handdator

Visa fullständig version : Tejpa tassarna - hur gör man?


TinyPaws
2009-01-21, 15:44
Hejsan,

Har ingen direkt skada, aa mer än genetiskt då. Har en ledsjukdom som gör att alla leder är extremt överrörliga och nu när jag har börjat träna kickboxning känner jag att fötterna inte hänger med riktigt.
Jag tränade i går och i dag är mina fötter rätt ömma, kruxet är att en normal männska kanske får träningsvärk/lite ont en dag eller två, för mig slutar det oftast med irritation som leder till inflammation som jag får dras med 3-4 veckor.
Jag behöver dels stöd för mina fotleder (har vrickad vardera fot 10-tal gånger redan) men även för hålfoten. (stack och hade obehag just bakom stortåns trampdyna och på sidan av foten vid lilltåns trampdyna mot fotvalvet hållet på båda ställena)
Hur tejpar man på bästa sätt för att stödja upp båda problemområdena och vilken tejp använder man?

Tjuckot
2009-01-21, 16:31
Borde inte tränarna eller någon på kickboxningen veta sådant?

Whistler
2009-01-21, 16:40
Tycker det var en överdrivet dyr tejp. Tror du klarar dig lika bra med vanlig sporttejp för 30kr på närmsta sportbutik.

Här kan du läsa lite om att stödtejpa fotleder: http://www.fothalsan.se/fotskada/tejpning.htm

z_bumbi
2009-01-21, 17:14
Med sådana problem så gå till en sjukgymnast som får hjälpa dig visa tejpning för berörda områden.

Black Star Abyss
2009-01-21, 17:17
Sparkar du med fötterna är det inte konstigt att du har problem. Du ska träffa med skenbenet. Träff med foten i en bra spark=krossad fot.

Tolkia
2009-01-21, 17:20
Tycker det var en överdrivet dyr tejp. Tror du klarar dig lika bra med vanlig sporttejp för 30kr på närmsta sportbutik.
+1. Det går MYCKET tejp om du skall tejpa fotleder återkommande, en tejp som kostar mucho dinero kommer att ruinera dig.

Whistler
2009-01-21, 17:20
SH86: Var står det att han träffar med fötterna? Mig veterligen har man även en fot kvar i backen som utsätts för rotation (varför det är viktigt att inte ha hälen isatt!) och andra påfrestningar. Likaså ska man hela tiden tänka på sitt fotarbete, vilket även det kan vara jobbigt för fotlederna.

TinyPaws
2009-01-21, 18:27
Tack för alla svar :)
nu ska vi se,

Tjuckot: Tränarna sa att dom så småningom skulle börja sälja sporttejp men det kan jag inte vänta på. Need now :) Ifall dom kunde hjälpa tejpa eller inte glömde jag fråga *blush*

Whistler: oh tackar. Försökte kika på några kända sportbutikers hemsidor men hittade bara nån svart tejp för hockeyklubbor. Men jag ska kila förbi nån i morgon och inhandla lite. Tack för länken också, jättebra. Försökte googla men hittade inget i klass med din länk.

z_bumbi: jo, det är nog sant, det vore det ultimata för dom kan ju sin sak så får jag det rätt. Tänkte inte så långt faktistk. *blush* :)

SH86: ah nej, sparkar inte med fötterna. De här problemen får jag när jag står i utgånsställning/stance samt när man roterar foten som är kvar i backen inför/medan man sparkar.

Tolkia: hehe sant. blev nog bara förtrollad av den fina rosa färgen hihi. 2 träningar i veckan blir en hel del tejpning ja.

och slutligen, im a she not a he ;)

Whistler
2009-01-21, 18:31
och slutligen, im a she not a he ;)

flåt! :em:

TinyPaws
2009-01-21, 19:11
its oki :D :)

Tolkia
2009-01-21, 19:36
Apoteket har också sporttejp (vet inte hur de ligger i pris relativt sportbutiker, men jag har svårt att tro att de är rent galet mycket dyrare). Köp ett par rullar på en gång, dock, om du inte vill springa dit hela tiden.