaget, som täcker sådant. Men det är väl bara till att se över sina egna försäkringar om det nu skulle saknas genom anställningen.

Torwald
2009-01-24, 18:22
Tror mer han menar om du råkar ut för någon olycka eller får men av arbetet. I vanliga fall har man ju försäkringar genom företaget, som täcker sådant. Men det är väl bara till att se över sina egna försäkringar om det nu skulle saknas genom anställningen.

Vad har det med provisionslön att göra? Mig veterligen erbjuder inte så fasligt många arbetsgivare garantier för utebliven inkomst på grund av sjukdom eller olycksfall. För sådana fall finns sjukförsäkring, och den är en del av socialförsäkringen. Självklart kan man också teckna privata sjukförsäkringar, men det tror jag inte är särskilt vanligt för personer med årsimkomster under 310000 (alltså 7.5 PBB).

Vad gäller olyckor har jag såklart en olycksfallsförsäkring.

jompa
2009-01-24, 19:32
Om det är något man själv tror på och tycker är roligt så kör på provisionen men om det bara är ett "jobb" så kör på den fasta lönen.

Torwald
2009-02-01, 12:24
Tänkte bara säga att jag valde fast lön. Jag hade ett snack med dem, och de gick med på att jag fick byta till provision vid ett senare tillfälle om jag ville! Tack för all feedback.

Lelle Pelle
2009-02-01, 13:17
Tänkte bara säga att jag valde fast lön. Jag hade ett snack med dem, och de gick med på att jag fick byta till provision vid ett senare tillfälle om jag ville! Tack för all feedback.
Kanonbra ju! Det var ju helt klart den bästa dealen för dig! Lycka till!