handdator

Visa fullständig version : Den bästa fettförbränningsträningen. HJÄLP! KRIS


hgfa
2009-01-19, 23:41
Tjenare, är en kille på 18 år som är 184 cm lång och väger runt 93-95 kg just nu.
Såg mig i spegeln häromdagen och gillade inte vad jag såg så jag bestämde mig för att göra något åt det. Gärna så man ser lite mer "fit" ut inför Beach 09, you know.
Är ganska novis vad det gäller träning och sånt. Löptränade ca 2 ggr i veckan i ett halvår tidigare men sen lade jag av pga studierna tog tid. Tänkte fråga er vilken den bästa fettförbränningsträningen är och hur jag ska lägga upp kosten, alltså ska jag undvika kolhydrater osv?

Måndag - Jogga/Löp+Gym
Tisdag - Simma+Gym eller Jogg/Löp
Onsdag - Jogga+Gym
Torsdag - Simma+Gym eller Jogg/Löp
Fredag - Jogga/Löp+ Gym
Lördag - Vila ?
Söndag - Simma.

Alltså behöver verkligen hjälpa hur jag ska lägga mitt träningsschema. Kan inget. Hoppas ni kan hjälpa mig!

PiNG.
2009-01-19, 23:53
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Läs den. Sen kan du söka lite och läsa andras trådar om hur de har gjort. Finns massor att läsa igenom :)

Lycka till

saab900
2009-01-20, 00:50
Fortsätt att jogga, det är bra, eftersom du ökar din totala energiförbränning även i vila, liksom även simning och styrketräning gör, men jogga är mycket effektivt. Bara att snöra på sig dojorna och dra ett varv i spåret, enklare kan det inte bli :)

ingster
2009-01-20, 01:48
Ju mer muslker ju mer förbränner du ju i vilande läge, tror jag läst någonstans att efter styrketräning förbränner man 500~kcal 24h efter träningen då energi går till muskelombyggnad.

Tror det skulle vara bättre att kombinera styrka och kondition för att senare när du nått din önskade vikt också ska kunna hålla den utan att behöva springa som en galning :).

Lycka till!

Billybilly
2009-01-20, 11:16
Nu vet jag inte hur din träningsbakgrund ser ut men håller du på med det där schemat och är otränad sedan innan så kommer du skada dig om 6-8 veckor pga av att du lagt in så mycket löpning utan vila emellanåt. Jogga varannan dag det är mitt förslag.
Ligg på 60-70% av ditt maxläge och balansera kosten.

Eddie Vedder
2009-01-20, 14:18
Fortsätt att jogga, det är bra, eftersom du ökar din totala energiförbränning även i vila

Den ökningen är i det närmaste helt obefintlig. Det du pratar om kallas för EPOC (Excess post-exercise oxygen consumption) och visst förekommer den men den är väldigt liten och den står i proportion till intensiteten.

Så joggning och simning innebär alltså en mycket låg EPOC och det som kan klassas som "hög" EPOC gäller väl kanske några tiotal kcal per dag.