handdator

Visa fullständig version : Expressbränt fett?


Forest
2003-07-20, 11:16
Kan man bränna fett med expressfart?

En grym paddlingstur på två dagar. 10-12 timmar per dag, sol, regn, åska, motvind, motström och ett trasigt tält... Antagligen 5-6 mils paddling per dag. Nu är jag stel överallt och har diverse blåsor och skavsår. Jobbigare än Vätternrundan!

Jag åt så mycket jag kunde hela tiden. Mest var det råris med kyckling som går fint att sleva i sig kallt. Men även ett par proteinbars och bananer slank ned. Massor med vatten förståss.

I morse kollade jag hur detta påverkat mig med våg och Omron.

Före 85 kg, 15.3% fett
Efter 84 kg, 13.3% fett

Det kan ju knappast stämma, jag har alltså lagt på mig muskler och tappat fett samtidigt, på två dagar! Jag måste fortfarande ha någon obalans i kroppen som får Omron att räkna fel. Eller hur förklarar ni detta?

Jag SER faktiskt mer deffinition...

Grahn
2003-07-20, 11:20
uttorkning troligtvis.

King Grub
2003-07-20, 11:21
Visst kan du förlora massor av fett på kort tid. Förbrukar du 7000-7500 kcal mer än du gjort av med så har du tappat ett kilo, och om du samtidigt ätit vettigt så är största delen av viktförlusten fett. Det går däremot antagligen inte att hålla en sådan kalorislukande träningsmängd en längre period utan att muskelförlusten blir minst lika stor och/eller man inte hinner återhämta sig längre.

Forest
2003-08-15, 06:52
Hur gick det sedan?

Jag mätte några gånger till och den uppmätta fetthalten steg på två dagar till 14,0 - 14,3% och där har det legat stabilt sedan dess.

Alltså, förmodligen var jag lite uttorkad och det störde mätningen. Men, faktiskt verkar jag tappat ca 1% enhet av fett på episoden.

Grahn
2003-08-15, 06:53
inte dummt alls mao :)