handdator

Visa fullständig version : Flytt Sthlm - Norrland - 10 flyttlådor (inga möbler) - bästa fraktalternativ?


GurraGo
2009-01-22, 11:30
Hej,

Jag ska snart flytta till Norrland och kommer ta med mig ett mindre bohag (6-10 flyttlådor av Shurgards största modell) och undrar om någon har erfarenhet av en flytt i den storleken?

Enligt min egen research är DHL bästa alternativet och det kommer kosta mellan 1500 - 2500 kr men undrar om det är något alternativ jag förbisett. Hoppas därför få lite tips på om någon har erfarenhet av en flytt i den storleken och vilket alternativ ni använde er av (en vanlig flyttfirma, DHL, egen bil eller något annat).

jakke
2009-01-22, 11:43
Hej,

Jag ska snart flytta till Norrland och kommer ta med mig ett mindre bohag (6-10 flyttlådor av Shurgards största modell) och undrar om någon har erfarenhet av en flytt i den storleken?

Enligt min egen research är DHL bästa alternativet och det kommer kosta mellan 1500 - 2500 kr men undrar om det är något alternativ jag förbisett. Hoppas därför få lite tips på om någon har erfarenhet av en flytt i den storleken och vilket alternativ ni använde er av (en vanlig flyttfirma, DHL, egen bil eller något annat).

1500-2500 låter billigt om det är dörr till dörr. Det skulle jag ta.

J.V
2009-01-22, 11:52
Kollat upp bussgods (http://www.bussgods.se/)?

mangs
2009-01-22, 12:16
Ha ha ha, akta så atr du inte får Snabeln och SH86 på dig nu. Du måste ju givetvis viss specificera exakt var du skall flytta.

Norrland.... Ja, jag säger då det.*rolleyes*

Mental
2009-01-22, 12:34
Ha ha ha, akta så atr du inte får Snabeln och SH86 på dig nu. Du måste ju givetvis viss specificera exakt var du skall flytta.

Norrland.... Ja, jag säger då det.*rolleyes*

Jo, är man från stockholm är väl allt norr om Upplands-Väsby norrland :)

Jag tycker det låter mycket billigt att skicka flyttlådor för det priset du hittat, kör på det.

delta_mats
2009-01-22, 12:40
Har du tillgång till egen bil borde väl ett hämta här och lämna där släp vara ett vettigt alternativ.

GurraGo
2009-01-23, 01:25
Kollat upp bussgods (http://www.bussgods.se/)?

Det här verkar ju vara ett helt sjukt bra tips. Nu har jag inte tillgång till lådorna än men i morgon ska jag köpa en och testväga så att jag har något att gå efter. Det verkar i alla fall som att jag inte laddar på max 1000 kr (!!!) med det här alternativet. Ska ringa till dem i morgon så att jag får allt clearat. En nackdel är att man kan max skicka 40 kg. Vet inte alls hur mycket mina flyttlådor kommer gå på men vi får se. Är det 40 kg per gång kan man ju skicka dem i två olika omgångar.

Jo, är man från stockholm är väl allt norr om Upplands-Väsby norrland :)

Jag tycker det låter mycket billigt att skicka flyttlådor för det priset du hittat, kör på det.

Haha, jag är iofs från Göteborg och har pluggat i Lund så Stockholm har nästan varit Norrland för mig. Skämt åsido; det är till Haparanda jag ska flytta och om inte det ligger i Norrland så ligger Norrland riktigt, riktigt långt norrut :D

Har du tillgång till egen bil borde väl ett hämta här och lämna där släp vara ett vettigt alternativ.

Har inte egen bil, men tack för tipset. (Har kollat hur mycket det skulle kosta att hyra bil + släp och det är inte prisvärt).

Tabbe
2009-01-23, 11:24
2500 var riktigt billigt!

Vi tar ju 1200 för frakt inom täby :D

Black Star Abyss
2009-01-23, 12:24
*suck* Jag säger bara en sak:

http://www.regionfakta.com/upload/Geografi_2000/norrland_stader.gif

gibb
2009-01-23, 13:51
Och hör sen!

PowPow
2009-01-23, 14:00
Ang DHL, Posten, UPS et cetera, så hade jag packat det sjukligt bra. Så det tåler stötar. För stötar får det. Tänk dig att du i alla fall ska kunna hålla lådan i händerna och kunna släppa den i marken utan att saker går sönder.

Jag hade hyrt en egen bil och kört grejerna i. Det gjorde jag när jag flyttade från Uppsala till Malmö. Kostade under 2k. Hämtade bilen i uppsala och lämnade den i Malmö. Dessutom fick jag ju min egen resa på köpet, eftersom det var jag som körde (=

J.V
2009-01-23, 14:05
Fast det är lite avståndsskillnad på Malmö - Uppsala och Stockholm - Haparanda.
Att skicka skiten lär vara billigast.

PowPow
2009-01-23, 14:06
Fast det är lite avståndsskillnad på Malmö - Uppsala och Stockholm - Haparanda.
Att skicka skiten lär vara billigast.

Ha, herrejäklar. Såg inte att han skrivit Haparanda. Där lär man väl inte ens kunna lämna tillbaka bilen :D

När jag läste Norrland så antog jag att det var norra delarna av Uppsala, eller någonstans där i krokarna :D

jakke
2009-01-23, 14:20
Ha, herrejäklar. Såg inte att han skrivit Haparanda. Där lär man väl inte ens kunna lämna tillbaka bilen :D

När jag läste Norrland så antog jag att det var norra delarna av Uppsala, eller någonstans där i krokarna :D

Dessutom hur får man in 10 flyttkartonger i en bil?

PowPow
2009-01-24, 12:46
Dessutom hur får man in 10 flyttkartonger i en bil?

Små flyttkartoner eller stor bil, såklart :D

Man kan ju hyra minibussar och sånt. Annars kan det nog gå med 10 kartonger i en stor härgårdsvagn, om man kör ensam iaf. Fast man får väl stuva som fanken. Kanske skippa kartongerna också. Kan bli jobbigt.

Manta
2009-01-24, 12:55
*suck* Jag säger bara en sak:

http://www.regionfakta.com/upload/Geografi_2000/norrland_stader.gif

När jag var i Stockholm senast så hade gröna linjen fler stationer än så där. Gröna linjen > Norrland.

Bahir
2009-01-24, 18:26
Buu för Shurgard, go City Self-Storage. Anyway, med 10 lådor blir det antaligen billigast att köra dem själv, men du kommer att behöva en bil som är större än en vanlig personbil. Kombo borde funka, tror jag.

Erik__
2009-01-24, 22:44
Ren eller hundspann

GurraGo
2009-01-25, 22:33
Tack för alla tips. Om jag inte gjort någon total missräkning så kommer mitt val bli Bussgods. Ska köpa flyttkartonger i morgon och kommer sedan väga för att se hur mkt det kommer kosta.

påven
2009-01-26, 08:05
Tack för alla tips. Om jag inte gjort någon total missräkning så kommer mitt val bli Bussgods. Ska köpa flyttkartonger i morgon och kommer sedan väga för att se hur mkt det kommer kosta.

Hur skA du frakta lådorna till bussgods om du inte har bil?

GurraGo
2009-01-26, 09:40
Hur skA du frakta lådorna till bussgods om du inte har bil?

Jag kommer att hyra bil. Är fortfarande inte helt hundra på om det blir billigare än DHL men jag tror att skillnaden kommer bli så liten att jag kör på Bussgods. Orkar inte lägga mer energi på det.

Kommer rapportera total kostnad och mina erfarenheter från den tjänst jag väljer efter flytten.

mini
2009-01-26, 10:07
Jag använder både DHL och Bussgods i mitt jobb och har haft mindre problem med Bussgods.

J.V
2009-01-26, 11:37
Mitt tips vann.

Vad får jag?
Mellanskillnaden på Bussgods pris och det dyraste alternativet låter vettigt.

machine gun
2009-01-26, 12:15
Vad sjutton ska du göra i Haparanda?

GurraGo
2009-01-26, 13:29
Jag använder både DHL och Bussgods i mitt jobb och har haft mindre problem med Bussgods.

Utgår från att du menar mindre="färre" och inte mindre= "små problem"

Mitt tips vann.

Vad får jag?
Mellanskillnaden på Bussgods pris och det dyraste alternativet låter vettigt.

Hehe, du får nog nöja dig med ytterligare ett stort TACK :thumbup:

Vad sjutton ska du göra i Haparanda?

Jag har fått anställning som tingsnotarie.

mini
2009-01-26, 13:44
Utgår från att du menar mindre="färre" och inte mindre= "små problem"


Ja. Jag försöker komma på om det varit någon gång alls, men inte vad jag vet, och då har vi använt dem uppskattningsvis en gång i veckan de senaste tre åren jag jobbat. DHL har sämre rutiner för mottagning, och levererar inte sällan fel enligt min uppfattning.

jakke
2009-01-26, 13:48
Ja. Jag försöker komma på om det varit någon gång alls, men inte vad jag vet, och då har vi använt dem uppskattningsvis en gång i veckan de senaste tre åren jag jobbat. DHL har sämre rutiner för mottagning, och levererar inte sällan fel enligt min uppfattning.

Dessutom har DHL värdelös support när något händer. Då jobbade jag ändå för en av DHLs större kunder.