handdator

Visa fullständig version : Ni som har lätt att lägga på er fett, hur äter å tränar ni ?


CroZZeN
2009-01-21, 01:03
Hej!
Jag har tränat i ca 1,5 år på gym och har nu börjat tröttnat på att magen växer mer i fett än övriga kroppen gör i muskler, måttbandet har avslöjat gång på gång....
Jag har rätt lätt att lägga på mig fett även om jag äter nyttigt.
Och grisbulkar inte för fem öre....
Godis, cola etc. äts kanske max 1 gång i veckan och då är det inga mängder
Någon vänlig själ som kan ge bra tips eller rent av någon som lider av samma sak? (fettsjukdom ? *gah!*)

För en deff känns inte riktigt lägligt då jag inte har lagt på mig någon större mängd muskler *grr27*
Att jag har svårt att lägga på mig muskler kanske ska ställas i en annan del av forumet antar jag ?
Fråga gärna på då jag har lite svår koll på vad som kan vara av intresse...
Dricker protein ca 3-4ggr/dag (kan gå in djupare på vad för sort etc.)
Kaffe på morgon till frukost och te på kvällen (oftast grönt te)
Mjölk, vatten och/eller lite juice till mat
Nu kommer jag inte på så mycket mer så här sent på dygnet :D
Tack på förhand!

CiCoro
2009-01-21, 01:06
känns lite som om du tränar för lite eller inte tillräckligt hårt? hur är schemat? käkar du bra och går upp i vikt och tränar hårt så borde ju musklerna komma, men skiterdu i träningen så kommer bara magen att växa, rätt självklart.

Pellegris
2009-01-21, 04:52
Hej!
Jag har rätt lätt att lägga på mig fett även om jag äter nyttigt.


Om du lägger på dej fett har inget att göra med om du äter nyttigt eller inte. Man kan äta onyttigt och ändå gå ner i vikt och du kan äta nyttigt och gå upp i vikt. kalori ut mot kalori in som gäller.

Sen är ordet "nyttigt" ett ganska obra ord tycker jag.

Pellegris
2009-01-21, 05:10
förövrigt så är ordet "obra" ett bra ord.

Eddie Vedder
2009-01-21, 06:29
Godis, cola etc. äts kanske max 1 gång i veckan och då är det inga mängder

Dricker protein ca 3-4ggr/dag (kan gå in djupare på vad för sort etc.)

Mjölk, vatten och/eller lite juice till mat


Det fetstilta är exempel som antyder att du nog inte har så bra koll på ditt intag som du kanske tror. Du kan mycket väl få i dig mer energi än du tror från godiset du äter på helgen, måltidsdryckerna samt alla proteindrinkar du tar utöver kosten.

Inget av dessa är i sig fel och inget du skall känna att du behöver utesluta men att misstänka sjukdom för att du blir tjockare när du har ett högt energiintag är nog att börja i fel ände. Jag tror helt enkelt att du missbedömer hur mycket du får i dig.

Tolkia
2009-01-21, 07:43
Jag tycker att du skall se över proteindrinkarna. Om du nu vill gå ner i vikt (eller inte gå upp) så ger kalorier som dricks ofta "sämre utbyte" än sådana som äts, eftersom man blir mindre mätt på dem. Det "känns inte" som om man har ätit, fast man har det, och så äter man mer. Jag är tveksam till att du skulle behöva proteindrinkar 3-4 gånger om dagen; så svårt är det inte att få i sig protein via födan (kanske undantaget om man är vegan).

Att dricka mjölk och juice till maten är också, som Eddie skrev, ett sätt att lätt smyga ner mer energi; det är f.ö. en metod som brukar rekommenderas till personer som är underviktiga och vill gå upp i vikt, just för att det är lätt att få det att slinka ner utan att man märker det. Kanske inte det du vill ha och behöver i din situation.

ArcTiC
2009-01-21, 09:51
Det fetstilta är exempel som antyder att du nog inte har så bra koll på ditt intag som du kanske tror. Du kan mycket väl få i dig mer energi än du tror från godiset du äter på helgen, måltidsdryckerna samt alla proteindrinkar du tar utöver kosten.

Inget av dessa är i sig fel och inget du skall känna att du behöver utesluta men att misstänka sjukdom för att du blir tjockare när du har ett högt energiintag är nog att börja i fel ände. Jag tror helt enkelt att du missbedömer hur mycket du får i dig.

+1
Har själv samma problem att jag undervärderar mitt intag och har därför väldigt lätt att gå upp i vikt. En lagomt långsam bulk kan snabbt urarta i en grisbulk om man inte håller koll på kroppsvikt/-mått ökningen.

userfriendly
2009-01-21, 10:21
Jag lider definitivt av någon konstig fettsjukdom! *le*

Äh, har alltid varit rund/mullig/fet - förutom då jag varit på diet eller verkligen försökt att tappa vikt - och alla i min familj är det också. Därmed inte sagt att det är fettogener jag har, kanske snarare ett fettobeteende (ursäkta ordvalet!!) Så fort jag har gått tillbaka till normalläge (utan chips och godis, och bra mat) går jag upp till bmi 25/26 iaf - även om jag tränar både styrka och cardio. Äter dock väldigt mycket mat, är konstant hungrig i princip.

CroZZeN
2009-01-21, 11:21
känns lite som om du tränar för lite eller inte tillräckligt hårt? hur är schemat? käkar du bra och går upp i vikt och tränar hårt så borde ju musklerna komma, men skiterdu i träningen så kommer bara magen att växa, rätt självklart.

såg att jag glömde skriva med träning åså....
hehe tror Verkligen inte att jag tränar varken för lite eller inte tillräckligt hårt....
Jag kör ca 5-7 pass i veckan, och kör oftast 1,5-2 tim ca 5-6set och 4-6 övningar per muskel och varierar i små perioder med 4-6 8-12 reps och kör Alltid Hårt. Ska strax iväg å köra ben = 4e passet denna veckan :devil:
Har dock inte tränat så många pass i veckan utan det har jag gjort i ca 2 månader nu, innan så var det ca 3-5 pass i veckan.

Ben har jag inte kunnat kört från första början p.g.a knäskada men nu är jag opererad och kör 3ggr veckan, och har gjort så i 3månader.

Det som dock verkligen har hänt med träningen är att jag ökat grymmt mycket i allting
Har börjat för 2 veckor sen med 3-4 proteindrinkar per dag (innan 1 drink/dag) så där sitter Inte felet !
Och appropå mjölk och juice till maten så är det inte mycket jag dricker, runt 1dl vardera och blir man fet av det så blir jag fan mörkrädd :confused:

Och appropå godis, så pratar vi om max 50-100g choklad, äter ytterst sällan chips likaså med cola
Tack för era svar btw ! :hbang:

Tolkia
2009-01-21, 11:26
OK. Men det ÄR ganska självklart att om du går upp i vikt så äter du mer än du gör av med; ingen kommer att kunna säga något annat. Det är lätt att överskatta förbrukningen vid styrketräning, skulle jag säga (det är lätt annars också, men jag tror särskilt vid styrketräning, eftersom den inte riktigt är i paritet med hur trött man blir). Sedan blir man ju tjock av för mycket "nyttig" mat också, inte bara av skräp.

Rahf
2009-01-21, 11:31
1dl dryck till maten? Ett halvt glas av liten storlek alltså?

Du överskattar förbrukningen och underskattar ditt intag helt klart.

CroZZeN
2009-01-21, 11:39
1dl av vardera, mjölk, juice eller vatten. Har börjat för att prova, med att dricka mer vatten
Jo kcal - = viktnedgång känner jag till :D
Men frågan är ju då varför jag inte byggt mer än vad jag gjort? Eftersom jag uppenbart har legat på kcal +. Ökningar i kg i alla övningar har jag gjort väldigt mycket, men som sagt, kroppen vill hellre bygga fett än muskler så att säga.
Och lägger jag in en deff nu så känns det som att jag kommer att hamna på ruta ett när jag började :(
Kan tillägga att alkohol konsumeras varannan månad om ens det...

LadyG
2009-01-21, 11:42
Och appropå godis, så pratar vi om max 50-100g choklad, äter ytterst sällan chips likaså med cola
Tack för era svar btw ! :hbang:

100g choklad = 555kcal

Rahf
2009-01-21, 11:43
1dl av vardera, mjölk, juice eller vatten. Har börjat för att prova, med att dricka mer vatten
Jo kcal - = viktnedgång känner jag till :D
Men frågan är ju då varför jag inte byggt mer än vad jag gjort? Eftersom jag uppenbart har legat på kcal +. Ökningar i kg i alla övningar har jag gjort väldigt mycket, men som sagt, kroppen vill hellre bygga fett än muskler så att säga.
Och lägger jag in en deff nu så känns det som att jag kommer att hamna på ruta ett när jag började :(
Kan tillägga att alkohol konsumeras varannan månad om ens det...

Då har du gått upp för snabbt, antingen i perioder eller i helhet.

CroZZeN
2009-01-21, 11:54
Då har du gått upp för snabbt, antingen i perioder eller i helhet.

Nu hänger ajg inte med riktigt....har jag gått upp i kroppsvikt för snabbt ?
När jag började gymma för ca 1,5 år sen så vägde jag runt 65kg nu har jag toppat 78kg och ett halvår innan det så tränade jag cross och vägde 60-62kg
(var dock inte spinkig för det...)

mikaelj
2009-01-21, 11:56
Du har haft ett för stort energiintag i onödan. För muskeltillväxt krävs inte särskilt mycket extra energi, så överskottet har lagrats undan som fett. Tämligen simpelt.

CroZZeN
2009-01-21, 12:07
Okej, men varför har kroppen inte byggt mer muskler än den gjort då den uppenbarligen fått mer än nödvändigt energi till det ?
Kan tillägga att jag Alltid går i raskt tempo eller cyklar till gymmet (ca2km) och sjukgymnasten (4km)

King Grub
2009-01-21, 12:10
Okej, men varför har kroppen inte byggt mer muskler än den gjort då den uppenbarligen fått mer än nödvändigt energi till det ?

Det är inte möjligt att öka mer än ett par gram muskelmassa per dygn. Ett överskott av energi hjälper till att nybilda muskelmassa, men i synnerhet kroppsfett.

Nybildandet av muskelprotein är inte, eller inte enbart åtminstone, kaloriberoende, utan beroende av aminosyretillgång, givetvis kombinerat med korrekt upplagd styrketräning och vila.

Äter du mer än du gör av med, blir du fetare, helt enkelt, oavsett hur "nyttig" kosten är och oavsett hur eller hur mycket du tränar.

kaysim
2009-01-21, 12:23
Nu hänger ajg inte med riktigt....har jag gått upp i kroppsvikt för snabbt ?
När jag började gymma för ca 1,5 år sen så vägde jag runt 65kg nu har jag toppat 78kg och ett halvår innan det så tränade jag cross och vägde 60-62kg
(var dock inte spinkig för det...)

"Innan gym: 57 kg som lägst" står det ju nedanför dina inlägg.
Nu skriver du att "när jag började gymma vägde jag 65 kg". I så fall käkade du upp dig 8 kg innan du började träna, men så kan det ju möjligen vara, tyckte bara det såg konstigt ut:)

Kan det inte vara så att du möjligen tränar för mycket?? Vila är viktigt för att kunna bygga upp musklerna. Läste att du kör typ 5-6 pass i veckan med många övningar och set dessutom. Testa köra max 3-4 gånger i veckan, kör ca 3-4 övningar (beror på hur många reps du kör) på varje muskelgrupp. borde räcka så vidare du tar i hyffsat mycket när du tränar

kaysim
2009-01-21, 12:26
såg att jag glömde skriva med träning åså....
hehe tror Verkligen inte att jag tränar varken för lite eller inte tillräckligt hårt....
Jag kör ca 5-7 pass i veckan, och kör oftast 1,5-2 tim ca 5-6set och 4-6 övningar per muskel och varierar i små perioder med 4-6 8-12 reps och kör Alltid Hårt. Ska strax iväg å köra ben = 4e passet denna veckan :devil:
Har dock inte tränat så många pass i veckan utan det har jag gjort i ca 2 månader nu, innan så var det ca 3-5 pass i veckan.

Ben har jag inte kunnat kört från första början p.g.a knäskada men nu är jag opererad och kör 3ggr veckan, och har gjort så i 3månader.

Det som dock verkligen har hänt med träningen är att jag ökat grymmt mycket i allting
Har börjat för 2 veckor sen med 3-4 proteindrinkar per dag (innan 1 drink/dag) så där sitter Inte felet !
Och appropå mjölk och juice till maten så är det inte mycket jag dricker, runt 1dl vardera och blir man fet av det så blir jag fan mörkrädd :confused:

Och appropå godis, så pratar vi om max 50-100g choklad, äter ytterst sällan chips likaså med cola
Tack för era svar btw ! :hbang:

När jag läser det här nu igen inser jag att det verkligen är galet vad du tränar överdrivet mycket:) (enligt mig). Funkar det för dig så är det ju bara att köra på (dock verkar det ju inte funka jättebra eftersom du inte växer.)

Och nej, du blir inte fet av 1dl mjölk eller juice, du kan inte peka på något specifikt som gör dig fet, det är allt du äter sammanlagt under en dag som spelar roll.

tigerofsweden
2009-01-21, 13:33
Om jag förstått det rätt så har du ökat 13kg på 1,5 år, dvs ungefär 0,7kg i månaden!? Om din viktuppgång skett i jämn takt så anser iaf jag att det är lagom. Hur har din styrkeutveckling sett ut? Har du alltid varit smal eller har du haft någon period innan du började träna som du vägde mer?

Kischen
2009-01-21, 13:35
Inga före och efterbilder du kan posta? Du lär ju ha lagt på dig ialf en del muskler och kanske är väl kritisk.

CroZZeN
2009-01-21, 15:03
"Innan gym: 57 kg som lägst" står det ju nedanför dina inlägg.
Nu skriver du att "när jag började gymma vägde jag 65 kg". I så fall käkade du upp dig 8 kg innan du började träna, men så kan det ju möjligen vara, tyckte bara det såg konstigt ut:)

Innan jag pajjade knät så körde jag cross och vägde en period runt 57-58kg som lägst, låg dock oftast runt 60-62kg sen gick det ca 5-6månader innan jag började gymma.

Och angående antalet pass i veckan så är det som jag skrev tidigare att det har inte varit så många pass under hela gymtiden utan det är ca 2-3månader
innan så blev det 3-5 pass i veckan. Har dock hela tiden kört så många set och övningar :whipped:

Och angående vila så borde väl 8-9 timmars sömn varje natt duga ?
Kör även heller aldrig t.ex måndag: bröst biceps tisdag: rygg, triceps
Kör heller Aldrig med träningsvärk !
Ben körs alltid Mån, ons å fredag, så många gånger blir det dubbel pass

Snart kanske någon moderator kommer och piskar mig på fingrarna men det blir så svårt att ha det stora hela i flera olika trådar :em:

Kischen: Jag får ta lite bilder då :D dock så tror jag nog att måttbandet avslöjar "resultatena" bättre

capture
2009-01-21, 22:04
Testa att räkna ut exakt hur mycket du får i dig under 1v. Skulle tro att det blir mer än du tror. Har själv börjat väga allt och räknar numera ut hur mycket jag får i mig varje dag och det är lätt att det drar iväg har jag märkt. Inte särskilt svårt att dra i sig 2-3 mackor på kvällen och kanske lite extra pasta till lunch och pang en bit över 500kcal extra utan problem.

tigerofsweden
2009-01-21, 22:16
Testa att räkna ut exakt hur mycket du får i dig under 1v. Skulle tro att det blir mer än du tror. Har själv börjat väga allt och räknar numera ut hur mycket jag får i mig varje dag och det är lätt att det drar iväg har jag märkt. Inte särskilt svårt att dra i sig 2-3 mackor på kvällen och kanske lite extra pasta till lunch och pang en bit över 500kcal extra utan problem.

Som sagt, ts har ökat i snitt 0,7kg i månaden och det är väll knappast för mycket.

Rahf
2009-01-21, 22:32
Missförstår nog lite här, men vägde du 60-62 ett halvår innan du toppade 78kg eller var det innan du började träna överhuvudtaget?

CroZZeN
2009-01-21, 22:44
Missförstår nog lite här, men vägde du 60-62 ett halvår innan du toppade 78kg eller var det innan du började träna överhuvudtaget?
Nej :D
Jag vägde 60-62 när jag körde cross (ca 2 år sen nu)
och började gymma ca 6månader Efter knäskadan och 60-62kilona
jag hade då gått upp till runt 65kg när jag Började gymma.
NU idag väger jag 77-78kg och det är på, knappt 1,5 år.
Hänger du med i svängarna nu ? :devil:
:)

capture: hhmm får nog ta å börja göra det då, är ju dock i stort sett enbart magen och midjan som jag lagt på mig
så tycker de borde räcka med att äta jämt lite mindre än vad jag brukar.
Hur funkar det med att väga maten då om du kan förklara för en nybörjare :D har aldrig varit insatt i det förut så...

Scratch89
2009-01-21, 22:49
Fast jag tror att du har lagt på dig lite muskler, men du som tittar dig själv i spegeln varje dag märker inte det.

CroZZeN
2009-01-21, 22:55
Fast jag tror att du har lagt på dig lite muskler, men du som tittar dig själv i spegeln varje dag märker inte det.
Nja försöker faktiskt att Inte göra det, just för den skullen :D
Men det som jag är *gah!* över är att det stått still (ökat en halv cm bara..) i snart ett år :S och alla säger att jag äter för mkt, tycker dock då att musklerna borde växa lite mer än den här takten...*grr27*

Madame
2009-01-21, 23:09
dina muskler kanske bara gömmer sig under fläsket.
Jag tycker tex att mina armar ser mindre muskulösa ut nu än de gjorde i somras då jag var i lite mer trimmad form. Nu väger jag några kg mer och ser varken fetare eller större ut, bara att musklerna syns inte lika tydligt då de är gömda under mera fett, så hade jag inte vetat bättre så skulle jag nästan kunnat tro att jag inte har byggt nåt alls under hösten.

Du säger ju att du har gjort bra ökningar och du har legat på överskott. Musklerna finns nog därunder är jag rätt övertygad om. Och att en deff skulle ta dig tillbaka till ruta ett tror jag inte, även om du inte har apmycket muskler att deffa fram, så kanske en minideff kan göra att du trivs med din kropp bättre och det kan väl vara värt nåt? Det var väl ändå magen sopm fick dig att starta tråden om jag har förstått dig rätt?!!

Scratch89
2009-01-21, 23:13
Du kanske tränar för mesigt?

CroZZeN
2009-01-21, 23:15
dina muskler kanske bara gömmer sig under fläsket.
Jag tycker tex att mina armar ser mindre muskulösa ut nu än de gjorde i somras då jag var i lite mer trimmad form. Nu väger jag några kg mer och ser varken fetare eller större ut, bara att musklerna syns inte lika tydligt då de är gömda under mera fett, så hade jag inte vetat bättre så skulle jag nästan kunnat tro att jag inte har byggt nåt alls under hösten.

Du säger ju att du har gjort bra ökningar och du har legat på överskott. Musklerna finns nog därunder är jag rätt övertygad om. Och att en deff skulle ta dig tillbaka till ruta ett tror jag inte, även om du inte har apmycket muskler att deffa fram, så kanske en minideff kan göra att du trivs med din kropp bättre och det kan väl vara värt nåt? Det var väl ändå magen sopm fick dig att starta tråden om jag har förstått dig rätt?!!

Hej ! Kul att du glider in och skriver ! :)
Okej, hur vet du då att du lagt på dig mer muskler ?
Som jag skrev tidigare så går jag efter måttbandet och som exempel eftersom jag har haft samma omkrets runt armarna i snart ett år så tvivlar min hjärna på att jag fått mer muskler där då ? :confused:

Ökningarna kan jag bara vara nöjd med, t.ex maxade bara runt 45 i bänken i början och maxar 90 nu.
Men är inte nöjd att axelbredden får kämpa som tusan mot midjemåttet :(

Scratch89: hehe....läs det jag skrev tidigare idag.... kör 6-7 pass i veckan och oftast 1,5-2tim och Alltid stenhårt !
Har inte alltid tränat så heller så där kan inte problemet sitta heller...

Madame
2009-01-21, 23:37
Hej ! Kul att du glider in och skriver ! :)
Okej, hur vet du då att du lagt på dig mer muskler ?


Jag har ju både blivit starkare och gått upp i vikt. Sen vet jag av erfarenhet att jag kan lita på att musklerna kommer långsamt och fint även om det inte alltid syns snygga skuggor på tricepsen när jag kollar i spegeln. Gäller bara att ha tålamod, särskilt som tjej :)

Endura
2009-01-22, 11:05
Som notorisk matälskare har jag själv i alla år slitits med att "stånga huvudet blodigt" utan att ha tyckt mig se några direkta resultat, tills jag kom underfund med att räkna på vad jag faktiskt stoppade i mig och lyckades genomföra en riktig deff och faktiskt se resultatet av allt slit under det mjuka...

Det må vara jobbigare att bli hård om man tenderar att vara matglad, men jag är övertygad om att det ändå är "den bättre sidan av myntet" om man eftersträvar volym och större muskler...
Så se det hellre från den ljusa sidan och lita på Madame's ord att det nog finns långt mer under det mjuka än du själv vill inse! ;)

Tålamod är en dygd! *flex*

CroZZeN
2009-01-22, 11:54
Som notorisk matälskare har jag själv i alla år slitits med att "stånga huvudet blodigt" utan att ha tyckt mig se några direkta resultat, tills jag kom underfund med att räkna på vad jag faktiskt stoppade i mig och lyckades genomföra en riktig deff och faktiskt se resultatet av allt slit under det mjuka...

Det må vara jobbigare att bli hård om man tenderar att vara matglad, men jag är övertygad om att det ändå är "den bättre sidan av myntet" om man eftersträvar volym och större muskler...
Så se det hellre från den ljusa sidan och lita på Madame's ord att det nog finns långt mer under det mjuka än du själv vill inse! ;)

Tålamod är en dygd! *flex*

Aaah okej, dock så ser jag mig själv inte som någon matglad...tjejen åt mer än mig t.o.m :Virro
Nån som vill byta en bättre begagnad kropp ? :D
Hur funkar det här med att väga maten åså då ? Väger man bara det man ska äta och går därefter hur många kalorier etc. det innehåller efter en tabell, t.ex http://192.121.81.11/livsmedelsok/Sok.aspx (livsmedelsverket) ?
Tackar er för erat engagemang :)

Krisz
2009-01-22, 14:43
Korrekt uppfattat: väg, skriv ner, kolla i tabell, räkna. Klart :) Kolla i min tråd för exempel. I ditt fall skulle jag gissningsvis rekommendera runt 2000-2200 kcal/dag för att gå ner i vikt. Tror att du kommer upp i hälften av det bara på dina proteindrinkar (om du dricker 4 per dag och de innehåller 250 kcal/st)... :D

CroZZeN
2009-01-22, 15:17
Korrekt uppfattat: väg, skriv ner, kolla i tabell, räkna. Klart :) Kolla i min tråd för exempel. I ditt fall skulle jag gissningsvis rekommendera runt 2000-2200 kcal/dag för att gå ner i vikt. Tror att du kommer upp i hälften av det bara på dina proteindrinkar (om du dricker 4 per dag och de innehåller 250 kcal/st)... :D

Okej får införskaffa mig en sån våg då ! :)

hehe smo jag skrivit tidigare....har inte druckit så många proteindrinkar så ofta, det började jag med för ca 2 månader sen.
Och som sagt 6-7 pass i veckan borde väl hålla undan dom ?
Och dom proteinerna jag har innehåller 110 - 150 kcal (beroende på hur stor port.) inte ens whey 80 innehåller några 250kcal/port :P

Eddie Vedder
2009-01-22, 15:30
Och som sagt 6-7 pass i veckan borde väl hålla undan dom ?

Nej det adderas självklart till ditt totala matintag precis som allt annat sim innehåller energi och som du stoppar i dig. Samma sak med juicen och mjölken. Det spelar ingen roll att det är små mängder per portion av allt det där och inget av dom kommer ensamt resultera i viktuppgång men summan av allt i förhållande till din energiförbrukning kommer göra det.

Ligger du i energibalans med 5 mils löpning per dag och plötsligt lägger till 3 proteindrinkar, ett glas mjölk och ett glas juice och sedan håller aktiviteten konstant kommer du bli fetare trots 35 mils löpning i veckan.

CroZZeN
2009-01-22, 15:41
Jo det förstår jag. Har dock även provat (inte nyligen) att gå hungrig ganska mycket och inte äta mig proppmätt, men det tar väl längre tid för min kropp helt enkelt ?
Men min kropp är helt enkelt knasig... :/
För det känns, om jag ska ha några som helst magrutor så får jag leva på protein och knäckebröd och inte ha några muskler alls om jag säger så... :confused:

Eddie Vedder
2009-01-22, 15:46
För det känns, om jag ska ha några som helst magrutor så får jag leva på protein och knäckebröd och inte ha några muskler alls om jag säger så... :confused:

Det här förstår jag inte ett dugg av?

Varför skulle det krävas ett sånt skitupplägg? Att leva på knäckebröd och proteinpulver vore ju förstås totalt värdelöst ur alla tänkbara perspektiv och skulle verkligen inte ge dig något av värde (med tiden skulle du dock få näringsbrist).

Och om du nu har så svårt att hålla dig mätt känns ju matdrycken och alla proteindrinkar bara ÄNNU mer som felaktiga val. Ju mer energi från dryck desto mindre kan du ju äta.

Det är inte din kropp som är knasig, jag blir mer och mer övertygad för varje inlägg du skriver. Du har helt enkelt inte koll på allt du får i dig och trots din träningsmängd så överskattar du hur mycket du egentligen gör av med.

CroZZeN
2009-01-22, 15:58
Det här förstår jag inte ett dugg av?

Varför skulle det krävas ett sånt skitupplägg? Att leva på knäckebröd och proteinpulver vore ju förstås totalt värdelöst ur alla tänkbara perspektiv och skulle verkligen inte ge dig något av värde (med tiden skulle du dock få näringsbrist).

Och om du nu har så svårt att hålla dig mätt känns ju matdrycken och alla proteindrinkar bara ÄNNU mer som felaktiga val. Ju mer energi från dryck desto mindre kan du ju äta.

Det är inte din kropp som är knasig, jag blir mer och mer övertygad för varje inlägg du skriver. Du har helt enkelt inte koll på allt du får i dig och trots din träningsmängd så överskattar du hur mycket du egentligen gör av med.

jag var inte direkt seriös med det du citera ! Jag överdrev lite, men det känns ungefär som att jag skulle behöva så lite för att få några muskler framhävda om du förstår vad jag menar .. ?
Det ni fortfarande inte förstått är att jag äter INTE mycket, jag kan inte äta för mycket, nästan tvärtom isåfall !
Men om jag nu har ätit lite "för" mycket, varför har jag då inte lagt på mig mer muskler än vad jag gjort ? Då måste jag ju tränat fel ? Har dock provat en hel del.
Det här är fan deprimerande :D

CroZZeN
2009-01-22, 16:03
Men om jag börjar äta lite mindre eller rentav börjar räkna maten etc. så borde väl jag få rätt så mycket muskelförlust eftersom jag verkar ha så svårt att lägga på mig muskler ??

Endura
2009-01-22, 16:18
Men om jag börjar äta lite mindre eller rentav börjar räkna maten etc. så borde väl jag få rätt så mycket muskelförlust eftersom jag verkar ha så svårt att lägga på mig muskler ??

Förlåt, men du babblar i nattmössan som så många andra med din "övertygelse"... jag var själv inne på samma spår för några år sen :)

Det handlar inte om portionens storlek, det handlar om innehållet. Enkelt jämfört kan man titta på en chokladbit från en Aladdin-ask mot ett helt äpple, samma energimängd, men ack så stor skillnad på storlek och mättnad...

Jag tyckte jag åt bra förut, och det gjorde jag ur näringssynpunkt, men allt tillsammans genererade ändå i slutändan till att jag konsumerade mer energimässigt än jag gjorde av med.

Prova börja väga och räkna maten innan du äter i några dagar, och fuska inte, så kommer du få se hur mycket även det minsta kan dra iväg och "stjäla från dagskontot av energi"!
Eller skriv bara ner exakt vad du äter några dagar och räkna sen ihop det i efterhand, det kan vara ett enklare sätt att få mer perspektiv på och funkar att börja med.

CroZZeN
2009-01-22, 16:53
Förlåt, men du babblar i nattmössan som så många andra med din "övertygelse"... jag var själv inne på samma spår för några år sen :)

Det handlar inte om portionens storlek, det handlar om innehållet. Enkelt jämfört kan man titta på en chokladbit från en Aladdin-ask mot ett helt äpple, samma energimängd, men ack så stor skillnad på storlek och mättnad...

Jag tyckte jag åt bra förut, och det gjorde jag ur näringssynpunkt, men allt tillsammans genererade ändå i slutändan till att jag konsumerade mer energimässigt än jag gjorde av med.

Prova börja väga och räkna maten innan du äter i några dagar, och fuska inte, så kommer du få se hur mycket även det minsta kan dra iväg och "stjäla från dagskontot av energi"!
Eller skriv bara ner exakt vad du äter några dagar och räkna sen ihop det i efterhand, det kan vara ett enklare sätt att få mer perspektiv på och funkar att börja med.

Hhmm okej, jag tycker dock att jag äter grymmt mycket nyttigare än "vanligt" folk om man kan säga så.
Som t.ex frukost: 2 brödskivor, nästan Alltid grovt/nyttigt bröd som lingongrova, Axa´s Kärnor och protein+ etc. med tonfisk, keso, ost, och skinka och en kopp kaffe....
Och jag äter fortfarande Väldigt sällan godis, chips etc. (får gå in i den fasen igen, att det aldrig blir av helt enkelt)
Men det är deprimerande när man inte går ner i vikt även fast man nästan lever på havregrynsgröt (tro mig...har provat havregröt som lunch x antal ggr)

Men det får bli en livsmedelsvåg när plånboken tillåter då ! :D
Så får jag bli MatHitler igen :whipped:
Tackar för dina svar iaf ! *cupid*

Endura
2009-01-22, 17:07
Hhmm okej, jag tycker dock att jag äter grymmt mycket nyttigare än "vanligt" folk om man kan säga så.
Som t.ex frukost: 2 brödskivor, nästan Alltid grovt/nyttigt bröd som lingongrova, Axa´s Kärnor och protein+ etc. med tonfisk, keso, ost, och skinka och en kopp kaffe....
Och jag äter fortfarande Väldigt sällan godis, chips etc. (får gå in i den fasen igen, att det aldrig blir av helt enkelt)
Men det är deprimerande när man inte går ner i vikt även fast man nästan lever på havregrynsgröt (tro mig...har provat havregröt som lunch x antal ggr)

Men det får bli en livsmedelsvåg när plånboken tillåter då ! :D
Så får jag bli MatHitler igen :whipped:
Tackar för dina svar iaf ! *cupid*

Lugnt, jag vet hur frustrerande det är ;)
Kolla in den här tråden för ett billigt och bra hjälpmedel: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2611458#post2611458

Är du som "oss andra" kommer du nog utveckla vissa "hitler-aktiga" tendenser i början, men med tiden slappnar du förhoppningsvis av och ser det ur det stora hela - och det är en underbar känsla! :D

burtan
2009-01-22, 17:13
Du har nog fått den mängd muskler man kan förvänta sig av 1,5 års träning.
Om man har väldigt lite fett på kroppen och har tränat i 1,5 år så borde muskelökningen synas men har man "normalt" med fett på kroppen så behöver det inte synas så mycket. Att bygga muskelmassa tar lång tid!
Jag tror helt enkelt att du förväntar dig mer än vad som är möjligt, du har ju ökat i styrka så det vore orimligt om du inte hade lagt på dig lite muskler också.

Mvh Andreas.

CroZZeN
2009-01-22, 17:14
Lugnt, jag vet hur frustrerande det är ;)
Kolla in den här tråden för ett billigt och bra hjälpmedel: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2611458#post2611458

Är du som "oss andra" kommer du nog utveckla vissa "hitler-aktiga" tendenser i början, men med tiden slappnar du förhoppningsvis av och ser det ur det stora hela - och det är en underbar känsla! :D

Hehe jo det känns igen, innan crossåkningen så var jag fast i dator, cola, godis träsket sen blev jag mathitler :D

Tack än en gång ! :)

CroZZeN
2009-01-22, 21:05
Du har nog fått den mängd muskler man kan förvänta sig av 1,5 års träning.
Om man har väldigt lite fett på kroppen och har tränat i 1,5 år så borde muskelökningen synas men har man "normalt" med fett på kroppen så behöver det inte synas så mycket. Att bygga muskelmassa tar lång tid!
Jag tror helt enkelt att du förväntar dig mer än vad som är möjligt, du har ju ökat i styrka så det vore orimligt om du inte hade lagt på dig lite muskler också.

Mvh Andreas.

Jo jag förstår vad du menar, dock så förstår jag inte varför det stått still i snart ett år *gah!* då jag uppenbarligen har överskott och inte alltid tränat 6-7 pass i veckan....men det kanske jag får göra en ny tråd om i träningsdelen ?

Morty
2009-01-23, 13:09
Jag försöker att tänka mindre i kcal-intag per dag och ser muskler som en produkt av styrketräning under en längre tid. Självklart så försöker jag att äta ordentligt med mat, så att jag inte går ner i vikt. Det fungerar väldigt bra tycker jag, men det verkar som att jag kommer att behöva deffa lite senare trots allt ;)

ephe
2009-01-24, 11:09
Hej!
Du skrev om din frukost och det fick mig att tänka att du kanske inte fördelar maten så optimalt under dygnet..
Ifall du inte har provat det så är det alltid bra att äta den största mängden mat till frukost näst störst till mellanmål/lunch osv.
Prova sen att få in vanan att inte äta något alls de sista timmarna innan du ska sova eller kanske bara något proteinrikt på en brödskiva (om du inte sover nära inpå ditt träningspass det vill säga)
Detta rensar också ut magen bra under natten vilket kan ge en skön slankare känsla i kroppen.

För övrigt skulle jag kolla över vilka proteinkällor du har till resten av dan istället för att dricka proteindrinkar hela tiden och det absolut viktigaste ifall du vill undgå fettinlagring fysisk aktivitet förutom gympassen. Crossträningen kanske innebär någon form av aerob aktivitet denna kanske du borde ersätta med en ny form av konditionskrävande fritidssyssla..
Det finns massor av kul grejer att välja mellan! Lycka till!

P.s hoppas det går att leva med mina punkter och komman det vill säga de icke existerande punkterna och kommanna.ds.

ephe
2009-01-24, 11:13
Glömde en grej! =) Variera antalet reps! 8-9 reps som ger nästan total utmattning brukar vara ett bra recept för volymuppbyggnad ifall det är det du är ute efter. Ifall du misstänker att det är en hormonell ökning som uteblivit ska du försöka träna tyngre alltså göra väldigt få reps köra mycket basövningar osv. (det ska du iof göra i vilket fall)

CroZZeN
2009-01-24, 12:55
Hej!
Du skrev om din frukost och det fick mig att tänka att du kanske inte fördelar maten så optimalt under dygnet..
Ifall du inte har provat det så är det alltid bra att äta den största mängden mat till frukost näst störst till mellanmål/lunch osv.
Prova sen att få in vanan att inte äta något alls de sista timmarna innan du ska sova eller kanske bara något proteinrikt på en brödskiva (om du inte sover nära inpå ditt träningspass det vill säga)
Detta rensar också ut magen bra under natten vilket kan ge en skön slankare känsla i kroppen.

För övrigt skulle jag kolla över vilka proteinkällor du har till resten av dan istället för att dricka proteindrinkar hela tiden och det absolut viktigaste ifall du vill undgå fettinlagring fysisk aktivitet förutom gympassen. Crossträningen kanske innebär någon form av aerob aktivitet denna kanske du borde ersätta med en ny form av konditionskrävande fritidssyssla..
Det finns massor av kul grejer att välja mellan! Lycka till!

P.s hoppas det går att leva med mina punkter och komman det vill säga de icke existerande punkterna och kommanna.ds.

Tjena tjena ! :)
Tackar för dina tips ! :) Glömde dock skriva att jag tidigare Alltid ätit stor frukost, har dock på senare tid fått ganska svårt att få i mig lika mycket som tidigare....det jag åt då var 2st mackor, en stor skål med yoghurt/fil med havrefras och kellogs special K/müsli.
Har faktiskt också börjat skära ner lite grand på det jag äter på kvällskvisten (om jag inte tränat runt 7-8 då förstås)
Och angående reps antalet så kör jag Väldigt varierande, dock kanske jag gör felet att jag inte slaviskt kör efter ett visst reps antal i alla set :confused:
Jag brukar alltid köra oftast 2 set uppvärming på varje övning (kanske är för mkt?)

enzodiac
2009-01-24, 13:07
på 1.5 år hinner man inte så långt tyvärr. För mig har det tagit 3-4 år med ett par bulkar och deffar för att gå från 89kg tjockis med kanske 100cm runt magen till 86kg semitjockis med 87cm runt magen.

Som alla andra skriver, det spelar ingen roll hur "bra" man äter. Du är normal och lägger på dig fett när du överäter. Detta får man acceptera och köra bulk/deff perioder eller hålla samma vikt och vara mullig för jämnan :)

CroZZeN
2009-01-24, 13:13
på 1.5 år hinner man inte så långt tyvärr. För mig har det tagit 3-4 år med ett par bulkar och deffar för att gå från 89kg tjockis med kanske 100cm runt magen till 86kg semitjockis med 87cm runt magen.

Som alla andra skriver, det spelar ingen roll hur "bra" man äter. Du är normal och lägger på dig fett när du överäter. Detta får man acceptera och köra bulk/deff perioder eller hålla samma vikt och vara mullig för jämnan :)

Mjo...men som sagt....det har i stort sett stått still (eller VÄLDIGT långsamt) i muskelvolym i snart 1 år nu och eftersom jag "överäter" så måste ju nåt annat vara galet då ?
För att det tar tid vet jag redan :D
Så därför är jag så orolig över en deff period, ifall jag förlorar mycket muskler under den tiden så är jag ju tillbaks på ruta ett I STORT SETT då, hänger du på vad jag menar ? :D

Nuevo
2009-01-24, 15:58
Så därför är jag så orolig över en deff period, ifall jag förlorar mycket muskler under den tiden så är jag ju tillbaks på ruta ett I STORT SETT då, hänger du på vad jag menar ? :D

Problemet är nog inte att du underskattar din egen kropp, snarare att du överskattar andras. att dubbla sitt resultat i bänk på 1,5 år är ju skitbra?

Visst går det att öka i styrka utan att få volym, men den effekten är ändå begränsad. Så länge du lär dig lyfta mer kommer du också volymen följa med, kanske inte helt linjärt men ökningarna finns där. Som det sagts tidigare så kan din brist på vila vara anledning till att volymen ligger efter. Men muskler poppar inte fram som ett jäsande bröd, det tar tid och man märker inte alltid ökningarna själv.

Tror även att du överskattar dina kunskaper om mat. Om man tycker att sötat bröd, skinka och kaffe är något som gör din frukost bra så har man missat lite saker.

CroZZeN
2009-01-25, 00:28
Problemet är nog inte att du underskattar din egen kropp, snarare att du överskattar andras. att dubbla sitt resultat i bänk på 1,5 år är ju skitbra?

Visst går det att öka i styrka utan att få volym, men den effekten är ändå begränsad. Så länge du lär dig lyfta mer kommer du också volymen följa med, kanske inte helt linjärt men ökningarna finns där. Som det sagts tidigare så kan din brist på vila vara anledning till att volymen ligger efter. Men muskler poppar inte fram som ett jäsande bröd, det tar tid och man märker inte alltid ökningarna själv.

Tror även att du överskattar dina kunskaper om mat. Om man tycker att sötat bröd, skinka och kaffe är något som gör din frukost bra så har man missat lite saker.
Jo men när t.ex armarna har stått still i snart ett år så tycker jag att det är lite skummt iaf och som jag tidigare skrivit flera gånger så har jag fortfarande inte tränat så här mycket under hela tiden utan i ca 2-3 månader.

hhmmm sötat bröd, vart får du det ifrån ? :S så kalkon, skinka å kyckling skivor på mackan är alltså inte bra att ha på enligt dig ? Har ju även tonfisk och keso på som jag skrev... Vad är en bra frukost enligt dig då ? :cool: :D Jag kanske lät lite vääl kritisk nu, men ta det inte så !
Sen appropå vila så sover jag ut näst intill varje natt (8-10tim oftast) och kör aldrig med träningsvärk eller samma muskelgrupp i 2 dar i rad.

Agent Cooper
2009-01-25, 07:09
Jag lägger in en länk till deffguiden här, inte för att du nödvändigtvis behöver deffa, men du behöver räkna ut ditt totala energibehov, och det står i guiden hur man gör det. Du borde ha en aktivitetsfaktor på 1.7-1.8 om du tränar 6-7 ggr i veckan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Räkna kalorierna i maten och se hur mycket mer du får i dig. Kan nästan garantera att du kommer att bli överraskad. Det blev jag.

Agent Cooper
2009-01-25, 07:20
Sedan tror jag som tidigare sagt i tråden att du tränar för mycket, alldeles oavsett hur länge du legat på den här nivån. Muskler byggs upp under vila, och 8-9 timmar är alldeles för lite. Någon annan i tråden får rätta mig om jag har fel, men när jag började på gym sa tränaren att man ska vila 48 timmar mellan passen för att få något resultat.

Eddie Vedder
2009-01-25, 07:35
hhmmm sötat bröd, vart får du det ifrån ?

Du skriver ju själv att du äter Lingongrova.

Ingredienser
Vetemjöl, vatten, siktat rågmjöl, fullkornsrågmjöl*, sirap (glukos, sackaros och fruktos), klippt fullkornsråg*, surdeg på vete och fullkornsråg*, vört, fullkornsvetemjöl*, vetegluten, socker, jäst, vegetabilisk olja, lingon (1,5%), vetekli, röda vinbär, förjäst vetemjöl, vetestärkelse och salt.

* Fullkornsinnehåll: 17%, motsvarande 25% av torrvikten.

Näringsvärde per 100g
Energi 1050 kJ 250 kcal
Protein 8,5 g
Kolhydrater 46 g
varav sockerarter 9,0 g
Fett 3,5 g
varav mättat fett 0,4 g
Kostfiber 6,5 g
Natrium 0,3 g

Och ja det är sötat med både sirap och socker, dessutom mestadels vitt mjöl och även lite sockerarter från lingon.

Detta innebär inte per automatik "ett dåligt bröd" och det innebär definititivt inte per automatik en onyttig KOST. Men sötat är det hursomhelst och att du uppenbarligen inte känner till det antyder ju ytterligare hur dålig koll du faktiskt har på vad du stoppar i dig även om du tror dig veta mer exakt.

:S så kalkon, skinka å kyckling skivor på mackan är alltså inte bra att ha på enligt dig ? Har ju även tonfisk och keso på som jag skrev... Vad är en bra frukost enligt dig då ? :cool: :D

Samma sak här, du rabblar upp pålägg men inte direkt mängder. Några Lingongrova med lite ditt och lite datt, 1dl juice till måltiden här, 1dl mjölk till måltiden där, 3-4 proteindrinkar om dagen, ingen vidare koll på mängderna i dina övriga måltider etc. visar tydligt att du äter en kost där du inte har koll på hur mycket energi den innehåller.

Det innebär inte att den är dålig, du verkar missförstå det eftersom du hela tiden svarar med nya frågor i stil med "vad är det för fel på x och vad är fel med y?", dock är det alldeles väldigt uppenbart att du uppskattar din energibalans fel.

CroZZeN
2009-01-25, 12:07
Sedan tror jag som tidigare sagt i tråden att du tränar för mycket, alldeles oavsett hur länge du legat på den här nivån. Muskler byggs upp under vila, och 8-9 timmar är alldeles för lite. Någon annan i tråden får rätta mig om jag har fel, men när jag började på gym sa tränaren att man ska vila 48 timmar mellan passen för att få något resultat.

Är 8-10 timmars sömn Varje natt, för lite ? :confused:
och jag har fortfarande skrivit att jag inte kör samma muskelgrupp flera dar i rad? *slap*
Kör jag dubbelpass eller pass två dagar i rad så kör jag ju naturligtvis inte nån muskelgrupp som involveras båda dagarna då ! Jag kör ju inte bröst på en måndag och triceps på en tisdag som exempel.

Eddie:
Jag har sen datorträsket alltid försökt hålla mig undan från socker, cola, godis och onyttig mat och om man ska jämföra mig med familj, kompisar etc. så äter jag grymmt mycket nyttigare och ABsolut Inte mycket, so jag skrev tidigare, tjejen åt mer mat än vad jag gjorde !
Men man blev väl född utan ämnesomsättning helt enkelt xD

och appropå påläggena, EN skiva per brödskiva ca en matsked tonfisk och lika mkt keso och äter jag en för stor frukost så blir jag fan mörkrädd =D
Och sötat bröd eller inte, vi snackar fortfarande 2 brödskivor på morgon och 2 på kvällen :cool: (kan aldrig va för mycket?? :confused:)
En våg ska införskaffas och jag ska ta steget närmare omvandligen till MatHitler :devil:

enzodiac
2009-01-25, 12:18
Mjo...men som sagt....det har i stort sett stått still (eller VÄLDIGT långsamt) i muskelvolym i snart 1 år nu och eftersom jag "överäter" så måste ju nåt annat vara galet då ?
För att det tar tid vet jag redan :D
Så därför är jag så orolig över en deff period, ifall jag förlorar mycket muskler under den tiden så är jag ju tillbaks på ruta ett I STORT SETT då, hänger du på vad jag menar ? :D

Du kanske har kommit till den punkt då du lägger på dig mest fett? Kroppen bygger inte muskler linjärt vid en viktuppgång. Förr eller senare kommer du lägga på dig mesta delen fett och då är det bara onödigt att grisa vidare.

Om du har en viss baskunskap inom träning och kost, äter tillräckligt med protein (med en schysst näringstajming) och tränar hårt så kommer du inte att förlora muskler under din deff. Du kommer tro att du gjort det eftersom man alltid har mindre muskler än man tror bakom fettet och delvis för att man ofta tappar trycket under deff.

Detta är dock endast hjärnspöken !
Felet många gör är att dom inte deffar ner sig tillräckligt mycket heller, så det slutar med att man känner sig mindre och ändå inte har fått fram någon hårdhet.

Eddie Vedder
2009-01-25, 12:46
Eddie:
Jag har sen datorträsket alltid försökt hålla mig undan från socker, cola, godis och onyttig mat och om man ska jämföra mig med familj, kompisar etc. så äter jag grymmt mycket nyttigare och ABsolut Inte mycket, so jag skrev tidigare, tjejen åt mer mat än vad jag gjorde !
Men man blev väl född utan ämnesomsättning helt enkelt xD

och appropå påläggena, EN skiva per brödskiva ca en matsked tonfisk och lika mkt keso och äter jag en för stor frukost så blir jag fan mörkrädd =D
Och sötat bröd eller inte, vi snackar fortfarande 2 brödskivor på morgon och 2 på kvällen :cool: (kan aldrig va för mycket?? :confused:)
En våg ska införskaffas och jag ska ta steget närmare omvandligen till MatHitler :devil:

Samma svar ger du återigen. Det är inte en fråga om nyttigheten som sådan och heller inte enskilda komponenter i kosten.

Du verkar helt enkelt inte läsa det som skrivs.

Agent Cooper
2009-01-25, 12:58
Är 8-10 timmars sömn Varje natt, för lite ? :confused:
och jag har fortfarande skrivit att jag inte kör samma muskelgrupp flera dar i rad? *slap*
Kör jag dubbelpass eller pass två dagar i rad så kör jag ju naturligtvis inte nån muskelgrupp som involveras båda dagarna då ! Jag kör ju inte bröst på en måndag och triceps på en tisdag som exempel.

Eddie:
Jag har sen datorträsket alltid försökt hålla mig undan från socker, cola, godis och onyttig mat och om man ska jämföra mig med familj, kompisar etc. så äter jag grymmt mycket nyttigare och ABsolut Inte mycket, so jag skrev tidigare, tjejen åt mer mat än vad jag gjorde !
Men man blev väl född utan ämnesomsättning helt enkelt xD

och appropå påläggena, EN skiva per brödskiva ca en matsked tonfisk och lika mkt keso och äter jag en för stor frukost så blir jag fan mörkrädd =D
Och sötat bröd eller inte, vi snackar fortfarande 2 brödskivor på morgon och 2 på kvällen :cool: (kan aldrig va för mycket?? :confused:)
En våg ska införskaffas och jag ska ta steget närmare omvandligen till MatHitler :devil:

Nej, inte sömnen. Vi pratar om olika saker. Med vila menar jag tiden du inte tränar, sömn eller annan tid. Men får musklerna vila 48 timmar är det förmodligen inte det.

Däremot skulle jag vilja ge dig en ordentlig *SLAP* själv nu. Varför startade du den här tråden egentligen? Vill du inte ha hjälp? Känns som du letade efter en snabb och enkel lösning på ditt problem, och nu när du får ett svar som du inte ville ha vägrar du lyssna. Dåligt. Svälj stoltheten och ta till dig det som står i stället.

CroZZeN
2009-01-25, 23:43
Nej, inte sömnen. Vi pratar om olika saker. Med vila menar jag tiden du inte tränar, sömn eller annan tid. Men får musklerna vila 48 timmar är det förmodligen inte det.

Däremot skulle jag vilja ge dig en ordentlig *SLAP* själv nu. Varför startade du den här tråden egentligen? Vill du inte ha hjälp? Känns som du letade efter en snabb och enkel lösning på ditt problem, och nu när du får ett svar som du inte ville ha vägrar du lyssna. Dåligt. Svälj stoltheten och ta till dig det som står i stället.

Varför jag startade tråden... ? Läs vad tråden heter ?
Vägrar lyssna ? Jag försöker ju bara förklara läget ? Och när nån påstår att jag ÖVERÄTER, grisbulkar och inte har nån jävla koll alls på vad jag stoppar i mig etc så blir jag bara :confused: då jag fortfarande inte äter mycket, det är inte Bara Jag som tycker det nämligen......
Jo jag tar till mig av det som står.... men när jag inte äter som "normalt" folk å ändå går upp i vikt så är ju nåt galet....
Jag skrev tidigare flera gånger att jag var tacksam för era svar....men nån missade väl det...och försöker att inte låta allt för grinig me hjälp av smilesarna....


Eddie: Jo jag läste ALLT du skrev....du verkar inte läsa vad jag skrev?
Jag blir bara så jävla frustrerad när man äter NYTTIGT och INTE mycket, äter jag mindre så går jag ju hungrig hela tiden och det har inte funkat tidigare heller :S
och appropå enskilda komponenter etc. du gnällde ju på att jag inte skrev mängden ? och då gjorde jag de ? :smash: och appropå enskilda komponenter...du tyckte väl att lingongrova var ett dåligt val.. ? Skulle jag då kunna få ett förslag av dig på bra eller bättre bröd ? Vill helst inte ställa mig å baka bara :D
Å vill du så ta bort tråden om du känner för det
Over and out

CroZZeN
2009-01-26, 00:04
Du kanske har kommit till den punkt då du lägger på dig mest fett? Kroppen bygger inte muskler linjärt vid en viktuppgång. Förr eller senare kommer du lägga på dig mesta delen fett och då är det bara onödigt att grisa vidare.

Om du har en viss baskunskap inom träning och kost, äter tillräckligt med protein (med en schysst näringstajming) och tränar hårt så kommer du inte att förlora muskler under din deff. Du kommer tro att du gjort det eftersom man alltid har mindre muskler än man tror bakom fettet och delvis för att man ofta tappar trycket under deff.

Detta är dock endast hjärnspöken !
Felet många gör är att dom inte deffar ner sig tillräckligt mycket heller, så det slutar med att man känner sig mindre och ändå inte har fått fram någon hårdhet.

Det du skriver tycker jag låter vettigt, är det kroppens signal för deff nu kanske ? :D
Okej, bra tips ! Jag tackar !

Rahf
2009-01-26, 00:14
I vilket fall som helst så finns det faktorer i ditt nuvarande upplägg, vare sig det är träningen, livsstil eller kosten som gör att du har hamnat där du är. Du får tro vad du vill men den ende som kan försöka rätta felet som sådant är du själv. Jag kan säga att herr Vedder har en förjävligt bra koll på kost, näring och även bra koll på träning i sig. Bland övriga deltagare i denna tråd hittar du folk med åratal av erfarenhet.

Sluta svara med retoriska frågor, det kan man gärna slippa.

CroZZeN
2009-01-26, 00:28
I vilket fall som helst så finns det faktorer i ditt nuvarande upplägg, vare sig det är träningen, livsstil eller kosten som gör att du har hamnat där du är. Du får tro vad du vill men den ende som kan försöka rätta felet som sådant är du själv. Jag kan säga att herr Vedder har en förjävligt bra koll på kost, näring och även bra koll på träning i sig. Bland övriga deltagare i denna tråd hittar du folk med åratal av erfarenhet.

Sluta svara med retoriska frågor, det kan man gärna slippa.

Jo det tvivlar jag itne ett dugg på...men en sväng så kändes det som att han gnällde på mig för att jag drack mjölk ungefär (inte riktigt så allvarligt då men...)
Jag har bara försökt att svara på hans frågor/kritik etc. har kanske verkat aggresiv i det jag skrivit eller verkat vrång, men det var inte min mening iaf !

Får jag då be dig citera dom retoriska frågorna så jag får chansen att förklara mig? :) det har DOCK varit en del som skrivit frågor precis som om dom inte läst ett dyft om vad som skrivits tidigare eller skrivit samma sak....kan vara därför också :D

Rahf
2009-01-26, 00:30
Han skriver det för ditt eget bästa. Tycker man att det börjar låta som gnäll så är det dags att rannsaka sina inlägg, sin historik under tråden och därefter komma fram till en slutsats.

CroZZeN
2009-01-26, 00:34
Men jag har nog börjat förstått att just min kropp behöver antingen Riktigt Noggran kost med kcal räkning eller den "stilen" jag kör nu + en del mer motion (men det är på väg) för svårt att hålla undan "lull lull" runt magen har jag alltid haft oavsett hur nyttigt lr LITE jag ätit. När jag var mindre så provade jag t.o.m att träna Hungrig utan nå vidare resultat (lite dumt förstår man ju nu..)

CroZZeN
2009-01-26, 00:36
Han skriver det för ditt eget bästa. Tycker man att det börjar låta som gnäll så är det dags att rannsaka sina inlägg, sin historik under tråden och därefter komma fram till en slutsats.

Ja tycker han att jag varit "otrevlig" eller nåt i den stilen så får han hojta till så ber jag ju naturligtvis om ursäkt, men jag läste det mesta han skrev som Väldigt Kritiskt, alltså han skrev och skrev det på ett Kritiskt sätt som t.ex "Du har noll koll på vad du äter" (INTE bokstavligt nu....)

Rahf
2009-01-26, 00:38
Just för att flertalet av oss misstänker att du faktiskt inte har så stor koll som du påstår. Det är en sak att tro att man har koll, en annan att faktiskt ha det.

Jag kan säga att det har skenat iväg för mig både en och två gånger i det förflutna gällande matintag. Då åt jag bara 'nyttiga' saker också, inte en godisbit eller hamburgare/pizza så långt ögat kunde nå.

CroZZeN
2009-01-26, 00:50
Just för att flertalet av oss misstänker att du faktiskt inte har så stor koll som du påstår. Det är en sak att tro att man har koll, en annan att faktiskt ha det.

Jag kan säga att det har skenat iväg för mig både en och två gånger i det förflutna gällande matintag. Då åt jag bara 'nyttiga' saker också, inte en godisbit eller hamburgare/pizza så långt ögat kunde nå.

I see, men du tänker mer på Mängden då ? Alltså att jag har dålig koll på Mängden även om det är nyttigt ? Jag har Säkert med Stor sannolikhet missuppfattat vedder *rolleyes*
Hur gick du tillväga, om jag får fråga? Bara fram med vågen eller ?
För är det bara jag här som tycker att det känns (flåt nu xD) liiiite överdrivet att behöva ta till en våg för att "kunna leva smal och tränad" ? :D

Rahf
2009-01-26, 01:01
Tro mig, väldigt många använder våg. Fler än du tror. Personligen använde jag våg under en period tills jag helt enkelt fann en balans och nästan helt slutade göra medvetna val angående min kost. Nu går jag i princip på autopilot tills jag ska gå ner i vikt igen, då åker vågen fram.

Mängden är avgörande. Formeln som vi alla måste gå efter är kalorier in - kalorier ut = viktförändring.

CroZZeN
2009-01-26, 01:06
Tro mig, väldigt många använder våg. Fler än du tror. Personligen använde jag våg under en period tills jag helt enkelt fann en balans och nästan helt slutade göra medvetna val angående min kost. Nu går jag i princip på autopilot tills jag ska gå ner i vikt igen, då åker vågen fram.

Mängden är avgörande. Formeln som vi alla måste gå efter är kalorier in - kalorier ut = viktförändring.

Okej, då hänger jag med i svängarna igen :D
Var/är bara lite rädd att jag kommer bli lite väl besatt men får ta den smällen :D
Har du nån koll på hur mycket man ska lyssna på kroppens hunger"tjat" då ? :D

Eddie Vedder
2009-01-26, 06:09
Jo det tvivlar jag itne ett dugg på...men en sväng så kändes det som att han gnällde på mig för att jag drack mjölk ungefär (inte riktigt så allvarligt då men...)

Men skärp dig.:D

Det handlar ju fortfarande om att du intar energigivare som du verkar tro inte spelar in. Men det här har du bestämt dig från början för att det inte stämmer och du har från början bestämt dig från att det handlar om en nedsatt ämnesomsättning och inget annat.

Så besök en läkare då? Jag har svårt att se anledningen till att starta en tråd, be om tps, vägra tro att det stämmer, hela tiden beskriva en situation som klart och tydligt visar att din koll på kosten inte är så 100%-ig som du tror, få detta påpekat om och o igen, fortsätta vidhålla att det är fel på din kropp o.s.v. o.s.v. Jag säger absolut inte att någon form av ämnesomsättningsdefekt är utesluten men då får du väl kolla upp det med sjukvården?

Angående Lingongrova vet jag inte hur du kunde få för dig att jag skrev att det är ett dåligt val.

Sniggel
2009-01-26, 10:18
Scratch89: hehe....läs det jag skrev tidigare idag.... kör 6-7 pass i veckan och oftast 1,5-2tim och Alltid stenhårt !
Har inte alltid tränat så heller så där kan inte problemet sitta heller...

Du kanske tränar så hårt du kan som det går på 6-7 pass i veckan? Hade du tränat 3 pass/v hade du kunnat träna hårdare. Det behöver inte märkas att du har nedsatt prestationsförmåga, det behöver inte "kännas" att man tränar för mycket.

Endura
2009-01-26, 11:00
Okej, då hänger jag med i svängarna igen :D
Var/är bara lite rädd att jag kommer bli lite väl besatt men får ta den smällen :D
Har du nån koll på hur mycket man ska lyssna på kroppens hunger"tjat" då ? :D

Man blir "besatt" i början, men de flesta lugnar med tiden ner sig och lär sig "se vikterna" direkt med ögonen och släpper mer och mer besattheten med att väga allt.
Däremot lär man sig göra mer äkta medvetna val än gissningar. Man vet att ett visst livsmedel i en viss mängd innebär en viss mängd energi och gör då istället ett medvetet val att äta det eller inte...

Kroppens "hungertjat" är just den faktor som du ska "lära om" med vågens hjälp.
Kom underfund med vad som är din dagliga förbränning (ungefär) och välj ett energiintag utefter de mål du har och håll dig sen till det en tid framöver.

Så länge du "vet" att du får i dig all den näring du behöver, inser du också att kroppens "hungertjat" i många fall bara är hjärnspöken med olika grunder... (rastlöshet, sug, trötthet, dåliga vanor...)

Lycka till! :thumbup:

CroZZeN
2009-01-26, 11:30
Men skärp dig.:D

Det handlar ju fortfarande om att du intar energigivare som du verkar tro inte spelar in. Men det här har du bestämt dig från början för att det inte stämmer och du har från början bestämt dig från att det handlar om en nedsatt ämnesomsättning och inget annat.

Så besök en läkare då? Jag har svårt att se anledningen till att starta en tråd, be om tps, vägra tro att det stämmer, hela tiden beskriva en situation som klart och tydligt visar att din koll på kosten inte är så 100%-ig som du tror, få detta påpekat om och o igen, fortsätta vidhålla att det är fel på din kropp o.s.v. o.s.v. Jag säger absolut inte att någon form av ämnesomsättningsdefekt är utesluten men då får du väl kolla upp det med sjukvården?

Angående Lingongrova vet jag inte hur du kunde få för dig att jag skrev att det är ett dåligt val.

Läs vad jag skrev ovanför :P
Jag sträcker fram handen och bockar iaf :D *kissass*

CroZZeN
2009-01-26, 11:34
Man blir "besatt" i början, men de flesta lugnar med tiden ner sig och lär sig "se vikterna" direkt med ögonen och släpper mer och mer besattheten med att väga allt.
Däremot lär man sig göra mer äkta medvetna val än gissningar. Man vet att ett visst livsmedel i en viss mängd innebär en viss mängd energi och gör då istället ett medvetet val att äta det eller inte...

Kroppens "hungertjat" är just den faktor som du ska "lära om" med vågens hjälp.
Kom underfund med vad som är din dagliga förbränning (ungefär) och välj ett energiintag utefter de mål du har och håll dig sen till det en tid framöver.

Så länge du "vet" att du får i dig all den näring du behöver, inser du också att kroppens "hungertjat" i många fall bara är hjärnspöken med olika grunder... (rastlöshet, sug, trötthet, dåliga vanor...)

Lycka till! :thumbup:

Hej igen ! :)
Okej, jag kan nog helt enkelt ha lyssnat en å annan gång för mycket på kroppens hungertjat, har levt ett bra tag med "ät mindre men oftare", kanske blivit för mycket, eller för ofta etc...
Tack för dina tips än en gång !
Så kaaaaanske man vågar slänga upp nån bild i framtiden när man inte ser ut som nån klubbad säl :D

Morty
2009-01-26, 17:13
Kanske är en ordentlig näringstimeing något att försöka tänka på? Jag tänker mig minst 50% av dagsbehovet inom 4-5h efter träning.

CroZZeN
2009-01-26, 17:59
Kanske är en ordentlig näringstimeing något att försöka tänka på? Jag tänker mig minst 50% av dagsbehovet inom 4-5h efter träning.

Enda gången jag äter mer är just innan och efter träning :)

kavalen
2009-01-30, 11:19
Nej det adderas självklart till ditt totala matintag precis som allt annat sim innehåller energi och som du stoppar i dig. Samma sak med juicen och mjölken. Det spelar ingen roll att det är små mängder per portion av allt det där och inget av dom kommer ensamt resultera i viktuppgång men summan av allt i förhållande till din energiförbrukning kommer göra det.

Ligger du i energibalans med 5 mils löpning per dag och plötsligt lägger till 3 proteindrinkar, ett glas mjölk och ett glas juice och sedan håller aktiviteten konstant kommer du bli fetare trots 35 mils löpning i veckan.


Det är ju helt jävla sjukt, springer man så mycket så ska man kunna äta hur mycket som helst och ändå gå ner i vikt.

tigerofsweden
2009-01-30, 12:34
Det är ju helt jävla sjukt, springer man så mycket så ska man kunna äta hur mycket som helst och ändå gå ner i vikt.

Förändrar ändå inte de faktumet att man går upp i vikt om man äter MER än vad man förbrukar.

kavalen
2009-01-30, 12:40
Förändrar ändå inte de faktumet att man går upp i vikt om man äter MER än vad man förbrukar.


Alltså om man tränar som TS gör men inte blir av med fettet, även då han äter bra så måste det ju vara en ruggigt dålig ämnesomsättning, TS får väl gå över till att enbart äta sallad och tonfisk 3 gånger om dagen, samt ta lite piller för viktminskning.

tigerofsweden
2009-01-30, 13:09
Alltså om man tränar som TS gör men inte blir av med fettet, även då han äter bra så måste det ju vara en ruggigt dålig ämnesomsättning, TS får väl gå över till att enbart äta sallad och tonfisk 3 gånger om dagen, samt ta lite piller för viktminskning.

Nu hänger jag inte med. Vart läser du att han försöker dieta?

Scratch89
2009-01-30, 13:50
Alltså om man tränar som TS gör men inte blir av med fettet, även då han äter bra så måste det ju vara en ruggigt dålig ämnesomsättning, TS får väl gå över till att enbart äta sallad och tonfisk 3 gånger om dagen, samt ta lite piller för viktminskning.

Det beror väl på vad "träna hårt 1-2 timmar, 6-7 dagar i veckan innebär". Jag har sett folk som säger att de tränar hårt som mest sitter och vilar, men även folk som säger att de lallar som kör skiten ur sig varje pass.

skaparn
2009-01-30, 14:07
Jag har inga som helst problem med att lägga på mig, och det beror i sin tur på att jag har extremt svårt att känna mättnad. Således får jag i perioder då jag inte gör av med så mycket energi genom träning välja mättande livsmedel. Havregrynsgröt är ett sådant. 200 gram havregryn skänker mättnad utan att för den skull vara så vansinnigt energirikt. Då sover jag gott sen.

Annars kan jag väl säga som så att: Tyvärr, jag får vara hungrig rätt ofta.

Ahlner
2009-01-30, 15:48
Det är ju helt jävla sjukt, springer man så mycket så ska man kunna äta hur mycket som helst och ändå gå ner i vikt.

Jag uppfattar inte huruvida du inte förstod informationen eller bara beklagar dig över livets orättvisor. I vilket fall kanske det blir enklare om man tänker på "energi in - energi ut"-principen enligt modellen nedan.

Om man istället tänker sig ett exempel gällande ekonomi. Om du handlar saker för 450 kr om dagen och tjänar 500 kr om dagen kommer din "förmögenhet" att öka med 50 kr om dagen. Du blir rikare.

Om du handlar saker för 45000 kr om dagen och tjänar 50000 kr om dagen kommer din förmögenhet att öka med 5000 kr om dagen. Du blir rikare.

I båda fallen handlar det om att du tjänar mer än du gör av med, oavsett storlek på utgifter respektive inkomster. Resultatet bli således att din förmögenhet ökar.

Detsamma gäller för "Energi In - Energi Ut", oavsett storlek på "inkomster" respektive "utgifter" ökar "förmögenheten" dvs. din kroppsvikt.

Väl mött. :thumbup:

Endura
2009-01-30, 16:19
Jag har inga som helst problem med att lägga på mig, och det beror i sin tur på att jag har extremt svårt att känna mättnad. Således får jag i perioder då jag inte gör av med så mycket energi genom träning välja mättande livsmedel. Havregrynsgröt är ett sådant. 200 gram havregryn skänker mättnad utan att för den skull vara så vansinnigt energirikt. Då sover jag gott sen.

Annars kan jag väl säga som så att: Tyvärr, jag får vara hungrig rätt ofta.

vi är fler i det träsket... :em:

stevebc
2009-01-30, 16:26
Jag äter mig alltid mätt, oavsett om jag ligger på överskott eller underskott.

Har svårt att förändra min vikt just därför att jag ogillar att äta onormalt lite/mycket. Det jag gör är helt enkelt att lägga till eller byta ut produkter.

Vill jag gå upp i vikt kör jag 1,5% mjölk istället för 0,5%, äter mer ost (27%), har mer kolhydratspulver i gainern, äter mer pasta, bröd, ris och har mer havregryn i mina havredrinkar.

Vill jag gå ner i vikt äter jag uteslutande min "baskost" som utgörs av frukt, grönsaker, makrill, tonfisk,0,5%-mjölk, ägg, några skivor bröd, några dl havregryn. Blir mätt dygnet runt långt innan jag når upp till energibalans av sådan mat.

kavalen
2009-01-30, 16:49
Det beror väl på vad "träna hårt 1-2 timmar, 6-7 dagar i veckan innebär". Jag har sett folk som säger att de tränar hårt som mest sitter och vilar, men även folk som säger att de lallar som kör skiten ur sig varje pass.


Träning är just vad det heter, dvs träning och det ska ge resultat. Man tränar inte muskler och kondition bara för att man råkar befinna sig på gymmet, det krävs action också.

kavalen
2009-01-30, 16:55
Jag uppfattar inte huruvida du inte förstod informationen eller bara beklagar dig över livets orättvisor. I vilket fall kanske det blir enklare om man tänker på "energi in - energi ut"-principen enligt modellen nedan.

Om man istället tänker sig ett exempel gällande ekonomi. Om du handlar saker för 450 kr om dagen och tjänar 500 kr om dagen kommer din "förmögenhet" att öka med 50 kr om dagen. Du blir rikare.

Om du handlar saker för 45000 kr om dagen och tjänar 50000 kr om dagen kommer din förmögenhet att öka med 5000 kr om dagen. Du blir rikare.

I båda fallen handlar det om att du tjänar mer än du gör av med, oavsett storlek på utgifter respektive inkomster. Resultatet bli således att din förmögenhet ökar.

Detsamma gäller för "Energi In - Energi Ut", oavsett storlek på "inkomster" respektive "utgifter" ökar "förmögenheten" dvs. din kroppsvikt.

Väl mött. :thumbup:


Vad är det du försöker säga som jag inte redan visste?

Ahlner
2009-01-30, 17:35
Vad är det du försöker säga som jag inte redan visste?

Uppenbarligen ingenting. Ber om ursäkt om du blev stött :)

calle.B
2009-01-30, 18:23
Måttligt hård styrketräning + havregrynsgröt=viktökning

CroZZeN
2009-02-04, 17:42
Måttligt hård styrketräning + havregrynsgröt=viktökning

Funka inte för mig... :/

j2b
2009-02-04, 20:52
Måttligt hård styrketräning + havregrynsgröt=viktökning

hehe första inlägget kommer inte vara ditt bästa


till TS, ta till dig vad som skrivs, för en ärlig matdagbok i en veckas tid, räkna ut hur mycket du fått i dig och dra sedan dina slutsatser om vad du behöver göra

Runner Guy
2009-02-05, 11:37
Styrketräning är inte särskilt energikrävande.

Skippa ALL pasta, bröd, musli, havregryn, ris och potatis.

Ät bara kött, fisk, ägg, grönsaker och smör. Om du blir hungrig efter en middag, ta en crisp med mycket smör och ost - drick ett stort glas fet mjök (lite kolhydrater blir det).

Fortsätt din träning. Första 1-2 veckorna kan vara jobbiga sedan har du samma styrka och uthållighet.

Om en månad kanske du inte väger mindre men dina mått kommer med stor sannolikhet vara bättre, dvs mer muskler/volym på rätt ställen och mindre fett på fel ställen.

Brooklyn
2009-02-05, 14:31
Styrketräning är inte särskilt energikrävande.

Skippa ALL pasta, bröd, musli, havregryn, ris och potatis.

Ät bara kött, fisk, ägg, grönsaker och smör. Om du blir hungrig efter en middag, ta en crisp med mycket smör och ost - drick ett stort glas fet mjök (lite kolhydrater blir det).

Fortsätt din träning. Första 1-2 veckorna kan vara jobbiga sedan har du samma styrka och uthållighet.

Om en månad kanske du inte väger mindre men dina mått kommer med stor sannolikhet vara bättre, dvs mer muskler/volym på rätt ställen och mindre fett på fel ställen.

låter ju som ett jättebra tips *bs*
väldigt dumt att dra ner på kolhydraterna nästan helt (om man inte deffar, fast det handlade ju inte denna tråd om)