handdator

Visa fullständig version : Sjuk i 4-5 veckor, bör jag skaffa halsduk?


John M
2009-01-22, 09:37
Har varit förkyld i 2-3 veckor + haft 2 olika infektioner i halsen i 2 veckor.
Jag jobbar som säljare å snackar en hel del hela dagarna. Läkaren sa att jag inte behövde vila halsen utan kan jobba under tiden jag äter antibiotika.

Låter detta vettigt? Har haft problem med läkare sedan tidigare som inte vetat vad dom snackat om.

Jag äter bra mat, multivitamin/mineral tillskott varje dag, får garanterat i mig varje litet näringsämnen + sover minst 8-9 timmar effektiv tid varje natt. Fryser aldrig när jag är ute + dricker runt 5 liter vatten om dagen. BORDE jag inte bli frisk snart?

Ska jag ta på mig halsduk när jag är ute? Jag fryser inte direkt om halsen men det kanske har något slags hjälpande effekt ändå?

Aldrig varit sjuk så här länge under en och samma period på säkert 10 år.

hahavaffan
2009-01-22, 10:04
Jag har haft typ samma jävla skit nu i en månad. Idag är första dagen jag känner mig frisk. Fattar inte varför, men jag har alltså varit förkyld en hel månad... det kan ju inte vara så normalt?

Slartibartfast
2009-01-22, 10:07
Jag har varit sjuk i princip sen nån vecka före jul! *screwy* Kännt mig frisk typ fyra dagar åt gången och så börjar skiten på nytt igen. Snor och rosselhosta.

Nordenator
2009-01-22, 10:11
Du är inte ensam. Min mer eller mindre konstanta halsont har pågått sen september. Man blir måttligt less. :/

hahavaffan
2009-01-22, 10:14
Jag har varit sjuk i princip sen nån vecka före jul! *screwy* Kännt mig frisk typ fyra dagar åt gången och så börjar skiten på nytt igen. Snor och rosselhosta.Precis så! Fan vad skönt att jag inte är ensam. Min familj tror ju att jag har nån allvarlig sjukdom/är hypokondriker.

King Grub
2009-01-22, 10:21
En halsduk kring halsen förhindrar inte virus att nå slemhinnor.

Lelle Pelle
2009-01-22, 10:26
Men den är varm och gosig. Och snygg, om man väljer rätt.

mangs
2009-01-22, 10:45
Bästa sättet att undvika att bli sjuk är att tvätta sina händer ofta och inte pilla för mycket varken i sina egna eller andras kroppsöppningar.

När man redan är sjuk så funkar vila, bra mat och dryck bäst för att kurera sig. Desto tidigare dessa sätts in desto fortare brukar förloppet gå.

Just de förkylningar som härjar kring jul har en tendens att var segdragna.

Jag hade en likadan förr året när jag blev sjuk- frisk i någon dag-sjuk-frisk-sjuk.
Till och från i 6 veckor. har aldrig varit med om något liknande faktiskt men det ni beskriver låter precis som samma skit. Kan glädja er med att sedan jag blev frisk från den har jag varit frisk ett helt år i rad. :)

Jag tror dock mycket på att vila och inte stressa. Sjuka er istället för att jobba och sov så mycket ni kan.

Audrey
2009-01-22, 11:32
Förkylningsvirusen är väldigt aggressiva denna vintern. Och långdragna, Du är inte den enda som är drabbad.

Lellan
2009-01-22, 12:33
Bästa sättet att undvika att bli sjuk är att tvätta sina händer ofta och inte pilla för mycket varken i sina egna eller andras kroppsöppningar.



Tycker man livet är trist utan pill men inte vill bli sjuk kan man testa att använda
http://www.apoteket.se/intershoproot/eCS/Store/sv/thumbs/265769l.jpg, Nyodex gurgelvatten från Apoteket á 39 kr. Ingen garanti, men om man väljer mellan att pilla el inte pilla så..