handdator

Visa fullständig version : Minska fett, få muskler med hjälp av cykel + gym?


Raskolnikov
2009-01-22, 08:21
Hej alla!

Jag är medveten om att man vill gå upp i muskler så beror det på kaloriöverskottet och om man vill gå ner i vikt så beror det på kaloriunderskottet.

Jag har läst deffguiden här på forumet och läst alla sorters tänkbara tips men en fråga som jag vill ställa är följande.

Om jag vill bli av med fett men ändå behålla muskelmassan, eller förhoppningsvis öka den, är det inte då möjligt om jag kombinerar cykelträning på gymet, d.v.s cykla x antal minuter och gradvis öka efter varje gympass?

Ni som såg min förra tråd vet att jag för det mesta kan leva på gröt, ägg och tonfisk, det är bra proteiner och tillräckligt med fett (?)

Eftersom jag vill ha kvar mina muskler men helst inte bulka utan få lite mer definerade muskler för att sen fortsätta bygga ( svaret till varför jag vill ha det så är ren fåfänga och kan inte ändras då det är en personlighetsstörning)

Så borde det gå att med hjälp av det nyttiga ägg, tonfisk, grötdieten att inte gå upp i fett men muskler genom styrketräning och cykelmotion?

MVH

Raskolnikov

Eddie Vedder
2009-01-22, 08:51
Att du lägger till extra cyklng kommer varken göra till eller från för din kroppssammansättning vid isokalorisk energibalans. Att enbart styrketräna inebär att du inte får bättre kondition och du kommer inte förbruka lika mycket energi.

Men om överskottet är detsamma i båda fallen kommer inte cyklingen i sig bidra till bättre förhållande mellan fettökning/muskelökning.

Raskolnikov
2009-01-22, 09:03
Att du lägger till extra cyklng kommer varken göra till eller från för din kroppssammansättning vid isokalorisk energibalans.

Det där förstod jag tyvärr inte haha.



Att enbart styrketräna inebär att du inte får bättre kondition och du kommer inte förbruka lika mycket energi.

Nej jag vet, men det var inte det jag undrade över utan om det vore bra om man cyklade på gymmet efter varje gympass för att bränna fett men bibehålla muskelmassan genom styrketräning och föda som består av mycket protein, d.v.s ägg och tonfisk, även mycket kött från maten i skolan och hemma.



Men om överskottet är detsamma i båda fallen kommer inte cyklingen i sig bidra till bättre förhållande mellan fettökning/muskelökning.

Jag satsar inte på att få överskott av något för att bulka, jag satsar på att få i mig mycket proteiner och lite fett från ägg/äggvitor och tonfisk och att genom styrketräning behålla muskelmassan men tappa fett.

Eddie Vedder
2009-01-22, 09:12
Nej jag vet, men det var inte det jag undrade över utan om det vore bra om man cyklade på gymmet efter varje gympass för att bränna fett men bibehålla muskelmassan genom styrketräning och föda som består av mycket protein, d.v.s ägg och tonfisk, även mycket kött från maten i skolan och hemma.

Jag vet att du menade så och det var exakt vad jag svarade på också. Nej så funkar det inte.

Jag satsar inte på att få överskott av något för att bulka, jag satsar på att få i mig mycket proteiner och lite fett från ägg/äggvitor och tonfisk och att genom styrketräning behålla muskelmassan men tappa fett.

Ja det går men cyklingen gör som sagt varken till eller från i sig. DU får antagligen bättre kondition och du förbrukar antagligen mer energi under dagen och då kan du äta mer men energibalansen blir densamma (3000 in och 3500 ut är samma sak som 2500 in och 3000 ut, kaloribalans på -500kcal i båda fallen).

Att du väljer att försöka äta lite fett kommer heller inte göra någon större skillnad förutsatt att det inte blir ett JÄTTELÅGT fettintag. Men då är det ju snarare en färsämring och inte en förbättring (potetntiell risk för rubbade hormonnivåer).

Dreas
2009-01-22, 09:14
Men snälla lilla du, du säger att du läst, du säger vad som krävs för att bygga muskler, hur ska du då bygga muskler menar du? Kcalunderskott för att bränna fett och muskler, kcal överskott för att lägga på sig fett och muskler. Ifall du ligger på ett hyffsat litet kcalöverskott kan du dock öka i muskelmassa och minska i fett%, det är ingen omöjlighet men kräver att man har lite koll och att generna är på din sida.

Jag skulle nog lägga mig på ett lågt kcalunderskott för att gå ner i vikt, eller möjligtvis köra på en vanlig deff.

scolopender
2009-01-23, 13:59
Du måste välja en sak i taget.
Antingen bygger du, och får med dig lite fett samtidigt, eller så deffar du, och blir av med lite muskler. Du kan köra korta cykler, 2 veckor, så blir det mindre påfrestande.

Raskolnikov
2009-01-25, 13:19
Du måste välja en sak i taget.
Antingen bygger du, och får med dig lite fett samtidigt, eller så deffar du, och blir av med lite muskler. Du kan köra korta cykler, 2 veckor, så blir det mindre påfrestande.

Hej!

Tack för ditt svar.

Jag har gymmat sen i somras ungefär, har sett utveckling i muskler, men jag har ju ätit väldigt mycket, så det har blivit lite fett för den delen också men inte så att musklerna inte syns när jag spänner t.ex, men jag vill bli av med fettet som sagt.

Hur menar du med korta cykler 2 veckor?


Alltså deffa 2 veckor och bulka 2 veckor?

Problemet är att jag kan inte hitta ett bra schema för vad man ska utöva för fettminskningsövningar, tex om jag ska gå 1.5 timmar varje dag eller om jag bör cykla kanske, samt hur jag ska disponera min styrketräning.
Även recept på kost som kan vara bra när man ska deffa.

Kokt potatis och torsk kanske?
Är proteintillskott något att föredra under deffen?
Hård styrketräning för att försöka behålla så mycket som möjligt av muskelmassan?

King Grub
2009-01-25, 13:23
Jag har skrivit en text som sammanfattar en del, som du kan läsa här, om du vill:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Någon speciell "fettminskningsövning" finns inte.

Raskolnikov
2009-01-25, 16:40
Jag har skrivit en text som sammanfattar en del, som du kan läsa här, om du vill:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Någon speciell "fettminskningsövning" finns inte.

Tack!

Men vad kan rekomenderas? Såg att du skrev gång innan frukost är populärt, även lätt jogging. Hur länge uppskattar man att man behöver jogga eller gå?

Kosten då? Vad är att välja där?

King Grub
2009-01-25, 16:42
Det är ingen skillnad. Ett energiunderskott ger lika stor fettförlust oavsett hur du skapat det - äta mindre, träna mer, eller en kombination, och oavsett vilken aktivitet du utför. Du går ned lika mycket av att förbruka 500 kcal genom att kratta löv som av att löpa. Och du går inte ned alls om du inte ligger på energiunderskott - du kan springa en halvmara varje dag och ändå blir tjockare, bara du äter lite mer än du gör av med.

Raskolnikov
2009-01-25, 17:06
Det är ingen skillnad. Ett energiunderskott ger lika stor fettförlust oavsett hur du skapat det - äta mindre, träna mer, eller en kombination, och oavsett vilken aktivitet du utför. Du går ned lika mycket av att förbruka 500 kcal genom att kratta löv som av att löpa. Och du går inte ned alls om du inte ligger på energiunderskott - du kan springa en halvmara varje dag och ändå blir tjockare, bara du äter lite mer än du gör av med.

Funkar det då om man skär ner sina portioner till hälften av vad man brukar äta, träna lika hårt som vanligt, äta kanske mer grönt, ta hjälp av proteintillskott för de nödvändiga proteinerna, och kanske jogga någon gång ( mest för konditionens skull ) Vad för föda bör undvikas? Eller funkar det om man äter som vanligt kanske bara lite mindre än vanligt?
Hur fungerar det vid hungerkänslor? Varje gång jag är hungrig tänker jag: Fan nu äter kroppen utav musklerna och så går jag och stoppar i mig en macka eller två. Ångesten kommer efter det hehe.

Jag vet att det är många här som stör sig på dessa frågor, och jag vet att de har besvarats tidigare, men varje fall är unikt och genom att läsa andra trådar känns det som om det blir lite luddigt. Dessutom har jag verkligen ingen som helst lust till att mäta och väga allt vad jag stoppar i mig.

skaparn
2009-01-25, 17:20
Funkar det då om man skär ner sina portioner till hälften av vad man brukar äta, träna lika hårt som vanligt, äta kanske mer grönt, ta hjälp av proteintillskott för de nödvändiga proteinerna, och kanske jogga någon gång ( mest för konditionens skull ) Vad för föda bör undvikas? Eller funkar det om man äter som vanligt kanske bara lite mindre än vanligt?
Hur fungerar det vid hungerkänslor? Varje gång jag är hungrig tänker jag: Fan nu äter kroppen utav musklerna och så går jag och stoppar i mig en macka eller två. Ångesten kommer efter det hehe.

Jag vet att det är många här som stör sig på dessa frågor, och jag vet att de har besvarats tidigare, men varje fall är unikt och genom att läsa andra trådar känns det som om det blir lite luddigt. Dessutom har jag verkligen ingen som helst lust till att mäta och väga allt vad jag stoppar i mig.


Jag tror det som skulle kunna störa folk är att det du frågar besvaras i inlägget du citerar.

Ja, halverar du dina portioner som du äter idag när du ligger still i vikt, kommer du gå ner i vikt. Tänk dessutom på att hunger har väldigt lite att göra med energibehov.

Raskolnikov
2009-01-25, 17:29
Jag tror det som skulle kunna störa folk är att det du frågar besvaras i inlägget du citerar.

Ja, halverar du dina portioner som du äter idag när du ligger still i vikt, kommer du gå ner i vikt. Tänk dessutom på att hunger har väldigt lite att göra med energibehov.

När man ligger still i vikt, hur menar du då?

Scratch89
2009-01-25, 18:45
Ja alltså, ponera att du äter dubbelt så mycket som du bör. Om du halverar dina portioner kommer du alltså att äta lika mycket som du förbrukar. Hänger du med? Dvs, äter du ungefär lika mycket som du förbrukar, och sedan halverar portionerna, kommer du gå ner i vikt.

Allting handlar om hur mycket du äter och förbrukar från början.

skaparn
2009-01-25, 18:49
När man ligger still i vikt, hur menar du då?

Förlåt mig att jag brusar upp, men du får börja tänka några sekunder innan du frågar.

Raskolnikov
2009-01-25, 19:05
Ja alltså, ponera att du äter dubbelt så mycket som du bör. Om du halverar dina portioner kommer du alltså att äta lika mycket som du förbrukar. Hänger du med? Dvs, äter du ungefär lika mycket som du förbrukar, och sedan halverar portionerna, kommer du gå ner i vikt.

Allting handlar om hur mycket du äter och förbrukar från början.

Jaha okej, och hur mycket förbrukar man på ett hårt styrketräningspass?

Finns det ens något som kan mäta det?

Eddie Vedder
2009-01-25, 19:33
Jaha okej, och hur mycket förbrukar man på ett hårt styrketräningspass?

Finns det ens något som kan mäta det?

Ja man kan mäta det men du själv lär knappast kunna mäta det på dig själv. Utgå från typ 200kcal kanske, styrketräning förbrukar inte mycket energi alls. Och allt sånt här som du frågar o står ju som sagt besvarat i deffguiden som du uppenbarligen inte bemödat dig att läsa.

Jontez
2009-01-25, 21:53
Jag har funderat på en grej (lånar tråden lite) om bulkperioden. Eftersom det är kalorier in/ut som gäller så ska jag prova att köra 5 dagar bulk följt av 2 "deff" dagar, alltså ligga 200kcal+ om dagen i 5 dagar (1000kcal) och sedan deffa 2 dagar med -500kcal om dagen (1000kcal). På det sättet kan man hålla sig rippad hela tiden.
Resultatet i längden bli säkert lidande om man jämför med att köra längre perioder som dom flesta kör.. men om man inte vill vara småfet så är det kanske nått att prova =)