handdator

Visa fullständig version : Ert godaste recept med fetaost/fårost?


Jacky
2009-01-21, 22:41
Hej.

Jag vill gärna ha lite inspiration till min användningar av fetaost/fårost.
Själv gör jag gärna en feta-keso-röra med makrill i tomatsås som är kanon att ha på knäckebröd, i en tunnbrödsrulle, på pastasalladen eller som tillbehör till den stekta fisken mm.

Rör ihop följande:
100g finhackad fårost, gärna av märket "fontana"
250g keso eller keso-mini
1/2 till 1 burk makrill i tomatsås (mosa den lite först)
salt
peppar
(+ 1/2 avocado om man vill)

SMAsKENS!

MyungChul
2009-01-22, 00:08
Chevre chaud som görs med sirap istället för honung, dock är det get men iaf :)

shut teh face
2009-01-22, 08:56
Färsbiffar med fetaost är min favorit, fast fetaost är ju gott till tusentals grejjer

Blanda: färs, ljus dijonsenap, salt, peppar, grädde

Lägg dem som pannkakor och lägg fetaost i mitten, vänd upp kanterna så det blir en bulle med fetaost inuti

In i ugnen, ha gärna lite färsk persilja ovanpå biffarna och en klick smör

Otroligt gött

Jacky
2009-01-22, 14:00
Biffarna - lät smaskigt!

Ingen som har tips på nån bra feta-röra?

LadyG
2009-01-22, 14:55
1 burk keso
cirka 150g fetaost
1 kruka basilika
3-4 vitlöksklyftor
ev en liten skvätt olja för bättre konsistens

Mixa allt i matberedare och använd som smörgåspålägg, dippsås eller kall sås.

Cilia
2009-01-22, 15:11
Chevre chaud som görs med sirap istället för honung, dock är det get men iaf :)
hur gott är det? Jag älskar det med honung.

Jag gillar att göra knyte knyten av t ex filodeg eller smördeg och in i ugn. Rödbetor med chevré i ugn är kanon med (fast nu är ju rödbetor på svarta sockerlistan enligt aftonbladet eller vad det var). Bara äta det som pålägg på bröd. I kyckling och binda ihop, gärna tillsammans med soltorkad tomat och basilika.

saajmon
2009-01-22, 18:29
Filodegspaj med feta är riktigt gott.....

Icefire
2009-01-22, 18:38
Som fyllning i helstekt fläskfilé tillsammans med timjan.
Eller blanda smulad feta med lammfärs, lite spiskummin, rosmarin/oregano/timjan och stek biffar.

ceejay
2009-01-22, 19:44
fetaost i en vanlig sallad med pasta, ost, köttbullar och ost :) släng över lite rhode island sås och det blir n1

MyungChul
2009-01-22, 23:55
hur gott är det? Jag älskar det med honung.

Jag gillar att göra knyte knyten av t ex filodeg eller smördeg och in i ugn. Rödbetor med chevré i ugn är kanon med (fast nu är ju rödbetor på svarta sockerlistan enligt aftonbladet eller vad det var). Bara äta det som pålägg på bröd. I kyckling och binda ihop, gärna tillsammans med soltorkad tomat och basilika.

Det är helt stört gott, mycket bättre än vanlig honung i min mening.

Men det här med rödbetor, är väl bara inlagda eller? Kan inte tänka mig att vanliga kokta rödbetor är någon sockerbomb.

LadyInsane
2009-01-23, 16:25
Ingen som har tips på nån bra feta-röra?

Turkisk yoghurt, mosad fetaost, skivade oliver och hackad rödlök. Mums!

Cilia
2009-01-23, 19:10
Det är helt stört gott, mycket bättre än vanlig honung i min mening.

Men det här med rödbetor, är väl bara inlagda eller? Kan inte tänka mig att vanliga kokta rödbetor är någon sockerbomb.
Kanske ska prova men ngt i min kropp gör att det tar emot *S*

Vet inte, jag orkar aldrig läsa dom där sockerbombartiklarna. Jag tycker att det är dumt att skrämma upp folk när det gäller rödbetor, frukt eller juice. Hur mycket rödbetor äter man? Dessutom är inlagda äckligt *L*.

Man måste ju skilja på socker och socker också. Men det är klart i inlagda rödbetor kan det finnas en del kanske. Själv går jag på inlagd sill julmånaden trots allt socker i lagen. Men jag äter ju inte upp lagen.


Bra där LI, det är jättegott.

Trassel
2009-01-26, 10:19
Så där, då provades sirap istället för honing igår, mörk sirap, måste säga att jag föredrar honing, men det var helt okej, och bra att veta att det funkar med båda.

Förövrigt blev det i lördags nötfärsbiffar med fetaost och tzatziki till det-väldigt gott.

MyungChul
2009-01-26, 14:44
Så där, då provades sirap istället för honing igår, mörk sirap, måste säga att jag föredrar honing, men det var helt okej, och bra att veta att det funkar med båda.

Förövrigt blev det i lördags nötfärsbiffar med fetaost och tzatziki till det-väldigt gott.

OM du pratar chevre chaud så ska det tilläggas att jag pratar om ljus sirap, då mörk sirap är främst till brödbak av grova degar medan ljus är till för sötsaker.

Tolkia
2009-01-26, 14:50
Inte ens rödbetor i lag är en sådan sockerbomb som Aftonbladet vill få det till (om man inte dricker lagen), men det är klart att de är sötare än vanliga kokta. Naturella rödbetor är väl som morötter ungefär, kanske lite sötare, men marginellt.

Trassel
2009-01-26, 14:51
OM du pratar chevre chaud så ska det tilläggas att jag pratar om ljus sirap, då mörk sirap är främst till brödbak av grova degar medan ljus är till för sötsaker.

Precis, chevre chaud, jag å mamsen stod å dividerade vilken sirap det skulle vara :) då tog vi fel, ska testa med ljus nästa gång.

MyungChul
2009-01-27, 02:17
Precis, chevre chaud, jag å mamsen stod å dividerade vilken sirap det skulle vara :) då tog vi fel, ska testa med ljus nästa gång.

Do it! :) Massa sirap ska det vara också, gratinerad.. *drool*

Trassel
2009-01-27, 08:47
Do it! :) Massa sirap ska det vara också, gratinerad.. *drool*

Börjar låta som en efterrätt nu :)

MyungChul
2009-01-27, 17:27
Chevre chaud ska ju vara gratinerad och med massa honung på. Fast sirap är godare än vanlig blomsterhonung, inte testat med någon high end honung.

jenni
2009-01-27, 20:06
konstig blandning kanske, men jag älskar vit frasig baguette med fetaost och ringlad honung över
blir sugen bara av tanken ;)

MyungChul
2009-01-28, 02:40
Verkligen ingen konstig blandning. :)

Fetaosten ger det syrliga och det salta medan honungen ger dig det söta. Sött, Salt, Syrligt. De tre grunderna i den mesta matlagningen. :thumbup: