handdator

Visa fullständig version : förhindra att få axeln ur led ? ..


Klitx
2009-01-21, 20:48
Hej . kan man träna nån speciel muskel för att förhindra att få axeln ur led ? mina axlar åker så jävla lätt ur led, första gången var när man varit och bastat och så dök man ner i en kall sjön och så skulle man sträcka sig efter stegen :S:S vilken jävla panik jag fick när jag kännde smärtan! sen har det väl hänt 5-6 ggr efter det. jag får så ont att jag tar tag och rör runt armen så den hamnar på plats . Jag hoppas att jag inte skriver allt för rörigt

kalle_banan
2009-01-21, 21:16
För det första borde du snacka med en läkare, det kan vara läge att operera axeln så den blir stabil igen, det låter som att den är såpass ostabil att det krävs. När min axel gick ur led, första och enda gången, fick jag ett par rehabövningar hem där jag skulle träna alla muskler kring axeln, bröstet, axlarna, triceps kan vara bra också, lats kanske?

Så gå till en läkare och se vad han tycker, och träna lätt rehab tills operationen om det blir någon.

Klitx
2009-01-21, 22:09
För det första borde du snacka med en läkare, det kan vara läge att operera axeln så den blir stabil igen, det låter som att den är såpass ostabil att det krävs. När min axel gick ur led, första och enda gången, fick jag ett par rehabövningar hem där jag skulle träna alla muskler kring axeln, bröstet, axlarna, triceps kan vara bra också, lats kanske?

Så gå till en läkare och se vad han tycker, och träna lätt rehab tills operationen om det blir någon.

okej så det går att fixa genom operation ? :) känns som en ganska lång rehab efter det :/ tror inte jag skulle klara av det med jobbet man har ..

Tolkia
2009-01-21, 22:27
Det här kanske är en relevant tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124276

Martin Löwgren
2009-01-23, 20:41
Hej . kan man träna nån speciel muskel för att förhindra att få axeln ur led ? mina axlar åker så jävla lätt ur led, första gången var när man varit och bastat och så dök man ner i en kall sjön och så skulle man sträcka sig efter stegen :S:S vilken jävla panik jag fick när jag kännde smärtan! sen har det väl hänt 5-6 ggr efter det. jag får så ont att jag tar tag och rör runt armen så den hamnar på plats . Jag hoppas att jag inte skriver allt för rörigt

Är du inte idrottare och har luxerat den dominanta armen försöker man undvika operation in i det sista och koncentrera sig på ett välutarbetat rehabiliteringsprogram.

mvh

Guddi
2009-01-23, 20:46
Oavsett om du vill operera eller inte så ska du se till att en läkare tittare på det. Om du någon gång vill operera i framtiden så är det bra att kunna visa på att man haft problemen en längre tid och att man försökt sig på en ordentlig rehab.

Om axeln är väldigt instabil så är det operation som gäller, särskilt om du vill göra lite mer ansträngande saker för axeln.