handdator

Visa fullständig version : hur mycket salt vatten skall jag dricka?


nilzzon
2009-01-21, 15:29
Såg ett program på tv för nått år sedan när några ungdomar fick dricka saltat vatten efter träning. En fick dricka det saltade vattnet, en drack vanligt vatten och den tredje drack inget vatten.

den som drack det salta vattnet kissade inte så jättemycket, den som drack vanligt vatten kissade mest, men den som inte drack nåt alls, kissade jättelite och jättegult. De drack givetvis samma mängd vatten.

det ultimata måste ju då vara att dricka saltat vatten, för att hålla kvar så mycket av vätskan som möjligt.

Så frågan lyder; hur mycket salt snackar vi om?

King Grub
2009-01-21, 15:43
Ett kryddmått salt per liter vatten.

Men det är bara nödvändigt under mycket långvarig och hård aktivitet med stor svettning.

nilzzon
2009-01-21, 15:54
mm det blir ju inte efter ett mesigt gympass direkt. men varning för dum fråga nu; hur mycket är ett kryddmått i gram?

Blöjan
2009-01-21, 15:59
mm det blir ju inte efter ett mesigt gympass direkt. men varning för dum fråga nu; hur mycket är ett kryddmått i gram?

Beror väl på vad du ska ha i.. (salt i detta fall) men gram är inte volym, gram är ett mått för vikt så det blir lite fel.

Tolkia
2009-01-21, 16:00
Vatten: 5 g. Salt: Mindre än vad du kan väga upp på din hushållsvåg med någon tillförlitlighet (om du inte har en analysvåg hemma, vill säga).

King Grub
2009-01-21, 16:02
Det är lättare att bara använda ett vanligt kryddmått i stället för att väga upp saltet.

nilzzon
2009-01-21, 16:07
Okej sakta i backarna!

Är jag helt dum i huvudet eller? Morsan har en en liten grej med massa liksom "koppar" fastsatta. I olika storlekar, typ en dl, en ml osv osv. Är det ett kryddmått eller?

I så fall, vilken.... vänta nu. googlade lite och fann denna länken: http://www.convertworld.com/sv/volym/Kryddmått.html här står det att ett kryddmått är en ml (1 ml)

är det rätt?

Ola Wallengren
2009-01-21, 16:11
Ja, ett kryddmått är 1ml. 1 kryddmått salt (NaCl) väger cirka 1,4g.

King Grub
2009-01-21, 16:12
I olika storlekar, typ en dl, en ml osv osv. Är det ett kryddmått eller?

Den minsta är ett kryddmått.

En ml är också ett volymmått, inte ett viktmått.

nilzzon
2009-01-21, 16:12
Ja, ett kryddmått är 1ml. 1 kryddmått salt (NaCl) väger cirka 1,4g.

gött! tack

Men någon sa 5 gram lite längre upp i tråden...

nilzzon
2009-01-21, 16:15
Den minsta är ett kryddmått.

En ml är också ett volymmått, inte ett viktmått.

men då är ju ett kryddmått ett volymmått

Whistler
2009-01-21, 16:19
Ja?

Det stod att ett kryddmått/ml vatten väger 5g. Lycka till med att väga upp 1,4g salt på en normal köksvåg. ;)

nilzzon
2009-01-21, 16:21
Ja?

Det stod att ett kryddmått/ml vatten väger 5g. Lycka till med att väga upp 1,4g salt på en normal köksvåg. ;)

behöver inte väga, vet att jag behöver ett kryddmått till en liter vatten :smash:

Whistler
2009-01-21, 16:25
Haha, ja...? Det står ju i tråden, liksom det står i tråden att det är ett kryddmått vatten som väger 5g, inte salt.

Anconeus
2009-01-21, 16:25
den som drack det salta vattnet kissade inte så jättemycket, den som drack vanligt vatten kissade mest, men den som inte drack nåt alls, kissade jättelite och jättegult. De drack givetvis samma mängd vatten.

det ultimata måste ju då vara att dricka saltat vatten, för att hålla kvar så mycket av vätskan som möjligt.

Hmm. Jag ser inte den tydligen uppenbara logiken i detta resonemang. Varför vill du hålla kvar så mycket av vätskan som möjligt? Varför skulle det vara fel att skvätta lite efter träningen. Förklara gärna hur du tänker kring vattenkastning i övrigt. Har du ofta sådana här tankar? *popcorn*

King Grub
2009-01-21, 16:31
Hmm. Jag ser inte den tydligen uppenbara logiken i detta resonemang. Varför vill du hålla kvar så mycket av vätskan som möjligt? Varför skulle det vara fel att skvätta lite efter träningen. Förklara gärna hur du tänker kring vattenkastning i övrigt. Har du ofta sådana här tankar? *popcorn*

Självklart är det en fördel att återställa vätskebalansen i muskulaturen efter stor svettning i stället för att vattnet man dricker rinner rakt genom kroppen.

Förklara gärna hur du själv tänker.

nilzzon
2009-01-21, 16:34
Hmm. Jag ser inte den tydligen uppenbara logiken i detta resonemang. Varför vill du hålla kvar så mycket av vätskan som möjligt? Varför skulle det vara fel att skvätta lite efter träningen. Förklara gärna hur du tänker kring vattenkastning i övrigt. Har du ofta sådana här tankar? *popcorn*

Jag har inte ägnat så mycket tanke åt det faktiskt, men om jag kan fylla vätskedepåerna snabbt (utan att kissa ut hälften) så betyder det att jag kan börja jobba igen. Och då slipper jag få vätskebrist och prestera mindre. Så om jag har med mig samma mängd vatten, men kan tillgodose mig mer. Då borde jag ju kunna träna mer!! bra va!!!!

Anconeus
2009-01-21, 16:48
Hur jag tänker? Jo, jag tänker att man svettas ut olika mycket salt beroende på hur van man är att svettas respektive hur mycket salt man intar. Ligger man på ett lågt saltintag och är van att svettas kommer ju svetten innehålla fantastiskt lite salt vilket borde göra det ganska onödigt att dricka saltvatten efter varje träningspass. Jag tror kroppen själv är ganska bra på att reglera salt/vattenbalansen. I slutändan borde det hela bli ett nollsummespel pga att saltet lurar kroppen att svettas ut mer salt nästa gång man tränar. Sjävklart är det väl värt det i extrema situationer, men vad gäller vanlig träning tycker jag det verkar lite overkill. Det är väl bara att härda kroppen. I övrigt tyckte jag framför allt att citatet om kissningen som var lustigt. Tycker man inte om att kissa kan man minska sitt drickande av vatten och öka sitt intag av salt. Jag lägger ingen värdering i kissfrekvens/ volym. Jag blev bara nyfiken.

King Grub
2009-01-21, 16:51
During exercise lasting longer than 1 h, a) carbohydrates should be added to the fluid replacement solution to maintain blood glucose concentration and delay the onset of fatigue, and b) electrolytes (primarily NaCl) should be added to the fluid replacement solution to enhance palatability and reduce the probability for development of hyponatremia. During exercise, fluid and carbohydrate requirements can be met simultaneously by ingesting 600-1200 ml ? h-1 of solutions containing 4%-8% carbohydrate. During exercise greater than 1 h, approximately 0.5-0.7 g of sodium per liter of water would be appropriate to replace that lost from sweating.

http://www.acsm-msse.org/pt/pt-core/template-journal/msse/media/0196.htm

Anconeus
2009-01-21, 16:52
Jo. förvisso sant... det hela blir en smula filosofiskt, ber om ursäkt om jag lät dryg. Dock: Om du kissar ut vätskan tycker nog inte din kropp att du löper risk för vätskebrist... bara så jag tänker. Men men.

Tolkia
2009-01-21, 17:00
Anconeus: Jag tror att du teoretiserar lite för mycket. 1 krm salt per liter vatten kommer inte att räcka för att "lura" kroppen att börja svettas ut mer salt. Nu var det länge sedan jag läste något om njurfunktion, men att rent vatten rinner igenom snabbare bör ha med osmos att göra, och för att få det att rinna igenom saktare (eg. tas upp bättre) kan du då antingen höja vattnets saltkoncentration eller minska kroppens. Det senare lär inte vara helt lätt, alltså är vattnet kvar. Det är väl f.ö. inte så märkligt att man vill att kroppen tar åt sig vattnet man fyller på (under förutsättning att det behövs), annars hade man ju kunnat låta bli att göra det?

Ett sätt att undvika att vatten "rinner igenom" lika mycket är att fylla på i omgångar, istället för att tokdricka tre liter på en gång. Det finns också många som har en tendens att överskatta hur mycket de svettas ut, och då är det inte så konstigt att det rinner igenom; även tre liter saltvatten lär rinna igenom.

I trådskaparens fall undrar jag vad det tränas och när det dricks? Kör du så långa och svettiga pass att du hinner känna av vätskebristen under passet?

Edit: Pucktvåa som vanligt.

Scratch89
2009-01-21, 17:05
Upptaget av vatten har med natrium att göra. När natrium reabsorberas i njuren följer vatten med. Fyller du bara på med vatten kommer det bli en betydligt sämre reabsorbtion, då det blir fel koncentrationsskillnad, och det har Tolkia redan varit inne på. Att bara dricka vatten efter att ha svettats länge (alltså, inte ett gympapass nu, utan säg, vara ute och arbeta i solen hela dagen) kommer nästan göra mer skada än nytta.

nilzzon
2009-01-21, 17:05
triathlon

Anconeus
2009-01-21, 17:27
During exercise lasting longer than 1 h, a) carbohydrates should be added to the fluid replacement solution to maintain blood glucose concentration and delay the onset of fatigue, and b) electrolytes (primarily NaCl) should be added to the fluid replacement solution to enhance palatability and reduce the probability for development of hyponatremia. During exercise, fluid and carbohydrate requirements can be met simultaneously by ingesting 600-1200 ml ? h-1 of solutions containing 4%-8% carbohydrate. During exercise greater than 1 h, approximately 0.5-0.7 g of sodium per liter of water would be appropriate to replace that lost from sweating.

Ja. Jag tror faktiskt att dom kan det här bättre än jag, men hur mycket natrium som skall intas måste ju stå i proportion till hur mycket man svettas ut. Om man äter lite salt och är van vid att svettas kan man ju sänka sin saltförlust via urin/ svett många gånger om. Givetvis skulle inte ens jag vara så dum att jag bara drack rent vatten ett helt marathon i 30 graders värme men det tål ju att funderas över.

n most athletes exercising and sweating for 4-5 h with a sweat sodium concentration of less than 50 mmol · l-1, the total sodium lost is less than 10% of total body stores (total stores are approximately 2500 mmol or 58 g for a 70-kg person). These losses appear to be well tolerated by most people (Barr and Costill, 1989; Barr et al., 1991; Barr, 1999). On the other hand, the inclusion of sodium in fluid replacement drinks has some theoretical benefits, and the addition of sodium poses little or no risk. In fact, the addition of sodium in certain concentrations and types improves taste while also stimulating the osmotically dependent dipsogenic factors (thirst) that appear to increase voluntary drinking, thus minimizing involuntary dehydration (Wilk and Bar-Or, 1996; Wemple et al., 1997). Absorption of fluids that enter the intestines is more rapid when sodium is present and this has the potential to aid sugar absorption (Schedl et al., 1994). However, sufficient sodium is present in ingested fluid or water by the time it reaches the intestines for absorption, even when no sodium is ingested, due to the movement of endogenous body sodium into fluid within the gastrointestinal tract. Therefore, there is not presently a well-documented need to include sodium in fluid replacement drinks ingested during exercise, at least in terms of fluid and sugar absorption into the body (Rehrer et al., 1993; Hargreaves et al., 1994; Vrijens and Rehrer, 1999; Rehrer, 2001). Yet, given the potential for sodium to stimulate thirst and drinking and since it is lost in sweat, the potential logical benefits outweigh the low risk.

http://www.informaworld.com.lt.ltag.bibl.liu.se/smpp/section?content=a713791292&fulltext=713240928


Nu var det länge sedan jag läste något om njurfunktion, men att rent vatten rinner igenom snabbare bör ha med osmos att göra, och för att få det att rinna igenom saktare (eg. tas upp bättre) kan du då antingen höja vattnets saltkoncentration eller minska kroppens. Det senare lär inte vara helt lätt, alltså är vattnet kvar. Det är väl f.ö. inte så märkligt att man vill att kroppen tar åt sig vattnet man fyller på (under förutsättning att det behövs), annars hade man ju kunnat låta bli att göra det?

Ett sätt att undvika att vatten "rinner igenom" lika mycket är att fylla på i omgångar, istället för att tokdricka tre liter på en gång. Det finns också många som har en tendens att överskatta hur mycket de svettas ut, och då är det inte så konstigt att det rinner igenom; även tre liter saltvatten lär rinna igenom.

Mkt bra poäng faktiskt, ingen idé med binge drinking. Också mycket troligt att jag överteoretiserar det här. Kan eg. inte så mkt om det här så jag borde kanske knipa. Läste litegrand på någon tråd om anpassning till värme/svettning bara... sen är det fantasin som skenar. BTW Nilzzon, ledsen om jag kapade tråden.

Anconeus
2009-01-22, 14:31
Hittade en artikel i läkartidningen från 08 som tar upp litegrand om övervätskning/ hyponatremi.

Sammanfattat

Maratonsporter utövas av allt fler, inte bara elitidrottare utan också normaltränade.

Det finns en utbredd uppfattning om att det är hälsosamt att dricka rikligt i samband med utövande av fysisk aktivitet. Detta kan leda till vätskebalansrubbningar i form av vattenöverskott och hyponatremi.

Här beskrivs två fall av hyponatremi med grav CNS-påverkan i samband med ett maratonspinningpass. Bägge fallen vårdades på intensivvårdsavdelning.

Etiologin bakom akut påkommen ansträngningsutlöst hyponatremi diskuteras samt hur man kan behandla och undvika tillståndet.

Den enklaste strategin är att begränsa vätskeintaget under fysisk utövning i enlighet med kroppens egna signaler (törst).

Vidare menar artikelförfattarna att:Det finns inga bevis för att det skulle vara bättre att dricka natriumhaltiga drycker typ sportdrycker – dessa är fortfarande hypotona – möjligtvis kan man fördröja utvecklingen och eventuellt mildra graden av EAH (ansträngningsutlöst hyponatremi) [3].

http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=9581

Scratch89
2009-01-22, 15:27
De sportdrycker jag har sett fokuserar mest på socker, och inte på natrium. Ska man dricka sportdryck kan man lika gärna blanda sin egen.

mks
2009-01-22, 15:38
Faktapolisen ingriper; Det påstås felaktigt flera gånger i denna tråd att en ml vatten väger 5g. Vatten väger 1g per ml (vid 3.98 grader celsius).

stafh
2009-01-22, 15:45
Jag har en liten fråga.

Vattenabsorptionen i tarmen drivs av koncentrationsgradienter av Na, Cl och glukos (eller är det faciliterad diffusion med glukos?), right?
Om man då dricker en massa rent vatten, så borde väl rimligen det som inte absorberas komma ut i avföringen? Njurarna filtrerar ju bara blodet, och har ingenting med själva födoabsorptionen att göra. Att kisset har en klar färg betyder isåfall bara att man inte vätskebrist, och att vattnet "rinner igenom" syftar väl på att det rinner igenom tarmen, inte blodet?

Scratch89
2009-01-22, 16:44
Jag har en liten fråga.

Vattenabsorptionen i tarmen drivs av koncentrationsgradienter av Na, Cl och glukos (eller är det faciliterad diffusion med glukos?), right?
Om man då dricker en massa rent vatten, så borde väl rimligen det som inte absorberas komma ut i avföringen? Njurarna filtrerar ju bara blodet, och har ingenting med själva födoabsorptionen att göra. Att kisset har en klar färg betyder isåfall bara att man inte vätskebrist, och att vattnet "rinner igenom" syftar väl på att det rinner igenom tarmen, inte blodet?

Du kan inte dricka de mängder som krävs för att "dricka dig förbi" tarmens absorbtion. Vi pratar alltså om flera tiotals liter. Man kräks efter bara ett par liter om man försöker dricka det under kort tid.

Och om man kissar ut väldigt mycket vatten, så innebär det att njurarna inte reabsorberar det. För att Vattnet ska hamna i urinblåsan måste det först tas upp av tarmen, som släpper ut det i blodet, och sedan kommer njurarna att låta det rinna vidare till urinblåsan. Det styrs väldigt smidigt av hormoner (aldosteron och vasopressin, ADH bl.a), som känner av både volymändringen i blodet och koncentrationsskillnaden mellan vatten och natrium.

stafh
2009-01-22, 16:51
Du kan inte dricka de mängder som krävs för att "dricka dig förbi" tarmens absorbtion. Vi pratar alltså om flera tiotals liter. Man kräks efter bara ett par liter om man försöker dricka det under kort tid.
Vad har då salt och glukos för funktion för absorptionen i tarmen, om vattnet absorberas ändå? Utan osmosen borde det ju inte gå att absorbera vatten?

Och om man kissar ut väldigt mycket vatten, så innebär det att njurarna inte reabsorberar det. För att Vattnet ska hamna i urinblåsan måste det först tas upp av tarmen, som släpper ut det i blodet, och sedan kommer njurarna att låta det rinna vidare till urinblåsan. Det styrs väldigt smidigt av hormoner (aldosteron och vasopressin, ADH bl.a), som känner av både volymändringen i blodet och koncentrationsskillnaden mellan vatten och natrium.
Jo det där vet jag om och det var väl ungefär det jag menade med mitt inlägg. Kanske var lite otydlig.

Scratch89
2009-01-22, 17:07
Vad har då salt och glukos för funktion för absorptionen i tarmen, om vattnet absorberas ändå? Utan osmosen borde det ju inte gå att absorbera vatten?
Vatten kommer att absorberas från tarmen oberoende av vattenkoncentrationerna på vardera sida av tarmepitelcellerna. Natrium (och även klorid och bikarbonat) kommer att kunna förflytta vatten mot dess koncentrationsgradient; vatten är alldeles för viktigt för att låta det flyta vidare. I vanliga fall är det natrium som genom natrium-kaliumpumpen släpper in vatten sekundärt, då det skapas en skillnad i natriumkoncentrationen.

Glukos är, vad jag vet, ingen bärare av vatten i tarmen. Glukos kommer tas upp och förflyttas på samma sätt som vatten; bakvägen i natriumkaliumpumpen.

Tolkia
2009-01-22, 17:17
Faktapolisen ingriper; Det påstås felaktigt flera gånger i denna tråd att en ml vatten väger 5g. Vatten väger 1g per ml (vid 3.98 grader celsius).
Det är jag som slarvat till ett krm till 5 ml (= 5g), vilket vad jag ser redan är rättat av observanta Ola i inläggen under.

stafh
2009-01-22, 17:19
Vatten kommer att absorberas från tarmen oberoende av vattenkoncentrationerna på vardera sida av tarmepitelcellerna. Natrium (och även klorid och bikarbonat) kommer att kunna förflytta vatten mot dess koncentrationsgradient; vatten är alldeles för viktigt för att låta det flyta vidare. I vanliga fall är det natrium som genom natrium-kaliumpumpen släpper in vatten sekundärt, då det skapas en skillnad i natriumkoncentrationen.

Glukos är, vad jag vet, ingen bärare av vatten i tarmen. Glukos kommer tas upp och förflyttas på samma sätt som vatten; bakvägen i natriumkaliumpumpen.

När jag läste fysiologi fick jag lära mig att det var Na, Cl och glukos (i huvudsak, kanske var bikarbonat också) som stod för osmosen som driver in vattnet i kroppen. Unicef brukar iallafall dela ut små påsar med pulver (liknande resorb), som innehåller bland annat koksalt och glukos, till koleradrabbade områden. Resorb innehåller också glukos om jag inte minns fel. Kommer dock inte ihåg om det bara var osmos eller om det var faciliterad diffusion också.
Hursomhelst säger du ju samma sak som mig nu om jag förstår dig rätt. Utan elektrolyter och glukos och bikarbonat borde man ju inte absorbera något vatten, och det följer istället med avföringen.

Scratch89
2009-01-22, 19:21
Du kan nog ha rätt angående glukos, men jag vet inte om det stämmer. Finns troligen folk som är betydligt bättre på fysiologi än mig. :D

Men, om man har en så pass stark elektrolytrubbning att vattnet inte kan tas upp i tarmen, så har man andra saker att oroa sig för. Kolera är väl ett exempel.

Anconeus
2009-01-22, 19:26
Quote:
n most athletes exercising and sweating for 4-5 h with a sweat sodium concentration of less than 50 mmol · l-1, the total sodium lost is less than 10% of total body stores (total stores are approximately 2500 mmol or 58 g for a 70-kg person). These losses appear to be well tolerated by most people (Barr and Costill, 1989; Barr et al., 1991; Barr, 1999). On the other hand, the inclusion of sodium in fluid replacement drinks has some theoretical benefits, and the addition of sodium poses little or no risk. In fact, the addition of sodium in certain concentrations and types improves taste while also stimulating the osmotically dependent dipsogenic factors (thirst) that appear to increase voluntary drinking, thus minimizing involuntary dehydration (Wilk and Bar-Or, 1996; Wemple et al., 1997). Absorption of fluids that enter the intestines is more rapid when sodium is present and this has the potential to aid sugar absorption (Schedl et al., 1994). However, sufficient sodium is present in ingested fluid or water by the time it reaches the intestines for absorption, even when no sodium is ingested, due to the movement of endogenous body sodium into fluid within the gastrointestinal tract. Therefore, there is not presently a well-documented need to include sodium in fluid replacement drinks ingested during exercise, at least in terms of fluid and sugar absorption into the body (Rehrer et al., 1993; Hargreaves et al., 1994; Vrijens and Rehrer, 1999; Rehrer, 2001). Yet, given the potential for sodium to stimulate thirst and drinking and since it is lost in sweat, the potential logical benefits outweigh the low risk.
http://www.informaworld.com.lt.ltag....text=713240928

stafh
2009-01-22, 20:22
However, sufficient sodium is present in ingested fluid or water by the time it reaches the intestines for absorption, even when no sodium is ingested, due to the movement of endogenous body sodium into fluid within the gastrointestinal tract. Therefore, there is not presently a well-documented need to include sodium in fluid replacement drinks ingested during exercise, at least in terms of fluid and sugar absorption into the body

Det förklarar saken. :)

Scratch89
2009-01-22, 22:33
Jag är fortfarande lite tveksam, dock. Jag tror fortfarande att det behövs; vart skulle natriumet komma ifrån? Det handlar dessutom inte om huruvida det finns natrium eller inte, utan koncentrationsskillnader mellan natrium och vatten. Det är väldigt hårt reglerat av hormoner.

EDIT: I andra situationer, t.ex vid blödning, så är det livsavgörande att det är rätt blandning. Ringeracetat brukar användas, och har ett perfekt förhållande mellan vatten och salt (och glukos).

Anconeus
2009-01-23, 00:11
Jag är fortfarande lite tveksam, dock. Jag tror fortfarande att det behövs; vart skulle natriumet komma ifrån? Det handlar dessutom inte om huruvida det finns natrium eller inte, utan koncentrationsskillnader mellan natrium och vatten. Det är väldigt hårt reglerat av hormoner.

EDIT: I andra situationer, t.ex vid blödning, så är det livsavgörande att det är rätt blandning. Ringeracetat brukar användas, och har ett perfekt förhållande mellan vatten och salt (och glukos).

Givetvis handlar det om koncentrationer och givetvis är det väl hårt reglerat, dock går det nog inte att jämföra med en hypovolemi som vid blödning. Ringeracetat är ju isotont fö.Troligtvis resorberas mycket Na i svettkörtlarna vid svettning varför svetten är hypoton vilket i sin tur gör att en relativ hypernatremi uppstår i kroppen. Följaktligen borde ju intag av hypoton vätska vara att föredra? Eller tänker jag fel? Kroppen är en snurrig komplicerad liten maskin så det kan mycket väl vara fallet. :Virro

Scratch89
2009-01-23, 00:33
Om du slickar dig på armen nästa gång du tränat så kommer du känna att det smakar salt. Svettas man kommer man att förlora både salt och vatten, och det går inte att undvika.

Tänk dig att du har två staplar (vatten och salt), som båda är fulla i början. När du svettats ett tag kommer båda staplarna att sjunka. Fyller du på med vatten kommer förhållandet mellan dem att bli fel. Kroppen kommer att försöka reglera det här, men ju mer du svettas desto större skillnad på staplarna kommer det att bli. Eftersom du blir av med natrium genom svetten, men aldrig får in något, så kommer det bli en natriumbrist.

Du får tänka på att reabsorbtionen som sker i njurarna är en reabsorbtion av det som har funnits i kroppen hela tiden; det syntetiseras ingenting.

Anconeus
2009-01-23, 16:09
Om du slickar dig på armen nästa gång du tränat så kommer du känna att det smakar salt. Svettas man kommer man att förlora både salt och vatten, och det går inte att undvika.

Tänk dig att du har två staplar (vatten och salt), som båda är fulla i början. När du svettats ett tag kommer båda staplarna att sjunka. Fyller du på med vatten kommer förhållandet mellan dem att bli fel. Kroppen kommer att försöka reglera det här, men ju mer du svettas desto större skillnad på staplarna kommer det att bli. Eftersom du blir av med natrium genom svetten, men aldrig får in något, så kommer det bli en natriumbrist.

:thumbup:Ja, om man varken dricker eller får i sig Na uppstår ju brist på både Na och vatten. Dock får man tänka på att svett inte är ett ultrafiltrat av blod utan att natrium återupptas genom ENaC från svett i körtelgångarna och kommer tillbaka in i kroppen. Svett innehåller oftast ganska mycket lägre salthalter än ultrafiltrat. I nån studie som jag kollade på uppmätte man att ca 60-90 % av allt Na återupptas från svettkörtlarna. Staplarna som du talar om sjunker ju båda två, men Na sjunker betydligt mindre. Därav en relativ hypernatremi.

Givetvis måste ju förlorat salt ersättas så småningom, men nödvändigheten att tillsätta det i vattnet man dricker under ett lopp borde ju bero helt och hållet på hur stor andel av sitt salt och sitt vatten man förlorat - något som i sin tur kan påverkas i hög utsträckning av anpassning till värme/ svettning/ fysisk aktivitet/ lågt saltintag. Om jag skulle få för mig att i experimentellt syfte slicka på folks armar kommer troligtvis en pommes frites-älskande saltslukande amerikan smaka mer salt än en maratonlöpande ekvatorialafrikan som äter traditionell saltfattig mat.*drool*

Precis som du sade tidigare handlar det ju om koncentrationer. Om man kollar i litteraturen står det lite olika om vätskeintag vid ex triathlon. Saltat vatten tycks ju kunna vara bra, men det huvudsakliga tipset verkar vara att helt enkelt inte överdriva drickandet av vatten då binge-drinking kan ge hyponatremi.
- För återhämtningen verkar salt vatten vara bra enligt denna artikel iallafall.

För övrigt kan jag ju tillägga att jag först trodde trådskaparen var en vanlig gymmare som fått fnatt. Så var inte fallet.

Role of sodium in fluid homeostasis with exercise.
Sharp RL.

Ecercise Physiology Laboratory, Department of Health & Human Performance, Iowa State University, Ames, IA 50011, USA. rlsharp@iastate.edu

This paper provides a review of recent literature concerning the interactive effects of sodium and fluid ingestion in maintaining fluid homeostasis during and following exposure to heat and exercise. Heavy sweating during exercise combined with heat exposure commonly produces fluid deficits corresponding to 1-8% loss in body mass. Thus, a great deal of attention has been focused on developing fluid replacement guidelines and products for active people. Recently, there have been reports of more frequent cases of hyponatremia among individuals who tend to over-ingest water during exercise lasting more than four hours, and inclusion of sodium chloride in the fluid replacement beverage is often suggested as a potential means of reducing risk of hyponatremia. Although hyponatremia is not likely to be a major risk factor for the general population, ultra-endurance athletes and people with occupational physical activity and heat exposure may benefit from these recommendations. Replacement of fluid deficits after exercise and heat exposure is another area that has received considerable attention. Studies in this area suggest that if water is consumed, the volume ingested needs to exceed the fluid deficit by approximately 150% to compensate for the urinary losses that will occur with water ingestion. Inclusion of sodium chloride and other solutes in the rehydration beverage reduces urinary water loss, leading to more rapid recovery of the fluid balance. Data are presented in this paper that suggest a quantifiable interactive relationship between sodium content and fluid volume in promoting rapid recovery of fluid balance after exercise and thermal-induced dehydration.

PMID: 16772634 [PubMed - indexed for MEDLINE

nilzzon
2009-01-27, 16:15
blir riktigt hård i magen konstigt nog. bajset är typ sten.