handdator

Visa fullständig version : Verkar denna kalkyl stämma?

Seaturtle
2009-01-21, 18:42
http://img80.imageshack.us/img80/831/rknapl5.jpg

Har använtmit utav livsmedelverkets hemsida för att räkna kalorier, alla produkter vars vikt inte är angivet säker jag upp på livsmedelsverkets hemsida och lägger till några gram. Men just nu äter jag lite nyttigare och på gränsen till att äta mer än förr, trots det ligger jag bra under gränsen och misstänker starkt att jag är ute och cyklar *gah!*

2 skivor av mörkt bröd ska vara runt 40g st. 3 skivor ost till den, enligt lvs 10g portion så det fick det vara. Små grejer som tomat och paprika fick vara också som portion storlkarna på lmv, lite mindre kanske. Allt annat verkar stämma även om jag inte haft med olja till matlagningen, vilket jag inte har någon aning om hur mycket det väger. 20g är redan ~200kcal :/.

Iaf har ett dagligt behov på 2000-2300 beroende på om jag rör mig. och enligt excell mallen är jag nästan 500 minus men jag tvivlar starkt på att det här stämmer.
Är jag tvungen att köpa våg eller? behöver tips är sjukt desperat, därav denna förmodligen meningslösa trådstart :cryout:

WHITEFOLKS
2009-01-21, 18:51
Vad är det som du undrar? Om de mängder du har skrivit in stämmer in med vad du faktiskt ätit?

Vill du veta så måste du använda något sorts mätinstrument, förslagsvis våg.

Sadde
2009-01-21, 19:03
bara så du vet lär inte 3skivor ost väga 10g. mina skivor brukar väga ca. 7g/styck.

shayne
2009-01-22, 17:52
Mitt tips till dig är att köpa en våg, eftersom att du tydligen vill ha FULL koll på vad du äter och hur mycket. Enligt mig så skulle det kännas bättre att väga och läsa på förpackningar för att se vad de verkligen innehåller istället för att lita på någon okänd KANSKE ger dig rätt information, fast det är bara kanske jag som tycker så.