handdator

Visa fullständig version : Mätning av deff.


DataM
2009-01-21, 07:11
Ja har en fråga, det är hur ofta ska man mäta mig på vågen? Man ska ju ligga på ett 500 kcal underskott, men är det då rimligt att väga sig varje dag och se framstegen därefter?

Man bör ju då gå ner ca 70 gram per dag, och de e väl ändå inte något som man ser precis.

Sen beror på vikten vid ett visst tillfälle på hur mycket man har ätit innan, t.ex i mitt fall så gick jag och la mig hungrig dag 1, sen dag 2 gick jag och la mig mätt (notera fortfarande 500 kcal underskott), och när jag vägde mig på morgonen dag 2 så vägde jag mer än morgonen dag 1.

Så min fråga e, mellan hur stora spann ska man göra dessa mätningar? 1v 2v?

Snobbe
2009-01-21, 07:13
Jag vet inte vad som är bäst men jag brukar väga mig 1gång i veckan samma dag och det är precis när jag går upp vilket är oftast samma tid.

DataM
2009-01-21, 07:16
Jo, men om du då har käkat en massa innan du gick och la dig, så kommer du ju få högre vikt och % bf eftersom dessa kcal inte hunnit förbrännas... eller tänker jag fel nu?

Fogue
2009-01-21, 07:17
Jag har sen ett tips kört sen ett bra tag tillbaka att jag väger mig varje dag och sedan räknar ut medelvikten för den veckan. Funkar bra för mig, finns väl både för och nackdelar med att göra detta så kanske inte funkar för alla. Nackdelen för mig när jag vägde mig en gång i veckan var att det blev mycket mer slumpmässigt. Om jag inte skulle väga mig varje dag så skulle jag nog göra det var tredje vecka eller liknande så man verkligen ser resultatet.

Ungrim
2009-01-21, 07:21
Jag skulle nog gå på snobbe´s förslag på 1 gång i veckan, vid samma tidpunkt, (när du klivit upp och gjort bort morgon pisset).


Väger du dig varje dag får du nog en väldigt hoppig kurva.

DataM
2009-01-21, 07:23
Jag skulle nog gå på snobbe´s förslag på 1 gång i veckan, vid samma tidpunkt, (när du klivit upp och gjort bort morgon pisset).


Väger du dig varje dag får du nog en väldigt hoppig kurva.

Jo det blir nog så, men trenden kommer ju ändå visa en minskning eller?

Ungrim
2009-01-21, 07:30
Jo det blir nog så, men trenden kommer ju ändå visa en minskning eller?

Förhoppningsvis borde det bli så att trenden visar en minskning, annars är det läge att lägga om deffen :)

Men om man nu slänger ihop siffrorna i ett diagram eller dyligt så skulle jag tycka att det var trist med ett slalom mönster upp & ner.

Även om "hela" slalom mönstret dalar neråt eftersom. Men det är ju en smak sak, man får ju ut samma sak i det långa loppet

Snobbe
2009-01-21, 07:34
Jo, men om du då har käkat en massa innan du gick och la dig, så kommer du ju få högre vikt och % bf eftersom dessa kcal inte hunnit förbrännas... eller tänker jag fel nu?

Jag brukar inte käka så ofta före jag går o lägger mig dock dricker jag rätt mycket cola. Men om jag pissar innan jag väger mig så verkar det oftast stämma ungefär. Jag har gått ner ungefär 1kg varje vecka ett bra tag nu och det verkar stämma tror jag iaf? BF vet jag inte har aldrig kollat det.

Körde också förut på o väga mig 2ggr i veckan torsdag/lördag och jämnförde dom inte med varann utan förra veckans resultat och det verkade också stämma rätt bra.

Eddie Vedder
2009-01-21, 07:59
Jo, men om du då har käkat en massa innan du gick och la dig, så kommer du ju få högre vikt och % bf eftersom dessa kcal inte hunnit förbrännas... eller tänker jag fel nu?

För att ens kroppsfettprocent ska ha kunnat öka märkbart under natten p.g.a. ett kvällsmål då bör det kvällsmålet vara STORT.

En stor måltid innan läggdags lär innebära högre morgonvikt p.g.a. inlagrat glykogen och därtill bunden vätska (2.7g vätska/g glykogen) och en del mat i mag- tarmsystemet men inte lär det göra en skillnad på bf% om man inte gör extremt detaljrika supernoga mätningar (i lab typ).

Kcal förbränns konstant och det handlar inte om att förbruka allt från måltid A fram tills måltid B som i sin tur räcker exakt fram till måltid C.

Prankie
2009-01-21, 08:25
Jag körde med en vägning varje dag vid samma tidpunkt och förde in data i excel. Mycket sant beroende på vad jag har ätit dagen innan så varierade vikten. Men det är ganska lätt att se trenden ifall det går åt rätt håll. Sen kan man alltid plotta Moving Average. Själv tycker jag om man väger sig en gång per vecka är det större rum för misstag. Problemet med att väga varje dag är dock att man kan lätt ge upp ifall efter vikten går upp en aning.

JohnRick
2009-01-21, 09:27
Jag har sen ett tips kört sen ett bra tag tillbaka att jag väger mig varje dag och sedan räknar ut medelvikten för den veckan. Funkar bra för mig, finns väl både för och nackdelar med att göra detta så kanske inte funkar för alla. Nackdelen för mig när jag vägde mig en gång i veckan var att det blev mycket mer slumpmässigt. Om jag inte skulle väga mig varje dag så skulle jag nog göra det var tredje vecka eller liknande så man verkligen ser resultatet.

Det här håller jag med om i stort. Om du bara väger dig en gång i veckan känns det som att risken för felmarginal är större då du bara får ett shot på vågen. Själv kör jag kanske en morgonvägning tre dagar på raken o drar ett medelvärde på detta. Sedan samma sak ngn vecka eller två senare.

dannegavle
2009-01-21, 11:45
Jag tycker det funkar bra att väga sig varje dag och sen föra in vikten i Excel. Här är min viktkurva med en 7-dagars medelvikt inlagd också:

joko
2009-01-21, 14:18
Oj det var strongt jobbat!

Pecto
2009-01-21, 14:21
Spegeln is the shit :) skit i vågen

DataM
2009-01-22, 09:18
Efter hur många dagars kontrolernade bör man lägga om sin deff? Jag har nu fört in värden i 3 dar och ser ingen märkvärd förändring. Jag antar att om jag inte ser change efter en vecka så bör jag kolla över kosten, eller?

dannegavle
2009-01-22, 10:00
Tre dagar är för kort mätperiod, du kan mycket väl ha gått ner utan att det syns på vågen eftersom vätskebalans och tarminnehåll kan variera mycket dag-till-dag. Ge det minst en vecka, gärna 10 dagar, innan du justerar kosten. Det är fortfarande en ganska kort mätperiod men om du är disciplinerad med kosten så borde 10 dagars mätningar ge en god fingervisning om hur du ligger till.

dannegavle
2009-01-22, 10:04
Och även om du efter 10 dagar kommer fram till att du ligger på samma vikt så är det jättebra input, för då vet du exakt hur mycket du måste äta för att ligga i energibalans. Då är det "bara" att ta bort 500 kcal från det dagliga intaget för att åstadkomma 0.5 kg minskning per vecka.

Så det är inte slöseri med tid eftersom du lär dig något som sen ger dig väldigt bra data för resten av din deff.

LoTiX
2009-01-22, 10:34
Kör på midjemåttet istället.

Rahf
2009-01-22, 11:33
Om man vill tänka om på energiintaget på en deff så bör man åtminstone ha kört på i 10-14 dagar så att man har en stabil mätperiod. Detta kompletteras då med mätningar via måttband så att man får svart på vitt om verkligen ingenting har hänt. Man väger sig nypissad på morgonen, alltid.

DataM
2009-01-22, 16:41
Om man vill tänka om på energiintaget på en deff så bör man åtminstone ha kört på i 10-14 dagar så att man har en stabil mätperiod. Detta kompletteras då med mätningar via måttband så att man får svart på vitt om verkligen ingenting har hänt. Man väger sig nypissad på morgonen, alltid.

Jo de e ju klart. Jag går ju oftast in på

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php och kollar hur mycket jag bränner under en dag... men ja jag får deffa en tid, jag återkommer när det gått 7 dagar. :)

DataM
2009-01-22, 16:47
Sen en sak till... på caloriesperhour acitivty calculator finns 2 val som passar mig när jag sitter framför datorn och lirar spel. Surfing och watching tv. Surfing ger mer förbränning och tv ger mindre, vilken ska man välja... det rör sig om en skillnad på 500 kcal så de e ganska så viktigt.

Classic89
2009-01-22, 18:03
Jag vägde mig 5 dagar i följd, morgonen efter morgonbajset och skrev upp vikten. 5e dagen jag vägde mig så plusade jag ihop allt och sen delade på 5, alltså fick jag min medelvikt under dessa 5 dagarna. Innan jag började med bulk då.

Nu bulkar jag och efter 2 veckor av bulk så gjorde jag samma sak, under 3e veckan. Detta borde väl vara ett ganska bra värde att gå efter?

vicarious
2009-01-22, 19:51
Väg dig på en bestämd veckodag med 1 veckas mellanrum mellan varje vägning.

Gör det på morgonen och se till att du är nyskiten och nypissad och samma klädsel, förslagsvis naken.