handdator

Visa fullständig version : Hur veta att man får i sig tillräckligt med vätska?

stolpskott
2009-01-21, 20:20
Ska urinet vara ljust eller mörkt? vet att det borde vara ljust men jag har hört nånstans att det ska vara mörkt, nån som vet? Ursäkta "ofräschheten" i ämnet... :D

King Grub
2009-01-21, 20:29
Det skall inte vara ofärgat, men heller inte mörkt, utan mer åt det ljusare hållet. Sedan kan det skifta beroende på vad man ätit och druckit, så man kan inte säga att urinen alltid skall ha en viss färg utan att ta hänsyn till sådana faktorer.

Chrilli
2009-01-21, 20:44
Käka rödbetor och få annan färg =)

Fick lära mig ett trix engång, vet dock inte om detta är bluff eller båg men nyper tag hårt i 10 sekunder mellan tumme och pekfinger med andra handen och sen släpper, så är man vit där en längre stund (några sekunder) innan den naturliga färgen återhämtar sig borde man dricka lite mer.

King Grub
2009-01-21, 20:46
Det beror nog mer på strypt blodflöde...

kalle_banan
2009-01-21, 21:21
Om det är ofärgat, som det så ofta blir när man dricker mängder med alkohol, och också när som helst en vanlig vardag, vad sker då?

King Grub
2009-01-21, 21:25
Inget speciellt.

Eddie Vedder
2009-01-21, 21:26
Om det är ofärgat, som det så ofta blir när man dricker mängder med alkohol, och också när som helst en vanlig vardag, vad sker då?

Du jämför äpplen och päron här. I din vardag, då jag antar (och hoppas) att du åsyftar ett nyktert tillstånd, innebär det bara att du antagligen druckit mer än nödvändigt och det är inte alls farligt. Direkt ohälsosamma mängder vätska är svårt att få i sig och det största problemet blir helt enkelt en massa toabesök stup i kvarten.

Pratar vi fylla är det dock en effekt av diures från de alkoholhaltiga dryckerna, där sker snarare en dehydrering även om urinfärgen just då antyder det motsatta.

stafh
2009-01-21, 21:32
Dricker man alkohol så inhiberas insöndringen av ADH (antidiuretiskt hormon), som gör att njurarna utsöndrar mindre vatten till urinet. Minskat ADH leder alltså till att urinen blir mer utspädd, vilket gör att man kissar ut mer vatten, vilket i sin tur leder till att man blir uttorkad.

stafh
2009-01-21, 21:33
Det beror nog mer på strypt blodflöde...

Är man uttorkad så är blodet tjockare, och borde det borde ta lite längre tid för det att flöda tillbaka till de områdena som var strypta. Så det skulle väl kunna funka, men jag tror knappast att det är en tillförlitlig metod.

Scratch89
2009-01-21, 22:52
Om du är så pass uttorkad att du märker av blodflödets resistens... Ja, då har du nog märkt av det på andra sätt innan. ;)

LindaS
2009-01-21, 23:24
På morgen är urinen ofta lite mörkare och på kvällen bör den vara ljus och "tunnare".

stolpskott
2009-01-22, 09:18
ok, tnx, då vet jag...

Doktorn
2009-01-22, 14:16
Är man uttorkad så är blodet tjockare, och borde det borde ta lite längre tid för det att flöda tillbaka till de områdena som var strypta. Så det skulle väl kunna funka, men jag tror knappast att det är en tillförlitlig metod.

Säg inte det, nedsatt hudturgor och/eller kapillär återfyllnad och/eller abnormt andningsmönster är de mest säkra kliniska manifestiationerna för en mild-moderat dehydrering hos barn. Och jag skulle tro detta ca gäller för vuxna oxå...
Dock ska det poänteras att här pratar vi om ca 5% volymförlust och det är nog inte den situation trådskaparen pratar om...

Doktorn
2009-01-22, 14:23
Dricker man alkohol så inhiberas insöndringen av ADH (antidiuretiskt hormon), som gör att njurarna utsöndrar mindre vatten till urinet. Minskat ADH leder alltså till att urinen blir mer utspädd, vilket gör att man kissar ut mer vatten, vilket i sin tur leder till att man blir uttorkad.

Nedsatt ADH ger nedsatt reabsorption av vatten i njurarna som ger mer utspädd urin (och större volym)...

stafh
2009-01-22, 15:33
Säg inte det, nedsatt hudturgor och/eller kapillär återfyllnad och/eller abnormt andningsmönster är de mest säkra kliniska manifestiationerna för en mild-moderat dehydrering hos barn. Och jag skulle tro detta ca gäller för vuxna oxå...
Dock ska det poänteras att här pratar vi om ca 5% volymförlust och det är nog inte den situation trådskaparen pratar om...
Där ser man. :)

Nedsatt ADH ger nedsatt reabsorption av vatten i njurarna som ger mer utspädd urin (och större volym)...

Så är det såklart. Jag måste ha varit lite förvirrad. :p

Nettoeffekten blir ju dock densamma.