Visa fullständig version : Alkohol i fonder?
Cidersson
2009-01-20, 18:16
Tjenare!
Stod vid spisen nyligen och lagade middag då det slog mig när jag tog till Oxfonden. Den innehåller ju rödvin, men om jag inte minns fel så är den kokt så alkoholen avdunstar (finns säkert ett finare ord för det).
Har jag rätt för mig, eller är vinet i fonder skadligt för oss med optinojor? (Tänker på den eventuella alkoholen då givetvis)
Tack på förhand! :)
Hur mycket fond använder du? De brukar väl säljas i små tredecilitersflaskor eller något, om jag inte tar fel?
Skämt åsido är den nog ordentligt kokt; både för att få ur smakämnena ur det man kokar fonden på, och av hygieniska skäl.
young_george
2009-01-20, 18:19
Alkohol i så små mängder är inte skadligt för dig. Vi har evolutionerat fram ett visst skydd mot alkohol och ett (väldigt) måttligt intag med jämna mellanrum har nog snarare positivta effekter än negativa.
Cidersson
2009-01-20, 18:24
Hur mycket fond använder du? De brukar väl säljas i små tredecilitersflaskor eller något, om jag inte tar fel?
Skämt åsido är den nog ordentligt kokt; både för att få ur smakämnena ur det man kokar fonden på, och av hygieniska skäl.
Många bäckar små vet du ;)
Innebär det då att även alkoholen i vinet "försvinner"?
TheGredde
2009-01-20, 18:37
Innebär det då att även alkoholen i vinet "försvinner"?
Jag fick för mig att alkohol "försvinner" vid 70-75 grader. Alkohol avdunstar vid en lägre temperatur än vanlig vätska typ vatten och därför ska man väl egentligen inte koka exempelvis glögg. Såser kokar man för att få ur smakerna och alkholens styrka ska försvinna.
Etanol har en kokpunkt på 78.4°C, så även om fonden inte har kokat (vilket den har) avdunstar ju alkoholen när du tillreder såsen.
Du vet att det inte direkt fungerar så va?
Alkoholen oxideras.
Då får du ättika. Jag tror inte det händer i kastrullen:D
Kemi är inte min grej *cry*
Cidersson
2009-01-21, 00:18
Du vet att det inte direkt fungerar så va?
Därav smileyn... Herregud...
Nu snackar vi opti tänkande! :hbang:
TheGredde
2009-01-21, 10:35
Men det är väl så att låter man vin stå öppnat lite för länge (vi snackar inte någon timme utan mer åt månadshållet) så är risken överhängande att vinet har "förvandlats" till någon obeskrivlig otrevlig sur ättiksliknande vätska som inte alls lämpar sig till att dricka?
Det borde därmed innebära att det kan "hända i kastrullen" om man förutsättningsvis förvarar vin i kastrull. :)
Därav smileyn... Herregud...
Jag ber om ursäkt. Jag tolkade förmodligen detta fel:
Har jag rätt för mig, eller är vinet i fonder skadligt för oss med optinojor? (Tänker på den eventuella alkoholen då givetvis)
Scratch89
2009-01-21, 14:32
Jag ber om ursäkt. Jag tolkade förmodligen detta fel:
Han skapade ju dessutom tråden i skojsyfte.
Låst p.g.a. trams. Trådskaparen har ju fått svar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.