handdator

Visa fullständig version : Vad betyder helhetssyn för dig? intervju


mattilainen
2009-01-20, 23:35
Det är så att vi har fått i uppgift att intervjua folk och då tänkte jag varför inte lite internet intervjus?

1. Vad är helhetssyn för dig? kan vara helhetssyn för träning, livet och alla andra olika saker.

2. Varför är det viktigt att bli sedd, bekräftad, respekterad, att få vara den du är?

3. På vilket sätt kan man stärka människors identitet och roller?

4. Alla människor bär med sig sin historia, med glädjeämnen, sorger, styrkor och svagheter. Vad innebär det för dig?

Jag går omvårdnadsutbildninen och har denna intervju som stöd för att kunna diskutera i vår grupp om hur olika människor ser på olika saker och tycker olika.

Gurr
2009-01-21, 00:38
1. Vad är helhetssyn för dig? kan vara helhetssyn för träning, livet och alla andra olika saker.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med frågan så jag tolkar friskt. En helhetssyn på mitt liv skulle för mig innebära att se tillbaka på min egen historia, vad det är som har format mig och på vilket sätt. Jag tycker att det är viktigt att utvärdera mig själv och försöka urskilja det jag tycker har gått bra och det jag kan förbättra. En helhetssyn på mitt liv innefattar också någon form av syn på framtiden, delmål och större mål. Självklart lägger jag inte upp min tankeversktad på det här viset, men på det här sättet tyckte jag att det lät vettigt och hyfsat enkelt.

2. Varför är det viktigt att bli sedd, bekräftad, respekterad, att få vara den du är?

Jag tror att sedd, bekräftad och respekterad är någonting man behöver bli för den man är. Jag tror att det finns onda och goda "bekräftelsecirklar" man kan hamna i; den onda innebär att man blir sedd, bekräftad och respekterad för att dölja den man är, gömma sig bakom en mask (just de tre orden och deras innebörd är något grundläggande för vår identitet och därför tror jag att vi vill åt dem så gärna, i en eller annan form). Den goda cirkeln innebär att man blir sedd, bekräftad och respekterad för den man faktiskt tycker om att vara (jag utgår ifrån att alla människor vill personer de inte känner väl).

För mig är det mycket viktigt att bli sedd, bekräftad och respekterad. Viktigast är det, för mig, i "vardagslivet", bland mina vänner och andra jag känner.

3. På vilket sätt kan man stärka människors identitet och roller?

Att stärka vilken roll som helst tror jag görs genom att ge personen bekräftelse, respekt och känslan av att vara sedd. Det är ett belöningssystem (jag tycker att det låter kallt). Identitet funderar jag fortfarande lite mer på så där låter jag någon anna fylla på med mer!

4. Alla människor bär med sig sin historia, med glädjeämnen, sorger, styrkor och svagheter. Vad innebär det för dig?

Desto fler ämnen att tala om! Skämt åsido så tror jag att det är "ryggsäcken" som gör personen till stor del. Jag ser det lite som ett pussel, vissa personer passar jag perfekt med, andra kan man höfta till och med vissa verkar det inte fungera alls (det fixar jag med tålamod). Jag tror att det är bra med ett allmänt öppet och välkomnande synsätt på andra människor, att dela sina erfarenheter med andra tror jag stärker (i viss utsträckning).

Ev tankevurpor skyller jag på klockan och derivator.