handdator

Visa fullständig version : Axons Kockskolan (12) - PROTEIN VEGETARISK BOLOGNESE


Martin Löwgren
2009-01-21, 13:58
PROTEIN VEGETARISK BOLOGNESE

Sojafärs

Casa Di Luca Spagetti

Knorr´s bolognese-kryddmix

Gul lök

Krossade tomater

Olivolja

Vatten

Tillagning: Koka pastan enligt paketet och samtidigt fräser du löken och när den fått lite färg lägger du i sojafärsen. Häll i 2dl vatten och 1dl olivolja och låt puttra några minuter. Häll därefter på önskad mängd krossade tomater och vatten beroende på val av konsistens. Avsluta med att blanda i lite Knorr´s kryddmix. Enligt Knorr ska hela paketet hällas i men det behövs absolut inte och är dessutom inte så nyttigt så blanda i lagom.



Eftersom sojafärs är så enormt torrt löser man detta genom att hälla i vatten och olivolja (och på köpet får man en bolognese innehållande massa fleromättade, nyttiga fetter) vilket ger en väldigt härlig och god konsistens.



Gillar man inte sojafärs (jag älskar det) så torde de fungera lika bra med mager nötfärs. Casa Di Luca spagettin är enligt mig den absolut godaste pastan på marknaden och har desstom ett extremt högt proteinnehåll, vilket också sojafärsen har.



Maträtten innehåller fullvärdigt protein, långsamma kolhydrater, fibrer, omega 3,6 och andra fleromättade nyttiga fetter - helt enkelt en komplett måltid.

/Axon

Toobbee
2009-01-21, 16:52
Fan va fint. Ska prövas ikväll fast 1 dl olivolja låter mäktigt, blir mkt kcal :S

Martin Löwgren
2009-01-21, 16:57
Fan va fint. Ska prövas ikväll fast 1 dl olivolja låter mäktigt, blir mkt kcal :S
Ja men du äter ju inte upp hela receptet under en måltid och det är aldrig fel att förse sin kropp med nyttiga fetter vare sig man går på diet eller bulk.

kalajset
2009-01-21, 17:45
Gjorde en variant av detta i förrgår, utan kryddmix, och med rapsolja istället för olivolja, men ska testa detta istället. :thumbup:

Martin Löwgren
2009-01-21, 20:05
Gjorde en variant av detta i förrgår, utan kryddmix, och med rapsolja istället för olivolja, men ska testa detta istället. :thumbup:

Jag drog den till lunch idag. Fan vad fin den e *flex*

ceejay
2009-01-21, 21:08
Blev faktiskt lite taggad på att testa :) med byte från sojafärsen förstås! Vegetarisk ftl

Martin Löwgren
2009-01-21, 22:56
Blev faktiskt lite taggad på att testa :) med byte från sojafärsen förstås! Vegetarisk ftl

Hahaha :D

tsp
2009-01-21, 23:15
Finns ju iofs godare pasta än den där. ^^

Kross
2009-01-21, 23:21
Finns ju iofs godare pasta än den där. ^^

Färsk pasta är alltid godast, men när det kommer till torr pasta så tvivlar jag verkligen på att du skulle kunna känna någon skillnad, om du nu inte jämför Casa Di Lucas eller Barillas med t ex crap-budget-Coop eller liknande 2kr/kg pasta.

MyungChul
2009-01-22, 00:10
Att göra egen pasta är dock förvånandsvärt lätt, samt att resultatet blir oftast bättre. Även så får man ju en känsla av att man varit duktig också. :)

Martin Löwgren
2009-01-22, 22:47
Finns ju iofs godare pasta än den där. ^^

Jag har ätit mycket pasta i mina dagar och inget slår den.

Mvh

tsp
2009-01-22, 23:58
Jag har ätit mycket pasta i mina dagar och inget slår den.

Mvh

Jag har ätit minst lika mycket i mina dar och det finns mycket som slår den.

Bamse79
2009-01-23, 00:06
Att göra egen pasta är dock förvånandsvärt lätt, samt att resultatet blir oftast bättre. Även så får man ju en känsla av att man varit duktig också. :)

Orka, lika bra köpa färsk pasta på affären... Om man nu inte vill vara duktig och har massa tid över för det

Pepz
2009-01-23, 15:30
Knorr´s bolognese-kryddmix

varför?
krydda på egen hand istället

Durante
2009-01-24, 10:23
varför?
krydda på egen hand istället

Vad finns det för fördel att krydda själv om man har hittat en kryddblandning som man tycker om?

Pepz
2009-01-24, 11:36
Vad finns det för fördel att krydda själv om man har hittat en kryddblandning som man tycker om?

men jag tycker bara att det känns löjligt att slänga upp ett recept där man inte ens kryddar själv utan bara gör som på paketet.

Kross
2009-01-24, 16:32
Jag har ätit minst lika mycket i mina dar och det finns mycket som slår den.

:smash:

Pepz
2009-01-25, 15:02
ger ett eget förslag på vegetarisk bolognese

olja och smör för stekning
1pkt quornfärs/sojafärs/ valrfri färs
1gul lök
1 färsk chili (eller hellre chipotle om man gillar det)
2 vitlöksklyftor
2-4 färska tomater/ hela tomater på burk
1-2 buljongtärning /fond
1/2 tsk socker
2-3msk mjöl

fräs quornfärs med lök chili och vitlök på hög värme
på med svartpeppar och vitpeppar
häll på mjölet och rör ordentligt
häll på tomaterna som du hackat (färska kan skållas och skalas om man vill)
häll på lite vatten och en buljongtärning

låt stå och puttra länge.

För mer protein och näring släng gärna i en burk bönor eller ännu hellre torra bönor som vart blötlagda under natten (det sistnämnda ska koka med hela tiden)



julmust är inte gott till

reews
2009-01-27, 20:56
Det var inte så tokigt, tack för det tipset!