handdator

Visa fullständig version : socker hämmar muskeluppbyggnad ?


rebbin
2009-01-23, 00:22
Socker är en kolhydratsform som inte innehåller något annat näringsämne. Socker tas upp snabbt och stora mängder ger blodglukoset svall och fall. Högt sockerintag förstör insulinnivåerna. Insulin som åker jojo gör att fettförbränningen avstannar och förstör de anabola hormonernas kaskader i kroppen. Bara den aspekten stoppar din möjlighet att bygga muskler och bränna fett.


Någon som vet om det stämmer?

Scratch89
2009-01-23, 00:28
Det stämmer inte så mycket, nej. Socker som tas upp kommer att höja blodsockernivåerna, och därigenom insulinnivåerna, som försöker att sänka blodsockret. Sockret kommer alltså att lagras in som glykogen i lever och muskler, samt användas som energi.

Insulin kommer inte åka jojo nånstans, utan kommer att utsöndras för att sänka blodsockernivåerna.

Insulin kommer inte förstöra de anabola hormonerna; det räknas fortfarande som ett av de mest anabola hormonerna som finns i kroppen.

Eddie Vedder
2009-01-23, 08:14
Socker är en kolhydratsform som inte innehåller något annat näringsämne. Socker tas upp snabbt och stora mängder ger blodglukoset svall och fall. Högt sockerintag förstör insulinnivåerna. Insulin som åker jojo gör att fettförbränningen avstannar och förstör de anabola hormonernas kaskader i kroppen. Bara den aspekten stoppar din möjlighet att bygga muskler och bränna fett.


Någon som vet om det stämmer?

Högt intag av trösocker, d.v.s. sackaros, har många dokumenterat negativa hälsoeffekter. Dessa tillskrivs primärt fruktosen men även en hög blodglukoskoncentration är skadligt då det resulterar i högre koncentrationer av AGE-produkter i blodet och är proinflammatoriskt.

Fruktos sammankopplas med ökad risk för insulinresistens, diabetes typ 2, fettlever, sämre blodvärden, hypertoni m.m.

Men jättehögt GI är det inte och att blodsockret åker upp och ner som en berg- och dalbana hos en frisk individ med en normal kost (vilket 50g rent socker inte är men så mäter man GI) är fel.

Sedan skall man påpeka att det som är optimalt för hälsan knappast kan överföras till muskelbygge, man lurar sig själv om man satsar på att bygga maximalt med muskler och samtidigt tror att man gör det bästa valet ur hälsosynpunkt.

Anders The Peak
2009-01-23, 09:15
En relativt muskulös styrketränande individ BMI kring 30 och en fettvikt på ca 10%
Utgångspersonens Kroppssammansättning i kilokalorier ser ut så här:
Fett: 63000 kcal/Nästan allt är tillgängligt som energi
Protein: 49600 kcal/ ca 10% används till energi vid behov och vid svält kommer betydligt mer att användas.
Glykogen: 2000 kcal

Jag tänkte endast belysa att teoretiska modeller endast fungerar i laboratoriet.

Anders The Peak
2009-01-23, 11:06
En relativt muskulös styrketränande individ BMI kring 30 och en fettvikt på ca 10%
Utgångspersonens Kroppssammansättning i kilokalorier ser ut så här:
Fett: 63000 kcal/Nästan allt är tillgängligt som energi
Protein: 49600 kcal/ ca 10% används till energi vid behov och vid svält kommer betydligt mer att användas.
Glykogen: 2000 kcal

Jag tänkte endast belysa att teoretiska modeller endast fungerar i laboratoriet.

Volek et al.
Undersökte effekterna av en sex veckors diet med VLCARB.
Deltagarna 12 st åt ca 8E % kolhydrater(mot tidigare 48E%) och var i energibalans dvs troligen
en LCHF kost i praktiken.Efter sex veckor hade de minskat fettmassan
med i snitt med 3.4 kg och ökat muskelmassan med i snitt 1.1 kg.

mikaelj
2009-01-23, 11:11
Volek et al.
Undersökte effekterna av en sex veckors diet med VLCARB.
Deltagarna 12 st åt ca 8E % kolhydrater(mot tidigare 48E%) och var i energibalans dvs troligen
en LCHF kost i praktiken.Efter sex veckor hade de minskat fettmassan
med i snitt med 3.4 kg och ökat muskelmassan med i snitt 1.1 kg.

(en liberal LCHF-kost, förvisso)

Diskuterades inte nyligen att kolhydrater (= insulin) hämmar GH (och därmed IGF-1)?

Anders The Peak
2009-01-23, 11:30
(en liberal LCHF-kost, förvisso)

Diskuterades inte nyligen att kolhydrater (= insulin) hämmar GH (och därmed IGF-1)?

GH/glukagon kommer att öka fettförbränningen samt att kroppen kommer att överlagra protein för energiproduktion för att klara de
funktioner som inte kan använda ketonkroppar som energi.

mikaelj
2009-01-23, 12:00
GH/glukagon kommer att öka fettförbränningen samt att kroppen kommer att överlagra protein för energiproduktion för att klara de
funktioner som inte kan använda ketonkroppar som energi.

Vad innebär överlagring av protein?

Anders The Peak
2009-01-23, 12:24
De här deltagarna tränade inte utan var fysiskt normalaktiva
och ökade i fettfrimassa därför kan man hypotetiskt dra slutsatsen att
det var inte anpassning till arbete som gav den ökade muskelvolymen.

Scratch89
2009-01-23, 12:25
Jag tycker att du får skilja på fettfri massa och muskler. Det kan lika gärna vara mer vatten och/eller mer benmassa.

Anders The Peak
2009-01-23, 12:45
Jag tycker att du får skilja på fettfri massa och muskler. Det kan lika gärna vara mer vatten och/eller mer benmassa.
Benmassa på sex veckor du har inte lite fantasier.
I övrigt är det rätt väldokumenterat i studien.
Men min poäng är inte den alls, utan man ska inte tro att allt fungerar som det beskrivs i läroboken...

Scratch89
2009-01-23, 13:48
Benmassa på sex veckor du har inte lite fantasier.
I övrigt är det rätt väldokumenterat i studien.
Men min poäng är inte den alls, utan man ska inte tro att allt fungerar som det beskrivs i läroboken...

Du pratar om 1,1 kg muskler på sex veckor. Vem är det som har fantasier?

Anders The Peak
2009-01-23, 13:55
Du pratar om 1,1 kg muskler på sex veckor. Vem är det som har fantasier?
Ursäkta mitt språk det var inte meningen att göra dig förnärmad.

King Grub
2009-01-23, 13:56
Du pratar om 1,1 kg muskler på sex veckor. Vem är det som har fantasier?

Det kan man lägga på sig på ett par dagar i en mätning, eftersom man mäter allt som ingår i musklerna, inklusive vatten och glykogen. Det är enkelt att fixa ett resultat som visar en muskelökning på ett par kilo på mycket kort tid om man gör mätningen "före" tom och mätningen "efter" när man ätit på lite.

Anders The Peak
2009-01-23, 15:22
Grub har du några teorier kring det här? Jag menar 6 veckor med 8E% kolhydrater och resten fördelat mellan protein och fett och i energibalans.
Jag tycker att det är intressanta resultat som presenteras.

Scratch89
2009-01-23, 16:24
Det kan man lägga på sig på ett par dagar i en mätning, eftersom man mäter allt som ingår i musklerna, inklusive vatten och glykogen. Det är enkelt att fixa ett resultat som visar en muskelökning på ett par kilo på mycket kort tid om man gör mätningen "före" tom och mätningen "efter" när man ätit på lite.

Det var ju det jag menade. "1,1 kg muskler" låter ju som häpnadsväckande resultat, men jag tycker att man får skilja på muskler och muskler, vilket jag gjorde nu. Jag tror att jag och Anders är överens, bara att jag ville påpeka skillnaden. Om man räknar muskelprotein är det ju bara några gram om dagen, om man är lycklig.

Ola Wallengren
2009-01-23, 19:14
Volek et al.
Undersökte effekterna av en sex veckors diet med VLCARB.
Deltagarna 12 st åt ca 8E % kolhydrater(mot tidigare 48E%) och var i energibalans dvs troligen
en LCHF kost i praktiken.Efter sex veckor hade de minskat fettmassan
med i snitt med 3.4 kg och ökat muskelmassan med i snitt 1.1 kg.

Jag skulle vilja läsa denna studie, har du en länk eller mer komplett referens?

Eddie Vedder
2009-01-23, 19:28
Jag skulle vilja läsa denna studie, har du en länk eller mer komplett referens?

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WN4-466TCJ9-C&_user=651519&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=d0c2d2d05eb631e3868f2d296c37d5a8

J. Volek et al. Body composition and hormonal responses to a carbohydrate-restricted diet. Metabolism, Volume 51, Issue 7, Pages 864-870

Sverker
2009-01-23, 19:38
Här är det ingen glykogenladdning efteråt:confused: Det lär ju betyda att ökningen i fettfri massa var ännu större eftersom glykogenlagren BORDE vara minimal på en diet med 8 % kolhydrat. Jag är ännu mer förvirrad:confused:

Anders The Peak
2009-01-23, 19:55
Här är det ingen glykogenladdning efteråt:confused: Det lär ju betyda att ökningen i fettfri massa var ännu större eftersom glykogenlagren BORDE vara minimal på en diet med 8 % kolhydrat. Jag är ännu mer förvirrad:confused:
Det är det som jag försökt lyfta fram försiktigt men till ingen nytta tills nu...
Därför lägger jag fram hypotesen om kroppen tar hand om proteinet och lagrar det och använder fettet som huvudsaklig energikälla.

Guddi
2009-01-23, 20:22
Diskuterades inte nyligen att kolhydrater (= insulin) hämmar GH (och därmed IGF-1)?Jag vet inte om det varit någon ny diskussion om detta men det finns en hel del forskning sen tidigare som pekar på motsatsen, http://www.hawaii.edu/hivandaids/Carbohydrate%20Supplementation%20and%20Resistance% 20Training.pdf

Sverker
2009-01-23, 21:03
Men kroppen lagrar inte protein:confused:

Att samla på fria aminosyror skulle leda till orimliga osmotiska tryck i cellerna.
Har heller aldrig hört att muskeln kör proteinsyntesen och lägger färdiga protein på hög någonstans. Protein som kan sönderdelas för att bli energi vid behov. Låter orimligt.

Anders The Peak
2009-01-23, 21:05
Men kroppen lagrar inte protein:confused:

Att samla på fria aminosyror skulle leda till orimliga osmotiska tryck i cellerna.
Har heller aldrig hört att muskeln kör proteinsyntesen och lägger färdiga protein på hög någonstans. Protein som kan sönderdelas för att bli energi vid behov. Låter orimligt.
Det händer hela tiden... Det är bara att du inte tänker på det som på fettvävnad eller glykogen. Jag menar att det lagras in som muskelvävnad.

A.Steinbach
2009-01-23, 21:44
Volek et al.
Undersökte effekterna av en sex veckors diet med VLCARB.
Deltagarna 12 st åt ca 8E % kolhydrater(mot tidigare 48E%) och var i energibalans dvs troligen
en LCHF kost i praktiken.Efter sex veckor hade de minskat fettmassan
med i snitt med 3.4 kg och ökat muskelmassan med i snitt 1.1 kg.

Står inte i abstraktet och har själv ej tillgång till fullängdaren men vad jag läst på andra ställen så hade gruppen som åt lågkolhydrat 55% högre proteinintag än den jämförande gruppen.

Guddi
2009-01-23, 21:50
Står inte i abstraktet och har själv ej tillgång till fullängdaren men vad jag läst på andra ställen så hade gruppen som åt lågkolhydrat 55% högre proteinintag än den jämförande gruppen.Jepp, kontrollgruppen låg kring 1g/kg medan interventionsgruppen låg över 2g/kg. Inte direkt rättvist :)

Anders The Peak
2009-01-23, 22:05
Står inte i abstraktet och har själv ej tillgång till fullängdaren men vad jag läst på andra ställen så hade gruppen som åt lågkolhydrat 55% högre proteinintag än den jämförande gruppen.
Vad står inte i abstraktet?
Jepp, kontrollgruppen låg kring 1g/kg medan interventionsgruppen låg över 2g/kg. Inte direkt rättvist

Men jag tycker inte att det förändrar det högst intressanta resultatet

Anconeus
2009-01-23, 22:16
Högt intag av strösocker, d.v.s. sackaros, har många dokumenterat negativa hälsoeffekter. Dessa tillskrivs primärt fruktosen men även en hög blodglukoskoncentration är skadligt då det resulterar i högre koncentrationer av AGE-produkter i blodet och är proinflammatoriskt.

Fruktos sammankopplas med ökad risk för insulinresistens, diabetes typ 2, fettlever, sämre blodvärden, hypertoni m.m.

Men jättehögt GI är det inte och att blodsockret åker upp och ner som en berg- och dalbana hos en frisk individ med en normal kost (vilket 50g rent socker inte är men så mäter man GI) är fel.

Sedan skall man påpeka att det som är optimalt för hälsan knappast kan överföras till muskelbygge, man lurar sig själv om man satsar på att bygga maximalt med muskler och samtidigt tror att man gör det bästa valet ur hälsosynpunkt.

Många bra poänger*cupid*!

Bara ur nyfikenhetssynpunkt. Det är ju känt att medelvärdet på diabetikers blodsockernivå korrelerar bra med organskador - men...
Är det bevisat att hög koncentration glukos under en kort stund i blodet är värre än en lägre koncentration under en längre tid.. dvs finns det några studier som visar på att ett högt GI är värre än ett lågt förutsatt att man intar samma mängd kolhydrater? Hos friska personer alltså.

Guddi
2009-01-23, 22:32
Vad står inte i abstraktet?

Men jag tycker inte att det förändrar det högst intressanta resultatetResultatet är intressant ändå, det tycker jag med. Men det hade varit mycket mer intressant om man hållt proteinintaget på samma nivå i de båda grupperna.

Många bra poänger*cupid*!

Bara ur nyfikenhetssynpunkt. Det är ju känt att medelvärdet på diabetikers blodsockernivå korrelerar bra med organskador - men...
Är det bevisat att hög koncentration glukos under en kort stund i blodet är värre än en lägre koncentration under en längre tid.. dvs finns det några studier som visar på att ett högt GI är värre än ett lågt förutsatt att man intar samma mängd kolhydrater? Hos friska personer alltså.Det där är väldigt svårt att utföra en bra långtidsstudie på. Men högt GI är sämre än lägre GI i stort sett alltid. Undantaget direkt efter träningen och man ska anstränga sig snart igen och måste fylla på depåerna snabbt.

Därmed inte sagt att en produkt med lägre GI alltid är bättre än en produkt med högre GI, det är många saker som spelar roll om man ska avgöra om en produkt är bra eller inte (om man ens kan göra det)

A.Steinbach
2009-01-23, 23:36
Vad står inte i abstraktet?



Proteinmängden som jag påpekade.

Från kostgurun, en gammal tråd jag hittade där studien togs upp.
A study that has been discussed and criticized here ad nauseum.
Two major flaws
1. self-reporting of food intake, known to be absurdly unreliable.

2. assuming that self-reporting is true, the lowcarb group was consuming about twice the protein of the the other diet. No kidding they gains more LBM. But it has zero to do with low-carbs per se. k. But that means that the diet has three, count 'em three, variables: protein, carb and fat intake. You're making the same mistake that Anssi makes repeatedly: blaming the benefits on low-carbs per se. put differently: compare it to a carb-based diet with with the same amount of protein and then we'll talk.

Sverker
2009-01-24, 07:58
Det händer hela tiden... Det är bara att du inte tänker på det som på fettvävnad eller glykogen. Jag menar att det lagras in som muskelvävnad.

Vilket vi alla kan se på ett gym där en fet nybörjare kan lyfta imponerande vikter. Det finns alltså rejält med muskler trots att personen inte tränat tidigare.


Tänkte inte på det. Uppfattar det mer som en effekt av stort överätande under lång tid. Studien här var bara under några veckor.

Anders The Peak
2009-01-24, 08:21
Vad egentligen menar är att vi inte riktigt vet vad som händer när vi går utanför läroboken. Därför bör vi inte vara kategoriska med att det är på det ena eller det andra sättet.
Jag börjar bli rätt övertygad om att vi är rätt lurade med hur ett adekvat näringsintag bör se ut. Vi överskattar kolhydraterna och underskattar fett och protein. Antagligen är en bra kost helt annorlunda än vad rekommenderas idag.
Antagligen kan man ta mitt exempel om kroppens lagrade energi i form av fett, protein och kolhydrater som en måttstock när det gäller procentuell fördelning av näringsämnena.

Anders The Peak
2009-01-24, 08:30
Vad egentligen menar är att vi inte riktigt vet vad som händer när vi går utanför läroboken. Därför bör vi inte vara kategoriska med att det är på det ena eller det andra sättet.
Jag börjar bli rätt övertygad om att vi är rätt lurade med hur ett adekvat näringsintag bör se ut. Vi överskattar kolhydraterna och underskattar fett och protein. Antagligen är en bra kost helt annorlunda än vad rekommenderas idag.
Antagligen kan man ta mitt exempel om kroppens lagrade energi i form av fett, protein och kolhydrater som en måttstock när det gäller procentuell fördelning av näringsämnena.

Antagligen kan man ta mitt exempel om kroppens lagrade energi i form av fett, protein och kolhydrater som en måttstock när det gäller procentuell fördelning av näringsämnena.[

Men man måste utgå från individen. Antagligen måste man även justera fettvikten ned till ett normalt BMI för att det ska bli helt korrekt för överviktiga.

Ola Wallengren
2009-01-26, 13:29
Vilket vi alla kan se på ett gym där en fet nybörjare kan lyfta imponerande vikter. Det finns alltså rejält med muskler trots att personen inte tränat tidigare.


Tänkte inte på det. Uppfattar det mer som en effekt av stort överätande under lång tid. Studien här var bara under några veckor.

Det har varit kännt länge att en viss del av viktuppgången är LBM. Kvoten ändras med mängden fett på kroppen, den s.k. P-ration.
Precis som du säger är det nästan omöjligt att separera effekterna av ett något högre proteinintag som överätningen oftast innebär eller om det är en effekt av överätningen i sig, dvs energiöverskottet. Jag tycker inte man kan säga att denna effekt är ett resultat av någon mekanism att lagra protein som energikälla, snarare är ökan muskelmassa en konsekvens av en riklig tillgång på energi och protein samtidigt som belastningen på kroppen ökar när kroppsvikten ökar.
Att lagra energi i form av muskler finns det ju inte direkt någon rimlig förklaring till.

Ola Wallengren
2009-01-26, 13:40
Jag börjar bli rätt övertygad om att vi är rätt lurade med hur ett adekvat näringsintag bör se ut. Vi överskattar kolhydraterna och underskattar fett och protein. Antagligen är en bra kost helt annorlunda än vad rekommenderas idag.


Jag vet inte hur lurad du känner dig men jag känner mig i alla fall inte lurad.
Man kan väl säga att en kost och livsstil som är förenad med hälsa kan ligga inom ett väldigt stort intervall. Har man trott att det finns ett rätt sätt att äta på så kan man i så fall känna sig lurad, men det handlar mer om ett svart och vit tänkande än något annat.

Att de svenska och nordiska näringsrekommendationerna ser ut som de gör är ju till största del kulturellt, eftersom de ligger väldigt nära hur vi äter idag, och med tanke på hur få det är som verkligen bryr sig om eller följer råden så kanske det inte är så dumt. Rekommendatoner är rekommendationer och inte lagar, tack och lov.

Ola Wallengren
2009-01-26, 15:07
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WN4-466TCJ9-C&_user=651519&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=d0c2d2d05eb631e3868f2d296c37d5a8

J. Volek et al. Body composition and hormonal responses to a carbohydrate-restricted diet. Metabolism, Volume 51, Issue 7, Pages 864-870

Efter att ha läst studien tänkte jag lägga fram lite tankar. Jag håller med om at resultaten är intressanta men att det finns stor osäkerhet och vissa brister i analys och upplägg som gör att man får tolka resultaten med försiktighet.

Jag håller med Lyle i sin kritik, men tänkte tillägga några saker.

1/ Lågt deltagarantal tillsammans med det antal tester de gjort och den statistik de använt gör att man alltid hittar signifikanta skillnader fastän de kanske genererats av slumpen. Detta är speciellt vanligt för amerikanska författare inom idrottsområdet tycker jag, eller så är det bara Kraemer o Co. Med 12 personer är det tveksamt om man kan använda parametrisk statistik, speciellt utan korrektion för multipla jämförelser eller test om variablerna är normalfördelade. Just normalfördelningen är speciellt viktig vad det gäller korrelationsanalysen.

2/ I praktiken ingen kontrollgrupp. De använder inte kontrollgruppen i någon jämförelse så jag förstår inte riktigt vitsen med den. Man kan också frågasätta hur lika de olika grupperna var.

3/ Proteinntaget var lägst i kontollgruppen, ca 1g/kg. I interventionsgruppen var intaget ca 1,4 vid baseline och 2,3g/kg under interventionen. Att säga vad som gjort vad är alltså i stort sett omöjligt. Kostinterventioner är alltid multivariata iom att man inte kan ändra på en komponent i kosten utan att ändra på något annat. Här ändrade man på allt samtidigt. En ökning v muskelmassan när man helt plötsligt får i sig tillräckligt med protein och samtidigt tränar är iofs inte helt orimligt.

4/ De tränade. I interventionsgruppen så var det endast en person som inte tränade. Hur det såg ut i kontrollgruppen näms inte och de gör heller ingen jämförelse. Man kan undra eftersom kontollgruppen vägde mer och var fetare, samtidigt som de ahde ett lågt proteinintag.
In the carbohydrate-restricted diet group, 1 subject
was sedentary, 5 performed regular aerobic exercise (2 to 4
times/wk for 20 to 60 minutes), and 6 performed a combination of
aerobic exercise (3 to 5 times/wk for 15 to 90 minutes) and resistance
exercise (2 to 6 times/wk for 45 to 120 minutes). Subjects were
required to maintain their current level of physical activity during the
study.

5/ Ökning i muskler? Det är en styrka i studien att de mätte kroppssammansättningen med DXA, den är ganska exakt och mäter skillnader relativt exakt. Noggrannheten för att mäta skillander i LBM är cirka 1,5%, ungefär lika mycket som gruppen ändrade sig under dessa 6 veckor. I och med att 1,8% förändring är ett medelvärde så var förändrigen säkert verklig men storleken kan vara svårare att bestämma, om det var 0,5 eller 2 kg tex. Hur fördelningen såg ut i gruppen vet man ju inte heller.

6/ Förändring i energiintaget. En styrka med studien var att de ansträngde sig för att försöka hålla koll på kosten. Att de mätte ketoner var bra och de i interventionsgruppen ahde ju i alla fall mer än fasenivåer av ketonkroppar i blodet, så de var i alla fall restriktiva med kolhydratintaget. Kostdagböckerna kan inte mäta de förändringar i energiintaget med en tillförlitlig precision, därför är detta inget som talar för en "metabol fördel" för interventionsgruppen. man kan däremot, indirekt med DXA beräkna energibalansen genom skillnader i kroppsammansättningen. Enligt min beräkning så miskade då låg-kolhydratgruppen sitt energiintag med ca 700 kcal/dag. Ganska mycket, och det är ju här låg-kolhydrat/hög-protein kost har sin fördel. Man verkar bli mättare och äter spontant mindre. En reduktion i energiintagt kan ju förutom mättnad även förklaras med att kosten är väldigt restriktiv vad gäller livsmedelsval, smaklighet och variation.
The small but nonsignificant
reduction in voluntary dietary energy intake may have been due to fewer food choices, the higher satiety value of fat
and protein,22 or the anorectic effect of ketosis.

7/ Korrelation anger inte kausalitet. Detta är författarna på det klara med men spekulerar ändå en hel del, speciellt vad gäller betydelsen av insulin.
I ett helt batteri av korrellationer hittar de alltså 2 signifikanta korrelationer, signifikansen och kausaliteten kan alltså diskuteras. Man ser ju också att förändringen i insulin och fettmassa inte är normalfördelad, vilket gör användandet av pearsons rho olämpligt, spearmans ickeparamatriska borde användas. Man kan också se att korrelationen skapas av några som faktisk knappt ändrade sig i varken insulin eller fettmassa. Eftersom insulinkänsligheten blir bättre när man går ner i vikt och är negativt korrelerad med fettmassa så kan detta vara ett ganska rimligt resultat. dvs de som gick ner i vikt fick lägre insulinnivåer pga miskad fettmassa ökad insulinkänslighet. Insulin nivåerna är ju också ett indirekt mått på hur väl de följde råden. De som inte fick lägre insulinnivåer följde inte råden, var inte lika restriktiva i sin diet och gick inte ner i vikt.

8/ Förändringarna i T4 har författarna ingen rkitigt förklaring till men spekulerar heller inte så mycket kring dess betydelse.
In the
present study, the nonsignificant change in T3 uptake suggests
that T3 and T4 binding proteins were not affected by carbohydrate
restriction. Thus, the significant increase in total T4 may
represent an increase in the biologically active hormone available
to cells. This interpretation should be made with caution
since we did not directly measure concentrations of free T3 or
T4 nor did we measure metabolic rate in these subjects.

Just my 2 cents..

mikaelj
2009-01-26, 15:16
8/ Förändringarna i T4 har författarna ingen rkitigt förklaring till men spekulerar heller inte så mycket kring dess betydelse.


En del som börjar äta lågkolhydratkost har behövt sänka sina Levaxindoser. Jag hittar ingen info om att insulin skulle vara en deiodenas-antagonist (eller vilken del som påverkas) just nu, dock.

Anders The Peak
2009-01-26, 15:35
Visst kan man göra precis samma iaktagelser i de flesta studier som hanterar de här frågorna men de verkar ha mer validitet i diskussionen av någon konstig orsak.
Utan att behöva analysera sönder ett redan bristfälligt material så tycker jag att den här studien är precis lika mycket värd som de flesta studier som postas här.

Ola Wallengren
2009-01-26, 15:56
Jag hittar ingen info om att insulin skulle vara en deiodenas-antagonist (eller vilken del som påverkas) just nu, dock.

Nej, insulin behöver ju inte vara förklaringen till allt.

Ola Wallengren
2009-01-26, 16:00
Visst kan man göra precis samma iaktagelser i de flesta studier som hanterar de här frågorna men de verkar ha mer validitet i diskussionen av någon konstig orsak.
Utan att behöva analysera sönder ett redan bristfälligt material så tycker jag att den här studien är precis lika mycket värd som de flesta studier som postas här.

Det handlar väl mer om att man inte skall dra förhastade slutsatser utifrån olika studieresultat eller rätt slutsatser utifrån vad en studie faktiskt kan visa.

Anders The Peak
2009-01-26, 16:14
Självklart är det på så sätt. Men för att få igång en debatt är man tvungen att överdriva lite precis som jag nu gjorde.

Men du Ola av vad jag kunde se av studien som Volek gjorde så tränade inte gruppen det enda de gjorde var att sänka kolhydratintaget till ca 8E% mot tidigare 48E% och låg i energibalans och efter 6 veckor kunde man se att de hade minskat i snitt runt -3kg och ökat den fettfria massan i snitt 1 kg. Det bedömer jag vara en kraftig muskelökning då de troligen har kraftigt reducerade glykogenlager i kroppen.

När jag pratar om luriga matråd bedömer jag att det är en felsatsning att lägga så stort energiintag på kolhydrater...
Precis som jag sagt tidigare så tror jag inte att man ska ligga över 40E% och kanske inte under 20E% Kolhydrater då man är en aktiv och tränande individ.

Ola Wallengren
2009-01-26, 16:38
Självklart är det på så sätt. Men för att få igång en debatt är man tvungen att överdriva lite precis som jag nu gjorde.

Men du Ola av vad jag kunde se av studien som Volek gjorde så tränade inte gruppen det enda de gjorde var att sänka kolhydratintaget till ca 8E% mot tidigare 48E% och låg i energibalans och efter 6 veckor kunde man se att de hade minskat i snitt runt -3kg och ökat den fettfria massan i snitt 1 kg. Det bedömer jag vara en kraftig muskelökning då de troligen har kraftigt reducerade glykogenlager i kroppen.

När jag pratar om luriga matråd bedömer jag att det är en felsatsning att lägga så stort energiintag på kolhydrater...
Precis som jag sagt tidigare så tror jag inte att man ska ligga över 40E% och kanske inte under 20E% Kolhydrater då man är en aktiv och tränande individ.

Angående om de tränade så se min quote vid punk 4. Några tränade förmodligen en hel del. De instruerades däremot att inte ändra på sin träning.
Jag tycker också att det är en förvånande stor muskelökning för någon som förmodligen fått lägre glykogennivåer och gått ner i vikt. För att ge en rättvis behömning av möjliga orsaker eller hur stor muskelökningen faktiskt var så får man analysera materialet på ett mer ingående sätt, men helst göra om studien på ett annat sätt.
Min egen erfarenhet säger ungefär samma sak, dvs att det är möjligt att lägga på sig muskelmassa under en diet med lågt kolhydratintag. Jag ökade ju ca 2,5 kg (mätt med DXA) vid en viktnedgång på ca 6,5kg, då jag åt ca 30-80g kh/dag.
Detta säger ju däremot inget om att kolhydrater skulle vara negativt för muskeluppbyggnad, hur resultaten hade varit med mer kolhydrater eller för den delen vad som händer efter 12 veckor eller flera månader.

Anders The Peak
2009-01-26, 22:24
Men Ola om jag har förstått den här studien rätt så var de inte under energirestriktion utan bara med en restriktion på maxintag på 8E% kolhydrater.
Det är därför tycker jag att den här studien är rätt intressant.

Anders The Peak
2009-01-26, 22:30
Jag tror faktiskt att Mauro Dipasquale han med The Anabolic Diet/Bodybuilders/Powerlifters osv.. Inte har helt fel när det gäller att cykla kolhydratintaget. Dvs tömma, fylla, tömma, fylla osv.

Ola Wallengren
2009-01-27, 07:55
Men Ola om jag har förstått den här studien rätt så var de inte under energirestriktion utan bara med en restriktion på maxintag på 8E% kolhydrater.
Det är därför tycker jag att den här studien är rätt intressant.

Intressant, jo visst. Nej, helt rätt ingen energirestriktion.
"Enligt min beräkning så miskade då låg-kolhydratgruppen sitt energiintag med ca 700 kcal/dag. Ganska mycket, och det är ju här låg-kolhydrat/hög-protein kost har sin fördel. Man verkar bli mättare och äter spontant mindre. En reduktion i energiintagt kan ju förutom mättnad även förklaras med att kosten är väldigt restriktiv vad gäller livsmedelsval, smaklighet och variation."

The small but nonsignificant
reduction in voluntary dietary energy intake may have been due to fewer food choices, the higher satiety value of fat
and protein,22 or the anorectic effect of ketosis.


Jag tror faktiskt att Mauro Dipasquale han med The Anabolic Diet/Bodybuilders/Powerlifters osv.. Inte har helt fel när det gäller att cykla kolhydratintaget. Dvs tömma, fylla, tömma, fylla osv.

Det funkar ju hyfsat i alla fall men AnabolicDiet har aldrig blivit speciellt populär, vilket den kanske borde om man upplevt en fördel med dieten, eller?

Anders The Peak
2009-01-27, 09:03
Intressant, jo visst. Nej, helt rätt ingen energirestriktion.
"Enligt min beräkning så miskade då låg-kolhydratgruppen sitt energiintag med ca 700 kcal/dag. Ganska mycket, och det är ju här låg-kolhydrat/hög-protein kost har sin fördel. Man verkar bli mättare och äter spontant mindre. En reduktion i energiintagt kan ju förutom mättnad även förklaras med att kosten är väldigt restriktiv vad gäller livsmedelsval, smaklighet och variation."






Det funkar ju hyfsat i alla fall men AnabolicDiet har aldrig blivit speciellt populär, vilket den kanske borde om man upplevt en fördel med dieten, eller?
http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/105/5/1519

William
2009-01-27, 09:26
http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/105/5/1519

Exakt vad är det du vill styrka med den referensen?

Anders The Peak
2009-01-27, 10:00
Exakt vad är det du vill styrka med den referensen?
Jag vet att du är näringsfysiolog så jag har full förståelse till att du frågor om AMPK.
För det första vill jag klargöra att min dialog här handlar inte alls om trådens namn. Mitt första inlägg handlade om Scratch inlägg om att kolhydrater inte blid fett. Nej det är sant inom vissa gränser därav mitt inlägg om kroppens energiinnehåll fördelat på F/P/K.

Trance
2009-01-27, 10:03
Men för att få igång en debatt är man tvungen att överdriva lite precis som jag nu gjorde.


Det sänker din trovärdighet rätt rejält.

William
2009-01-27, 10:06
Jag vet att du är näringsfysiolog så jag har full förståelse till att du frågor om AMPK.
För det första vill jag klargöra att min dialog här handlar inte alls om trådens namn. Mitt första inlägg handlade om Scratch inlägg om att kolhydrater inte blid fett. Nej det är sant inom vissa gränser därav mitt inlägg om kroppens energiinnehåll fördelat på F/P/K.

Ok...jag hänger inte riktigt med på vad du säger här ovan men jag är nyfiken på vad du menade med referensen för jag kan inte se ngn koppling mellan den och din quote av Olas text.

Anders The Peak
2009-01-27, 11:03
Ok...jag hänger inte riktigt med på vad du säger här ovan men jag är nyfiken på vad du menade med referensen för jag kan inte se ngn koppling mellan den och din quote av Olas text.

Det var ett svar varför Anabolic diet kan vara av värde för en muskelbyggare. Vi vet redan att den här typen av diet ger mycket goda resultat av den här typen av fettadaption följt av påfyllning av glykogenlager för de flesta idrotter.
Trance jag tycker inte att jag överdrev speciellt utan lyfte en intressant studie säkert med brister som alla andra studier inom det här området. Jag hade inte heller allt klart för mig. Men det drar inte ned på värdet av Voleks studie utan gör den egentligen än mer intressant och att den visar att det är fullt möjligt att öka muskelmassa under kalorirestriktion - 700kcal.

William
2009-01-27, 11:18
Det var ett svar varför Anabolic diet kan vara av värde för en muskelbyggare.

Om du menar att sänkt AMPK-aktivering efter fettadaptation och glykogenpåfyllning skulle vara positivt för muskelbyggande finns det väldigt lite stöd för det, om ens ngt.

AMPKs inblandning i regleringen av proteinsyntes härstammar främst från djurstudier där man farmakologiskt aktiverat AMPK och samtidigt sett hämmad aktivering av mTOR. När man undersökt sambandet i människa har man inte sett samma resultat utan då har AMPK och mTOR varit förhöjda samtidigt och således saknas kopplingen mellan dom.

Jag är hyfsat påläst om AMPK trots att jag bara är näringsfysiolog...


Vi vet redan att den här typen av diet ger mycket goda resultat av den här typen av fettadaption följt av påfyllning av glykogenlager för de flesta idrotter.


Vadå mycket goda resultat? Jämfört med vad?

Om du menar jämfört med kolhydrater så stämmer det inte då de flesta studier visar att det inte är ngn skillnad bland vältränade och klart sämre för otränade.

Anders The Peak
2009-01-27, 11:26
Om du menar att sänkt AMPK-aktivering efter fettadaptation och glykogenpåfyllning skulle vara positivt för muskelbyggande finns det väldigt lite stöd för det, om ens ngt.

AMPKs inblandning i regleringen av proteinsyntes härstammar främst från djurstudier där man farmakologiskt aktiverat AMPK och samtidigt sett hämmad aktivering av mTOR. När man undersökt sambandet i människa har man inte sett samma resultat utan då har AMPK och mTOR varit förhöjda samtidigt och således saknas kopplingen mellan dom.

Jag är hyfsat påläst om AMPK trots att jag bara är näringsfysiolog...




Vadå mycket goda resultat? Jämfört med vad?

Om du menar jämfört med kolhydrater så stämmer det inte då de flesta studier visar att det inte är ngn skillnad bland vältränade och klart sämre för otränade.

Klipp in några vederhäftiga studier på det...

William
2009-01-27, 12:58
Klipp in några vederhäftiga studier på det...

Aight, ge mig lite tid bara. Du får mer än gärna göra detsamma!

William
2009-01-27, 14:18
Här kommer lite referenser Anders:


In conclusion, 5 d of a high-fat diet caused marked changes in substrate utilization during submaximal exercise. At least some of these changes were independent of CHO availability, since the enhanced capacity for fat oxidation persisted despite the restoration of muscle glycogen before, and provision of exogenous CHO during exercise. Such strategies are typical of those recommended by sports nutritionists to competitive athletes. Despite promoting CHO sparing during exercise, fat adaptation provided no benefit to the subsequent performance of a TT lasting ~ 30 min. Accordingly, the results of this study do not support the practice of fat-adaptation strategies by endurance athletes competing in events of 2 to 3 h duration.
Burke et al. 2001 - Adaptations to short-term high-fat diet persist during exercise despite high carbohydrate availability.

In summary, we found that 5 days of exposure to a high-fat, low-CHO diet caused clear changes in fuel substrate utilization during submaximal exercise. At least some of these changes were independent of CHO availability because enhanced capacity for fat oxidation persisted despite restoration of muscle glycogen stores. Despite promoting glycogen sparing during prolonged exercise, fat-adaptation strategies did not provide a clear benefit to the subsequent performance of a TT lasting ;30 min. The results of this study do not support the practice of fat-adaptation strategies by endurance athletes competing in events of 2- to 3-h duration.
Burke et al. 2000 - Effect of fat adaptation and carbohydrate restoration on metabolism and performance during prolonged cycling

In conclusion, this is the first investigation to determine the effects of a high-fat diet and CHO restoration on metabolism and performance during ultraendurance exercise. We found that 6 days of exposure to a high-fat, low-CHO diet, followed by 1 day of CHO restoration, increased fat oxidation during prolonged, submaximal exercise, yet, despite this sparing of CHO, this study failed to detect a statistically significant benefit to performance of a 1-h TT undertaken after 4 h of continuous cycling.

Carey et al. 2001 - Effects of fat adaptation and carbohydrate restoration on prolonged endurance exercise

In conclusion, ingestion of a HFD for 6 days, followed by 1 day of CHO-loading, increased fat oxidation, but it reduced high-intensity sprint power performance, which was associated with increased muscle recruitment, effort perception, and heart rate.

Havemann et al. 2008 - Fat adaptation followed by carbohydrate loading compromises high-intensity sprint performance

VS


In summary, the results of this study suggest that dietary fat adaptation (10 days, fat > 65% by energy) followed by CHO-loading (3 days, CHO > 65% by energy) is associated with improved cycle time trial performance after prolonged constant-load exercise.

Lambert et al. 2001 - High-fat diet versus habitual diet prior to carbohydrate loading - effects of exercise metabolism and cycling performance

William
2009-01-27, 14:33
Just for you Anders:

http://i42.tinypic.com/ja9hmh.jpg

Wilkinson et al. 2008 - Differential effects of resistance and endurance exercise in the fed state on signalling molecule phosphorylation and protein synthesis in human muscle. J Physiol. 2008 Aug 1;586(Pt 15):3701-17

Guddi
2009-01-27, 23:19
Det är trådar som den här som gör att man tittar på kolo varje dag :) Mycket intressanta inlägg, särskilt från Olle och William!

Anders The Peak
2009-01-28, 08:37
Självklart är det så att en lågkolhydratkost inte kan generera lika mycket kraft som en balanserad kost med en bra fördelning mellan makronutrienterna och det är inget som jag har påstått heller.
Min poäng handlar mer om att det säkert går att bättre få muskeltillväxt med att cykla kolhydraterna eftersom en påfyllning efter tömning ger en grym kaskad av genuttryck som man inte får med väl fyllda lager av glykogen dvs vid högt intag av kolhydrater.

Anders The Peak
2009-01-28, 09:02
Dessutom visar studien som vi diskuterade om validiteten att man faktiskt kan lägga på sig muskelmassa under kalorirestriktion.

mikaelj
2009-01-28, 09:04
Här kommer lite referenser Anders:
In summary, we found that 5 days of exposure to a high-fat, low-CHO diet


Hur många gram (eller E%) kolhydrat?

William
2009-01-28, 09:07
Hur många gram (eller E%) kolhydrat?

Kolla referenserna, där står det angivet.

mikaelj
2009-01-28, 09:10
Kolla referenserna, där står det angivet.

Är de publicerade elektroniskt? Var i så fall?

Anders The Peak
2009-01-28, 09:29
Kolla referenserna, där står det angivet.

Den finns bara som abstract och där anges inte proportionerna eller innehållet.

William
2009-01-28, 09:45
Den finns bara som abstract och där anges inte proportionerna eller innehållet.

Hur står det till med läsförmågan Anders?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11408421?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11782652?ordinalpos=8&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11090597?ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

King Grub
2009-01-28, 09:51
Är de publicerade elektroniskt? Var i så fall?

Det bör bara vara att Googla studiens titel.

Anders The Peak
2009-01-28, 11:22
Antagligen var jag lite för snabb. William.
Men du tycker du att den här studien är vederhäftig utifrån ett normalt nutritionsperspektiv för tränande?

A.Steinbach
2009-01-28, 11:57
Självklart är det så att en lågkolhydratkost inte kan generera lika mycket kraft som en balanserad kost med en bra fördelning mellan makronutrienterna och det är inget som jag har påstått heller.
Min poäng handlar mer om att det säkert går att bättre få muskeltillväxt med att cykla kolhydraterna eftersom en påfyllning efter tömning ger en grym kaskad av genuttryck som man inte får med väl fyllda lager av glykogen dvs vid högt intag av kolhydrater.

Fyllda glykogendepåer i kombination med träning verkar ju påverka signalmekanismer som leder till ökad proteinsyntes.

http://forum.body.se/showpost.php?p=525489&postcount=4

William
2009-01-28, 12:35
Men du tycker du att den här studien är vederhäftig utifrån ett normalt nutritionsperspektiv för tränande?

Jag förstår inte din fråga.

Studierna ovan är av god kvalitet och utförda av erkänt duktiga forskare inom området. Studierna ovan motbevisar och ifrågasätter allt du har sagt och det det var enda syftet med att jag postade dom.

Anders The Peak
2009-01-28, 13:29
Jag förstår inte din fråga.

Studierna ovan är av god kvalitet och utförda av erkänt duktiga forskare inom området. Studierna ovan motbevisar och ifrågasätter allt du har sagt och det det var enda syftet med att jag postade dom.
Kan det vara så antingen äter man bara fett eller så äter man bara kolhydrater...

Anders The Peak
2009-01-28, 13:32
Fyllda glykogendepåer i kombination med träning verkar ju påverka signalmekanismer som leder till ökad proteinsyntes.

http://forum.body.se/showpost.php?p=525489&postcount=4
Självklart är det så men man kan manipulera glykogeninlagringen så att du får bättre förutsättningar hypertrofi genom tömning och laddning.

För det andra så verkar det fungera hur bra som helst att öka muskelmassa utan några glykogenlager om man får tro Voleks studie.
I en takt så vida överstiger en normal tillväxtkurva.

GasseG
2009-01-28, 13:51
Hittade en liten rättelse till en av dina artiklar William.
Får väl inte, men paste:ar den iaf: Thus, in the last sentence on page 120, the authors state that "on average, subjects rode the [time trial] at a power output that was 11% higher after fat adaptation, and, although this performance enhancement failed to reach statistical significance, it represented an ~4% improvement, which would certainly be worthwhile and meaningful for an ultraendurance athlete (19)." Indeed a 4% improvement during the final 42 km of an ultra triathlon would represent a time improvement of 6 min 36 s on a time of 2 h 40 min, a substantial effect.

J Appl Physiol 96: 1243-1244, 2004; doi:10.1152/japplphysiol.01232.2003
8750-7587/04

William
2009-01-28, 14:32
Hittade en liten rättelse till en av dina artiklar William.
Får väl inte, men paste:ar den iaf: Thus, in the last sentence on page 120, the authors state that "on average, subjects rode the [time trial] at a power output that was 11% higher after fat adaptation, and, although this performance enhancement failed to reach statistical significance, it represented an ~4% improvement, which would certainly be worthwhile and meaningful for an ultraendurance athlete (19)." Indeed a 4% improvement during the final 42 km of an ultra triathlon would represent a time improvement of 6 min 36 s on a time of 2 h 40 min, a substantial effect.

J Appl Physiol 96: 1243-1244, 2004; doi:10.1152/japplphysiol.01232.2003
8750-7587/04

Var är rättelsen? Invändningen ovan är ett uträknat exempel från icke-signifikanta resultat och styrker således ingenting. Dessutom visade författaren själv (T. Noakes) i en senare studie att fettadaptation följt av glykogenladdning hämmar prestationen (se Havemann referensen längre bak i tråden) så faktum kvarstår att det Anders förespråkar inte stöds av litteraturen.

I bästa fall är det ingen skillnad mellan kostvalet, vilket jag redan påpekat.

Anders The Peak
2009-01-28, 18:22
William antagligen är det svårt att veta vad som ligger bakom. Men jag tror att det är svårt med dagens metoder att få med vad som händer eftersom det finns en hel del motstridiga studier kring ämnet.
Antagligen behöver man göra en metastudie av materialet.
Viktiga saker för en styrketränande är att man får förändringar i serum testosteronivåer vid lågt intag av fett och högt intag av fibrer vilket kan ha en förklaring till den ökade muskelmassan och den minskade fettvolymen när man ändrar på kosten från högkolhydrat till en med högfett. Antagligen är det betydligt fler faktorer som spelar in. Vi kan ändå se att människor som ändrar sin kosthållning mot tex Atkins får en betydande fettreduktion utan att de reducerar energintaget. En delförklaring är de minskade insulinnivåerna men inte allt.
Jag tror inte att vi ska vara så kategoriska och säga att det är si och så bara för man lägger fram en studie utan man bör se på större studier typ Karslhamns studien för att kunna dra några riktiga slutsatser i större perspektiv.

Nu har mina små tankar om hur man kan manipulera via energiintaget eller styrningen av insulinnivåer och fettoxidation dvs muskeltillväxt och fettförbränning inte fallit alla i smaken. Men vem bryr sig. Inte jag i allafall.

A.Steinbach
2009-01-28, 18:50
William antagligen är det svårt att veta vad som ligger bakom. Men jag tror att det är svårt med dagens metoder att få med vad som händer eftersom det finns en hel del motstridiga studier kring ämnet.
Antagligen behöver man göra en metastudie av materialet.
Viktiga saker för en styrketränande är att man får förändringar i serum testosteronivåer vid lågt intag av fett och högt intag av fibrer vilket kan ha en förklaring till den ökade muskelmassan och den minskade fettvolymen när man ändrar på kosten från högkolhydrat till en med högfett. Antagligen är det betydligt fler faktorer som spelar in. Vi kan ändå se att människor som ändrar sin kosthållning mot tex Atkins får en betydande fettreduktion utan att de reducerar energintaget. En delförklaring är de minskade insulinnivåerna men inte allt.Jag tror inte att vi ska vara så kategoriska och säga att det är si och så bara för man lägger fram en studie utan man bör se på större studier typ Karslhamns studien för att kunna dra några riktiga slutsatser i större perspektiv.

Nu har mina små tankar om hur man kan manipulera via energiintaget eller styrningen av insulinnivåer och fettoxidation dvs muskeltillväxt och fettförbränning inte fallit alla i smaken. Men vem bryr sig. Inte jag i allafall.

Vilka strikt kontrollerade studier visar på att en variation i kolhydrat/fettration och den efterföljande insulinnivån påverkar fettbalansen utan justering av energiintaget?

Vid "normala" insulinivåer så leder ju bara variationer i insulinnivån till följd av olika fördelningar mellan fett/kolhydrater till olika substratutnyttjande.

William
2009-01-28, 18:56
William antagligen är det svårt att veta vad som ligger bakom. Men jag tror att det är svårt med dagens metoder att få med vad som händer eftersom det finns en hel del motstridiga studier kring ämnet.

Visst finns det motstridiga uppgifter men när man väger alla studier mot varandra blir bilden rätt tydlig; högfettdieter har ingen speciell fördel mot högkolhydratdieter när det gäller prestation

Antagligen behöver man göra en metastudie av materialet.

Varsågod:

In conclusion, we found that endurance performance is enhanced following a high-carbohydrate diet, compared to a high-fat diet, in untrained individuals, while the performance response in trained individuals appears to be blunted.

Erlenbusch et al. 2005 - Effect of High-Fat or High-Carbohydrate Diets on Endurance Exercise: A Meta-Analysis

Jag tror inte att vi ska vara så kategoriska och säga att det är si och så bara för man lägger fram en studie utan man bör se på större studier typ Karslhamns studien för att kunna dra några riktiga slutsatser i större perspektiv.

Jag finner det ytterst märkligt och tillika roande att DU talar om att vi inte ska vara kategoriska och dra slutsater från en studie. Det är tydligen ok för dig att vara kategorisk och dessutom inte behöva presentera en enda studie som är relevant för dina påståenden.


Nu har mina små tankar om hur man kan manipulera via energiintaget eller styrningen av insulinnivåer och fettoxidation dvs muskeltillväxt och fettförbränning inte fallit alla i smaken. Men vem bryr sig. Inte jag i allafall.

Jag har inget emot din små tankar. Det jag har ngt emot är att du gång på gång presenterar dom som fakta och därefter försöker sätta folk på plats. I början är det roande men efter ett tag blir det bara drygt och löjeväckande. Men du behöver inte oroa dig för hädanefter ska du får härja fritt.

I all välmening,

William

Anders The Peak
2009-01-28, 20:39
Tack William!
Det känns bra jag ser verkligen fram mot din studie kring BCAA/EAA.
PS jag är inte alls lika övertygad om att saker och ting är så fyrkantigt som energi in och energi ut.

En fråga bara. Du som har koll på allt. Hur hanterar kroppen kolhydraterna då glykogenlagren är fulla. Du vet i motsats till djuren så är människan bedrövligt dålig på att omvandla det till fett. Vad leder det till vid högt kolhydratsintag dvs insulinpåslag så att kroppen stänger av, kanske inte helt, processen....

Bara en nyfiken fråga.

Sverker
2009-01-28, 21:09
Ska vi gissa att en del blir intramuskulärt fett. Ett problem hos diabetiker typ 2 som insulinbehandlas.

Ola Wallengren
2009-01-28, 21:12
Tränande har också mer intramuskulärt fett men då är det inte associerat med insulinresistens. Mekanismen bakom paradoxen är jag inte helt uppdaterad på.

Anders The Peak
2009-01-28, 21:33
Tack för att ni gav er tid att fundera. Men jag tänkte att William kan berätta hur kroppen hanterar den här situationen eftersom jag inte kan det fullt ut. Vet bara att det stör de flesta teorier kring det här vi har diskuterat.

Scratch89
2009-01-28, 21:39
Bra inlägg nu de sista sidorna! Det är inte ofta det blir sån bra diskussion.

William
2009-01-28, 21:53
Mest troligt är att kolhydratförbränningen stimuleras ytterligare eftersom insulin stimulerar just det.

Anders The Peak
2009-01-28, 22:01
William, vad jag undrar över är varför vi inte har större glykogenlager eller en bättre förmåga att att omvandla kolhydrater till fett nu när vi är så hemskt välanpassade till just kolhydrater. Har du något bra svar på det?

William
2009-01-28, 22:06
William, vad jag undrar över är varför vi inte har större glykogenlager eller en bättre förmåga att att omvandla kolhydrater till fett nu när vi är så hemskt välanpassade till just kolhydrater. Har du något bra svar på det?

Du är allt för rolig Anders. Verkligen!

Jag vet inte varför vi inte har större glykogenlager men med tanke på att glykogen är en ineffektiv lagringsform av energi så är det relativt troligt att det har med saken att göra. Likaså är det energimässigt ineffektivt att lagra energi i form av ovandlingen av kolhydrater till fett då en massa energi går förlorad på vägen. Till skillnad från vissa är kroppen rätt smart. Men som sagt, jag vet inte...

Anders The Peak
2009-01-28, 22:20
Du är allt för rolig Anders. Verkligen!

Jag vet inte varför vi inte har större glykogenlager men med tanke på att glykogen är en ineffektiv lagringsform av energi så är det relativt troligt att det har med saken att göra. Likaså är det energimässigt ineffektivt att lagra energi i form av ovandlingen av kolhydrater till fett då en massa energi går förlorad på vägen. Till skillnad från vissa är kroppen rätt smart. Men som sagt, jag vet inte...

William räckte inte pubmed till den här gången ?
Smart eller inte så tycker jag inte att du kan ge något bra svar på frågan och du verkar inte heller vara speciellt intresserad av utveckla dina kunskaper som du har fått via läroboken till att fungera i verkligheten.
http://static.squidoo.com/resize/squidoo_images/-1/draft_lens2114324module11015143photo_121899955937_ Profesor_Baltazar_1.jpg

Ola Wallengren
2009-01-28, 22:20
William, vad jag undrar över är varför vi inte har större glykogenlager eller en bättre förmåga att att omvandla kolhydrater till fett nu när vi är så hemskt välanpassade till just kolhydrater. Har du något bra svar på det?

Förutom det som redan nämts.

Det enkla svaret är väl att det inte behövs.
Kolhydatlagren räcker för de flesta situationer och gör de inte det så finns det ju reservbränsle i överflöd.

Anders The Peak
2009-01-28, 22:26
Förutom det som redan nämts.

Det enkla svaret är väl att det inte behövs.
Kolhydatlagren räcker för de flesta situationer och gör de inte det så finns det ju reservbränsle i överflöd.

Precis Ola. Vi har inte speciellt stora behov av kolhydrater och det beror nog på att vi levt som djuren en gång i tiden. Överflödstid och underskottstid.

C.E.J.
2009-01-28, 22:32
William räckte inte pubmed till den här gången ?
Smart eller inte så tycker jag inte att du kan ge något bra svar på frågan och du verkar inte heller vara speciellt intresserad av utveckla dina kunskaper som du har fått via läroboken till att fungera i verkligheten.

Och vad vill du ha sagt med det? Att bara för att Williams svar inte duger för dig så verifierar det dina egna idéer, som du inte verkar kunna backa upp?

creperiet
2009-01-28, 23:42
Fan, jag har suttit med den här tråden i en halvtimma nu och bara sugit åt mig. Oerhört sakligt och kunnigt resonerat William, det bugar vi för!

Trance
2009-01-28, 23:50
William räckte inte pubmed till den här gången ?
Smart eller inte så tycker jag inte att du kan ge något bra svar på frågan och du verkar inte heller vara speciellt intresserad av utveckla dina kunskaper som du har fått via läroboken till att fungera i verkligheten.


Jag tror nog du behöver ta upp en bok om grundläggande evolution innan du fortsätter med dina teser.

Scratch89
2009-01-29, 00:30
Precis Ola. Vi har inte speciellt stora behov av kolhydrater och det beror nog på att vi levt som djuren en gång i tiden. Överflödstid och underskottstid.

Fast lagret av fett som finns är till för svält och längre tider. Kolhydratslagret räcker dock i flera timmar, och fungerar ypperligt att använda under träning eller jakt.

William
2009-01-29, 05:24
Smart eller inte så tycker jag inte att du kan ge något bra svar på frågan och du verkar inte heller vara speciellt intresserad av utveckla dina kunskaper som du har fått via läroboken till att fungera i verkligheten.


Jag beklagar verkligen Anders att du inte är nöjd med svaret. Nästa gång du ber om att få bli upplyst ska jag anstränag mig mer. Igen, jag ber om ursäkt!

Jag kanske inte förtjänar din välvilja men jag skulle bli ytterst glad och tacksam om du kunde upplysa mig med dina kunskaper och hjälpa mig att få saker att fungera i verkligheten. Just nu är jag helt förvirrad och nu när alla mina kunskaper har bevisats vara värdelösa känner jag att jag är vilse. Och inte har jag ngn lärobok att rådfråga heller.

Anders, HJÄLP mig, snälla...

Anders The Peak
2009-01-29, 09:31
Jag beklagar verkligen Anders att du inte är nöjd med svaret. Nästa gång du ber om att få bli upplyst ska jag anstränag mig mer. Igen, jag ber om ursäkt!

Jag kanske inte förtjänar din välvilja men jag skulle bli ytterst glad och tacksam om du kunde upplysa mig med dina kunskaper och hjälpa mig att få saker att fungera i verkligheten. Just nu är jag helt förvirrad och nu när alla mina kunskaper har bevisats vara värdelösa känner jag att jag är vilse. Och inte har jag ngn lärobok att rådfråga heller.

Anders, HJÄLP mig, snälla...

William var lite seriös nu du får inte ta allt så seriöst. När det gäller vad som händer när glykogenlagren är fulla och man äter ymnigt med kolhydrater går lätt att spåra via att man studerar förändringarna över tid i t ex. Karlshamns studien.
Trance man behöver nog inte läsa evolutionsteori utan det räcker med biologlinjen för att förstå sammanhangen med insulin kolhydratförbränning och inlagring av energi i fettcellerna och vid låga nivåer insulin dvs kolhydrat och proteinfattig kost fettförbränning.
Att variera mellan de här perioderna, inte med kaloriintaget, men desto mer med kolhydraterna manipulerar man kroppen till att bli effektivare och är ordentligt anabol under perioden med kolhydrater och under perioden med lite kolhydrater är den fettförbrännande och proteinsparande....

Nog pratat om det här.

William
2009-01-29, 09:35
William var lite seriös nu du får inte ta allt så seriöst.

Hur ska du ha det?

Anders The Peak
2009-01-29, 10:14
Hur ska du ha det?
Klurigt eller hur...
Men nog diskuterat om det här.