handdator

Visa fullständig version : Mest ägg, gröt och tonfisk!?


Raskolnikov
2009-01-21, 21:46
Är det skadligt i längden att göra såhär ungefär.

Morgon - Gröt eller Några ägg i en äggröra.

Lunch - Det som bjuds i skolan.

Hemma - Maten som bjuds hemma eller tonfisk med ägg/ enbart tonfisk i en lite större mängd.

Kvällsmat kanske gröt eller ägg igen.

Scratch89
2009-01-21, 21:49
Det är helt omöjligt att svara på. Vad får du i skolan? Vad äter du hemma? Vad har du för mål med att äta som du gör?

CVN
2009-01-21, 21:49
Varför skulle det vara skadligt?

Torwald
2009-01-21, 21:50
Låter lite snålt på frukt och grönt, men samtidigt framgår det ju inte över huvud taget vad du äter till lunch och middag.

Varför skulle det vara skadligt tror du? Det låter ju som ett fullkomligt normalt födointag.

EDIT: Pucktrea...

King Grub
2009-01-21, 21:50
Skadligt? Nej, knappast - det finns miljontals som lever ett långt friskt liv på betydligt sämre kost än så.

stafh
2009-01-21, 21:54
Sålänge det inte bjuds på bly och kvicksilver i skolan så är det nog lugnt. Lite frukt och grönt hade väl inte skadat dock.

mikaelj
2009-01-21, 22:04
Med risk för att läta som ett troll: varför är alla så fästa vid idén om att man måste äta frukt och grönt?

stafh
2009-01-21, 22:06
Med risk för att läta som ett troll: varför är alla så fästa vid idén om att man måste äta frukt och grönt?

Fibrer, vitaminer, provitaminer, mineraler, antioxidanter. Bland annat.

mikaelj
2009-01-21, 22:12
Fibrer, vitaminer, provitaminer, mineraler, antioxidanter. Bland annat.

* Vad behöver du fibrer till?
* Alla vitaminer och mineraler du behöver finns i ägg och kött. Eller för att vända på det: vilka av A, B6/B9/B12, C, D, E hittar du i fruktågrönt (i vilka mängder), och vilka hittar du i t.ex. ägg (i vilka mängder).
* Antioxidanter sitter fast i cellulosaväggarna och måste kokas loss. Det enda som händer när du väl får i dig dem är att kroppens egna antoxidantproduktion ställs ner med motsvarande mängd. (samma mekanism som med dietärt kolesterol).

Fortfarande seriösa frågor. Jag undrar verkligen.

Eddie Vedder
2009-01-21, 22:14
* Vad behöver du fibrer till?
* Alla vitaminer och mineraler du behöver finns i ägg och kött. Eller för att vända på det: vilka av A, B6/B9/B12, C, D, E hittar du i fruktågrönt (i vilka mängder), och vilka hittar du i t.ex. ägg (i vilka mängder).
* Antioxidanter sitter fast i cellulosaväggarna och måste kokas loss. Det enda som händer när du väl får i dig dem är att kroppens egna antoxidantproduktion ställs ner med motsvarande mängd. (samma mekanism som med dietärt kolesterol).

Fortfarande seriösa frågor. Jag undrar verkligen.

Diskussionen är intressant utan tvekan. Dock är den lite väl offtopic just här. Kan du inte starta en ny tråd om samma sak?:)

Raskolnikov
2009-01-21, 23:24
Anledningen till att jag mest tänker köra på detta är för att det är billigt, proteinrikt och gott :D Så jag ville veta i förväg ifall det på något sätt har en negativ sida till det.

mikaelj
2009-01-22, 09:38
Du får ju i dig mat både i skolan och (ibland) hemma, som lär täcka upp det du missar från gröten. Eftersom du har ägg med till frukost tror jag det inte är någon fara ens till att börja med.