handdator

Visa fullständig version : Bodybuilder? Strongman?


Charlie.amortis
2009-01-21, 14:16
Tjenare, har lite funderingar på olika kroppar...

Jo jag undrar en sak, Mariusz Pudzianowski som är strongman tycker jag jag ser mer ut som en bodybuilder, Eller har han tränat som magnus samuelsson fast magnus har mer fett på kroppen? för en bodybuilder har väll inte tränat likadant? För en bodybuilder kan juh knappast vinna World strongest man? Förklara GÄRNA!





Mariusz Pudzianowski
http://i109.photobucket.com/albums/n41/pauljamescountry/pudzian.jpg

Magnus Samuelsson
http://www.criticalbench.com/images/strongman/magnus3.jpg

Erik__
2009-01-21, 14:42
Båda har massor med muskler men pudz en hel del mindre fett bara:thumbup:

ArcTiC
2009-01-21, 14:49
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2934628&postcount=6

pellepedal
2009-01-21, 14:56
Mycket muskelmassa är ju ganska primärt för både en strongman och en bodybuilder. Strongmanen behöver ju muskelmassan för att få maximal styrka, och BB'n för att få just en stor symetrisk bb-kropp.
Alla utövare av sporter där du behöver stor styrka har stor stor muskelmassa. SL, styrkelyft, sumobrottning, kulstötning, osv... Det är bara skillnad på fettmängden.
Jag är ingen "styrkesportare", men jag kan tänka mig att en viss fettmängd "stadgar upp" kroppen i tunga lyft. Därför kan en styrkelyftare och strongman ha mer fett utan att det gör något.

När det gäller Mariusz har han ganska lite fett på kroppen, och det drar han nytta av i en del grenar. Han brukar ju utklassa motståndet i grenar där han måste typ springa med vikter osv, där de lite "fetare" har lite mer "onödig" vikt att släpa på.

Rätta mig om jag har fel...

major Pectoralis
2009-01-21, 15:02
Om man är stark eller mindre stark beror inte på om man tävlar i strongman eller kroppsbyggning. Hur stark man är beror på genetik, biomekanik, hur man tränat, hur länge man tränat osv.
Kroppsbyggaren Franco Columbo var t.ex. på väg mot seger i en av de första upplagorna av "världens starkaste man" då han tappade ett kylskåp på benet och fick grava frakturer.

Martin Löwgren
2009-01-21, 15:03
Tjenare, har lite funderingar på olika kroppar...

Jo jag undrar en sak, Mariusz Pudzianowski som är strongman tycker jag jag ser mer ut som en bodybuilder, Eller har han tränat som magnus samuelsson fast magnus har mer fett på kroppen? för en bodybuilder har väll inte tränat likadant? För en bodybuilder kan juh knappast vinna World strongest man? Förklara GÄRNA!





Mariusz Pudzianowski
http://i109.photobucket.com/albums/n41/pauljamescountry/pudzian.jpg

Magnus Samuelsson
http://www.criticalbench.com/images/strongman/magnus3.jpgMariusz Pudzianowski vart avstängd från Strongman-cirkusen nyligen efter att ha testats positivt för anabola steroider så där har du kanske en anledning till varför han är stenhård i kroppen jämfört med alla andra men de finns andra förklaringar också.

Charlie.amortis
2009-01-21, 15:06
Men Man kan juh se mycket skillnad på en bodybuilders armar och en Strongmans armar, en bodybuilders armar har typ en "kula" som bicep, medan en strongman har med stor och grov? Hur har dom tränat? och annorlunda reps?

delta_mats
2009-01-21, 15:08
Om man är stark eller mindre stark beror inte på om man tävlar i strongman eller kroppsbyggning. Hur stark man är beror på genetik, biomekanik, hur man tränat, hur länge man tränat osv.
Kroppsbyggaren Franco Columbo var t.ex. på väg mot seger i en av de första upplagorna av "världens starkaste man" då han tappade ett kylskåp på benet och fick grava frakturer.


Visst tävlade Franco Columbo i styrkelyft också? Eller var det före hans bodybuildingkarriär tog fart?

major Pectoralis
2009-01-21, 15:12
Visst tävlade Franco Columbo i styrkelyft också? Eller var det före hans bodybuildingkarriär tog fart?

jo, han hade bl.a. ett fantastiskt inofficellt rekord i "raw" marklyft. Om jag minns rätt började han som styrkelyftare, precis som Aaarnold.

Whistler
2009-01-21, 15:12
Men Man kan juh se mycket skillnad på en bodybuilders armar och en Strongmans armar, en bodybuilders armar har typ en "kula" som bicep, medan en strongman har med stor och grov? Hur har dom tränat? och annorlunda reps?

Formen på en muskel kan inte ändras, bara storleken.
Om två personer i samma storlek ser olika ut så beror det på genetik, allså hur musklerna fäster på kroppen. Det du beskriver är nog dock mest att en byggare generellt sett har mindre underhudsfett och därmed tydligare muskeldefinition.

Martin Löwgren
2009-01-21, 15:26
Visst tävlade Franco Columbo i styrkelyft också? Eller var det före hans bodybuildingkarriär tog fart?
Sen "bröt" han ryggen när han bar ett kylskåp på ryggen går det ett rykte om :thumbup:

tntballe
2009-01-21, 15:57
Sen "bröt" han ryggen när han bar ett kylskåp på ryggen går det ett rykte om :thumbup:

http://en.wikipedia.org/wiki/Franco_Columbu
Columbu competed in the 1977 World's Strongest Man competition and was actually in first place. During the Refrigerator race, with Franco ahead, suddenly he stumbled, and national television showed Franco's leg becoming grotesquely dislocated and he collapsed. That ended his participation in the World's Strongest Man contest. In the end, he finished in fifth place. He also received a reported $1 million in compensation for his injury.

Martin Löwgren
2009-01-21, 16:58
http://en.wikipedia.org/wiki/Franco_Columbu
Haha då stämmde alltså de *flex*

Raggis
2009-01-21, 17:31
Mariusz Pudzianowski vart avstängd från Strongman-cirkusen nyligen efter att ha testats positivt för anabola steroider så där har du kanske en anledning till varför han är stenhård i kroppen jämfört med alla andra men de finns andra förklaringar också.

Nyligen? Detta inträffa 2004.

Pudzianovski
2009-01-21, 17:42
Mariusz Pudzianowski vart avstängd från Strongman-cirkusen nyligen efter att ha testats positivt för anabola steroider så där har du kanske en anledning till varför han är stenhård i kroppen jämfört med alla andra men de finns andra förklaringar också.

AAS har jag inte hört något om. Däremot amfetamin. Oftast har jag dock läst "banned substance" eller liknade. Jag vet dock inte.

L-Sami
2009-01-21, 17:53
Mariusz är mer deffad, kropparna är rätt lika annars när det gäller volym.

Raggis
2009-01-21, 17:58
http://bilder.vgb.no/14097/4col/img_4659d15e14d43.jpg

Arild Haugen är ju inte heller den typiska strongman:en, sett till fettprocenten.

Tricklev
2009-01-21, 18:40
AAS har jag inte hört något om. Däremot amfetamin. Oftast har jag dock läst "banned substance" eller liknade. Jag vet dock inte.

Amfetamin är samma vad jag har hört, och jag skulle vilja se en källa på att han åkte dit för AAS. Inte för att jag tror att han är ren.

Nitrometan
2009-01-21, 18:48
Sen "bröt" han ryggen när han bar ett kylskåp på ryggen går det ett rykte om :thumbup:
http://en.wikipedia.org/wiki/Franco_Columbu
Haha då stämmde alltså de *flex*

Det var alltså knät som vreds ur led och gick sönder. Inte ryggen.

pellepedal
2009-01-21, 19:09
AAS har jag inte hört något om. Däremot amfetamin. Oftast har jag dock läst "banned substance" eller liknade. Jag vet dock inte.

Det var väl i samma veva som han började tävla i ett annat förbund ?
Har för mig att ingen knappt fick reda på vad det var han var avstängd för, utan förbundet (som har WSM osv) hittade i stort sett på nåt att stänga av honom för, eftersom de inte gillade att deras atleter tävlade i andra tävlingar än deras egna.

Är inte helt säker, men har för mig att det var nån sån soppa...
För det var konstigt att han åkte fast för nåt som de aldrig brukas kolla efter.

Martin Löwgren
2009-01-21, 20:07
Nyligen? Detta inträffa 2004.

Och antagligen bara 2års avstängning?

Fan stäng av skitstöveln på livstid som försöker fuska sig till vinst.

Godfella
2009-01-21, 20:24
Och antagligen bara 2års avstängning?

Fan stäng av skitstöveln på livstid som försöker fuska sig till vinst.

Säg det till Magnus också :)

arnold2k5
2009-01-21, 20:31
frågan är väll hur många av dem som inte preppat? jag menar det är fan inte ovanligt med typ 20åriga ryssar med i dessa tävlingar, kan väll inte bara vara genetik eller?

Kreh
2009-01-21, 20:33
Säg det till Magnus också :)

Du kan alltså med säkerhet säga att Magnus är dopad?

mattilainen
2009-01-21, 20:43
Säg det till Magnus också :)

Var det inte Magnus som gick med på att testa sig frivilligt för anabola och andra olagliga preparat för att bevisa att han alltid kört rent? han bad folk komma när som helst och ta prover på honom.

Sen att Mariusz Pudzianowski är mer "rippad" än Magnus är väl för att han tränat inom bb? om jag minns rätt. När jag såg på tv när han tränade sa dom något om att "otroligt hur en bodybuilder kan vara so otroligt stark" men kan varit någon annan dom menade.

Magnus har ju också som folk säger "världens starkaste armar" och sen kanske bröstmusklerna inte är så definierade som Mariusz Pudzianowski men behöver dom vara det i strong man? Dessa gubbar behöver inte ha någon symmetri på kroppen utan kör bara stenhård träning i olika strong man övningar.

Detta är det jag har lärt mig, någon som vet med fakta får gärna skriva och rätta mig om jag har fel :)

Sniggel
2009-01-21, 20:50
Om Mariusz har varit BB tidigare borde det inte ha med saken att göra, mer än att han har kunskapen att att dieta sig i form.
Enda fördelen med att vara mer definierad är att man då kommer att väga mindre, vilket kanske inte spelar någon jättestor roll i just strongman då det oftast är viktigare med absolut styrka (och uthållighet) än relativ styrka. Sen är det ju klart jobbigt att äta sig upp från skitstor till större i hopp om att lägga på sig ännu mer muskelmassa, vilket man ju tycker att pudz skulle kunna ha nytta av.

Martin Löwgren
2009-01-21, 21:02
Säg det till Magnus också :)
Klart men hade vart lättare att säga om han fastnat i nån kontroll. Nu har vi ju de där dilemmat med att "oskyldig tills motsatsen är bevisad" debatten :cool:

Charlie.amortis
2009-01-21, 21:48
fast tränar en bodybuilder annorlunda än strongman? isåfall hur? olika antal reps? sets? vikter? MVH charlie, Och hur har mariusz tränat till skillnad från magnus?

KaptenKnäsvag
2009-01-21, 21:51
Det tåls att sägas igen, Mariusz Pudzianowski är långt ifrån världens starkaste man. Men han är definitivt världens bästa styrkeatlet : )

KaptenKnäsvag
2009-01-21, 21:53
fast tränar en bodybuilder annorlunda än strongman? isåfall hur? olika antal reps? sets? vikter? MVH charlie, Och hur har mariusz tränat till skillnad från magnus?

En strongman tränar ganska likt en styrkelyftare på gymmet, förutom alla lustiga variationer av utrustning och gummiband och allt vad det är. Sen tränar de ju givetvis event-träning utöver det. Dvs atlas stenar, farmers walk osv. Många strongman lägger fokus på över-huvudet pressar på gymmet dock, och vissa springer en hel del...

edit: Mariusz om sin mat

“My energy comes from my diet. Breakfast is 10 eggs and 2-3 pounds of bacon. Between meals, I eat lots of candy…I need it for energy. Lunch, at 1 or 2 p.m., is a double meal of a Polish pork chop, sauerkraut and potatoes.

An hour later, I work out, then take lots of supplements: magnesium, creatine, amino acids, all that stuff, and more chocolate.

Dinner is whatever meat I can get: steaks, pork chops, bacon, plus more sauerkraut and potatoes. [After I work out] I have a protein shake and more chocolate.” [source]

ceejay
2009-01-21, 22:15
ah jag vill bli inneboende hos mariusz :) 2-3 pounds bacon på morgonen e intefel

erks
2009-01-21, 23:50
Man kanske skulle satsa på att bli strongman ändå. *drool**drool*

Raggis
2009-01-22, 00:03
Och antagligen bara 2års avstängning?

Fan stäng av skitstöveln på livstid som försöker fuska sig till vinst.

Ett års avstängning var det väl?

manekin
2009-01-22, 09:40
Off topic men ändå:
Jag blir sjukt trött av att man in sverige alltid pekar ut idrottare i det gamla "östblocket"
som "inte rena" i princip alla sportgrenar, och att svenska idrottare minsann inte håller på att fuska.
Rent skitsnack, då har alla svenska idrottare supergener, hur annars skulle dom kunna ge "östblocket" en match?

För att klargöra: Första gången jag såg Pudzian var jag övertygan om att han tryckt

mjukglass
2009-01-22, 13:07
En strongman tränar ganska likt en styrkelyftare på gymmet, förutom alla lustiga variationer av utrustning och gummiband och allt vad det är. Sen tränar de ju givetvis event-träning utöver det. Dvs atlas stenar, farmers walk osv. Många strongman lägger fokus på över-huvudet pressar på gymmet dock, och vissa springer en hel del...

edit: Mariusz om sin mat

De flesta framgångsrika strongman:än tränar väldigt mycket anerob träning (arbetskapacitet) och kondition också, alltså betydligt mycket mer än styrkelyftare eller tyngdlyftare. Både Magnus Samuelsson och Sven Carlsen är/var grymma på Concept2 (roddmaskinen).

Charlie.amortis
2009-01-22, 14:46
okej, Tack för svaren, men har hört att det är få antal reps om man vill ha styrka och runt 10? när man vill ha Synliga muskler"Bodybuilder" muskler, Och runt 15-20? för att får uthållighet?

mattilainen
2009-01-22, 15:04
okej, Tack för svaren, men har hört att det är få antal reps om man vill ha styrka och runt 10? när man vill ha Synliga muskler"Bodybuilder" muskler, Och runt 15-20? för att får uthållighet?


Det där finns svar på i så många olika trådar så behöver inte ens svara på det, till vis del bullshit

Godfella
2009-01-22, 15:47
okej, Tack för svaren, men har hört att det är få antal reps om man vill ha styrka och runt 10? när man vill ha Synliga muskler"Bodybuilder" muskler, Och runt 15-20? för att får uthållighet?

Ska du träna uthållighet så råder jag dig att bege dig till en simhall, eller ett löpspår. Dom andra frågorna tänker jag inte svara på, för det är så... gnnn.

L-Sami
2009-01-22, 17:26
okej, Tack för svaren, men har hört att det är få antal reps om man vill ha styrka och runt 10? när man vill ha Synliga muskler"Bodybuilder" muskler, Och runt 15-20? för att får uthållighet?

Maxstyrka = Få repetitioner, 1-3 RM
Maxvolym= Någonstans mellan 8-12 repetioner, exakta siffror vet nog ingen.
Uthållighet= Kan betyda mycket, för mig är det när man kör med en medelhögintensiv aktivitet under en längre tid. Men visst blir dina muskler mer uthålliga om du kör 20 lättare repetitioner istället för 2 supertunga.

Hur synliga musklerna blir avgör kroppsfettet.

mr ruhl
2009-01-22, 17:58
mariusz åkte för kokain, är nån här så naiv så att dom dopingtestar på stongmantävlingar?? sen kan arild och mariusz låga kroppsfett bero på missbruk av GH men vad vet jag..beror nog iaf inte på att dom tränat annonlunda än vad magnus gjort..

KaptenKnäsvag
2009-01-22, 19:00
De flesta framgångsrika strongman:än tränar väldigt mycket anerob träning (arbetskapacitet) och kondition också, alltså betydligt mycket mer än styrkelyftare eller tyngdlyftare. Både Magnus Samuelsson och Sven Carlsen är/var grymma på Concept2 (roddmaskinen).

Det är inte ett måste. Tvivlar på att Zydrunas Savickas är ute och kutar mycket, och han är definitivt på top 10-listan i världen ;P

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/2/2a/Zsavickas.JPG/180px-Zsavickas.JPG

Det finns många feta strongmän som gör bra ifrån sig. Vet inte ens om det är möjligt för dem att springa regelbundet, med tanke på vikten.

Å andra sidan har jag inte sett någon på närmare 180 kg röra sig så snabbt som Big Z...

edit: han heter Svend Karlsen

Pudzianovski
2009-01-22, 19:10
mariusz åkte för kokain, är nån här så naiv så att dom dopingtestar på stongmantävlingar?? sen kan arild och mariusz låga kroppsfett bero på missbruk av GH men vad vet jag..beror nog iaf inte på att dom tränat annonlunda än vad magnus gjort..

Ok. Hur vet du det?