handdator

Visa fullständig version : Träna axlar innan bänkpress?


stolpskott
2009-01-23, 08:52
Min farbor som styrketränade i nästan tio år påstår att man ska träna axlar innan man kör bänkpress, eftersom man vid höga vikter kan komma att hjälpa till med axlarna för mycket den sista biten, och riskerar på detta sätt att skada axlarna. Ska man ta till sig detta, eller bara skita i det och köra på som vanligt?

DSBM
2009-01-23, 09:05
Min farbor som styrketränade i nästan tio år påstår att man ska träna axlar innan man kör bänkpress, eftersom man vid höga vikter kan komma att hjälpa till med axlarna för mycket den sista biten, och riskerar på detta sätt att skada axlarna. Ska man ta till sig detta, eller bara skita i det och köra på som vanligt?

Låter lite tveksamt i mina öron. Är man slut i axlarna när man väl börjar bänka är väl risken bra mycket större att belastningen lägger sig just på axlarna som inte orkar hålla upp vikterna, vilket skulle öka skaderisken och sänka prestationsförmågan vid bänk. Själv kör jag axlar efter jag tränat bröst och triceps. Känns bra för mig ;)

Mourten
2009-01-23, 09:46
Låter farligt, är axlarna helt slut vid bänk så kommer dom antagligen slitas mer på, än om dom är fresha och supportar bröstet som de ska.
Jag skulle aldrig köra axlar innan bänk iaf.

Ungrim
2009-01-23, 09:53
En trött axel borde ta mer stryk när den "tvingas" arbeta än en utvilad axel skulle göra.

Jag tror jag hade skippat det upplägget.

Rahf
2009-01-23, 10:19
Lägg till det faktum att du kommer flytta mindre vikt eftersom triceps är lagom mör. Skaderisken är snarare större när man är trött i en muskel, inte tvärtom.

Blöjan
2009-01-23, 10:26
Han kanske mena att man ska värma upp axlarna innan bänkpress för att inte skada dom.

z_bumbi
2009-01-23, 10:38
Ska man föruttrötta axlarna så är det nog inte frågan om axelpressar utan några övningar som inte involverar triceps. Däremot är det väldigt sällan motiverat att föruttrötta axlarna pga att de skulle hinda att bröstmusklerna tränas vid bänkpress, ev kan jag tänka mig att vissa får en bättre teknik (de kan kanske få bak axlarna och ihop skulderbladen bättre om axlarna är trötta) men i övrigt blir träningsvikterna bara lägre.
Ska man föruttrötta något så borde det snarare vara bröstmusklerna men även det minskar ju träningsvikterna och jag kör hellre flyes efter bänk än tvärt om. Vissa undantag som skador eller helt enkelt att man har begränsat med vikter kan iofs motivera flyes etc innan bänk.

Three pigs
2009-01-23, 10:55
Jag kan då inte köra bänkpress efter axlar, blir totalt slut.

stolpskott
2009-01-23, 11:14
ok, jag menade då inte uppvärming utan att man kör sina set med axlar innan, men det verkar inte som en så bra idé enligt er så ja kör som vanligt ;)

pellepedal
2009-01-23, 11:37
Ska man föruttrötta axlarna så är det nog inte frågan om axelpressar utan några övningar som inte involverar triceps. Däremot är det väldigt sällan motiverat att föruttrötta axlarna pga att de skulle hinda att bröstmusklerna tränas vid bänkpress, ev kan jag tänka mig att vissa får en bättre teknik (de kan kanske få bak axlarna och ihop skulderbladen bättre om axlarna är trötta) men i övrigt blir träningsvikterna bara lägre.
Ska man föruttrötta något så borde det snarare vara bröstmusklerna men även det minskar ju träningsvikterna och jag kör hellre flyes efter bänk än tvärt om. Vissa undantag som skador eller helt enkelt att man har begränsat med vikter kan iofs motivera flyes etc innan bänk.

Låter väldigt vettigt tycker jag. :thumbup:

Dan S
2009-01-23, 12:12
att värma upp främre axlarna är nästan ett måste för mig, om jag inte vill få känningar där medans jag bänkar tungt. Det är alltså DUMT att köra tunga set bänkpress utan att värma axlarna ordentligt. jag kör lite lyft och så, och mångreppar med stången för att få lite blodströmning genom axlarna. Bara något att tänka på.

Raggis
2009-01-23, 16:53
att värma upp främre axlarna är nästan ett måste för mig, om jag inte vill få känningar där medans jag bänkar tungt. Det är alltså DUMT att köra tunga set bänkpress utan att värma axlarna ordentligt. jag kör lite lyft och så, och mångreppar med stången för att få lite blodströmning genom axlarna. Bara något att tänka på.

Samma här. Värmer alltid upp axlarna genomgående innan jag påbörjar bänkträning.

ceejay
2009-01-23, 17:16
bleh, man ska ta ut sig på basövningar. militärpressar är dock basövningen för axlar så därför har jag dom på en separat dag :)

the dutch lumberjack
2009-01-24, 11:20
Ifall jag fastnat på bänkpressen så lägger jag militärpressen före ett tag.