handdator

Visa fullständig version : Tjej som ej äter kött - Proteindrink istället?


Molle123
2009-01-20, 20:36
Hejsan! Har en flickvän som inte äter kött alls, förutom kyckling och köttfärs då och då, men då i väldigt små mängder. Hon är inte vegetarian eller liknande. Hon gillar helt enkelt inte kött.

Hon har köpt hem några olika sorters "vegetarian-kött" såsom nuggets, köttbullar och schnitzlar. Detta äter hon dock, och tycker det smakar okej, men hon äter inte mycket utav det. Ex. Stuvade makaroner och 4 köttbullar - Potatisklyftor 2-3 nuggets.. Mer får hon inte i sig, säger hon.

Då undrar jag om hennes rejäla förluster av protein kan ersättas med en proteindrink om dagen, och där med vara med i matchen igen? Räcker det med proteindrink, eller är det något mer som bör kompletteras med?

Hon motionerar och tränar även 2-3 ggr i veckan.

King Grub
2009-01-20, 20:38
Jodå, det går bra.

mikaelj
2009-01-20, 21:04
Ägg är en annan utmärkt proteinkälla, om hon äter det.

Semiramis
2009-01-20, 21:06
Jag är lacto-ovo vegetarian och brukar komplettera med en eller två proteindrinkar per dag, det fungerar utmärkt.

Molle123
2009-01-20, 22:09
Okej. Men det är inget annat som behöver kompletteras med också då?

King Grub
2009-01-20, 22:14
Det går ju inte att säga utan att veta hur hon äter i övrigt, men inte för proteinets skull i alla fall.

Floddan
2009-01-20, 22:37
Okej. Men det är inget annat som behöver kompletteras med också då?

Järnbrist brukar väl vara ganska vanligt bland tjejer som inte äter kött.
Det finns blutsaft.

stafh
2009-01-20, 23:12
Järnbrist brukar väl vara ganska vanligt bland tjejer som inte äter kött.
Det finns blutsaft.

Man ska akta sig för att inte få i sig för mycket järn dock. Fast är man tjej så är det väl lugnt.

YTS
2009-01-20, 23:41
Hejsan! Har en flickvän som inte äter kött alls, förutom kyckling och köttfärs då och då, men då i väldigt små mängder. Hon är inte vegetarian eller liknande. Hon gillar helt enkelt inte kött.

Hon har köpt hem några olika sorters "vegetarian-kött" såsom nuggets, köttbullar och schnitzlar. Detta äter hon dock, och tycker det smakar okej, men hon äter inte mycket utav det. Ex. Stuvade makaroner och 4 köttbullar - Potatisklyftor 2-3 nuggets.. Mer får hon inte i sig, säger hon.

Då undrar jag om hennes rejäla förluster av protein kan ersättas med en proteindrink om dagen, och där med vara med i matchen igen? Räcker det med proteindrink, eller är det något mer som bör kompletteras med?

Hon motionerar och tränar även 2-3 ggr i veckan.

Det låter som för lågt energiintag och är det det, kan hon stoppa i sig protein bäst hon vill, så länge energiintaget inte är tillräckligt, så hjälper inte det i längden.

Är själv, så gott som Laktovegetarian och jag förstår om hon inte uppskattar "vegetarian-kött" Själv satsar jag på att låta basfödan, bestå av sädesslag och baljväxter. 2 delar sädesslag till en del baljväxter (bägge i torrvikt), samt att jag dricker mjölk till varje måltid, då får man absolut i sig tillräckligt med protein (17,5E% ligger jag på i snitt). Sen Järn kan man få i sig stora mängder genom att äta surdegsjäst bröd, det är 5 gr mer järn per hg i pumpernickel, jämfört med vitt bröd och tack vare surdegsjäsningen kan man ta upp det effektivt också. Jag rekommenderar att man har bönor i tomatsås på mackorna, samt lite färsk röd paprika. Godast blir tomatsåsen om man kokar den själv på färska tomater och lök. Blir billigt iaf. Ett kg bönsalsa ca 25 kr.

Om du PM:ar mig, så kan jag skicka min handledning "Bröd & Bönor" till er, mot porto 12 kr.

Eddie Vedder
2009-01-21, 06:23
Man ska akta sig för att inte få i sig för mycket järn dock. Fast är man tjej så är det väl lugnt.

Du bör nog vara mer specifik än så. För mycet är just FÖR MYCKET och det är ju dåligt oavsett vad som åsyftas, inte bara järn.

Toxiska mängder järn är inte verkligen inte lätt att få i sig utan väldigt överdriven supplementering under lång tid. Nästan helt omöjligt via enbart kost och eventuell multivitamintablett som ger RDI.

WHITEFOLKS
2009-01-21, 07:05
Om man inte har hemakromatosis.

Det är hyfsat "vanligt" att småbarn åker på järnfögiftning efter att ha fått i sig vitamintillskott i för stora mängder.

Eddie Vedder
2009-01-21, 07:11
Det är hyfsat "vanligt" att småbarn åker på järnfögiftning efter att ha fått i sig vitamintillskott i för stora mängder.

Jo exakt.

Och det är ju ett ganska tydligt exempel på hur svårt det är att faktiskt komma upp i toxiska mängder. Med tanke på att de flesta olyckorna gäller små barn som fått i sig flera gånger RDI för vixna.

machine gun
2009-01-21, 07:14
Man kan klara sig fint utan proteintillskott också, de flesta får i sig mer protein än de tror. En större risk med en ensidig kost är att få i sig för lite av en eller annan vitamin/mineral. Jag blir alltid sugen på att räkna på kosten i såna här lägen (arbetsskada?), för att kolla hur det står till med näringsinnehållet.

Molle123
2009-01-21, 11:46
Man kan klara sig fint utan proteintillskott också, de flesta får i sig mer protein än de tror. En större risk med en ensidig kost är att få i sig för lite av en eller annan vitamin/mineral. Jag blir alltid sugen på att räkna på kosten i såna här lägen (arbetsskada?), för att kolla hur det står till med näringsinnehållet.

Till lunch/middag äter hon, utöver de gånger hon tar "vegge-kött" till, potatis eller pasta, ibland grönsaker när vi har hemma :) (Studenter)
Och även köttfärs och kyckling slinker ner ibland, men i väldigt små portioner. Ex. 1/3 - 1/4 kycklingfilé.
Ibland blir det att hon köper pastasallad, men då är det grekisk sallad som gäller, vilket även där innebär 0% kött.

Till frukost är det oftast fil och flingor och vitt bröd m. smör. Inget pålägg.

Mjölk dricker hon inte ofta, högst 2-3 glas mjölk i veckan.

Det är väl vad som äts från hennes sida.. Så, vassleprotein ska inhandlas. Eller bör man satsa på någon annan sorts protein i den här situationen? Något mer ni kan se nu som bör tilläggas?

King Grub
2009-01-21, 12:14
Eller bör man satsa på någon annan sorts protein i den här situationen?

Ett protein som ger både snabbt och långsamt protein ger bästa proteinbalansen.

Molle123
2009-01-21, 12:24
Ett protein som ger både snabbt och långsamt protein ger bästa proteinbalansen.

Okej. Då ska jag leta reda på det. Du har inget att tipsa om som du vet smakar bra eller så?

Molle123
2009-01-25, 13:37
Ett protein som ger både snabbt och långsamt protein ger bästa proteinbalansen.

Okej, vilken sorts protein ger både snabbt och långsamt upptag då? Låter konstigt, kanske får köpa vassle och kassein och blanda?

Eddie Vedder
2009-01-25, 13:45
Okej, vilken sorts protein ger både snabbt och långsamt upptag då? Låter konstigt, kanske får köpa vassle och kassein och blanda?

King Grub syftar alltså på en proteindrink som innehåller olika proteinsorter alltså inte EN proteinform som samtidigt har både snabba och långsamma egenskaper.:)

Det vanligaste (och troligtvis det bästa) ur den synvinkeln är ju vassle+kasein som du själv verkar ha koll på.:)

I Koloshoppen finns t.ex. Protec (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=44), DoublePro (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=195) och Complete Proten III (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=28).

Molle123
2009-01-25, 13:58
King Grub syftar alltså på en proteindrink som innehåller olika proteinsorter alltså inte EN proteinform som samtidigt har både snabba och långsamma egenskaper.:)

Det vanligaste (och troligtvis det bästa) ur den synvinkeln är ju vassle+kasein som du själv verkar ha koll på.:)

I Koloshoppen finns t.ex. Protec (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=44), DoublePro (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=195) och Complete Proten III (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=28).

Tack :) Får bli att beställa hem Protec till henne :)

machine gun
2009-01-25, 13:58
Tack :) Får bli att beställa hem Protec till henne :)

Välj double pro istället, den är god på riktigt.

Molle123
2009-01-25, 14:14
Välj double pro istället, den är god på riktigt.

Ja, just det. Har för mig att jag hört mycket gott om den innan, nu när du säger det. Tips på smak?

Semiramis
2009-01-25, 16:14
Jag blandar 1 dl vassleprotein med lättmjölk, en banan och 1 dl frysta bär och kör i mixern, närmare 40 gram protein och knappt 400 kcal, brukar dricka det till frukost när jag har bråttom (d v s nästan alltid) så vet jag att jag får hyfsat med protein i mig den dagen. Det är riktigt gott dessutom.