handdator

Visa fullständig version : Fettförbrännande styrketräning


autowah
2003-07-20, 00:06
Har tyvärr drabbats av hälseneinflammation, så löpning kan jag bara glömma nu, klarar knappt att hålla farten på morgonpromenaderna. Hade precis kommit igång med hiit. Så det blir till att ta det lugnt ett tag. Men kan man köra effektiv fettförbränning på gymmet, ex lättare vikter, fler rep eller nåt liknande upplägg?

King Grub
2003-07-20, 06:08
Det är frågan om en sådan försvinnande liten del extra energi som kommer att tas från kroppsfettet om du lägger till några repetitioner här och där att det inte kommer att spela minsta roll på din direkt fettförbrukning.

Men styrketräning förbrukar massor av energi! Kör du hårt förbrukar du över 600 kcal per timme. Även om det mesta är kolhydrater måste den energin tas någonstans ifrån. Hamnar du efter en dag på energiminus till slut går du ner i alla fall.

supremo
2003-07-20, 08:36
Och, kom ihåg, mer muskler ger ökad förbränning.

Diana
2003-07-20, 08:42
hardu provat hiit på cykel? de funkade skitbra förmej när jahade hälseninflammation men de allra bästa e ju såklart vila..

autowah
2003-07-20, 21:40
Nej, cykling har jag inte testat, får se hur det känns nästa gång. Har mest kört rodd, stepmaskin och elliptisk maskin på gymmet. Men det jag fick mest ont av var löpning på asfalt, idiotiskt att springa på asfalt egentligen.

Berry
2003-07-21, 21:45
inte minst för knän och benhinnor

mangemani
2003-07-22, 17:42
dom dagar man inte styrketränar,kan man då slänga in ett extra motionspass(så att man tränar 2 grr per dag)?eller har inte detta nån betydelse om man motionerar 2 ggr?

om man cyklar och styrketränar i 2 separata pass och sen tar 1 gainer(1 dl) efter varje pass,då behöver man väl inte räkna med dom kcal som finns i gainern i sitt totala kcal intag per dag eller?jag menar efter ett styrketräningspass på 1½ timme,så har man väl förbrukat mer kcal än vad som finns i en gainer?

King Grub
2003-07-22, 18:04
dom dagar man inte styrketränar,kan man då slänga in ett extra motionspass(så att man tränar 2 grr per dag)?eller har inte detta nån betydelse om man motionerar 2 ggr?

Visst kan du, så länge du har koll på överträning och liknande. Varför skulle det inte ha någon betydelse? Dels förbrukar du X antal kalorier under passet, och får 2 efterförbränningar.

om man cyklar och styrketränar i 2 separata pass och sen tar 1 gainer(1 dl) efter varje pass,då behöver man väl inte räkna med dom kcal som finns i gainern i sitt totala kcal intag per dag eller?jag menar efter ett styrketräningspass på 1½ timme,så har man väl förbrukat mer kcal än vad som finns i en gainer?

Vadå inte behöver räkna med? Det är klart du behöver räkna med allt du stoppar i dig. Det är det totala energiintaget under ett dygn (eller vilken tidsperiod du nu räknar med) som måste vara lägre än din totala energiförbrukning. Allt du stoppar i dig, allt du förbrukar.

mangemani
2003-07-22, 18:30
så om jag gör av med runt 1500 på en dag(har ite en aning om hur mycket jag gör av med,men vi säger det om man nu räknar med styrketräning och cykelpass på samma dag)och sen äter 2300 kcal om dagen,då går jag inte ner nått då eftersom mitt totala kcal intag är högre än min totala energiförbrukning...eller är jag ute och cyklar som vanligt nu?

King Grub
2003-07-22, 18:42
Originally posted by mangemani
så om jag gör av med runt 1500 på en dag(har ite en aning om hur mycket jag gör av med,men vi säger det om man nu räknar med styrketräning och cykelpass på samma dag)och sen äter 2300 kcal om dagen,då går jag inte ner nått då eftersom mitt totala kcal intag är högre än min totala energiförbrukning...eller är jag ute och cyklar som vanligt nu?

Stämmer fullständigt. Har du ett energiöverskott på 800 kcal per dag går du upp över ett kilo fläsk i veckan.

Men: obs! Du gör av med mer än 1500 kcal på ett dygn bara genom att ligga i sängen!!! Din viloförbrukning är högre än så. Sedan, så fort du rör på dig det allra lilla minsta, förbrukar du mer. Plus träning. Ingen med din kroppsvikt som lever ett normalt, men stillasittande liv, tränar 4-5 timmar per vecka, förbrukar mindre än 2500 kcal per dag.

mangemani
2003-07-22, 18:49
ok så jag kan vara helt lugn dårå?
jag menar om man nu förbränner mer än 2500 kcal om dagen då ligger jag väl normalt till i mitt kcal intag per dag,jag käkar ju 2300 kcal per dag och förbränner så som du säger(?)

King Grub
2003-07-22, 18:55
Originally posted by mangemani
ok så jag kan vara helt lugn dårå?
jag menar om man nu förbränner mer än 2500 kcal om dagen då ligger jag väl normalt till i mitt kcal intag per dag,jag käkar ju 2300 kcal per dag och förbränner så som du säger(?)

Om du har räknat rätt och ligger på 2300 kcal per dag kan jag inte i mina vildaste fantasier föreställa mig att du inte förbrukar allt.

Räkna ut på ett ungefär hur mycket du förbrukar här:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

mangemani
2003-07-22, 19:08
oh sweet jesus....räknade nu lite på sidan,skrev in timmar jag sov,stilla sittande arbete och cykling också nått mer.....4238 kcal hamnade jag på,och då är inte styrketräningen inräknad.....men alltså grub,då äter jag väl tok för lite?

King Grub
2003-07-22, 19:10
Originally posted by mangemani
oh sweet jesus....räknade nu lite på sidan,skrev in timmar jag sov,stilla sittande arbete och cykling också nått mer.....4238 kcal hamnade jag på,och då är inte styrketräningen inräknad.....men alltså grub,då äter jag väl tok för lite?

Ja, och det har både jag och andra sagt ett flertal gånger. Och äter du för lite försämrar/förstör du din förbränning. Men du har envisats med en lågkaloridiet i alla fall. Och med din kroppsvikt är det en halvsvältsdiet.

supremo
2003-07-22, 20:15
Men det där kan ju bli lite missvisande om man har mycket fett på kroppen, eftersom inte fettväven kräver någon energi...

FUn-tex SSwinger
2003-07-22, 20:23
altså enligt den skulle jag bränna ungefär 3900 kcal perdag exklusive träning, vilket bränner ungefär 800 kcal, 4700 kcal totalt då skulle göra mig fruktansvärt fet, men jag köper det i alla fall!!:eating: :eating: :eating:

King Grub
2003-07-22, 20:28
Originally posted by supremo
Men det där kan ju bli lite missvisande om man har mycket fett på kroppen, eftersom inte fettväven kräver någon energi...

Fett kostar energi att bära omkring på. Det blir samma sak som om en 70-kiloskille skulle bära omkring 30-kilos kassar hela dygnet. :)

supremo
2003-07-22, 20:32
Originally posted by King Grub


Fett kostar energi att bära omkring på. Det blir samma sak som om en 70-kiloskille skulle bära omkring 30-kilos kassar hela dygnet. :)
Visserligen, men det är ju inte riktigt samma sak som att en 70-kiloskille packar på sig 30 muskler..det skulle ju bränna väldigt mycket mer.
På den sidan räknar de väl normal fettmängd på kroppen tänker jag, vet inte iofs hur hög den mängden är men...

King Grub
2003-07-22, 20:38
Originally posted by supremo

Visserligen, men det är ju inte riktigt samma sak som att en 70-kiloskille packar på sig 30 muskler..det skulle ju bränna väldigt mycket mer.
På den sidan räknar de väl normal fettmängd på kroppen tänker jag, vet inte iofs hur hög den mängden är men...

Du förstår vad jag menar. :) Alltså att indirekt förbrukar fett också energi, genom att det är så rackarns jobbigt att kånka omkring på det.

supremo
2003-07-22, 21:48
Självklart förstår du vad jag menar, men du förstår nog hur jag menar oxå.
Om en person som väger 120 kilo, med väldigt mycket fett på kroppen sätter i sig så mycket kalorier som anges för en 120-kilos person på den sidan, kommer fettet med stor sannolikhet öka ännu mer.

mangemani
2003-07-23, 16:05
king grub:har alltid trott att ju mindre man äter dest mer går man ner.....fast nu när man har börjat träna muskler så vet jag att man måste få i sej tillräckligt med energi för att underhålla musklerna,men har inte riktigt hittat min punkt där jag går ner i vikt och därmed inte bränner så mycket muskler....men alltså,jag ligger ju nu på 2300 kcal om dan och förbränner uppåt 4500 om dan,hur mycket skulle du då rekomendera at man stiger upp till då?några 100 kcal till om dan eller?vill inte gå över 3000 för jag verkar gå upp i vikt då(nått som jag bara kanske inbillar mej,men men)