handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kondition kör ni?


RussianLady
2002-05-16, 19:45
alltså är det en stor myt att kroppsbyggare har dålig kondis?
Jag är fortfarande rädd att inte köra kondition i fettförbränningssyfte fast jag VET att man bränner mer när man kör styrketräning.Hur mycket är för mycket tror ni eller hur mycke tär för lite?
Jag kör 20 min intervall,kan inte sluta efter Body for life-programmet, och då är man verkligen _slut_efter dem 20min.

Pudzianovski
2002-05-16, 20:10
jag är ingen kroppsbyggare direkt....

jag kör 2 minuter på löpband innan jag tränar. 2 minuter efter.

thats it!

nu när sommarren kommer så komme rjag antagligen springa lite mer...


myt o myt, jag kan tänka mig att en del går mkt...en del inte...osv.

hallar
2002-05-16, 20:23
Hejsan!
Jag försöker löpträna 3-4 dagar i veckan. springer då minst 5 km. Jag väger dock inte så mycket så det går ganska lätt att springa. Styrka tränar jag 4 dagar i veckan. :)

matha181
2002-05-16, 20:24
Jag är iofs inte kroppsbyggare (eller ens tränar med huvudsyftet att få stora muskler). Men inom styrkelyft är det väl lite samma visa... Inte mkt konditionsträning för de flesta.

Själv brukar jag springa en del under vår och sommar. Dock har det inte blivit så mycket i vår då jag stukade foten tidigare i vår och jag har inte vågat riskera foten för nåt så oviktigt som löpning. Dessutom är jag ute med hunden i snitt 2 timmar, per dag året runt. Samt en del jakt under hösten (blir en hel del "promenader" i skogen då)

Fultjack
2002-05-16, 21:14
jag tränar för att få massa å så ..
jag springer 2 dar i veckan .. har dock halvbra kondis ändå för jag har spelat hockey och fotboll tidigare.. slutade i år dock

nanna
2002-05-17, 08:06
Spinning 2-3 ggr i veckan kör jag. Det räcker för mig. Nu kör jag också morgonprommisar för att bränna lite tills i sommar, jämte mina styrkepass 5 ggr iveckan..
I sommar blir det förmodligen nåt pass aerobics också eftersom jag ska bli instruktör och kommer hålla på att knåpa ihop ett pass...

Marcus
2002-05-17, 09:00
Eeeehh, bränner mer när man styrketränar än när man springer ?!?!!?

RussianLady
2002-05-17, 09:03
Marcus
När man kör kondition så bränner man _medan_ man gör det men ju mer muskler du får desto mer bränner du och dessutom 24 t per dygn.Enkelt ju :D

Marcus
2002-05-17, 09:14
Jo, det är sant det du säger, en sanning med modifikation kanske man sammanfatta det som med andra ord ?

Dasse
2002-05-17, 13:04
Är långt ifrån en byggare men kör kondition efter varje styrkepass (3 ggr/vecka) i mellan 20 - 30 min på 65 - 80 % av max, ger en godtagbar vardagskondis. :)

Forest
2002-05-17, 19:43
Ursprungligen skickat av Marcus:
<STRONG>Eeeehh, bränner mer när man styrketränar än när man springer ?!?!!?</STRONG>

Jo alltså, detta är en sanning med modifikation, lita inte för mycket på detta om du inte vill bli fet.

Man bränner mer energi både i vila och arbete om man har mer muskler. Jodå men det tar tid att bygga muskler. De flesta kan inte öka mer än 2-3 kg på ett år. Om man då startar på 75 kg muskler så är det inte många extra procent massa och förbränning, och det är efter ett helt år!

Jamen säger många här då. Jag har ju gått upp 8 kg på 6 månader... Sanningen är då att du har genetisk jackpott eller mer troligt att en stor del av denna massa är inlagrat vatten, Glykogen och fett. Det är dock bara den rena muskelmassan som hjälper till att bränna mer energi.

Efter konditionsträning, speciellt intervallträning, så har man förhöjd förbränning ett bra tag.

Stålkrull
2002-05-18, 06:34
Jag intervalltränar. Ja, inte som ni tror utan i 4/8-månadersintervaller :) . Cyklar Väterrundan varje år sedan ett antal år tillbaka. Ökar då cykelträninge och minskar styrketräningen i mars ock kör stenhårt under dessa månader. Fettet rinner då av i samma takt svettet och man törs visa sig på stranden efter midsommar. Kör under denna tid två styrkepass och cyklar ca 10 -15 timmar i veckan. :cool:

Om jag tappar muskelmassa har jag ingen aning om, men styrkan är i stort densamma i aug/sep. Har dock gjort nogranna anteckningar om mått, rep/set och vikter i år. Kommer att presentera detta till hösten.

Tror personligen inte att hård konditionsträning sliter ner muskelmasan om man sköter träning och kost på rätt sätt. Snarare tvär om. Bra konditition ökar förutsättningen för ökad muskelmassa. Tror att många styrketränande helt enkelt tycker att det är för tråkigt (jobbigt :rolleyes: ) att konditionsträna. Rädslan för muskenedbrytning blir då en bra ursäkt.

//Janne