handdator

Visa fullständig version : Vad skall jag äta under deff/fettminskning?


BigKay
2003-07-20, 17:04
Nu är det så att jag tränat i 3 månader. Man märker på kroppen att man blivit starkare, och framförallt på vikterna. Jag har dock kvar endel underhudsfett sedan min övervikt (väger nu 78 kg och är 1.80) och jag tänkte behålla mina muskler och bränna lite mage och lovehandles :naughty: .

Jag har delat upp kroppen i 3 delar och kör mån, ons och fre. Konditionsträning och fettförbränning kör jag efter styrketräningspassen.

Nu undrar jag hur det funkar om jag vill bli av med lite fett på ettpar veckor; Vad gäller? Jag tar vassleprotein tillsammans med frukost, och en dubbel shejk efter träningen med lite banan...

Ätvanorna är 4 ggr om dagen cirka, men nu till frågan: Skall jag även MELLAN mina styrketräningsdagar träna på fettförbränningsmaskiner också? Jag kan inte promenera på morgonen då jag börjar jobba tidigt och orkar inte helt enkelt...

+ Huvudfrågan: VAD SKALL JAG ÄTA? Och hur?

Vill somsagt bli av med underhudsfett... Snälla bullen, hjälp mig. :smash:

supremo
2003-07-22, 06:45
Om du nu bara tränat i 3 månader, så tycker jag personligen att det är bättre att du bygger på dig mer muskler innan du deffar.

För övrigt så kan du inte bli av med fettet på ett par veckor. Iofs lite beroende på hur mkt fett du har på kroppen, men försöker du deffa för snabbt tappar du snart de få muskler du lyckats skaffa dig.

Biceps
2003-07-22, 16:01
Till att börja med... banan är väl inte det bästa efter ett träningspass... för långsamt. Käka gelégodis eller typ dextro... kolla i kolozzeums GI-tabell för mer exempel... övriga tips är väl.. käka var tredje timme... håll dig på låga GI-värden... käka magert kött typ filéer osv.....

Andyh
2003-08-03, 16:28
Originally posted by Biceps
Till att börja med... banan är väl inte det bästa efter ett träningspass... för långsamt. Käka gelégodis eller typ dextro... kolla i kolozzeums GI-tabell för mer exempel... övriga tips är väl.. käka var tredje timme... håll dig på låga GI-värden... käka magert kött typ filéer osv.....

vaddå banan fungerar utmärkt efter träningspasset

King Grub
2003-08-03, 16:30
Originally posted by Andyh


vaddå banan fungerar utmärkt efter träningspasset

För lågt GI och för stor andel fruktos. Om du inte sätter i dig en hisklig massa bananer på en gång, och vem är sugen på det efter ett hårt pass? Bananer är långsamma till högst medelsnabba kolhydrater, beroende på mogningsgrad.

Biceps
2003-08-03, 16:31
Originally posted by Andyh


vaddå banan fungerar utmärkt efter träningspasset

...

Andyh
2003-08-03, 16:44
jag vet att banan inte är lika snabba kolhydrater som t.ex. dextropur eller godis. själv äter jag godis efter passen.

men i en tidigare tråd när jag påpekade(om än med dåligt uppförande) att banan inte var ett bra val efter passet så svarade många inkl. grub att det inte gjordeså särskillt stor skillnad.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11813.

King Grub
2003-08-03, 16:46
Gjorde jag? Jag skrev:

"Däremot tycker jag inte att banan är ett bra kolhydratval. Bananer är inte snabba kolhydrater, och fruktos lagras i levern, inte i musklerna, och passar därför kanske inte allra bäst som påfyllnad efter ett pass. Hellre dextropur, skum- eller gelégodis, vitt bröd, cornflakes, t ex."

Däremot skrev jag att det inte skulle påverka muskeltillväxten i nämnvärd utsträckning. Men att snabbare är bättre för återhämtningen och glykogeninlagringen är det inget tvivel om.

Andyh
2003-08-03, 16:48
ok många men inte du:D

får passa på att fråga vad skillnaden på återhämtning samt muskletillväxt är. jag trodde att när man hade återhämtat sig kunde man träna igen och då med en snabbare återhämtning kan man träna oftare utan att bli övertränad.

LunaSpice
2003-08-03, 16:57
Originally posted by Andyh
ok många men inte du:D

får passa på att fråga vad skillnaden på återhämtning samt muskletillväxt är. jag trodde att när man hade återhämtat sig kunde man träna igen och då med en snabbare återhämtning kan man träna oftare utan att bli övertränad.

Det där var en riktigt sjuk fråga... :confused: ? Men jag kanske inte förstod ditt budskap riktigt. Ska försöka svara.

Det finns ju olika sorters återhämtning. Dels den som rä direkt efter träning samt den längre...som sträcker sig över t.ex. en veckocykel eller liknande. Men hur kan du vilja veta skillnaden på återhämtning och muskeltillväxt? De är lixom inte varandras motsatser? Ökad muskeltillväxt kan stimuleras av bra återhämtning, helt klart. Under natten, då kroppen återhämtar sig som mest, så byggs nya, nedbrutna celler upp igen för att kunna palla med den belastning (t.ex. hård träning) som de utsatts för. Reparerade celler, ökad fibervolym = hypertrofi (det som sker vid träning)
Ny cellbildning = hyperplasi (sker, om det ens sker, i väldigt liten grad hos vuxna)

King Grub
2003-08-03, 17:03
Originally posted by Andyh
får passa på att fråga vad skillnaden på återhämtning samt muskletillväxt är. .

Det är klart det finns ett samband! Är du inte återhämtad blir det ingen muskeltillväxt. Däremot är det inte fråga om några direkta synonymer. Och om GI:t skiljer några procent hit eller dit spelar ingen roll - sådan direkt avgörande betydelse har det inte på muskeltillväxten om du äter bananer eller cornflakes efter träningen. Men du får äta mer bananer!

LunaSpice
2003-08-03, 17:11
Aha, nu förstod jag vad han menade. Shit så extremt seg man kan vara. Jag tolkade inlägget på ett helt annat sätt. :smash: