handdator

Visa fullständig version : Bröst eller axlar dagen efter ryggpass?


jagheterpelle
2009-01-20, 15:49
alt 1 kan man träna bröst och triceps dagen efter ett ryggpass?
alt2 eller att ja kör axlar och triceps dagen efter ett ryggpass?

pellepedal
2009-01-20, 15:50
Du kan köra vilket som.
Testa vad som passar dig bäst.

wo0b9n
2009-01-20, 15:54
jag kör bröst på måndagen, rygg biceps på tisdagen och axlar triceps på torsdagen..

ChrisDEFC
2009-01-20, 16:03
otroligt va folk(inkl mig själv) hänger upp sig på att man måste göra på ett visst sätt och träna vissa muskler efter andra muskler i en viss ordning på en viss tidpunkt med ett visst antal set och äta en viss mängd protein precis före. bara att tips att läs runt och sök på olika träningsupplägg men dra det inte till en sån gräns att det stoppar för din träning. eftersom rygg inte har speciellt mycket mer bröst, axlar(mitt-fram), triceps, mage, ben att göra så kvittar det egentligen vad du kör dagen efter. det blir väl först noga om du sen tänkt köra ryggen dagen efter där igen men det antar jag att du inte tänkt. har du svårt med upplägg så kör på nått av bumbis program som ligger som sticky, dom är genomtänkta och dom flesta som tränar här och har gjort det länge accepterar dom som finfina upplägg!

enkla förhållningsregler är väl:
börja passet med den största muskeln samt börja övningsvalen med flerledsövningar.
låt muskeln vila 48h innan du tränar den igen. dvs, kör du rygg på måndag så träna inte rygg igen för än tidigast på onsdag.
ät ordentligt med mat så du ger kroppen förutsättningar för att ta till sig träningen.
glöm inte heller att ta i på gymmet för träning ska va jobbigt!

Commando1980
2009-01-20, 16:25
otroligt va folk(inkl mig själv) hänger upp sig på att man måste göra på ett visst sätt och träna vissa muskler efter andra muskler i en viss ordning på en viss tidpunkt med ett visst antal set och äta en viss mängd protein precis före. bara att tips att läs runt och sök på olika träningsupplägg men dra det inte till en sån gräns att det stoppar för din träning. eftersom rygg inte har speciellt mycket mer bröst, axlar(mitt-fram), triceps, mage, ben att göra så kvittar det egentligen vad du kör dagen efter. det blir väl först noga om du sen tänkt köra ryggen dagen efter där igen men det antar jag att du inte tänkt. har du svårt med upplägg så kör på nått av bumbis program som ligger som sticky, dom är genomtänkta och dom flesta som tränar här och har gjort det länge accepterar dom som finfina upplägg!

enkla förhållningsregler är väl:
börja passet med den största muskeln samt börja övningsvalen med flerledsövningar.
låt muskeln vila 48h innan du tränar den igen. dvs, kör du rygg på måndag så träna inte rygg igen för än tidigast på onsdag.
ät ordentligt med mat så du ger kroppen förutsättningar för att ta till sig träningen.
glöm inte heller att ta i på gymmet för träning ska va jobbigt!

jodå det kan bli problematiskt för vissa att köra rygg dagen efter bröst i och med att axlar även jobbar när man kör rygg. här får man i viss mån helt enkelt prova sig fram (om man nu väljer att köra en sådan split).

Eddie Vedder
2009-01-20, 16:34
Skriv bättre rubriker. Jag ändrade nu.:)

MangeByggarn
2009-01-20, 17:08
Jag kör själv: Bröst - triceps, rygg - biceps, axlar - mage och det funkar på fint

Wao
2009-01-20, 17:12
jag kör bröst på måndagen, rygg biceps på tisdagen och axlar triceps på torsdagen..

Men inte ben?

Martin Löwgren
2009-01-20, 17:27
alt 1 kan man träna bröst och triceps dagen efter ett ryggpass?
alt2 eller att ja kör axlar och triceps dagen efter ett ryggpass?
Baksida axel är rent funktions mässigt en ryggmuskel även om den tillhör axelmuskln så alternativ 1 låter ju bättre.

Denna splittning är bra enligt mig:

Främmre delta med bröst
Mellersta och bakre med rygg.

Mvh

ChrisDEFC
2009-01-21, 01:48
jodå det kan bli problematiskt för vissa att köra rygg dagen efter bröst i och med att axlar även jobbar när man kör rygg. här får man i viss mån helt enkelt prova sig fram (om man nu väljer att köra en sådan split).

okej, det har aldrig varit problematisk för mig eller något jag varken hört eller läst om. att samma muskler skulle tränas så att det på något vis skulle va hämmande för utvecklingen om man kör rygg dagen efter bröst så skulle jag vilja ha lite mer fakta på det. framsida axel jobbar hårt när du kör bröst och baksida axel jobbar skapligt hårt när du kör rygg men det är la inga problem? martins uppdelning skulle jag köra på fast själv kör jag nog oftast mitten av axeln med framsidan, och oftast i samband med bröstträningen och sen brukar jag komplettera ryggträningen med nån/några övning för baksida axlar. på så vis kan man få vila axlarna helt på bendagen så minskar man risk för överträning.