handdator

Visa fullständig version : fyfan vad arg/ledsen man blir!


kaysim
2009-01-22, 13:35
Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig lite. Jävlar vad irriterad jag är just nu.

Jag hade beställt en tv ifrån en affär, ringde igår för att "dubbelkolla" att dom hade tv:n hemma. "Jajjamensan den ligger här med ditt namn på!" säger killen i affären. "Fan vad skönt!" tänker jag. Jag frågar öven för säkerhets skull "så jag kan komma och hämta den imorrn på lunchen då?". "Absolut inga problem!" blir svaret.

Idag på lunchen pallrar jag mig ut i bilen, kör 25 min för att komma till affären. Går in och säger "Hej! Det var jag som hade beställt bla bla bla osv".
Möts av "Oj, ne tyvärr det har vi inte hemma". Jag börjar lite smått med "men jo??? jag ringde igår?? jag hade beställt?"

"Nej tyvärr vi har inte det hemma!. Jag kontrar med "Ok".

Går ut ur affären. muttrar "fittgubbe" för mig själv hela vägen till bilen, kör 25 min tillbaka. blir utan lunch, och utan tv. Just nu suger livet.

Ville bara ventilera lite. Vad hade ni gjort i den situationen? Krävt rese-ersättning? Börjat skrika o velat tala med chefen? Jag är så tuff så jag vågar inte säga emot o sen går jag därifrån:em:

Och sen senare när jag är ensam förvandlas jag till hulken när ingen ser mig längre. (svär, skriker, slår i saker)

Brooklyn
2009-01-22, 13:37
kräv kompensation. Direkt.

kaysim
2009-01-22, 13:38
kräv kompensation. Direkt.

eller hur. men jag har oftast inte stake att göra det. Är så äääckligt "vänlig" av mig i sånna situationer, typ "nemen oj, d var ju tråkigt!!" Sen släpper jag allt senare o blir helt cp-arg

LindaS
2009-01-22, 13:39
Det är tråkigt när man har förväntningar på något och så blir/är det inte som man trodde..

Mental
2009-01-22, 13:41
Oj, jag orkar nog inte ens bli arg i den situationen, jag skulle sucka tungt och köpa någon annanstans. Det är jävligt sällan jag blir arg eller upprörd faktiskt, och jag har aldrig blivit så förbannad att jag skrikit och vevat omkring mig.

spange
2009-01-22, 13:41
själv hade jag nog inte brytt mig i en sådan sak.

Whistler
2009-01-22, 13:44
Eftersom de sade att min beställda TV stod i deras fysiska butik med mitt namn på så skulle jag krävt att få närmsta tillgängliga bättre modell till samma pris som den jag beställt.

kaysim
2009-01-22, 13:46
Eftersom de sade att min beställda TV stod i deras fysiska butik med mitt namn på så skulle jag krävt att få närmsta tillgängliga bättre modell till samma pris som den jag beställt.

Jo, men det är ju så man ska göra! Kunden har alltid rätt. men jag är så jävla mesig i sånna situationer. sjukt konflikträdd=/

(Sen är mina 172 cm @ 70kg inte jätteskrämmande heller)!

J.V
2009-01-22, 13:47
Nej, det är klart. Hade du varit grov så hade du ju fått TVn direkt.

Fan det är en TV. Du överlever.

Whistler
2009-01-22, 13:47
Nej, kunden har alltid fel, men har de utlovat något ska de fan hålla det eller kompensera kunden.

kaysim
2009-01-22, 13:48
jafan, klart jag överlever. Det e mest själva grejen som e dryg. Frågade vad ni skulle gjort i den situationen, inte ifall du/ni tror att jag kommer överleva:)

Dav0d
2009-01-22, 13:50
Tycker lite synd om dig, att du håller all denna frustration inne och inte gör något åt det förutom att skriva på ett forum. Karaktärs problem du borde jobba med så snabbt som möjligt... Skriver detta för att uppmärksamma dig - pressa dig - om det, inte för att vara taskig.

LindaS
2009-01-22, 13:58
Frågade du vad som hade hänt med din beställning?
Åkte du till rätt affär?

hultman
2009-01-22, 14:02
Men för fan! Hade sett till att jag fått en bättre TV till samma pris eller roidat tills jag känt mig nöjd.

kaysim
2009-01-22, 14:03
Frågade du vad som hade hänt med din beställning?
Åkte du till rätt affär?

Japp. Någon annan hade fått den. Jag åkte till rätt affär.

kaysim
2009-01-22, 14:04
Men för fan! Hade sett till att jag fått en bättre TV till samma pris eller roidat tills jag känt mig nöjd.

hah ja, jag roidade i bilen tillbaka. Jag visade lite missnöje i affären genom att säga nåt i stil med "jaja...då kanske man borde ringt idag också då fastän jag ringde igår och dubbelkollade...."

sen roidade jag lite i bilen

kaysim
2009-01-22, 14:05
Tycker lite synd om dig, att du håller all denna frustration inne och inte gör något åt det förutom att skriva på ett forum. Karaktärs problem du borde jobba med så snabbt som möjligt... Skriver detta för att uppmärksamma dig - pressa dig - om det, inte för att vara taskig.

Tack! ja, jag vet ju själv att det är så. Känner mig lite som jim carrey i Me myself & Irene. Jag ska träna enbart biceps jättemycket idag;) då kommer jag få ur mig frustrationen hoppas jag. Kanske borde gå nån anger management kurs?

hahavaffan
2009-01-22, 14:34
Jag hade också blivit jävligt lack. Förmodligen hade jag krävt ersättning i form av nån sladd jag behöver, eller att få en bättre TV rabatterad. Man ljuger inte för en kund så, utan att det får konsekvenser.

Solros
2009-01-22, 14:36
Men slå sönder en TV i butiken! Förlorar du en TV, förlorar de en TV.

Bamse79
2009-01-22, 14:41
Alltid bra att ta namn på dom man pratar med... Bara ett tips, sen prata med samma person igen. Jag skulle iaf skällt ut dom och kräva en annan... Annars skulle jag aldrig handla där mer och sprida ryktet vidare till alla man känner att inte handla mer där, skulle säga det till försäljarna på affären också.

Cilia
2009-01-22, 14:54
Alltid bra att ta namn på dom man pratar med... Bara ett tips, sen prata med samma person igen. Jag skulle iaf skällt ut dom och kräva en annan... Annars skulle jag aldrig handla där mer och sprida ryktet vidare till alla man känner att inte handla mer där, skulle säga det till försäljarna på affären också.
Jag brukar dessutom alltid be dom skicka ett mail på det dom har sagt.

Modde
2009-01-22, 14:56
När jag jobbade på Hornbach var det alltid en massa idioter (kunder) som trodde att de hade rätt till det ena med det med tredje. Folk som skulle ha kompensation för alla möjliga saker, pengar tillbaka, saker hemkörda, milersättning för att det kört från norge bara för att de trott att det finns dörrar i gbg som inte ens existerar.

Det tråkiga är att hur vältaligt kunderna lägger fram sina argument och hur självklart det än låter att just denna kund skall få rätt så är det alltid de som skriker, bråkar, svär som kompenseras.

mangs
2009-01-22, 15:03
Var med om en liknande sak för några år sedan när jag skulle köpa TV. Jag var inne på nätet innan och kollade deras lagersaldo, de hade tre exemplar kvar. Kom fram till affären 10 minuter senare och frågade om TVn då jag ej såg den i butiken. De kollade sitt system via dator och sade att nej, den är slut sedan länge, kommer eventuellt in ett lager nästa vecka. Jag bad honom att kolla lagret manuellt. Han försvann ut en stund och mycket riktigt ,det fanns 3st TV kvar.

Kontentan är att man kan be dem kolal upp det ordentligt och inte bara via deras dator då det ofta kan bli fel, speciellt i medelstpra butiker med mycekt personal i omsättning. Jag skulle inte förvåna mig om "din" TV ligger kvar på lagret med ditt namn på. Ring och kolla. Smatidigt kan du berätta vad som hänt och luska i ang. hur de tänkt lösa situationen. På något sätt skall du bli kompenserad. De vill troligtvis inte ha missnöjda kunder som smutskastar butiken så om du är saklig när du ställer dina krav kan du säkert få igenom tex att du kan få köpa en annan TV med lite rabatterat pris etc.

Lycka till!

Solros
2009-01-22, 15:06
Jag skulle inte förvåna mig om "din" TV ligger kvar på lagret med ditt namn på.

Tror jag med.
Antagligen så är teven slutsåld, men din räknas som "såld" och står bak på lagret. Fråga efter samma person som du pratade i telefon med så löser han det säkert.

Stoltz
2009-01-22, 15:20
Kan ha varit någon ny som inte varit helt hemma på systemet och bara kollat i datorn, så kanske där stod "Noll" på antal i butiken, men "lager/Kundbest." så kanske där stod en, vilken var din.

Var inte så jävla rädd för att fråga, det är ju knappast butikens fel om du inte ger dem ett jävla ben. Om du bara säger "OK" och går så blir det ju inget av det.

Med det sagt så är detta inte nödvändigtvis vad som har hänt, men du kunde allt ha tagit reda på mer.

Bahir
2009-01-22, 15:28
Jag skulle ha gjort följande:

Först förklara för personen i affären en att jag hade ringt igår och blivid sagd att TV:n fanns i affären och var reserverad i mitt namn. Jag skulle ha förklarat att jag blivit lovad att jag kunde komma och hämta upp den vid lunchtid. Fattar undersåten i butiken inte det så skulle jag genast bett om att få tala med chefen. Om undersåten varit otrevligt nämner jag givetvis detta för chefen. För chefen förklarar jag sedan samma grejer som jag förklarade för undersåten, och chefer brukar oftast vara lite bättre på att hantera sådana här frågor. Har man kört 25 minuter för att hämta upp en TV på avtalad tid och den inte finns där, så bör man å det minsta få ersättning för resan, eller få typ 10 % rabatt på TV:n.

Rahf
2009-01-22, 15:30
Ett bra sätt att åtminstone få en dialog med personalen är ju att påpeka att du ringde igår, få något ursäktande svar och sen frågar du helt enkelt "hur ska vi lösa den här situationen då?". Har de någon som helst service-mind så hjälper de dig med att fixa någonting annat, alternativt säger de hur lång väntetid det är innan du får tv:n.

mini
2009-01-22, 15:31
Anställda skrattar ofta ihop med chefen åt töntar som ber att få prata med chefen.

kaysim
2009-01-22, 15:36
Jag skulle ha gjort följande:

Först förklara för personen i affären en att jag hade ringt igår och blivid sagd att TV:n fanns i affären och var reserverad i mitt namn. Jag skulle ha förklarat att jag blivit lovad att jag kunde komma och hämta upp den vid lunchtid. Fattar undersåten i butiken inte det så skulle jag genast bett om att få tala med chefen. Om undersåten varit otrevligt nämner jag givetvis detta för chefen. För chefen förklarar jag sedan samma grejer som jag förklarade för undersåten, och chefer brukar oftast vara lite bättre på att hantera sådana här frågor. Har man kört 25 minuter för att hämta upp en TV på avtalad tid och den inte finns där, så bör man å det minsta få ersättning för resan, eller få typ 10 % rabatt på TV:n.

Precis. Jag sa ju att jag hade reserverat osv, men tydligen fanns den inte där. nåväl, köper den på ett annat ställe, eller beställer den igen, kan ju ha blivit något fel som några har varit inne på.

Tacka vet jag butiker som självmant erbjuder ersättning/kompensation utan att man ens har sagt nåt. Köpte nya snowboardkläder runt jul (kostade väl 2.500:- ungefär). provade kläderna, köpte, åkte hem (ca 35-40 min i bilen). När jag kom hem (klockan var väl runt 18:00) märkte jag att sådant "colour"-alarm satt kvar på jackan. Ringde och frågade om jag kunde ta bort det själv? "Nej för fan, då sprutar det färg över hela jävla jackan!!" svarar hon i affären.

Lite jobbigt var att jag skulle åka iväg dagen efter och åka snowboard. Så jag åkte tillbaka till affären (35-40 min), de tog bort larmet, gav mig 200 spänn som kompensation samt ett par skidstrumpor!! Då kändes det lite bättre,,

kaysim
2009-01-22, 15:37
Ett bra sätt att åtminstone få en dialog med personalen är ju att påpeka att du ringde igår, få något ursäktande svar och sen frågar du helt enkelt "hur ska vi lösa den här situationen då?". Har de någon som helst service-mind så hjälper de dig med att fixa någonting annat, alternativt säger de hur lång väntetid det är innan du får tv:n.

jamen det e ju rätt smart! Lixom lägga problemet och ansvaret i den andra partens händer, så slipper man själv stå där och sura...

mangs
2009-01-22, 15:41
Anställda skrattar ofta ihop med chefen åt töntar som ber att få prata med chefen.


Ibland är inte det allt de gör med chefen.

kaysim
2009-01-22, 15:42
Ibland är inte det allt de gör med chefen.

Har du en manlig chef mangs:whipped:

Scratch89
2009-01-22, 15:45
Anställda skrattar ofta ihop med chefen åt töntar som ber att få prata med chefen.

+1. Jag stod halva sommaren i återköp, och så fort de inte kunde lämna tillbaka något, eller få pengar tillbaka, så ville de prata med chefen. Ofta var det han själv som stod där, så då snurrade han bara ett varv och sa "nu är jag här!". Kunderna blev lagom förvirrade. :D

Problemet är att kunder alltid tror att de har rätt (men de har i 90% av fallen fel), och börjar hävda om konsumentköpslagen. Eh, nej, det står inte att det finns rätt att lämna tillbaka något som du använt i ett halvår, nej det finns ingen lag på öppet köp när du testat produkten, och jo, du måste ha kvitto, annars kan du lika gärna hämtat skiten direkt från hyllan.

kaysim
2009-01-22, 16:09
+1. Jag stod halva sommaren i återköp, och så fort de inte kunde lämna tillbaka något, eller få pengar tillbaka, så ville de prata med chefen. Ofta var det han själv som stod där, så då snurrade han bara ett varv och sa "nu är jag här!". Kunderna blev lagom förvirrade. :D

Problemet är att kunder alltid tror att de har rätt (men de har i 90% av fallen fel), och börjar hävda om konsumentköpslagen. Eh, nej, det står inte att det finns rätt att lämna tillbaka något som du använt i ett halvår, nej det finns ingen lag på öppet köp när du testat produkten, och jo, du måste ha kvitto, annars kan du lika gärna hämtat skiten direkt från hyllan.

håller med helt o hållet, bortsett från att jag inte tror att kunder alltid tror att de har rätt.

Rahf
2009-01-22, 16:11
Kunder tror så gott som alltid att de har rätt. Har man jobbat inom handelsbranschen som expedit/säljare så har man erfarenhet av det.

Three pigs
2009-01-22, 16:12
Vart var det någonstans?
Onoff?

Stoltz
2009-01-22, 16:15
+1. Jag stod halva sommaren i återköp, och så fort de inte kunde lämna tillbaka något, eller få pengar tillbaka, så ville de prata med chefen. Ofta var det han själv som stod där, så då snurrade han bara ett varv och sa "nu är jag här!". Kunderna blev lagom förvirrade. :D

Problemet är att kunder alltid tror att de har rätt (men de har i 90% av fallen fel), och börjar hävda om konsumentköpslagen. Eh, nej, det står inte att det finns rätt att lämna tillbaka något som du använt i ett halvår, nej det finns ingen lag på öppet köp när du testat produkten, och jo, du måste ha kvitto, annars kan du lika gärna hämtat skiten direkt från hyllan.

Det finns ingen lag på Öppet Köp period. Många försöker ljuga/lura en med det när man står i butik. Jag brukar ha ett papper med utskrifter från lagen rörande Bytesrätt eller Öppet köp och hänvisa dem till och sedan när de har slutat leva i en fantasivärld så kan man försöka göra det bästa så att kunden ändå går därifrån nöjd. Men när lögnerna börjar komma fram, då blir man så trött.

Cilia
2009-01-22, 16:16
Anställda skrattar ofta ihop med chefen åt töntar som ber att få prata med chefen.
Det låter oerhört konstigt. Som chef handlar det väl om att se till så att medarbetarna har en bra attityd gentemot sina kunder.

Företag som HM och IKEA har policyn att kunden alltid har rätt. Dom har räknat ut att dom har mer att förlora på att kämpa emot den kund som ev försöker fuska eller inte har rätt än att ha en friande approach.

Rahf
2009-01-22, 16:16
Det finns ingen lag på Öppet Köp period. Många försöker ljuga/lura en med det när man står i butik. Jag brukar ha ett papper med utskrifter från lagen rörande Bytesrätt eller Öppetköp och hänvisa dem till och sedan när de har slutat leva i en fantasivärld så kan man försöka göra det bästa så att kunden ändå går därifrån nöjd. Men när lögnerna börjar komma fram, då blir man så trött.

Wörd min långe vän som lever i den krigsbutik som är en videouthyrningsaffär :D.

Scratch89
2009-01-22, 16:17
Det finns ingen lag på Öppet Köp period. Många försöker ljuga/lura en med det när man står i butik. Jag brukar ha ett papper med utskrifter från lagen rörande Bytesrätt eller Öppetköp och hänvisa dem till och sedan när de har slutat leva i en fantasivärld så kan man försöka göra det bästa så att kunden ändå går därifrån nöjd. Men när lögnerna börjar komma fram, då blir man så trött.

Jag är mycket väl medveten om att det inte finns något lagstadgat öppet köp. Däremot hade vi det i butiken där jag jobbade, i 30 dagar, men det gäller med kvitto och obruten förpackning. Varje dag kom det in folk med uppenbart använda produkter och försökte byta. Inte alltför sällan var kvittot två år gammalt också.

Stoltz
2009-01-22, 16:17
Wörd min långe vän som lever i den krigsbutik som är en videouthyrningsaffär :D.

:laugh:

Här nere är det mycket bättre dock, här existerar logiskt resonerande och möjlighet till diskussion. I HBG existerar dramat och roidsen ;)

Trance
2009-01-22, 16:18
Det låter oerhört konstigt. Som chef handlar det väl om att se till så att medarbetarna har en bra attityd gentemot sina kunder.

Företag som HM och IKEA har policyn att kunden alltid har rätt. Dom har räknat ut att dom har mer att förlora på att kämpa emot den kund som ev försöker fuska eller inte har rätt än att ha en friande approach.

Det finns även de som anser att de anställda är de viktigaste på företaget och att de inte skall behöva ta hur mycket skit som helst. Finns en rätt känd historia angående ett flygbolag angående detta.

Rahf
2009-01-22, 16:19
:laugh:

Här nere är det mycket bättre dock, här existerar logiskt resonerande och möjlighet till diskussion. I HBG existerar dramat och roidsen ;)

:D. Nu har jag inte varit vittne till det personligen när jag besökt HBG, men det kan jag faktiskt tänka mig.

mini
2009-01-22, 16:28
Det låter oerhört konstigt. Som chef handlar det väl om att se till så att medarbetarna har en bra attityd gentemot sina kunder.

Företag som HM och IKEA har policyn att kunden alltid har rätt. Dom har räknat ut att dom har mer att förlora på att kämpa emot den kund som ev försöker fuska eller inte har rätt än att ha en friande approach.

Inte ett dugg konstigt, då chefen vet att h*n har kompetenta medarbetare som har mandat att fatta egna beslut och chefens uppgift är att stötta det (så länge det inte är helt uppåt väggarna.)

Granatgiraffen
2009-01-22, 16:40
Inte ett dugg konstigt, då chefen vet att h*n har kompetenta medarbetare som har mandat att fatta egna beslut och chefens uppgift är att stötta det (så länge det inte är helt uppåt väggarna.)

Kompetenta (med)arbetare på random tvaffär som OnOff eller Elgiganten. Det stämmer!

mini
2009-01-22, 16:41
Kompetenta (med)arbetare på random tvaffär som OnOff eller Elgiganten. Det stämmer!

Oj, jag måste ha nämnt OnOff och Elgiganten omedvetet i hemlig skrift.

Granatgiraffen
2009-01-22, 16:45
Det låter oerhört konstigt. Som chef handlar det väl om att se till så att medarbetarna har en bra attityd gentemot sina kunder.

Företag som HM och IKEA har policyn att kunden alltid har rätt. Dom har räknat ut att dom har mer att förlora på att kämpa emot den kund som ev försöker fuska eller inte har rätt än att ha en friande approach.

Tror många företag som agerar även utanför sverige har någon liknande policy Har erfarenhet av en amerikansk bank där mitt kort hade blivit debiterat en felaktig summa, ringde upp och påpekade och då var det bara "no problem sir", pengarna kom tillbaka några dagar senare.

Cilia
2009-01-22, 16:46
Inte ett dugg konstigt, då chefen vet att h*n har kompetenta medarbetare som har mandat att fatta egna beslut och chefens uppgift är att stötta det (så länge det inte är helt uppåt väggarna.)
Tycker inte det är kompetent att skratta och raljera över sina kunder. Då har man fel fokus. Då bör chefen träna dom anställda på bemötande istället.


Tror många företag som agerar även utanför sverige har någon liknande policy Har erfarenhet av en amerikansk bank där mitt kort hade blivit debiterat en felaktig summa, ringde upp och påpekade och då var det bara "no problem sir", pengarna kom tillbaka några dagar senare.
sant, tog bara exempel.

Granatgiraffen
2009-01-22, 16:47
Oj, jag måste ha nämnt OnOff och Elgiganten omedvetet i hemlig skrift.

Oj, förlåt att jag antog att du kunde ha menat en av dom 2 stora tvförsäljande företagen i Sverige. Vilka menar du då?

mini
2009-01-22, 16:54
Tycker inte det är kompetent att skratta och raljera över sina kunder. Då har man fel fokus. Då bör chefen träna dom anställda på bemötande istället.


Vem har pratat om att bemötandet av kunden är dåligt? Har du inte befunnit dig i ett fikarum på random arbetsplats? Det pratas om kunder. Jag ser inte hur det betyder att man har fel fokus. Inte enligt skolboken, och kanske inte ens snällt, men så är det. Jmf trådarna om videobutiken (Stoltz är skapare av dem om jag inte missminner mig.)

mini
2009-01-22, 16:56
Oj, förlåt att jag antog att du kunde ha menat en av dom 2 stora tvförsäljande företagen i Sverige. Vilka menar du då?

Jag menade Chefer och Anställda rent generellt.

Scratch89
2009-01-22, 16:56
Tycker inte det är kompetent att skratta och raljera över sina kunder. Då har man fel fokus. Då bör chefen träna dom anställda på bemötande istället.


Man kan vara hur trevlig som helst, men det hindrar inte att bufflarna attackerar jättehårt ändå. Många sköter sig faktiskt, och kan vara trevliga och sakliga oavsett om de blir arga, men en del är faktiskt otäcka. Jag antar att de är lika otrevliga när det gäller andra områden också.

Mina favoritkunder var de små söta tanterna som blev så glada att ögonen tårades när de blev trevligt bemötta. En liten tant kom in i butiken och var jätteledsen då en köksassistent hon fått i födelsedagspresent inte fungerade, och hon saknade ett par delar. Utan problem fick hon en helt ny över disken, och hon blev så glad att hon började gråta. Eftersom hon var så liten och skrupplig, fick jag hjälpa henne att få in produkten i hennes bil innan hon åkte iväg. Det är då man tycker om sitt jobb i butik. :)

Modde
2009-01-22, 16:57
Det låter oerhört konstigt. Som chef handlar det väl om att se till så att medarbetarna har en bra attityd gentemot sina kunder.

Företag som HM och IKEA har policyn att kunden alltid har rätt. Dom har räknat ut att dom har mer att förlora på att kämpa emot den kund som ev försöker fuska eller inte har rätt än att ha en friande approach.

Det värsta som finns är chefer som inte står bakom sina medarbetare.

Som säljare skiter jag fullständigt i om en kund får pengar tillbaka eller inte för en vara eller vad det nu må vara för något.
Jag är inte intresserad av att stå och försvara butikens rätt gemtemot kunden och framstå som en skit om min chef bara kommer glidande och ger kunden rätt.

Då blir jag ju fullständigt idiotförklarad, eller hur?

WHITEFOLKS
2009-01-22, 17:02
Det handlar inte om vem som har "rätt". Det handlar om på vilket sätt du ska behandla kunden för att den ska bli som mest lönsam under dess livstid som kund.

Cilia
2009-01-22, 17:02
Den attityd man har bakom påverkar det bemötande man har gentemot kunden. Annars skulle ni vara extremt unika. Det är en av de viktigaste faktorer att arbeta med som företag dvs bemötande av kund och attityd gentemot kund både framför och bakom disk.

Jag pratar inte om kunder som slår eller är hotfulla men här pratades det om att skratta åt kunder inte om kränkningar.


Whitefolks har fattat

mini
2009-01-22, 17:06
Den attityd man har bakom påverkar det bemötande man har gentemot kunden. Annars skulle ni vara extremt unika. Det är en av de viktigaste faktorer att arbeta med som företag dvs bemötande av kund och attityd gentemot kund både framför och bakom disk.

Jag pratar inte om kunder som slår eller är hotfulla men här pratades det om att skratta åt kunder inte om kränkningar.


Whitefolks har fattat

Du har läst böckerna bra. Jag har också gått i serviceskolan. Jag har också jobbat tillräckligt länge för att både veta hur det fungerar i verkligheten, plus att jag är jävligt bra på det jag gör. Extremt unik? Ja, kanske, men sannolikt inte.

Scratch89
2009-01-22, 17:12
Jag pratar inte om kunder som slår eller är hotfulla men här pratades det om att skratta åt kunder inte om kränkningar.


Men det skrattas inte åt alla kunder, är det vad du tror? De som det skrattas åt i smyg är de omöjliga kunderna, de som slåss mot väderkvarnar.
Och nej, det handlar inte om att alltid göra kunden nöjd. Det finns folk som alltid klagar, oavsett om de så skulle få halva priset och dubbelt så lång garanti, så kommer de alltid att klaga och göra livet surt för personalen. Sådana kunder vill man inte ha.

WHITEFOLKS
2009-01-22, 17:13
Alla seriösa affärer skulle dessutom vara intresserade av att veta att du känner dig lurad och besviken så att du har möjlighet att kompensera detta.

Ofta är ett stort problem i sådana verksamheter att man inte får reda på att kunder blir missnöjda eller möjlighet att korrigera problemet. Synd att personen du pratade med i affären hade kunskap/vilja att fånga upp problemet i affären när du var där för att hämta upp den.

Kross
2009-01-22, 17:15
Inget jag hade orkat hetsa upp mig över och gå cp-hulken-roidrage hemma för. Klart det är irriterande men inte direkt en big deal.

Modde
2009-01-22, 17:18
Det handlar inte om vem som har "rätt". Det handlar om på vilket sätt du ska behandla kunden för att den ska bli som mest lönsam under dess livstid som kund.

Självklart handlar det om att största möjliga mån se till att alla kunder blir väl bemötta, nöjda och vill komma tillbaka och handla igen oavsett om kunden har "rätt" eller inte.

Problemet är att som säljare har man inte alltid "befogenhet" att göra de "undantag" som kunden begär plus att chefen vill att personalen skall fatta egna beslut.

Låter chefen dig fatta ett beslut så skall han sedan stå bakom dig och inte backa för kunden.

Dessutom är inte alla kunder helt uppriktiga, det är inte ovanligt att folk ljuger, själ och fuskar och det färgar ens beslutstagande, tyvärr.

mangs
2009-01-22, 17:25
Jag skulle säga tt det är förvånansvärt få kunder som försöker sig på tricks i föhållande till hur många gånmger en kund blir buttfuckad av butiken. Om vi nu pratar om elektronikkedjor i form Elgiganten, Siba och andra liknande affärer.

Den stora skillnaden är att den som jobbar i butik har betalt för att vara tillmötesgående och se till att kunden är nöjd medan kunden faktiskt står en del för att säljaren skall ha lön över huvud taget.

Att det finns nötter i båda läger är jag säker på men jag förväntar mig ändå en viss vänlighet från säljarens sida. Speciellt när det är rätt stora pengar i omlopp. Svenska butiker har jävligt mycket att lära vad det gäller servicemindness och att vinna tillbaka en kund. Det finns fler än en butik som jag pga snorkig okunnig personal inte gärna sätter min fot i. Betalar hellre några 100-lappar extra för ett trevligt bemötande samt att om något skulle gå fel så är man välkommen tillbaka. På samma sätt har jag vissa butiker som skött det hela riktigt snyggt som jag mer än gärna handlar igen hos. En missnöjd kund som man lyckats vända till en nöjd kund är oftast de mest lojala.


Affärer som bara finns där för att kränga prylar men inte bryr sig om en nöjd kund är inte mycket att ha. Förhoppningsvis är det dessa som får slå igen först nu när finanskrisen slagit till.

Det kostar inte så jävla mycket att vara trevlig tillbaka och i alla fall försöka hjälpa till.

WHITEFOLKS
2009-01-22, 17:26
Om du inte har befogenhet som anställd att ta beslut så måste det finnas ett bra sätt för dig att "passa" vidare kunden till den som har befogenhet. Finns det inte det så behöver företaget se över sina rutiner.

Det handlar inte nödvändigtvis om att ge kunden en ersättning eller någonting gratis, kanske hade det i det här fallet räckt med en förklaring av vad som skett. Det absolut viktigaste är att man inte låter kunden bara lämna utan att någon sorts åtgärd har skett.

Ja, kunder ljuger osv. och du som "golvanställd" ska inte anses ha kompetens att avgöra eller behandla detta, detta ska rutiner hantera. Om ett företag lämnar det upp till en "lågnivåanställd" att göra sådana beslut så gör de väldigt, väldigt fel.

Detta är förövrigt något som är väldigt vanligt, speciellt i Sverige. Anställda på en låg nivå tillåts göra interaktioner och behandla saker som får effekt långt bortom den nivå av utbildning eller auktoritet som man bör förvänta sig av den utbildning och position personen har.

mangs
2009-01-22, 17:30
Dessutom är inte alla kunder helt uppriktiga, det är inte ovanligt att folk ljuger, själ och fuskar och det färgar ens beslutstagande, tyvärr.

Sant men man måste ändå utgå från att majoriteten är uppriktiga. Man kan ju inte ha som utgångsläge att de är ute efter att blåsa butiken utan tvärtom. Dyker det sedan upp saker som pelar på att man blir dragen vid näsan kan man välja att ändå vara snäll eller på ett vänligt sätt förklara varför. Väldigt få kunder skulle brusa upp om det visar sig att de har fel och man på ett sakligt sätt förklarar hur det ligger till. Utgår man från att kunden försöker fuska så är det klart att h*n tar åt sig och blir sur.

Modde
2009-01-22, 17:34
...så behöver företaget se över sina rutiner.


+1

Detta drabbar både kunder och personal.
Man mår bättre som man gör folk nöjda, men då måste det finnas ett fungerande system som tillåter detta.

Jag jobbar jag inte kvar på min tidigare arbetsplats. Jag sa upp mig och bytte jobb(branch) bland annat p.g.a sånt.

Cilia
2009-01-22, 17:40
Jag har läst böcker och är av den uppfattning att kunskap inte är av ondo. Förutom det så jobbar jag med och har jobbat med funktioner som är en servicefunktion. Mycket av mitt arbete handlar om att se till så att vi har rätt bemötande utåt och just dämpa de arroganta samtal som kan förekomma i fikarummen.

Jag tror mini är väldigt kompetent men jag tycker att det uttalandet här är ett hån mot kunder.

Hades
2009-01-22, 17:52
I princip har man rätt till skadestånd när säljaren är i dröjsmål med avlämnandet, som i det här fallet. I praktiken förutsätter det ju dock dels att det fanns ett köpeavtal med avtalad tid för avhämtning, dels att det går att bevisa det. Ni verkar ju ha haft ett avtal om köp och när avhämtningen skulle ske, men det kan nog tyvärr vara svårt att bevisa det om affären skulle sätta sig på tvären.

Konsumentköplagen:

9 § Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida.

10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §.


14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

15 § Har varan avlämnats för sent, får köparen inte häva köpet eller kräva skadestånd på grund av dröjsmålet, om han inte inom skälig tid efter det att han fick kännedom om avlämnandet meddelar säljaren att han häver köpet eller vill kräva skadestånd. Om köparen häver köpet, behöver han dock inte lämna särskilt meddelande om att han dessutom vill kräva skadestånd.

Självklart ska du dock kräva skadestånd (i form av sänkt pris) för din resa. Om det är ett någorlunda vettigt företag så kommer de inte neka dig det. Annars föreslår jag att du avbeställer och köper tv:n någon annanstans.

L-Sami
2009-01-22, 17:54
Du borde ha sagt vad grabben i telefonen sa till dig och vad det innebär för dig att du har kommit dit i onödan. Nån typ av kompensation borde du ha krävt.

shadowfire
2009-01-22, 18:01
Du har läst böckerna bra. Jag har också gått i serviceskolan. Jag har också jobbat tillräckligt länge för att både veta hur det fungerar i verkligheten, plus att jag är jävligt bra på det jag gör. Extremt unik? Ja, kanske, men sannolikt inte.
Får beklaga att du verkar uteslutande ha hamnat på arbetsplatser där det varit legalt att skratta åt missnöjda kunder. Jag kan kontra med erfarenheten att ha jobbat på flertalet arbetsplatser där det beteendet kunnat föranlett en åtminstone muntlig varning.

shadowfire
2009-01-22, 18:08
Angående trådskaparens dilemma så har jag en vag föraning om att det kan röra sig om en produktreservation. Det man gör då är att man lägger in en slags order i datasystemet, men det blir aldrig låst till en unik produkt.

Dvs det är fullt möjligt att lägga in 11 reservationer och få in 10 apparater och en minusdiff. Ibland är det skitbakomspakarna på centrallager mm också, och man får bara 5 apparater på 11 orders.

Det felet händer otroligt ofta i de stora elektronikkedjorna, så säljare till vardags ids inte erbjuda kompensation direkt för varje gång det händer. Normalt hoppas man att en ursäkt för att någon felat räcker.

De kunder som ödmjukt påtalar att de haft "lidande" pga felet, brukar dock bli vänligt bemötta tillbaka och ofta få en kompensation utan krångel.
De kunderna som som kräver, hotar och har sig brukar oftast få det svårare.

Stoltz
2009-01-22, 18:18
De kunder som ödmjukt påtalar att de haft "lidande" pga felet, brukar dock bli vänligt bemötta tillbaka och ofta få en kompensation utan krångel.
De kunderna som som kräver, hotar och har sig brukar oftast få det svårare.

Detta känns verkligen igen, både bakom och framför kassan. Det är i 99% av fallen lättare att hjälpa en kund som är trevlig då man slappnar av och kan tänka klart. Får kunden riksspel så blir man stressad och känner sig omedvetet hotad, vilket gör det svårare.

Sedan så är det klart att kunder ibland blir arga, det ska de ha rätt att bli. Dock ska man förbli civiliserad.

shadowfire
2009-01-22, 18:55
Detta känns verkligen igen, både bakom och framför kassan. Det är i 99% av fallen lättare att hjälpa en kund som är trevlig då man slappnar av och kan tänka klart. Får kunden riksspel så blir man stressad och känner sig omedvetet hotad, vilket gör det svårare.

Sedan så är det klart att kunder ibland blir arga, det ska de ha rätt att bli. Dock ska man förbli civiliserad.

Yepp, agree.
Sedan är alla som jobbar i servicebranchen människor och inte robotar.
PMS-häxan som står och tar emot sin första kund på dagen, kan precis ha gått till jobbet med vetskapen om att gubben har begärt skillsmässa, barnen vill flytta hemifrån vid 12-års ålder, ekonomin tryter o det saknas pengar till att hämta bilen på verkstad samt att hunden Ludde har klämt framtassen i toadörren.

Det händer att säljare/handläggare/servicemänniskor agerar felaktigt och roidar/sårar/kränker en kund. Shit happens, det är då random kollega/butikschef/säljledare/lagerchef förhoppningsvis kan reda upp allt.

saab900
2009-01-22, 19:19
Tycker inte det är kompetent att skratta och raljera över sina kunder. Då har man fel fokus. Då bör chefen träna dom anställda på bemötande istället.



sant, tog bara exempel.

+1

Var med föräldrarna till OnOff för ett par år sen när dom skulle köpa ny tvättmaskin och tumlare. Jag vet ju inte hur andra resonerar, men jag tycker inte att vitvaror för 12 000 är något man bara impulsköper, så farsan och morsan stod ju naturligtvis och läste och jämförde mellan olika modeller i några minuter, medan jag gick runt i affären.

En bit bort stod två anställda och diskuterade med varandra och hade väl inte sett att jag kom med dom.

- ska dom köpa nåt eller ska dom bara diskutera hela dagen tror du?
- fan att folk aldrig kan bestämma sig.

Då ropade jag: - Morsan, vi drar över till Elgiganten istället, här vill dom fan inte ha några kunder!

Jag har aldrig sett två blekare pojkar än dessa slynglar :D

(Det blev inga vitvaror på OnOff)

CroCop
2009-01-22, 19:50
+1

Var med föräldrarna till OnOff för ett par år sen när dom skulle köpa ny tvättmaskin och tumlare. Jag vet ju inte hur andra resonerar, men jag tycker inte att vitvaror för 12 000 är något man bara impulsköper, så farsan och morsan stod ju naturligtvis och läste och jämförde mellan olika modeller i några minuter, medan jag gick runt i affären.

En bit bort stod två anställda och diskuterade med varandra och hade väl inte sett att jag kom med dom.

- ska dom köpa nåt eller ska dom bara diskutera hela dagen tror du?
- fan att folk aldrig kan bestämma sig.

Då ropade jag: - Morsan, vi drar över till Elgiganten istället, här vill dom fan inte ha några kunder!

Jag har aldrig sett två blekare pojkar än dessa slynglar :D

(Det blev inga vitvaror på OnOff)

Fan va lack man hade blivit på den ungjäveln.:D I den bild som jag får upp i huvudet såg du ut som Jake i 2 1/2 men

ceejay
2009-01-22, 19:56
+1

Var med föräldrarna till OnOff för ett par år sen när dom skulle köpa ny tvättmaskin och tumlare. Jag vet ju inte hur andra resonerar, men jag tycker inte att vitvaror för 12 000 är något man bara impulsköper, så farsan och morsan stod ju naturligtvis och läste och jämförde mellan olika modeller i några minuter, medan jag gick runt i affären.

En bit bort stod två anställda och diskuterade med varandra och hade väl inte sett att jag kom med dom.

- ska dom köpa nåt eller ska dom bara diskutera hela dagen tror du?
- fan att folk aldrig kan bestämma sig.

Då ropade jag: - Morsan, vi drar över till Elgiganten istället, här vill dom fan inte ha några kunder!

Jag har aldrig sett två blekare pojkar än dessa slynglar :D

(Det blev inga vitvaror på OnOff)

haha vilka sopor, kicken dirren. Som chef skulle jag aldrig tåla anställda som inte kan bete sig eller inte är ödmjuka.

kaysim
2009-01-22, 20:01
Jag skulle säga tt det är förvånansvärt få kunder som försöker sig på tricks i föhållande till hur många gånmger en kund blir buttfuckad av butiken. Om vi nu pratar om elektronikkedjor i form Elgiganten, Siba och andra liknande affärer.

Den stora skillnaden är att den som jobbar i butik har betalt för att vara tillmötesgående och se till att kunden är nöjd medan kunden faktiskt står en del för att säljaren skall ha lön över huvud taget.

Att det finns nötter i båda läger är jag säker på men jag förväntar mig ändå en viss vänlighet från säljarens sida. Speciellt när det är rätt stora pengar i omlopp. Svenska butiker har jävligt mycket att lära vad det gäller servicemindness och att vinna tillbaka en kund. Det finns fler än en butik som jag pga snorkig okunnig personal inte gärna sätter min fot i. Betalar hellre några 100-lappar extra för ett trevligt bemötande samt att om något skulle gå fel så är man välkommen tillbaka. På samma sätt har jag vissa butiker som skött det hela riktigt snyggt som jag mer än gärna handlar igen hos. En missnöjd kund som man lyckats vända till en nöjd kund är oftast de mest lojala.


Affärer som bara finns där för att kränga prylar men inte bryr sig om en nöjd kund är inte mycket att ha. Förhoppningsvis är det dessa som får slå igen först nu när finanskrisen slagit till.

Det kostar inte så jävla mycket att vara trevlig tillbaka och i alla fall försöka hjälpa till.

+1 :thumbup:

kaysim
2009-01-22, 20:05
jaja, som sagt ingen att egentligen roida över. Har ju hänt liknande saker förr lixom:) Var mest bara irriterande att jag inte ens hann få lunch (vilket ändå hade kännts mycket mer ok ifall man fick med sig produkten hem). Säljare som inte har någon medkänsla är inga bra säljare. Jag gillar inte att gå in och köpa saker om jag inte redan vet vad jag ska ha. Hatar att hamna i "underläge" varav en "super-duktig" jämnårig (21) kille ska försöka sälja in massa saker med jobbig attityd:) Jag sitter hellre och tittar runt på nätet tills jag vet vad jag ska ha, sen åker jag o köper/beställer.

nån som känner igen sig?

Alexton
2009-01-22, 20:13
Själv jobbar jag som säljare och vet precis vad du pratar om. Tycker personligen det är bättre att ha en nöjd kund som inte handlar än en halvt missnöjd som handlar.
Lojal och nöjd kundkrets är bra i det långa loppet, och att pracka på någon någonting han egentligen kanske inte vill ha ( och kanske ångrar hemma ) är inte rätt väg att vandra. Du skulle krävt någon form av kompensation eller åtminstone säga hur frusterad du var/blev.

Ta alltid namn på säljaren när du pratar i telefonen med dem, bra att veta så du kan fråga efter personen direkt.. och om de sålt din vara så lär denna skämmas rätt rejält.

saab900
2009-01-22, 21:13
Fan va lack man hade blivit på den ungjäveln.:D I den bild som jag får upp i huvudet såg du ut som Jake i 2 1/2 men

Haha vafann, jag var väl 21-22 år då, ändra om den bilden genast. Jag såg ut som ehh, Rambo när han trashar polishuset i slutet av Rambo I. :D

Granatgiraffen
2009-01-22, 21:49
Angående trådskaparens dilemma så har jag en vag föraning om att det kan röra sig om en produktreservation. Det man gör då är att man lägger in en slags order i datasystemet, men det blir aldrig låst till en unik produkt.

Dvs det är fullt möjligt att lägga in 11 reservationer och få in 10 apparater och en minusdiff. Ibland är det skitbakomspakarna på centrallager mm också, och man får bara 5 apparater på 11 orders.

Det felet händer otroligt ofta i de stora elektronikkedjorna, så säljare till vardags ids inte erbjuda kompensation direkt för varje gång det händer. Normalt hoppas man att en ursäkt för att någon felat räcker.

De kunder som ödmjukt påtalar att de haft "lidande" pga felet, brukar dock bli vänligt bemötta tillbaka och ofta få en kompensation utan krångel.
De kunderna som som kräver, hotar och har sig brukar oftast få det svårare.


Jag hajar inte vad du säger. Klart du kan lägga in 100 order och inte ha en enda produkt i lager, det man då gör är att ordrarna reserverar produkten i turordning när produkten kommer in. Restorder är inte alls särskilt avancerat eller ovanligt. Detta var ju dock inte fallet denna gång eftersom han sa att han hade lagt undan en i hans namn.

rapzidi
2009-01-22, 22:44
kaysim: Jag tror de flesta vill kunna handla i lugn och ro.
Gillar inte heller säljare som börjar tjata och vill att man ska impulsköpa saker hit och dit som man inte vet ett skit om.

martin_vbg
2009-01-22, 23:19
Jag brukar dessutom alltid be dom skicka ett mail på det dom har sagt.

Hur ofta får du tillbaka ett bekräftelsemail på vad de sagt?

martin_vbg
2009-01-22, 23:30
En sak till som kan ge missnöjda kunder är att det är väldigt hög personalomsättning inom detaljhandeln, samt många timanställda.
Personal som jobbat en längre tid har enligt mina erfarenheter sällan problem med missnöjda kunder eller så lyckas de vända problemet och sköta det på ett fint sätt så att kunden blir nöjd och glad. Det är mycket svårare som ny och inte vet rutiner samt sina befogenheter.
Sen finns det givetvis de kunderna som inte går att göra nöjda men det är en annan femma. Likaså att det finns personal som inte kan bemöta en missnöjd kund på ett bra sätt.
Jag kan inte se scenariot om skitsnack om kunder vid fikabordet framför mig. Visst kan det hända att någon då och då avreagerar sig på kontoret en kort stund. Men det är nog få människor som hade kunnat gå helt obemärkt ifrån vissa situationer.

Jag tycker ofta att man får bra bemötande i butiker, däremot tycker jag det finns en mer arrogant stil bland de större Varuhusen såsom OnOff, Elgiganten mfl.

mangs
2009-01-23, 09:12
Kan ju inflika att Elgiganten är en av de butiker som jag undviker just pga att deras personal i så gott som alla de olika butikerna jag varit runt i bemött mig på ett oinspirerat, arrogant och okunnigt sätt. Man skall inte dra alla över en kam men det är verkligen påtagligt hur lite service jag fått där. Har varit inne i deras butik mitt på dagen när det var nästan helt tomt och personalen stod och surfade. Jag frågade om hjälp, de tittade upp, suckade och sade, hmm, nej, ehh kan du inte gå till kassan och fråga istället. Sedan blev jag skickad tillbaka till samma person igen, varan var slut så jag bad dem ringa en närliggande butikl opch då, nytt suck, eh, nja, det är inte lönt. De ringde till sist och det fanns en tvättmaskin kvar, ok, jag kniper den sade jag, jag kan inte reservera här utan du måste chansa sade de, så fortsatte det. Jag gick in på Mediamarkt istället som låg vägg i vägg, fick ett proffsigt bemötande av två olika personer och rekommendationer och skillnader och tips på vad jag skulle välja. Är ju inte Sååå påläst när det gäller tvättmaskiner. KÖpte en annan maskin där för mer pengar som jag är grymt nöjd med och personalen på lagret hjälpte till, skämtade och dagen blev räddad. Kalla mig löjlig men jag väljer i detta och liknande fall andra affärer före Elgiganten just pga att de inte verkar vilja hjälpa sina kunder. har fler exempel...

Stoltz
2009-01-23, 09:19
En sak till som kan ge missnöjda kunder är att det är väldigt hög personalomsättning inom detaljhandeln, samt många timanställda.
Personal som jobbat en längre tid har enligt mina erfarenheter sällan problem med missnöjda kunder eller så lyckas de vända problemet och sköta det på ett fint sätt så att kunden blir nöjd och glad. Det är mycket svårare som ny och inte vet rutiner samt sina befogenheter.


Dock måste arbetande få vara nya. Det är säkerligen inte så du menar, jag vill bara ge uttryck för det i tråden rent generellt.
Att göra misstag är en del av att lära sig och det måste folk också ha den mentala förmågan att förstå. Detta ska ju dock kompleteras med att den nyanställde FÖRSÖKER göra det bästa av situationen och inte bara är likgiltig.