handdator

Visa fullständig version : Dator dilemat


DataM
2009-01-22, 22:03
Nu e det såhär, att jag undrar hur mycket kcal man bränner när man sitter och spelar dator 1 timme.

Så vitt jag vet så bränner en människa på 183 cm, 75 kg ca 75 kcal i timmen om man ligger ner och inte gör ett piss.

Enligt caloriesperhour.com så hittade jag 2 alternativ som jag ansåg passande, dessa är:

1. Sitting - quietly (e.g., watching TV)
75 calories in 1 hr

2. Surfing - internet or TV
113 calories in 1 hr

Det kan tyckas som en ynka ökning, endast 38 kcal, men om man nu är datornörd (som jag :em:) så har jag beräknat att jag sitter och spelar 5-10h per dag (då jag inte tränar såklart). Detta ger en skillnad på 190-380 kcal per dygn. Det är ca 2 whey 80 med vatten, vilket jag anser är mycket, speciellt när man kämpar mot deffens hungerskänslor.

Så vad anser ni, vilken tycker ni passar till datorspelande (sittande på forum etc), alternativ 1 eller 2?

14K
2009-01-22, 22:36
Personligen tycker jag du skippar räknar ynkiga 30 kalorier hit o dit och tar en rejäl promenad på minst 1 timme, sen kan du spela dator spel de andra 23 timmar :)

Eddie Vedder
2009-01-22, 22:51
Ja att trycka på tangenter en timme kans säkert resultera i några tital kcal jämfört med att sitta blick stilla. Om du dessutom tuggar tuggummi och får några roidrage på spelet under tiden så blir det ju ännu mer.:D

DataM
2009-01-22, 22:54
Ja att trycka på tangenter en timme kans säkert resultera i några tital kcal jämfört med att sitta blick stilla. Om du dessutom tuggar tuggummi och får några roidrage på spelet under tiden så blir det ju ännu mer.:D

Så du tycker jag ska ta alt. 2? Tar jag fel nu så är skillnaden att jag kommer ligga på ett +- så jag måste välja rätt ;)

Eddie Vedder
2009-01-22, 22:59
Så du tycker jag ska ta alt. 2? Tar jag fel nu så är skillnaden att jag kommer ligga på ett +- så jag måste välja rätt ;)

Oj jag missade att du faktiskt tänkte applicera siffrorna på din egen kost. Det tycker jag inte du skall göra.

DataM
2009-01-22, 23:03
Oj jag missade att du faktiskt tänkte applicera siffrorna på din egen kost. Det tycker jag inte du skall göra.

Jag använder ju caloriesperhour activity calculator för att få fram hur mycket kcal jag gör av med, och eftersom min dag består av 1/3 datorspel så måste jag veta hur mycket det bränner, så att jag kan anpassa deffen efter d :)

Aftonbladet
2009-01-22, 23:04
Läs alternativen och och du lär hitta lösningen.

Måste du ha allt utskrivet människa?

Kanske ska ha en särskild tabell där du kan avläsa kaloriförbränning vid olika wow-instanser?

Eddie Vedder
2009-01-22, 23:09
Jag använder ju caloriesperhour activity calculator för att få fram hur mycket kcal jag gör av med, och eftersom min dag består av 1/3 datorspel så måste jag veta hur mycket det bränner, så att jag kan anpassa deffen efter d :)

Nej det måste du inte veta eftersom det med allra största sannolikhet är en helt obetydlig siffra att gå efter.

Felmarginalerna mellan vad sidan säger och vad du i realiteten förbrukar är stora och du kan se dataspelande som sitta still eller som dataspelande men inget av dom valen kommer antagligen hjälpa dig.

DataM
2009-01-22, 23:12
Nej det måste du inte veta eftersom det med allra största sannolikhet är en helt obetydlig siffra att gå efter.

Felmarginalerna mellan vad sidan säger och vad du i realiteten förbrukar är stora och du kan se dataspelande som sitta still eller som dataspelande men inget av dom valen kommer antagligen hjälpa dig.

De tolkar jag som att jag inte bränner mer, alltså väljer jag alternativ 1 för att vara på säkra sidan. Folk säger att jag e bara skinn och ben så fuck musklerna... bara jag bränner fettet så kan jag börja bygga sen

shayne
2009-01-22, 23:17
Det var ju inte så stor skillnad mellan alternativ ett eller två. Sedan om jag ska vara ärlig så spelar dom där kalorierna inte så stor roll. Visst, många bäckar små..


Du borde ta en paus före, mitt i eller efter spelandet och ta en lång promenad. :)

DataM
2009-01-22, 23:22
Inte stor skillnad? Det handlar om 380 kcal skillnad?

Om jag väljer sittande framför tv, kommer min dagsförbränning ligga på ca 2000 kcal, om jag väljer alt 2 kommer den på 2380 kcal. Säg att mitt dagliga verkligen är 2000 kcal, och jag väljer alt två, så istället för 1500 kcal äter jag 1900 kcal. Om jag nu tog fel så ligger jag bara på 100 kcal deff... alltså deffar jag 5 ggr så långsammare än om jag tog det rätta.

Eddie Vedder
2009-01-22, 23:26
Inte stor skillnad? Det handlar om 380 kcal skillnad?

Poängen är inte huruvida 380kcal är skillnad eller ej. Klart det är skillnad. Poängen är den att det antagligen inte är siffror som stämmer ändå, det är ju bara jättegrova uppskattningar och att en sida på internet säger att a förbrukar x kcal innebär inte att du gör det och du kan heller inte uppskatta ditt matintag till 100%.

Hårklyveri som antagligen är helt i onödan med andra ord.

C.E.J.
2009-01-23, 11:25
Om du dessutom tuggar tuggummi och får några roidrage på spelet under tiden så blir det ju ännu mer.:D

Fast då ökar ju kortisolet så man blir kattabållt, å dä juh inge pra! :(