handdator

Visa fullständig version : Protein eller Gainer?


TruthSeeker
2009-01-22, 22:31
Började gymma i december, kör ca 6ggr nu efter nyår. Känner att det är dags för att maximera effekten med tillskott. Funderar på Proteintillskott men många tycker att jag ska köra gainer istället. Om man försöker biffa så mycket som möjligt inför sommaren, vilket ska man köra? Enlighten me!;)

Eddie Vedder
2009-01-22, 22:37
Känner du att du vill tillföra kolhydrater i pulverform direkt efter passet så kör på gainer. Känner du att du ändå kan fylla ditt kcalbehov samt att du får i dig kolhydrater från maten tillräckligt snabbt inpå passet så räcker protein gott.:)

Aldrig fel att köpa protein och kolhydrater för sig och ständigt ha valet när du vill ta gainer eller enbart protein samt att du då har möjlighet att dosera som du vill. Billigare också:)

ChrisDEFC
2009-01-22, 22:38
antar att du menar 6ggr/vecka och det är rätt mycket. kan va värt att minska ner träningsdosen för att istället orka köra lite hårdare när du väl tränar, för 6ggr/vecka är mycket även för dom allra bäst tränade.

till kosttillskottet så beror det lite på hur du har det med maten. kan du äta ett stort mål mat inom 1h efter träning tycker jag du ska satsa på proteinpulver istället. för äter du mycket mat är oftast protein den del i kosten som är svårast att få i den mängd som behöver. har du 1,5h eller mer till lunch/middag efter träningen så är det gainer som är det bästa valet för då får du både kolhydrater (som är bra för återhämtningen) och protein (som är bra för uppbyggnaden). du kan ju alltid köpa proteinpulver och sen komplettera med typ en banan efter passet så får du ju i dig endel kolhydrater den vägen. är du väldigt intresserad av skillnad så kan du söka på liknande trådar så kommer du få mängder med info, ska kolla om jag hittar en tråd där det var mycket bra skrivet. men som sagt. köper du protein så är det rätt lätt att komplettera med kolhydraterna efter passet så det är förmodligen billigaste och bästa lösningen.

ChrisDEFC
2009-01-22, 22:45
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124633

det kalajset har skrivit i denna tråd är riktigt bra! mycket läsvärt.

TruthSeeker
2009-01-22, 23:05
Ja precis, 6ggr/veckan. Okej tusen tack för hjälpen! Ska kolla upp länken!^^