handdator

Visa fullständig version : hushållsvåg


jenni
2009-01-23, 16:14
har märkt att många väger maten/varor, tänkte att jag skulle invistera i en köksvåg, men så finns det så många att välja på, har ni något förslag eller kan ni rekommendera någon (helst någon under 500kr)

hot_tuna
2009-01-23, 16:18
Jag köpte min på clas ohlson. 199 kr och fungerar utmärkt.
Köp en digital (elektronisk) våg, det är mycket smidigare. Tex kan man "tarera" bort vikten av burkar och se skillnad före och efter när man tex har klämt ur lite ur en tub.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54677914

Exhale_
2009-01-23, 16:37
Köpte min på Rusta för 69 eller 99 kronor. Den har funkat ypperligt även om jag önskat att jag inte köpte den ett par gånger. Känns lite väl nojjigt att väga maten. Mitt tips till dig är att inte börja med det.

Nattljus
2009-01-23, 20:32
jag köpte min på ica maxi för 350kr. den funkar alldeles utmärkt.

jompa
2009-01-24, 01:40
Jag har en 200krs våg från lidl, fungerar bra den med :)

Fatcan
2009-01-24, 02:22
Köpte min på Rusta för 69 eller 99 kronor. Den har funkat ypperligt även om jag önskat att jag inte köpte den ett par gånger. Känns lite väl nojjigt att väga maten. Mitt tips till dig är att inte börja med det.

Varför det?

Jag har en från OBH Nordica, finns på elgiganten, funkar perfekt. Tror inte det är så stor skillnad på vågarna, men jag skulle inte köpa de billigaste om jag vore du.

Exhale_
2009-01-24, 11:15
Varför det?

Jag har en från OBH Nordica, finns på elgiganten, funkar perfekt. Tror inte det är så stor skillnad på vågarna, men jag skulle inte köpa de billigaste om jag vore du.

Min uppfattning är att det i de flesta fall är onödigt att väga maten i en större utsträckning. Till recept (där ingredienser är angivet i vikt) är det en grej men när folk börjar väga allt de stoppar i sig tycker jag att det är lite overkill. Det är dock min personliga åsikt.

Min kostade för övrigt 69 kronor och har fungerat alldeles utmärkt. Tror inte att det är någon felmarginal hos de billigare exemplaren utan att man betalar för utseendet.

Fatcan
2009-01-24, 12:22
Min uppfattning är att det i de flesta fall är onödigt att väga maten i en större utsträckning. Till recept (där ingredienser är angivet i vikt) är det en grej men när folk börjar väga allt de stoppar i sig tycker jag att det är lite overkill. Det är dock min personliga åsikt.

Gör man så hela tiden och inte kan äta nått utan att väga det så tycker jag också det är överdrivet, dock under en deffperiod är det ju rätt bra att veta exakt hur mycket kcal man får i sig

tsp
2009-01-24, 13:16
Min uppfattning är att det i de flesta fall är onödigt att väga maten i en större utsträckning. Till recept (där ingredienser är angivet i vikt) är det en grej men när folk börjar väga allt de stoppar i sig tycker jag att det är lite overkill. Det är dock min personliga åsikt.

Min kostade för övrigt 69 kronor och har fungerat alldeles utmärkt. Tror inte att det är någon felmarginal hos de billigare exemplaren utan att man betalar för utseendet.

Jag tycker att det är väldigt smidigt att väga maten. Jag köpte en hushållsvåg för några månader sedan, använder den i princip inte längre men det var väldigt käckt att få en bättre uppfattning om hur mycket t.ex. en kycklingfilé väger eller hur många gram smör man faktiskt tar på mackan. Har gett mig en bättre uppfattning generellt om mängder och kalorier. Har numera lätt för att uppskatta en måltids kaloriinnehåll vilket är användbart när man t.ex går på diet. Livsmedel innehåller ofta mer energi än man tror, så det är lätt att man äter för mycket.

jenni
2009-01-25, 19:00
tack för tipsen :)

jag tänkte att det skulle vara smidigare att väga ingredineserna i recept istället för att gissa, blir inte alltid rätt när man gissar på att 100g är 1 dl :)

att väga vanlig mat vid måltider är jag för lat för ;)