handdator

Visa fullständig version : EN kampsportsträning i veckan?


Masdonne
2009-01-21, 22:58
Har sökt runt lite och hittat snarlika trådar men inte riktigt likadan så jag väljer att skapa en ny. Ber om ursäkt omdet finns en liknande.

Tränar styrketräning 4 ggr i veckan och tycker det är väldigt roligt att träna! Har kommit underfund med att det schema jag tränar nu är förmodligen det optimala för mig varför jag inte kan köra fler eller färre gånger i veckan. Därför hade jag tänkt att börja på kampsport och träna detta en gång i veckan.

Mina fråga är då vilken inverkan denna kampsport har på muskeluppbyggandet? Av vad jag har förstått så är det inte optimalt när man vill bygga, mer hur pass engativt är det? Blir man mer slimmad eller kan man grova på sin armar lite extra av exempelvis boxning eller är det bara naivt att tro?

Mitt främsta mål är att bli så grov som möjligt, är det då fullständigt slöseri med både tid och pengar att börja träna boxning?

delta_mats
2009-01-21, 23:01
Det lär inte vara kampsportsträningen som hjälper eller stjälper. Inte på den nivå du ligger på för tillfället.

Rahf
2009-01-21, 23:03
Boxning ger inte grova armar. Däremot ger det ruskigt stabila handleder.

Kör på, det är nyttigt med variation och kampinriktad träning är oftast väldigt kul.

manekin
2009-01-21, 23:07
HA, var på min första träning själv idag (nystart) och måste säga att det kändes.... Kör hårt jag tror att variationen blir ett bra komplement till styrketräningen. Dessutom är det väl ok med cardio en gång i veckan...

kalajset
2009-01-21, 23:11
Ifall dit mål verkligen är att bli så grov som möjligt, på kortaste möjliga tid, är inte kampsport något positivt alls nej, strikt sett. Bli mer slimmad, (som i fallet mer muskler, utan kroppsfettsökning), och få lite grövre armar p ga slagträning är tyvärr önsketänkande. Däremot är det sällan man lever "optimalt" i vilket fall som helst, med perfekt näringstiming, aldrig alkohol, etc etc. Två fel skapar ju sällan ett rätt som bekant, men det jag menar är de flesta trivs nog bättre med sin träning om de iaf någorlunda försöker följa det som känns rätt för de själva. Jag har också som långsiktigt mål att bli "så grov som möjligt", men jag själv tycker kampsport, på den nivå jag själv ligger på, (något drygt år på gymmet, inte ens en full termin med kampsport), á la två-tre kampsportspass i veckan funkar bra för mig. Har genomfört två bulkperioder i mitt liv, och nog för att jag fortfarande är hyffsat ny på gymmet, men jag märkte inte några större förändingar i varken, vad som verkar vara, kvalitativ massa eller styrkeökningar under den bulk jag genomförde i samband med kampsportsträning, och den där jag inte hade det på schemat. Kort och gott: kamsportsträning en gång i veckan gör nog i de flesta fall mer nytta, (i form av ökat välbefinnande, ökad konditon/kordination), än skada, för de allra flesta som är sugna på att pröva.

Masdonne
2009-01-21, 23:23
Ok, tack för alla svar!

Om man nu ska träna boxning, vilken dag bör man placera den? Spelar det ingen roll eller kan det vara bra efter ett stryketräningspass eller en dag då man inte styrketränar?

Om jag under ett boxningspass beordras göra armhävningar trots att det är dagen fter ungt bröst och jag möjligen har träningsvärk, bör jag avstå från det? Bör jag avstå från all lite tyngre träning och hålla mig på "konditions"-delen?

Vad svårt att blir nu att välja om jag ska träna boxning eller inte...

Black Star Abyss
2009-01-21, 23:32
Tränar kampsport 9 timmar i veckan själv. Men så är jag inte grov någonstans.

skeletron
2009-01-21, 23:32
Ville bara säga att det var roligt att du börjat boxning :) Själv börjat för några månader sen, riktigt skoj. Jag har varit inne i lita samma tänk som dig. Hur stora träningsdoser av vardera, etc. Jag tränar 2-3 ggr boxning och 4 ggr gym som det ser ut nu iaf. Försöker få in en vilodag iaf i veckan. Ett boxningspass i veckan ge inte märkbar skillnad, det lovar jag. Även om du skulle öka på det allt eftersom du eventuellt börjar fastna för det - tror jag helhjärtat på att det bästa sättet att utvecklas är att göra det man tycker är roligt, att hitta sin grej liksom. Givetvis anstränger man sig mer då, samt blir mer motiverad.

Tycker du ska fortsätta om du tycker det är kul

Ang. Vilken dag du ska placera boxningen så tycker jag nog du ska försöka få in det efter en vildag om du har möjlighet, då har du kanske inte så fasligt mycket träningsverk :)

Black Star Abyss
2009-01-21, 23:38
Folk påstår iofs att jag fått större axlar av min kampsportsträning. Jag tror man kan få det av boxning, thaiboxning etc. Lite alltså.

Olof
2009-01-21, 23:40
Kampsport bygger vader men inte mycket annat. Problemet är väl snarare att 1 pass kampsport inte ger så mycket efter första månaderna.

delta_mats
2009-01-22, 00:13
Ok, tack för alla svar!

Om man nu ska träna boxning, vilken dag bör man placera den? Spelar det ingen roll eller kan det vara bra efter ett stryketräningspass eller en dag då man inte styrketränar?

Om jag under ett boxningspass beordras göra armhävningar trots att det är dagen fter ungt bröst och jag möjligen har träningsvärk, bör jag avstå från det? Bör jag avstå från all lite tyngre träning och hålla mig på "konditions"-delen?

Vad svårt att blir nu att välja om jag ska träna boxning eller inte...


Alltså vad vill du egentligen få ut av ett boxningspass i veckan?
Dina framsteg lär gå väldigt långsamt på ett träningstillfälle i veckan.
Är du på träningen ska du givetvis köra det som tränaren säger åt er att köra, annars kan du lika gärna skippa boxningen.

Oftast brukar dock träningarna vara mer inriktade. När jag höll på med boxning tex hade vi en speciell fysdag, en speciell dag då vi sparrade mycket och en dag som var tänkt mer för nybörjarna med mycket fokus på grundläggande teknik.

Masdonne
2009-01-22, 00:21
Alltså vad vill du egentligen få ut av ett boxningspass i veckan?
Dina framsteg lär gå väldigt långsamt på ett träningstillfälle i veckan.
Är du på träningen ska du givetvis köra det som tränaren säger åt er att köra, annars kan du lika gärna skippa boxningen.

Oftast brukar dock träningarna vara mer inriktade. När jag höll på med boxning tex hade vi en speciell fysdag, en speciell dag då vi sparrade mycket och en dag som var tänkt mer för nybörjarna med mycket fokus på grundläggande teknik.

Det jag vill eller önska få ut av boxningen är följande:
* Bättre teknik vid slag (självklart)
* Smidigare kropp
* Mer vältränade armar

Plus att det kan vara kul att testa på. Har väl inga super-gener direkt så är livärdd för något som kan hämma muskelbyggnaden. Vet att det är hundratals aspekter i det hela men känns onödigt att lägga till kampsport om det "försämrar bara lite grann", om du förstår vad jag menar?

Black Star Abyss
2009-01-22, 00:28
Quote:
Originally Posted by delta_mats View Post
Alltså vad vill du egentligen få ut av ett boxningspass i veckan?
Dina framsteg lär gå väldigt långsamt på ett träningstillfälle i veckan.
Är du på träningen ska du givetvis köra det som tränaren säger åt er att köra, annars kan du lika gärna skippa boxningen.

Oftast brukar dock träningarna vara mer inriktade. När jag höll på med boxning tex hade vi en speciell fysdag, en speciell dag då vi sparrade mycket och en dag som var tänkt mer för nybörjarna med mycket fokus på grundläggande teknik.
Det jag vill eller önska få ut av boxningen är följande:
* Bättre teknik vid slag (självklart)
* Smidigare kropp
* Mer vältränade armar

Plus att det kan vara kul att testa på. Har väl inga super-gener direkt så är livärdd för något som kan hämma muskelbyggnaden. Vet att det är hundratals aspekter i det hela men känns onödigt att lägga till kampsport om det "försämrar bara lite grann", om du förstår vad jag menar?

Du ska träna kampsport för att du tycker det är roligt, inte för att bygga muskler, för det gör du inte. Kampsportare gymmar ju otroligt mycket för att bli starka och kunna använda det i sin sport. Att tro att sporten i sig bygger muskler är väl lite galet. Brottning kanske är ett undantag, att slänga och kämpa med 95kgs motståndare borde väl bygga en del?

Fadi
2009-01-22, 00:29
tränar sj kickboxning 3 gånger i veckan och styrketränar 3 gånger veckan, tror inte det finns hinder att bli större med rätt kost och mkt mat *drool*

Vinter
2009-01-22, 05:31
Det jag vill eller önska få ut av boxningen är följande:
* Bättre teknik vid slag (självklart)
* Smidigare kropp
* Mer vältränade armar

Plus att det kan vara kul att testa på. Har väl inga super-gener direkt så är livärdd för något som kan hämma muskelbyggnaden. Vet att det är hundratals aspekter i det hela men känns onödigt att lägga till kampsport om det "försämrar bara lite grann", om du förstår vad jag menar?

Kan inte komma på något direkt som skulle hämma muskelbyggnad om du tränar ett pass i vecka, det handlar ju inte direkt om maraton löpning. Det finns ju ett helt drös med mycket muskulösa kampsportare som tränar kampsport flera dagar i veckan och sedan på gym med goda resultat.
Du får testa och se, boxining kan ju vara ett bra allroundpass och riktigt kul.

manekin
2009-01-22, 09:29
Kampsport bygger vader men inte mycket annat. Problemet är väl snarare att 1 pass kampsport inte ger så mycket efter första månaderna.

Ger så mycket av vad? Han kommer att få upp flåset lite och helt klart bli smidigare än vad han är nu. Att han sedan inte kommer att matcha om SM titeln är ju en helt annan sak, men det verkar ju som att det handlar om att få ett komplement och få in en annan träningsform.

delta_mats
2009-01-22, 09:51
Det jag vill eller önska få ut av boxningen är följande:
* Bättre teknik vid slag (självklart)
* Smidigare kropp
* Mer vältränade armar

Plus att det kan vara kul att testa på. Har väl inga super-gener direkt så är livärdd för något som kan hämma muskelbyggnaden. Vet att det är hundratals aspekter i det hela men känns onödigt att lägga till kampsport om det "försämrar bara lite grann", om du förstår vad jag menar?


Det enda du kommer få är bättre teknik. Man blir varken smidig eller får vältränade armar av boxning, om man inte är ett otränat kylskåp vill säga.

manekin
2009-01-22, 10:18
Det enda du kommer få är bättre teknik. Man blir varken smidig eller får vältränade armar av boxning, om man inte är ett otränat kylskåp vill säga.

Blid du inte smidig på överkroppen av boxning? Jämför med vad? Styrketräning = ja.. Yoga = nej

Olof
2009-01-22, 10:56
Ger så mycket av vad? Han kommer att få upp flåset lite och helt klart bli smidigare än vad han är nu. Att han sedan inte kommer att matcha om SM titeln är ju en helt annan sak, men det verkar ju som att det handlar om att få ett komplement och få in en annan träningsform.

Min erfarenhet när jag ansvarat för nybörjarkurser i kick och thai är att det utvecklingskurvan snabbt går nedåt för dem som enbart tränar ett pass i veckan. Visst ger det kondition men nej det ger ingen teknisk utveckling att tala om. Ett enkelt test man kan göra är att låta nybörjare köra hård fys i proportion till deras form följt av teknikträning. Du ser direkt hur ofta deltagarna har tränat utifrån deras tekniska prestation. Det går inte att jämföra kampsporter med löpning och styrketräning där du kan få ut hyfsade resultat på låg frekvens. Kampsport handlar om teknik och det är något som tar tid att utveckla. Men visst är man bara ute efter kondis så funkar det. Sen smidigare? Vart kommer det ifrån? Jag har tränat med flera boxare och har inte sett någon som jag skulle vilja beskriva som smidig.

delta_mats
2009-01-22, 11:01
Blid du inte smidig på överkroppen av boxning? Jämför med vad? Styrketräning = ja.. Yoga = nej

Nej jag upplevde inte att jag blev smidigare.

manekin
2009-01-22, 12:57
Min erfarenhet när jag ansvarat för nybörjarkurser i kick och thai är att det utvecklingskurvan snabbt går nedåt för dem som enbart tränar ett pass i veckan. Visst ger det kondition men nej det ger ingen teknisk utveckling att tala om. Ett enkelt test man kan göra är att låta nybörjare köra hård fys i proportion till deras form följt av teknikträning. Du ser direkt hur ofta deltagarna har tränat utifrån deras tekniska prestation. Det går inte att jämföra kampsporter med löpning och styrketräning där du kan få ut hyfsade resultat på låg frekvens. Kampsport handlar om teknik och det är något som tar tid att utveckla. Men visst är man bara ute efter kondis så funkar det. Sen smidigare? Vart kommer det ifrån? Jag har tränat med flera boxare och har inte sett någon som jag skulle vilja beskriva som smidig.


Hur kan utvecklingskurvan gå nedåt? Den kan möjligen stagnera! Träningen (vanligtvis har nybörjare 2st per vecka) är bra träning om inte trådskaparen har för ambition att bli duktig inom sin stil.
Vad menar du med smidighet? Du använder hela kroppen i ganska naturliga röreöser som inte gör dig stel. Du kan ju inte på allvar säga att det finns boxare (thai eller trad. boxning) som tränat en längre tid och som ÄR stela. Uppfattas de som stela gör man ju för att dom eventuellt är välbyggda. Det finns mer optimala sätt att bli smidig på Ja, men detta är knappast ett dåligt komplement till att lyfta vikter. Kör du Muay Thai med thaistil kan jag dock tänka mig att överkroppen är lite stelare, kör du europeiskt så inte.

delta_mats
2009-01-22, 13:12
Hur kan utvecklingskurvan gå nedåt? Den kan möjligen stagnera! Träningen (vanligtvis har nybörjare 2st per vecka) är bra träning om inte trådskaparen har för ambition att bli duktig inom sin stil.
Vad menar du med smidighet? Du använder hela kroppen i ganska naturliga röreöser som inte gör dig stel. Du kan ju inte på allvar säga att det finns boxare (thai eller trad. boxning) som tränat en längre tid och som ÄR stela. Uppfattas de som stela gör man ju för att dom eventuellt är välbyggda. Det finns mer optimala sätt att bli smidig på Ja, men detta är knappast ett dåligt komplement till att lyfta vikter. Kör du Muay Thai med thaistil kan jag dock tänka mig att överkroppen är lite stelare, kör du europeiskt så inte.


Men du utför ingen träning specifikt för att bli smidig. Smidig för mig är tex brottare, gymnaster och andra idrotter som kräver smidighet. Boxning är inte en idrott där det krävs någon speciell smidighet.

manekin
2009-01-22, 14:37
Men du utför ingen träning specifikt för att bli smidig. Smidig för mig är tex brottare, gymnaster och andra idrotter som kräver smidighet. Boxning är inte en idrott där det krävs någon speciell smidighet.

jasså? Och med stel överkropp rör du dig smidigt i ringen, undviker slag, slår etc? Klart att en gymnast är smidigare, allt är relativt.
Sen att man inom thai har mycket klinch gör ju inte saken värre...

delta_mats
2009-01-22, 15:28
jasså? Och med stel överkropp rör du dig smidigt i ringen, undviker slag, slår etc? Klart att en gymnast är smidigare, allt är relativt.
Sen att man inom thai har mycket klinch gör ju inte saken värre...


De allra flesta klarar av den smidighet som ställs av en boxare redan som nybörjare, det är bara tekniken som fattas. Jag har inte under mina 6 år då jag tränat boxning sett någon person smidigare än random person på gymmet faktiskt.

manekin
2009-01-22, 15:47
De allra flesta klarar av den smidighet som ställs av en boxare redan som nybörjare, det är bara tekniken som fattas. Jag har inte under mina 6 år då jag tränat boxning sett någon person smidigare än random person på gymmet faktiskt.


och jag under mina 5 utvecklat min smidighet rejält. Vad menar du med smidig? Hur kan man i en sport som använder hela kroppen inte träna upp smidighet/rörlighet? Jag förstår dig faktiskt inte alls, ledsen. Vilka sporter skulle enligt dig utveckla smidigheten?

Rahf
2009-01-22, 15:52
Boxare har väl inga större krav på utförlig smidighet i benen t.ex.? Det finns inget behov av att sparka en motståndare i huvudet eller i bålen så därför behöver man inte träna upp sin flexibilitet specifikt i de områdena.

manekin
2009-01-22, 16:07
Boxare har väl inga större krav på utförlig smidighet i benen t.ex.? Det finns inget behov av att sparka en motståndare i huvudet eller i bålen så därför behöver man inte träna upp sin flexibilitet specifikt i de områdena.

trådskaparen började iof prata om "kampsport" och gav boxningen som ett exepel om hur han skulle göra med fysen. Går han på boxning så kommer ju inte benen att vara med smidighetsmässigt, väljer han kickboxning/kung fu eller capoeira så lär han träna upp den i benen .

Rahf
2009-01-22, 16:14
Jojo, men nu har ju diskussionen varit huruvida flexibilitet är oerhört viktigt för en boxare. Sysslar man med thai- eller kickboxning så har man givetvis en utvecklad dynamisk flexibilitet, men traditionella boxare ser jag ingen anledning till att de ska ha någon utvecklad vighet. De största kraven på boxare är väl just i rygg- och höftparti för att kunna sträcka ut slagen med räckvidd samt kunna slappna av i garden.

manekin
2009-01-22, 16:31
boxare ser jag ingen anledning till att de ska ha någon utvecklad vighet.

Absolut, håller med

Masdonne
2009-01-24, 15:07
Ok, tack för alla svar. Tror jag ska testa slänga in ett pass i veckan och se hur det känns.

Tränar Måndag, Onsdag, Fredag och Söndag, skulle det fungera bra att lägga in träningen på Tisdagen?

manekin
2009-01-25, 01:11
jag tycker det iaf... Om du nu ska träna just boxning tycker jag att du inte ska ha en axel / tricepsdag på måndagen....

Masdonne
2009-01-25, 01:36
jag tycker det iaf... Om du nu ska träna just boxning tycker jag att du inte ska ha en axel / tricepsdag på måndagen....

Ok, nu är det så att jag kör bröst, axlar och triceps...
Vad jobbigt, har tränat det på måndagar länge nu och hatar att flytta om gymdagar. Innehållet kan ändras bara jag har mina dagar... :P

manekin
2009-01-25, 10:08
samma här, valde klubb i princip efter deras träningsdagar så att jag inte behövde byta själv. Men pröva, du kanske inte är så slut kvällen efter och det kan funka...

Rahf
2009-01-25, 10:37
Är du slut i axlar och triceps så kommer du garanterat få lida. De gånger jag varit riktigt trött så har jag varit stel som en pinne i både guard och slag.