handdator

Visa fullständig version : Frågor anf. muskeltillväxt samt MAX-OT.


LunaSpice
2003-07-20, 16:12
Jag har lite frågor ang. muskeltillväxt och jag vänder mig därför till er som kan detta med träning väldigt bra. Ni kanske inte kan lösa mitt problem men kanske kan ni ge tips och råd till mig för att ni mitt mål.

Jag har tränat simning i 9 år, slutade vid 17 års ålder, dvs. 8 år sen. Den träningen har gett mig otroligt mkt rörlighet och figur som har hängt med mig fram tills nu. Jag började träna styrketräning för ca 3-4 år sen, från och till, och har pendlat upp och ner i vikt sedan dess. Jag är 190 cm lång och väger för tillfället dryg 90 kg. Jag anser mig själv ha väl utvecklade bröst, rygg, axlar, mage och lår. Det jag dock INTE är nöjd med är armar och vader där jag har otroligt svårt att få volym. Frågan är vad jag gör fel. Mitt träningsschema är följande:

Månd: Bröst, framsida lår, vader, mage
Tisdag: Rygg, baksida lår, sida mage
Onsdag: Vila
Torsdag: Axlar, mage
Fredag: Armar, sida mage

Jag kör 3 set på 3 övningar per muskelgrupp/dag, 6-8 reps förutom mage där jag kör 12-15 reps. Jag kör också 1-2 basövningar /muskelgrupp t.ex. chins för rygg, rak bicepscurl med stång, liggande tricepspress, bänk osv. Med all respekt så vore det schysst om ni skippade kommentarer ang. mitt schema som INTE har med topicen att göra då jag gärna tar dessa kommentarer vid ett senare tillfälle. Just vill jag koncentrera mig på att få tillväxt i armar och vader.

Kosten är det inget fel på, det är jag 110% säker på. Jag menar, skulle jag äta fel så skulle jag väl inte få tillväxt i resten av kroppen? Aminosyrorna fördelas lixom jämt ut till de celler som är skadade och nedbrytna och som behöver stärkas och återbyggas.

Jag har funderat på MAX-OT och hur det programmet skulle kunna påverka min träning. Även min far och farbror har problem att få volym i armar och vader vilket gör att man börjar fundera på om detta kan vara något genetiskt. Eftersom jag inte har läst forskning eller studier om detta så vill jag inte spekulera men det är ju ändå en tanke som slår en eller hur? Proteinsyntesen får ju trots allt sin information om vilka proteiner som ska tillverkas från just DNA i cellkärnan. Men jag vet inte...

Någon som testat MAX-OT och som kan vara vänlig att berätta ev. resultat och hur det har gått osv. ? Jag är väldigt angelägen om detta då jag börjar bli trött på att inte ha en proportionell kropp.

Jag är tacksam för alla svar, ni kommer få igen det i mina kommande artiklar.

MVH Jakob

Pressarn
2003-07-20, 19:07
Om inte detta är ontopic så vet jag inte vad som är: dina biceps får för mycket stryk vilket leder till överträning (avstannad muskelutveckling). Om du undrar varför så förklarar jag gärna mig.

dude
2003-07-20, 19:19
fan du tränar en jäkla massa mage.. jag har testat max ot jag tyckte det fungerade rätt bra, men jag har ju inte testat så mkt annat så jag vet inte hur mkt jag skullle växt annars.. det är ju helt klart ett rätt bra program för att öka stryka.

LunaSpice
2003-07-20, 20:10
Originally posted by Pressarn
Om inte detta är ontopic så vet jag inte vad som är: dina biceps får för mycket stryk vilket leder till överträning (avstannad muskelutveckling). Om du undrar varför så förklarar jag gärna mig.

Pressarn: Okej, så kan det nog vara. Jo, jag vet varför det muskeltillväxten avstannar men jag vill bara fastställa exakt vad som är orsaken för att sedan angripa problemet. Det är dock inte bara mina biceps som växer dåligt, även triceps. :/

Dude: Ang. mage så tycker jag om att träna på det sättet. Det har gett mig bra resultat i 3 år och jag kommer fortsätta köra så. Det har ingenting med min dålig muskeltillväxt i armar och ben att göra. Jag ska testa MAX-OT i mitten på Aug och köra hela programmet i höst vinter och se hur det går.

Allan
2003-07-20, 20:17
Originally posted by LunaSpice


Det har ingenting med min dålig muskeltillväxt i armar och ben att göra.

Jo men det kan det visst ha,serru. Om man avstannar i sin utveckling kan man inte bara föra något åt sidan och säga att det där påverkar inte. Påminner lite om de där som tränar kondition fyra-fem mil i veckan och är fundersamma över varför de inte ökar i vikt.

Har du hyfsad mage men sämre armar och ben får du väl prioritera. Det funkar ju så - man ökar inte proportionerligt i tillväxt hela tiden, utan vissa kroppsdelar kan skena iväg och andra sacka efter.
Då får man minska en aning på dosen av det där som går bra och satsa på de dåliga.
Att köra bröst och mage samtidigt som framsida lår - tja...dina prioriteringar lär ju vara ansvariga för muskelutvecklingen. Om är nöjd med bröst och rygg kan du köra just de två tillsammans en dag, och vika ett helt pass för benen. Tillexempel.

allan

LunaSpice
2003-07-20, 20:42
Okej, men hur menar du då att jag ska träna? Ska jag träna MER armar/vader och mindre mage? Förkorta ned till 4 dar kanske? Jag vill ändå försöka hålla det i veckocyklar.

Pecca
2003-07-20, 20:44
Allan>

Flytta till Linköping och bli min PT. Du kan få bo i mitt tält på tomten om du vill? Jag betalar bra. Jag kan nog fixa en fru åt dig också...

Låter väl som en bra deal???

Ozz
2003-07-20, 22:31
"Även min far och farbror har problem att få volym i armar och vader vilket gör att man börjar fundera på om detta kan vara något genetiskt. Eftersom jag inte har läst forskning eller studier om detta så vill jag inte spekulera men det är ju ändå en tanke som slår en eller hur? Proteinsyntesen får ju trots allt sin information om vilka proteiner som ska tillverkas från just DNA i cellkärnan. Men jag vet inte..."

Självklart är det till viss del genetiskt betingat (som nästan ALLT).
På samma sätt som vi har likheter i ansiktet med föräldrarna så har vi ju även likheter i kroppsbyggnad och dess förutsättningar.
Men detta betyder ju inte att du inte kan utveckla vader/armar utan att du bara tyvärr får slipa lite mera på det.

Pressarn
2003-07-20, 23:09
Originally posted by LunaSpice


Pressarn: Okej, så kan det nog vara. Jo, jag vet varför det muskeltillväxten avstannar men jag vill bara fastställa exakt vad som är orsaken för att sedan angripa problemet. Det är dock inte bara mina biceps som växer dåligt, även triceps. :/


Triceps tränar du tre gånger i veckan, axlar (militärpress), bröst (bänkpress) och din vanliga tricepsträning. Jag kör såhär en av dagarna: bänkpress, lutande bänkpress, militärpress, liggande franskpress RUNT huvudet. ;) Sen får triccarna pusta ut i en vecka innan det är dags igen, ingen överträning alltså.

Pressarn
2003-07-20, 23:12
Visst genetik i all ära men skyll inte så mycket på generna, ungefär som att säga "gud vill inte att armarna ska växa, inte mycket jag kan göra åt saken". Tror det största felet ligger någon annanstans.

DrP
2003-07-21, 07:03
Det finns en gammal tråd om MAX-OT som jag startade. Sök.

Mr_fit2002
2003-07-21, 10:33
Originally posted by LunaSpice
Jag har lite frågor ang. muskeltillväxt och jag vänder mig därför till er som kan detta med träning väldigt bra. Ni kanske inte kan lösa mitt problem men kanske kan ni ge tips och råd till mig för att ni mitt mål.

Jag har tränat simning i 9 år, slutade vid 17 års ålder, dvs. 8 år sen. Den träningen har gett mig otroligt mkt rörlighet och figur som har hängt med mig fram tills nu. Jag började träna styrketräning för ca 3-4 år sen, från och till, och har pendlat upp och ner i vikt sedan dess. Jag är 190 cm lång och väger för tillfället dryg 90 kg. Jag anser mig själv ha väl utvecklade bröst, rygg, axlar, mage och lår. Det jag dock INTE är nöjd med är armar och vader där jag har otroligt svårt att få volym. Frågan är vad jag gör fel. Mitt träningsschema är följande:

Månd: Bröst, framsida lår, vader, mage
Tisdag: Rygg, baksida lår, sida mage
Onsdag: Vila
Torsdag: Axlar, mage
Fredag: Armar, sida mage

Jag kör 3 set på 3 övningar per muskelgrupp/dag, 6-8 reps förutom mage där jag kör 12-15 reps. Jag kör också 1-2 basövningar /muskelgrupp t.ex. chins för rygg, rak bicepscurl med stång, liggande tricepspress, bänk osv. Med all respekt så vore det schysst om ni skippade kommentarer ang. mitt schema som INTE har med topicen att göra då jag gärna tar dessa kommentarer vid ett senare tillfälle. Just vill jag koncentrera mig på att få tillväxt i armar och vader.

Kosten är det inget fel på, det är jag 110% säker på. Jag menar, skulle jag äta fel så skulle jag väl inte få tillväxt i resten av kroppen? Aminosyrorna fördelas lixom jämt ut till de celler som är skadade och nedbrytna och som behöver stärkas och återbyggas.

Jag har funderat på MAX-OT och hur det programmet skulle kunna påverka min träning. Även min far och farbror har problem att få volym i armar och vader vilket gör att man börjar fundera på om detta kan vara något genetiskt. Eftersom jag inte har läst forskning eller studier om detta så vill jag inte spekulera men det är ju ändå en tanke som slår en eller hur? Proteinsyntesen får ju trots allt sin information om vilka proteiner som ska tillverkas från just DNA i cellkärnan. Men jag vet inte...

Någon som testat MAX-OT och som kan vara vänlig att berätta ev. resultat och hur det har gått osv. ? Jag är väldigt angelägen om detta då jag börjar bli trött på att inte ha en proportionell kropp.

Jag är tacksam för alla svar, ni kommer få igen det i mina kommande artiklar.

MVH Jakob

Tjena! Hur lång tid tar ett pass att köra?

Mitt förslag på träningsupplägg!

Måndag
Bröst, Biceps och triceps. Variera övningar, set och reps från pass till pass. Ca 3-4 övningar per muskelgrupp och 2-4 set per övning
uppvärmning medräknad. Tidsåtgång per pass ca 50 minuter.

Onsdag Ben, vader. Samma koncept som ovan.

Fredag Rygg och axlar. Samma som ovan.

Lördag Armar och mage ca 2 övningar a 2 set för armar, dock lättare än vanligt ca 8-12 reps, gärna isolationsövningar.
För mage gäller 3 övningar 2-3 set. Passet bör ta 20- 30 minuter.

Tisdag,torsdag och söndag vila

P.s ett tips: kör mestadels basövningar och ta ut dig till max så ska du se att allt växer:kickass:

Good luck too U!
M V H Fredde

Not. Max ot passar inte alla men det kan vara kul att prova:)

Allan
2003-07-21, 12:21
Jag har en liten fråga angående din kost. Är den upplagd för att gå upp i vikt eller för att omfördela eller vad? För mig är 90 kg fördelat på 190 cm snarast så låg vikt att du kommer att vara i ett nedbrytande tillstånd hela tiden.
I stort sett alla kommer till en punkt i utvecklingen där man stannar till; vi brukar prata om platåer. För att komma över den kan man göra på många olika vis - och det finns ingen dunderhonung som hjälper alla.
Du är alltså tvärsäker på att det inte är fel på vare sig upplägget eller kosten. Så vad kan det vara då? Det skulle onekligen hjälpa med lite bilder men annars får du fundera ett varv till.
Det finns ett antal olika nycklar man kan använda
Dessa är - på rak arm såhär, kan hända jag glömmer nån

- Gör en önskelista. Vad vill du uppnå? Kom ihåg att målet flyttar sig hela tiden.
- Poängsätt dina bra och dåliga sidor utifrån din önskelista.
- Be gärna en kunnig person - som ska vara tillräckligt kunnig för att ge dig bra konstruktiv kririk utan att vara vare sig för snäll eller för elak - att bedöma dig utifrån din önskelista.
-För rejäla anteckningar över kost och träning.
- Våga bryta tvärt mot dina uppgjorda vanor i gymet. Slentrian är en av de värsta fienderna till utveckling. Det kan räcka med att byta ordning på övningarna.


allan

LunaSpice
2003-07-21, 22:49
Tack...jag ska börja med träningsdagbok samt väga allt jag äter med hushållsvåg. Jag har varit uppe på 96 och vänt men då hade jag mer fett och vatten i kroppen än vad jag har nu. Har förlorat muskler också iofs. Har nämligen haft mykoplasma i över 2 veckor och innan dess en brakförkylning i över en vecka. Är inne på min andra penicillindos nu mot mykoplasman. Det var tydligen andra mikroorganismer som spökade och inte de de trodde från början.

Åter till ämnet. Jag kör ca. 40 min / pass. Önskelista har jag, iaf en mental, som jag diskuterar med min träningspolare samt gymninstruktörer och dylikt. Den ser, enligt dem, väldigt bra ut då jag dels satsar på ökad självkänsla, bättre rörlighet, ökad massa/kroppsvikt mm. Jag ska som sagt testa MAX-OT i höst och se om det kan ge bättre resultat. Gör det inte det så får jag försöka med nåt annat. Jag har en förhållandevis låg BF%. Har inga exakta mått men jag är ganska deffad enligt mig själv iaf. Får inte speciellt mkt grepp runt lovehandles och det är väl där man mäter BF eller ?

Om det nu skulle bero på kosten, vad i kosten skulle vara fel isf? Eftersom jag växer hyggligt på andra ställen men inte armar och vader?

Ska försöka leta rätt på en digitalkamera eller dylikt.

*suck*

Nils
2003-07-22, 08:37
Originally posted by Allan
Jag har en liten fråga angående din kost. Är den upplagd för att gå upp i vikt eller för att omfördela eller vad? För mig är 90 kg fördelat på 190 cm snarast så låg vikt att du kommer att vara i ett nedbrytande tillstånd hela tiden.

allan
Beror inte det mycket på vad det är för 90 kilo? Om det är med 5% BF så skriver vi ju om en deffad mycket muskulös och atletiskt person som kommer att vara i nedbrytande tillstånd. Är det 20% BF så borde det väl fortfarande finnas utrymme för att få mer muskler genom omfördelning, eller?
Nils

Allan
2003-07-22, 09:26
Nils, jag utgick från vad han skrev själv om sin fysik. Och drog lite snabba slutsatser - som att han är förhållandevis i bra form.


allan