handdator

Visa fullständig version : Uppkörning imorgon!


tsp
2009-01-19, 19:43
Finns ju många personer här som är strax över myndiga och därför borde ha hyfsad koll på läget på det frågor jag har.

Imorgon har jag uppkörning för B-körkort. Det jag är orolig för är säkerhetskontrollen man gör i början. Därför frågar jag er som tog körkort EFTER 2004 (då den nya säkerhetskontrollen infördes) hur denna gick till? Fick ni kontrollera "allt" så att säga? Göra en fullständig kontroll alltså? Blir man i så fall vägledd genom alla moment, typ att förarprovaren säger "också kollar du helljus" "nu kollar du dimljus" "koll oljan och kylarvätskan" osv eller ska man klara sig helt på egen hand? För jag tror lätt att jag kommer glömma av att kolla skyltbelysning, dimljus eller något annat fjantigt i så fall!

Raggis
2009-01-19, 19:45
Fick göra en yttre kontroll. Vanligast är väl någon av de båda (yttre och inre).

mela
2009-01-19, 19:45
Tog körkort 2006, jag behövde inte kolla något alls.

CiCoro
2009-01-19, 19:46
vet inte om detta är sant men han har ingen anledning till att ljuga, men en kompis behövde bara pröva tutan och helljudsen tror jag det var..

Manta
2009-01-19, 19:47
Du ska en nitisk jävel om han orkar traska runt bilen för att kolla allt. Det är iaf den uppfattning som jag har fått. Tyvärr kan jag inte svara på den andra frågan eftersom jag faktiskt inte känner någon som har behövt göra det.

Roosen
2009-01-19, 19:48
Finns ju många personer här som är strax över myndiga och därför borde ha hyfsad koll på läget på det frågor jag har.

Imorgon har jag uppkörning för B-körkort. Det jag är orolig för är säkerhetskontrollen man gör i början. Därför frågar jag er som tog körkort EFTER 2004 (då den nya säkerhetskontrollen infördes) hur denna gick till? Fick ni kontrollera "allt" så att säga? Göra en fullständig kontroll alltså? Blir man i så fall vägledd genom alla moment, typ att förarprovaren säger "också kollar du helljus" "nu kollar du dimljus" "koll oljan och kylarvätskan" osv eller ska man klara sig helt på egen hand? För jag tror lätt att jag kommer glömma av att kolla skyltbelysning, dimljus eller något annat fjantigt i så fall!

Jag tog mitt körkort för ett drygt år sedan.. Och farbrorn från vägverket bad mig kontrollera bilens belysning - som jag behöver vid denna uppkörning (vid lunch, dvs ljust ute)
Jag kollade att halv/hel fungerade, blinkers (bad han gå ut å kolla så att dom blinkade) samt bromsljus. Han godkände mig på det.

Det mesta är nog rätt basic liksom. Skulle inte vara så orlig.. och risken att du får kolla igenom hela bilen är nog minimal..
Olja, luftryck, sitta rätt i stolen, ljus osv har du väl koll på?

spange
2009-01-19, 19:52
vet inte om detta är sant men han har ingen anledning till att ljuga, men en kompis behövde bara pröva tutan och helljudsen tror jag det var..

han ljuger nog inte. jag fick kolla att vindrutetorkarna/spolningen funkade:D that's it

vissa bryr sig inte mycket i säkerhetskontroll, vissa är nogrannare med det(antingen fullständig inte/yttre) och vissa vill att man gör en del av inre/yttre kontroll (torkare, spolning/ lysen etc.)

de flesta jag känner här i Falun som har tagit körkort på sistone har inte fått göra varken fullständig yttre eller inre.

lycka till!

palme
2009-01-19, 19:53
Jag fick varken göra yttre eller inre kontroll. Lycka till imorgon och håll dig lugn.

Miiix
2009-01-19, 19:53
pga regn fick jag bara göra de delarna av säkerhetskontroll man kunde göra inne i bilen, annars hade jag fått göra allting tydligen.

forslund
2009-01-19, 19:56
Jag fick göra en inre kontroll, men vad jag förstår det som har det ingen större inverkan på resultatet. Men sakar att kunna den gör det ju inte.

lectris
2009-01-19, 19:58
Tog också 2006 men slapp större delen av säkerhetskontrollen. Kollade helljus/blinkers/bromsljus och sen inget mer tror jag och det gick bra :) Berättade för uppkörningstanten att jag hade gjort en yttre kontroll på farsans bil kvällen innan och upptäckt att bromsljusen inte fungerade :D det tyckte hon var roligt, kanske därför jag klarade uppkörningen på första försöket lol

Som sagt så beror det nog mycket på vem du kör upp med, alla är olika petiga. De brukar väl vad jag förstår lägga mer fokus på själva körningen än att du vet exakt vilken olja du behöver till bilmodellen du ska köra. Ta de lugnt och glöm inte att andas så går det bra :)

muddler
2009-01-19, 20:00
Jag fick fan göra både yttre och inre på samtliga uppkörningar, klarade det på 4:e. Men säkerhetskontrollen är inget du ska oroa dig för. Körningen är värre ;)

EnJoker
2009-01-19, 20:04
Jag hade uppkörning idag. :D
Han bad mig bara att kontrollera däcken så jag gick ut och konstaterade att de såg fina ut och att mönsterdjupet var minst 3 mm, sen åkte vi iväg.

Kross
2009-01-19, 20:14
Kollade bara bromsarna.

Torwald
2009-01-19, 20:19
Jag tog körkort i oktober (lite sent, jag vet :D) och jag gjorde bara en inre säkerhetskontroll. Missade dessutom någon punkt tror jag, även om jag inte minns vilken. Vindrutetorkarna kanske, men det var en solig dag så det kändes lite whatever. Fick körkortet med beröm i alla fall :)

capture
2009-01-19, 20:21
Jag fick göra en yttre samtidigt som han pratade med min körskollärare. Dock har jag hört att någon har blivit tillsagd när han satte sig i bilen så sa han som ska granska han. "Du är redan kuggad. Vill du köra ändå fast som en lektion?" Hua för det.

Torwald
2009-01-19, 20:35
Jag fick göra en yttre samtidigt som han pratade med min körskollärare. Dock har jag hört att någon har blivit tillsagd när han satte sig i bilen så sa han som ska granska han. "Du är redan kuggad. Vill du köra ändå fast som en lektion?" Hua för det.

Låter som en skröna.

capture
2009-01-19, 21:21
Jo det kan jag säkert tänka mig. Tror dock att du kan bli kuggad om du missar på besiktningen särskilt om kontrollanten har en dålig dag.

ceejay
2009-01-19, 21:23
Jo det kan jag säkert tänka mig. Tror dock att du kan bli kuggad om du missar på besiktningen särskilt om kontrollanten har en dålig dag.

Herrejävlar vad jag skulle blir tokig på billärarn då :E

Wao
2009-01-19, 21:24
Jag fick göra en yttre kontroll och hålla koll på allt själv. Glömde dock bromsljusen, men då sa lärarn att "har du inte glömt nåt, som du behöver hjälp att kolla". Så det är nog ingen biggie om du missar 1 eller 2 grejer, det viktigaste är ju att du kan köra miljövänligt och ffa säkert.

Sen beror detta lite på körskolan och läraren, naturligtvis.

Bubban
2009-01-19, 21:30
Min kompis fick testa servostyrningen, en annan bromsarna.

J.V
2009-01-19, 22:51
Jag fick kolla allt som hade allt med bromsarna att göra. Bromsolja, färdbroms, handbroms, bromslyse, osv.

Tror dom brukar dra någon diskret påminnelse om det är någon man missat. Var uppmärksam.

actiwe
2009-01-19, 23:08
säkerhetskontrollen är ett skämt, hade uppkörningen förra vintern och han som jag hade hos satte sig i bilen och ville att ja gick ut o gjorde en säkerhetskontroll jag gick bara runt o kolla och bad han trampa på bromsen för att se om bromsljuset funkade, han fråga ingenting utan det var som att ja kunde gå därute o lalla, samma sak hände för min polare..

actiwe
2009-01-19, 23:10
Jo det kan jag säkert tänka mig. Tror dock att du kan bli kuggad om du missar på besiktningen särskilt om kontrollanten har en dålig dag.


Vad jag fick veta så kan man inte kugga på säkerhetskontrollen, och även om man gör en dålig körning så kan man ''göra upp misstagen''

LoTiX
2009-01-19, 23:13
Blev tillsagd på körskolan att man fick antingen göra en inre eller yttre kontroll. Blev inre för mig. Testade blinkers, tuta, bromsservo, styrservo, handbroms, torkare, bälte och säkert något mer.

tsp
2009-01-19, 23:14
Vad jag främst undrar är om ni bara blev tillsagda "gör en yttre kontroll" och sedan fick klara er på egen hand. Eller om kontrollanten gav en hjälpande hand och sa "kolla blinkers, helljus, halvljus" osv?

Tack för era svar!

Kross
2009-01-19, 23:19
Vad jag främst undrar är om ni bara blev tillsagda "gör en yttre kontroll" och sedan fick klara er på egen hand. Eller om kontrollanten gav en hjälpande hand och sa "kolla blinkers, helljus, halvljus" osv?

Tack för era svar!

Alla jag känner som tagit körkortet och varit tvungna att genomgå en säkerhetskontroll har fått detaljerade instruktioner. I.e: Kolla lysen, blinkers, bromsar, vätskor.

Wao
2009-01-19, 23:33
Vad jag främst undrar är om ni bara blev tillsagda "gör en yttre kontroll" och sedan fick klara er på egen hand. Eller om kontrollanten gav en hjälpande hand och sa "kolla blinkers, helljus, halvljus" osv?

Tack för era svar!

Där jag körde upp, jakobsberg, sa han åt mig att göra en inre kontroll och fick därefter klara mig själv.

LoTiX
2009-01-19, 23:57
Vad jag främst undrar är om ni bara blev tillsagda "gör en yttre kontroll" och sedan fick klara er på egen hand. Eller om kontrollanten gav en hjälpande hand och sa "kolla blinkers, helljus, halvljus" osv?

Tack för era svar!

Vi blev mycket instruerade om att vi själva skulle veta vad som skulle kontrolleras. Så blev det också. Han sade inre/yttre kontroll och så var det med det.

Alla jag känner som tagit körkortet och varit tvungna att genomgå en säkerhetskontroll har fått detaljerade instruktioner. I.e: Kolla lysen, blinkers, bromsar, vätskor.

Att kontrollanten säger åt en exakt vad man skall kolla tycker jag låter mycket konstigt, då försvinner ju halva poängen. :S

tsp
2009-01-20, 00:17
Vi blev mycket instruerade om att vi själva skulle veta vad som skulle kontrolleras. Så blev det också. Han sade inre/yttre kontroll och så var det med det.



Att kontrollanten säger åt en exakt vad man skall kolla tycker jag låter mycket konstigt, då försvinner ju halva poängen. :S

Men är det inte underligt att man förväntas veta hur det ser ut under motorhuven på en helt okänd bil? Eller att man förväntas veta hur inställningarna för de olika ljusen fungerar i denna okända bil? Körde en Audi A3 idag och jävlar vad man kunde ratta på ljusinställningarna. Fanns typ 4 eller 5 olika lägen och dessutom kunde man dra hela dosan utåt i 3 olika lägen för att komma åt ännu fler lägen. Ska man som nervös körkortsaspirant förväntas behärska det utan instruktioner? :confused:

LoTiX
2009-01-20, 00:47
Men är det inte underligt att man förväntas veta hur det ser ut under motorhuven på en helt okänd bil? Eller att man förväntas veta hur inställningarna för de olika ljusen fungerar i denna okända bil? Körde en Audi A3 idag och jävlar vad man kunde ratta på ljusinställningarna. Fanns typ 4 eller 5 olika lägen och dessutom kunde man dra hela dosan utåt i 3 olika lägen för att komma åt ännu fler lägen. Ska man som nervös körkortsaspirant förväntas behärska det utan instruktioner? :confused:

Det är en bra poäng men nej så var det för mig i alla fall. Dock fick jag använda körskolans bil på uppkörningen så hade inte ett sådant problem.

Erik__
2009-01-20, 01:30
Men är det inte underligt att man förväntas veta hur det ser ut under motorhuven på en helt okänd bil? Eller att man förväntas veta hur inställningarna för de olika ljusen fungerar i denna okända bil? Körde en Audi A3 idag och jävlar vad man kunde ratta på ljusinställningarna. Fanns typ 4 eller 5 olika lägen och dessutom kunde man dra hela dosan utåt i 3 olika lägen för att komma åt ännu fler lägen. Ska man som nervös körkortsaspirant förväntas behärska det utan instruktioner? :confused:

Är väl ändå ett krav om du ska ut i trafiken att du vet hur lamporna på bilen fungerar?

åt mig var det något i stil med:
"Gör inre säkerhetskontroll och prata med mig medan om vad du gör och säg till när du är klar"

Dreas
2009-01-20, 01:43
Inre kontroll två ggr och ingen kontroll den tredje gången :)

påven
2009-01-20, 06:48
jag har haft 5st uppkörningar senast 8 åren på div olika behörigheter och säkerhetskontrollen har väl typ bara varit att kolla bromsar och däck vad jag kan minnas.

Men är du orolig för att inte klara av kontrollen så kan du ju inte vara färdigutbildad än? Kontrollen är ju hur simpel som helst.

enzodiac
2009-01-20, 06:53
Om man tvingas göra både inre och yttre kontroll på en bil man inte känner igen så finns ju handboken i handskfacket...

Jag fick endast göra en snabb yttre kontroll där examinatorn guidade mig :)

tsp
2009-01-20, 09:36
Bara några timmar kvar nu, detta kommer gå vägen! :D Önska mig lycka till!

Roosen
2009-01-20, 10:24
Bara några timmar kvar nu, detta kommer gå vägen! :D Önska mig lycka till!

lycka till

Three pigs
2009-01-20, 10:54
Lätt att du klarar det, lycka till.

martikainen
2009-01-20, 11:51
Lycka till ! Ta det försiktigt och håll avstånden bara om det är dåligt väder ute. (åkte själv dit på det min första uppkörning :P ) 2a uppkörningen spöregna det och då höll jag rejäla avstånd och drog ner farten, klarade mig utan problem!

påven
2009-01-20, 13:50
Lycka till ! Ta det försiktigt och håll avstånden bara om det är dåligt väder ute. (åkte själv dit på det min första uppkörning :P ) 2a uppkörningen spöregna det och då höll jag rejäla avstånd och drog ner farten, klarade mig utan problem!

När det är bra väder då?

Viktor_Balck
2009-01-20, 14:10
När det är bra väder då?

Då ligger man i riktigt tight i röven på folk.

KlopFer
2009-01-20, 14:42
Klara du det?:)

saab900
2009-01-20, 15:58
Om man tvingas göra både inre och yttre kontroll på en bil man inte känner igen så finns ju handboken i handskfacket...

Jag fick endast göra en snabb yttre kontroll där examinatorn guidade mig :)

Fusk!!! *grr27*

Jag fick ingen hjälp :cryout:

Vi körde med trafikskolans bilar och hade fått noggranna instruktioner hur allting funkade på den bilmodellen. På uppkörningen sa examinatorn bara att jag skulle göra en inre kontroll så var det inget mer med det.

Lurigt värre att köra upp i det här vädret. Visst att man fattar att man ska köra långsammare och ha bättre avstånd, men hur mycket? Man kan bli kuggad om man kör för sakta också. Är 60, 70 eller 80 lagom i det här vädret på en 90- väg?

Förresten ärligt nu, i denna tid med färddator som håller koll på lampor och vätskor, när gjorde ni senast en yttre besiktning ;)


TS:

Lycka till och kör försiktigt med ändå med pondus!

lectris
2009-01-20, 16:01
Förresten ärligt nu, i denna tid med färddator som håller koll på lampor och vätskor, när gjorde ni senast en yttre besiktning ;)


aldrig :em: får skylla på att jag inte har en egen bil att besiktiga... :D

Wao
2009-01-20, 16:09
Man får ju vara lite smart innan och ta reda på vad för sorts bil man ska köra upp i, sen åker man till närmaste ÅF och tar en provtur, tittar alla reglagen osv.

Manta
2009-01-20, 16:13
Förresten ärligt nu, i denna tid med färddator som håller koll på lampor och vätskor, när gjorde ni senast en yttre besiktning ;)

Man gör det inför en längre färd.

rememberence
2009-01-20, 16:16
Fusk!!! *grr27*
Jag fick ingen hjälp :cryout:


När jag körde upp så bad körledaren mig att "kolla så att ratten sitter fast"
:laugh:

tntballe
2009-01-20, 16:20
Förresten ärligt nu, i denna tid med färddator som håller koll på lampor och vätskor, när gjorde ni senast en yttre besiktning ;)


Lampor brukar jag kolla när det under körning kan spegla sig i andra bilar eller liknande. Gå runt och kolla gör jag bara inför den årliga besiktningen.

Upptaget
2009-01-20, 16:23
Jag tog körkort för exakt 1 år sedan, då sa han bara ja då tar du yttre kontrollen! sen gick jag runt och testade lampor och allt vad det är kommer inte ihåg längre!

tsp
2009-01-20, 16:27
JAG FAILADE! Blev inte godkänt.

Fick kolla bromsen på säkerhetskontrollen, trodde jag skulle få göra mycket mer än så. Det gick i alla fall bra som ni förstår, sedan åkte vi väg utan krusiduller och konstigheter och det mesta gick jättebra. Vad jag kuggade på var att på motorvägen kom en påfart och där var det en stolle som la sig jämsides med mig och blinkade, utan att öka farten eller minska farten och då tyckte uppköraren att jag skulle ha gasat på lite mer. Körde helt enkelt försiktigt, även överlag lite för lugnt helt enkelt. Mer aggressiv körning efterfrågade han! Men men, han tyckte inte att jag behövde ta några lektioner utan att jag visste själv vad jag behöver tänka på till nästa gång. Riktigt trevlig var uppköraren (och även alla andra uppkörare på kontoret) så det kändes bra i övrigt! Har bokat in 2 lektioner och ska ringa in och boka ett nytt körprov imorgon. Bara upp på hästen igen så att säga! Nästa gång grejar jag det! :D

Perg
2009-01-20, 16:37
Bra inställning tsp!
Nästa gång grejjar du det. Hur många körlektioner har du tagit totalt?

kaer
2009-01-20, 16:49
JAG FAILADE! Blev inte godkänt.

Fick kolla bromsen på säkerhetskontrollen, trodde jag skulle få göra mycket mer än så. Det gick i alla fall bra som ni förstår, sedan åkte vi väg utan krusiduller och konstigheter och det mesta gick jättebra. Vad jag kuggade på var att på motorvägen kom en påfart och där var det en stolle som la sig jämsides med mig och blinkade, utan att öka farten eller minska farten och då tyckte uppköraren att jag skulle ha gasat på lite mer. Körde helt enkelt försiktigt, även överlag lite för lugnt helt enkelt. Mer aggressiv körning efterfrågade han! Men men, han tyckte inte att jag behövde ta några lektioner utan att jag visste själv vad jag behöver tänka på till nästa gång. Riktigt trevlig var uppköraren (och även alla andra uppkörare på kontoret) så det kändes bra i övrigt! Har bokat in 2 lektioner och ska ringa in och boka ett nytt körprov imorgon. Bara upp på hästen igen så att säga! Nästa gång grejar jag det! :D

Trist, men bra inställning =)
Man får väl förmoda att han kan sitt jobb, men det känns ju lite bajsigt att kugga dig för det. De flesta ser väl verkligen till att ta det lite extra lugnt på uppkörningen.

Guybrush
2009-01-20, 16:53
Trist, men bra inställning =)
Man får väl förmoda att han kan sitt jobb, men det känns ju lite bajsigt att kugga dig för det. De flesta ser väl verkligen till att ta det lite extra lugnt på uppkörningen.

Inte bajsigt alls! Det finns inget värre än mesproppar i trafiken och jag tycker att det är mycket bra att körskolelärarna trycker på detta! Det finns något som heter FÖR försiktigt och det ställer till med mycket trafikproblem. Nu menar jag absolut inte att trådskaparen är en mespropp. Det är svårt att veta hur man skall göra under uppkörningen när man är nervös och pressad och det är lätt att göra ett misstag.

Bättre lycka nästan gång! Tänk inte för mycket utan bara kör!

Wao
2009-01-20, 16:59
Det där med påfarter tyckte jag också var jobbigt i början. Blir lätt missförstånd om vem som ska gasa och så är man nervös på det. Tycker att det var lite dåligt att du blev kuggad för endast det.

Kryss
2009-01-20, 17:06
Fick prova att handbromsen funkade bara, blev paff men lättad att det inte var mer. Riktigt trevlig körledare som satte på musik och satt och pratade lugnt.

renad
2009-01-20, 17:08
JAG FAILADE! Blev inte godkänt.

Fick kolla bromsen på säkerhetskontrollen, trodde jag skulle få göra mycket mer än så. Det gick i alla fall bra som ni förstår, sedan åkte vi väg utan krusiduller och konstigheter och det mesta gick jättebra. Vad jag kuggade på var att på motorvägen kom en påfart och där var det en stolle som la sig jämsides med mig och blinkade, utan att öka farten eller minska farten och då tyckte uppköraren att jag skulle ha gasat på lite mer. Körde helt enkelt försiktigt, även överlag lite för lugnt helt enkelt. Mer aggressiv körning efterfrågade han! Men men, han tyckte inte att jag behövde ta några lektioner utan att jag visste själv vad jag behöver tänka på till nästa gång. Riktigt trevlig var uppköraren (och även alla andra uppkörare på kontoret) så det kändes bra i övrigt! Har bokat in 2 lektioner och ska ringa in och boka ett nytt körprov imorgon. Bara upp på hästen igen så att säga! Nästa gång grejar jag det! :D

Samma som mig ungefär, sen andra gången blev jag givetvis kuggad för att jag körde för aggressivt, "du höll ju fartgränserna och var ingen fara för någon, men tycker du körde forcerat" fick man höra. Tredje gången fick jag äntligen en ny instruktör körde sämst av alla gångerna men blev godkänd utan anmärkning. Stor skillnad på vem man får köra upp med, har en polare som blev kuggad för att han körde "oinspirerat" en annan som backade upp på cykelväg men som fick körkortet ändå. Men som sagt inte så mycket att göra lycka till nästa gång.

capture
2009-01-20, 17:26
Kuggade också en påfart. Blev lite väl skakis när jag skulle köra upp och det var lastbilar överallt kändes det som.

tsp
2009-01-21, 13:59
Bra inställning tsp!
Nästa gång grejjar du det. Hur många körlektioner har du tagit totalt?

Har bokat in nästa uppkörning den 29 januari (nästa torsdag). Det var den snabbaste tiden jag kunde få, ingen mening att gå hemma och dra på det!

Haha min första lektion var dagen innan uppkörningen! :D Har nu tagit en till och kommer bli en trejde lektion innan nästa uppkörning. Så egentligen är jag väl lite av en naturbegåvning som inte fick fler anmärkningar än vad jag fick. ;)

Trist, men bra inställning =)
Man får väl förmoda att han kan sitt jobb, men det känns ju lite bajsigt att kugga dig för det. De flesta ser väl verkligen till att ta det lite extra lugnt på uppkörningen.

Jag tror absolut att han kan sitt jobb! Jag kände själv att jag inte skulle ha godkänt mig själv om jag var uppkörare. haha Så no hard feelings mot honom alls!

Inte bajsigt alls! Det finns inget värre än mesproppar i trafiken och jag tycker att det är mycket bra att körskolelärarna trycker på detta! Det finns något som heter FÖR försiktigt och det ställer till med mycket trafikproblem. Nu menar jag absolut inte att trådskaparen är en mespropp. Det är svårt att veta hur man skall göra under uppkörningen när man är nervös och pressad och det är lätt att göra ett misstag.

Bättre lycka nästan gång! Tänk inte för mycket utan bara kör!

Precis! Håller med dig fullständigt. Jag brukar köra på ett "helt" annat sätt när jag övningskör, då tar jag för mig och är inte rädd för att fatta beslut, men jag kör ändå med förnuft och sans samt är flexibel. På uppkörningen blev jag dock väldigt nervös och instinktivt vill man ju köra sakta på uppkörningen, man tror ju lätt att det är vad dem vill. Men så är det verkligen inte.

Det där med påfarter tyckte jag också var jobbigt i början. Blir lätt missförstånd om vem som ska gasa och så är man nervös på det. Tycker att det var lite dåligt att du blev kuggad för endast det.

Mm! Jag tror att det kommer med tiden, erfarenhet som krävs helt enkelt. När man haft körkort några år så känner man nog det instinktivt. Men min uppkörare sa till mig att inte hänga upp sig alltför mycket på de som ska ansluta till motorvägen från accelerationsfältet. Det är "deras problem" att lösa och man ska inte försöka fatta beslut åt dem. Men när man märker att den anslutande bilen t.ex. vill in framför en så ska man agera och sakta in för att underlätta. Låter väldigt smart i mina öron.

Samma som mig ungefär, sen andra gången blev jag givetvis kuggad för att jag körde för aggressivt, "du höll ju fartgränserna och var ingen fara för någon, men tycker du körde forcerat" fick man höra. Tredje gången fick jag äntligen en ny instruktör körde sämst av alla gångerna men blev godkänd utan anmärkning. Stor skillnad på vem man får köra upp med, har en polare som blev kuggad för att han körde "oinspirerat" en annan som backade upp på cykelväg men som fick körkortet ändå. Men som sagt inte så mycket att göra lycka till nästa gång.

Haha ja det har du nog jävligt rätt i! Personligen kör jag hemskt gärna upp med samma snubbe som förra gången, för med honom vet jag ju nu i princip exakt hur han vill att jag ska köra. Dessutom har han ju sett att jag klarar av väldigt mycket också.

Kuggade också en påfart. Blev lite väl skakis när jag skulle köra upp och det var lastbilar överallt kändes det som.

Ovana tror jag som sagt att det beror på. Ingen nybliven körkortsinnehavare är en fullfjädrad trafikant, det kommer med åren.

Nitrometan
2009-01-21, 14:13
Synd att du missade.

Lycka till nästa gång.

Cilia
2009-01-21, 14:18
Det där går säkert vägen nästa gång.

Sen är det svårt att bedömma själv hur pass bra man kör. Det där märker du sen när du blir en van förare för det är man inte när man tar körkort. Då kommer du märka på andra att dom är osäkra och kanske inte mogna för körkort även om dom inte gör några direkta fel. Det inspektören ska utvärdera är om du är mogen för trafiken och inte någon trafikfara. Det är inte så enkelt som att rätta ett prov i skolan vilket man lätt tror när man tar körkort. Jag var skitnervös när jag körde upp.

tigerofsweden
2009-01-21, 14:28
Du har bra inställning, du förtjänar ditt kort! Lycka till!

tsp
2009-01-21, 15:29
Det där går säkert vägen nästa gång.

Sen är det svårt att bedömma själv hur pass bra man kör. Det där märker du sen när du blir en van förare för det är man inte när man tar körkort. Då kommer du märka på andra att dom är osäkra och kanske inte mogna för körkort även om dom inte gör några direkta fel. Det inspektören ska utvärdera är om du är mogen för trafiken och inte någon trafikfara. Det är inte så enkelt som att rätta ett prov i skolan vilket man lätt tror när man tar körkort. Jag var skitnervös när jag körde upp.

Jag vet precis vad du menar! Efter att ha kört 20mil känner man "fan, jag kan verkligen det här nu!" När man sedan kört 200mil inser man att man inte alls kunde när man hade kört 20mil, men nu kan man minsann! När man sedan kört 2000mil inser man att man inte kunde köra när man hade kört 200mil, och så håller det på. :P Det tar ju sin tid innan man vet hur man ska hantera alla situationer på rätt sätt och så.

Du har bra inställning, du förtjänar ditt kort! Lycka till!

Synd att du inte är min uppkörare. :( Men men, spela roll om man får vänta en vecka eller månad extra på körkortet liksom. Har ju ändå gått och sugit på det i 19 år ungefär så lite till kan man allt vänta utan att dö. :D

Jajje
2009-01-21, 19:01
Tog själv körkort (b) i maj 2008. Fick då i uppgift att utföra en yttre kontroll av bilen. Vägverkets bedömare bad mig "Ta en titt så att bilen är okej" och gav sedan inga vidare instruktioner på vad jag skulle göra. Kan lugna dig med att de möter hundratals nervösa körkortsaspiranter och är vana vid att folk är lite nervösa och osäkra. Gå bara igenom allting lungt och metodiskt så ska du se att det går bra. Lycka till! :)

Edit: Missade att kolla datumet, my bad. Bättre lycka nästa gång :).

kalajset
2009-01-21, 21:30
Den här tråden visar på ett utmärkt sett vilket lotto uppkörningen är. Köra för lugnt på uppkörningen? - vad skulle TS,(p...), gjort i den situationen han befann sig i? - Gasat på? - Visst, och då var risken säkerligen lika stor att han skulle bli kuggad för "aggresiv körning" istället. Möjligtvis inte hos den inspektör han fick, men hos många andra. Det är bara att inse att uppkörningen har litet med verklig förmåga att köra bil att göra, utan det kan verkligen gå lite hursomhelst. Man ska ha tur, hitta "rätt" inspektör, och sedan ha hyffsad koll på vad man gör, då går det. Tror iofs provet är mer standardiserat nuförtiden. När jag tog körkort på 1800-talet var det rena cirkusen, vissa fick utföra vänstersväng på landsväg, fickparkering, samt backning runt hörn på samma uppkörning. Andra fick åka runt en halvtimme på 70-vägar, och stanna vid ett rödljus som svåraste moment. Klart att inte alla uppkörningar kan se likadana ut, men ja, jag anser att systemet som åtminstone fanns förut var djupt orättvist mot alla inblandade, inte bara de som kuggade utan även de som fick kortet utan att ha egentlig koll på vad de höll på med. Visst inser jag att systemet aldrig kan bli perfekt, (lite av samma problematik som i svensk bilprovning t ex), men är övertygad om att det finns stora förbättringar att göra redan nu.

Och till dig tsp: Jag tror faktiskt också du klarar provet galant nästa gång, om turen är med dig, och du kör lika bra som idag. Du är redan mil före de flesta nyblivna körkortsinnehavares tankegångar. :) Lycka till!

Grelle-
2009-01-21, 22:10
Jag tror instruktörerna får en ganska bra bild om personen kan köra bil eller inte. Däremot så säger de ofta att det var just en specifik orsak som gjorde att personen kuggades.

Eller så säger instruktören något i stil med, du kommer i för hög fart mot korsningar, verkar inte ha bra uppsikt och körde lite väl långsamt på motorvägen. Den kuggade personen basunerar då i alla fortsättning ut att den "kuggades för att den körde för sakta!"

Kan man köra bil och kan hantera trafiken tror jag inte man blir underkänd. Ingen av de jag känner som kör förtroendeingivande har blivit kuggad någon gång. Många av de som inte kör lika bra har misslyckats minst en gång på något moment.

saab900
2009-01-21, 22:43
Jag +1:ar båda ovanstående.

Det förefaller rimligen vara ett lotteri att köra upp. Själv körde jag tre gånger :em: med mycket varierande svårighetsgrad. Första gången kuggade jag när en bil stannade och väntade på att jag skulle backa ut ur en p-plats. Jag backade eftersom han väntade, men rätt förfarande skulle ju ha varit att han nervöst väntade tio sekunder och sen fattat att han skulle åka först :)

Den tredje gången tog vi en runda med 70 % landsväg där jag fick parkera på en tom parkering och lyckades köra fel två gånger ;)

Ingen av gångerna fick jag köra samma runda, och det kan ju vara en stor skillnad att köra kl. 11 jämfört med kl. 8 och har man otur så händer det ju något oförutsett.

Och hur mycket de vill att man tar hänsyn till väglag, sikt etc kan man ju absolut inte veta, en kompis blev faktiskt kuggad för att han körde 35-40 i stan när det var halt ute, och en annan körde 90 på 90-väg i spöregn och blev kuggad för det. Det är deras version av saken, men jag tror precis som ovanstående att de snabbt märker om man kör med pondus och vet vad man gör eller inte. Känner de att man inte kör självsäkert och har koll men inte gör några riktiga dunderfel så hittar de nog något sånt som hastigheten eftersom de måste ha något konkret att kugga på.

Första två gångerna jag körde var jag nervös och körde med isbitar till kontrollanter som inte ville prata. Tredje gången fick jag en pratkvarn, då gick det mycket bättre.

Det är bara att ta nya tag tsp, nästa gång går det bättre :thumbup:

kalajset
2009-01-21, 22:48
Jag tror instruktörerna får en ganska bra bild om personen kan köra bil eller inte. Däremot så säger de ofta att det var just en specifik orsak som gjorde att personen kuggades.

Eller så säger instruktören något i stil med, du kommer i för hög fart mot korsningar, verkar inte ha bra uppsikt och körde lite väl långsamt på motorvägen. Den kuggade personen basunerar då i alla fortsättning ut att den "kuggades för att den körde för sakta!"

Kan man köra bil och kan hantera trafiken tror jag inte man blir underkänd. Ingen av de jag känner som kör förtroendeingivande har blivit kuggad någon gång. Många av de som inte kör lika bra har misslyckats minst en gång på något moment.

Detta, tror jag, tyvärr är önsketänkande. "Den absoluta sanningen" är ju omöjligt att veta, så jag säger inte att du har direkt fel, men mina upplevelser är, (som väntat), i princip tvärtom. Vet flera osäkra förare som klarat uppkörningen första gången, och som knappt borde haft körkort överhuvudtaget. (Oftast finns de just i den "alldeles-för-försiktiga-kombinerat-med-dålig-koll-skaran"). Att det sedan är såpass stor spridning mellan vad den som kör upp i fråga får göra på själva uppkörningen går inte att komma ifrån. Inte heller att vissa av de som har hand om själva uppkörningen kuggar otroligt många mer än sina kollegor, jag tycker själv inte det är acceptabelt helt enkelt, utan något måste göras får att kunna hålla en mer jämn nivå på alltihop.

kalajset
2009-01-21, 22:53
Det är deras version av saken, men jag tror precis som ovanstående att de snabbt märker om man kör med pondus och vet vad man gör eller inte. Känner de att man inte kör självsäkert och har koll men inte gör några riktiga dunderfel så hittar de nog något sånt som hastigheten eftersom de måste ha något konkret att kugga på.


Det här tror jag iofs också på till viss del, händer garanterat daligen. Det är inte så att jag tror att varje enskild kontrollant försöker hitta varje kryphål och minimala fel att anmärka på, bara för att sätta dit uppkörningseleverna på rent jäkelskap, så nu inte någon tror det. ;) Så detta håller jag i stort med om. Snarare så att jag vill poängtera att bara för att man kör bra/förtroendeingivande är det ingen garant att få körkort, kan går precis hursomhelst. Däremot, kör man alldeles för uppenbart osäkert, "på riktigt", får man inget körkort hur man än gör, så stora är som tur är inte hålen i nätet som jag försökt visa.

Trytter
2009-01-21, 22:58
Snubblade över tråden och kan inte låta bli att ge ett litet lycka till om en vecka.
Lyckades själv bränna första försöket och ska på den igen den 6 februari.

Starta en klubb?:D

Mescreant
2009-01-21, 23:08
Jag +1:ar båda ovanstående.

Det förefaller rimligen vara ett lotteri att köra upp. Själv körde jag tre gånger :em:

Samma här. Första gången körde jag med en schysst kontrollant men en svår runda. Vägarbete, korsning med gula trafiklysen och massa småungar som skulle över gatan. Rusningstrafik. Backa runt hörn i lutning. Mörkt och regnigt.

Andra gången var det enklare men kontrollanten hade nog precis hittat frugan med brevbäraren eller något. Förtjänade att lyckas på den tycker jag och det han kuggade på var att min parkering var dålig och att jag låg i vänsterfilen för länge på infartsleden mot stan. Det var i slutet av lektionen och jag antog att vi skulle till vägverket vilket innebär vänsterfilen, frågade honom när vi närmade oss och han sa att vi skulle till höger och jag bytte genast fil. Handlade alltså om ca 200m i fel fil. Kuggad + roidrage.

Tredje gången var samma kontrollant som första och vi körde en skitlätt runda och jag klarade mig felfritt.

Första två gångerna hade jag bara kontrollanten i bilen men tredje gången fick min bilskolelärare följa med. Rekommenderas.

Fick göra yttre säkerthetskontroll första gången, inre andra gången och ingen den tredje. Tog körkort januari 2008.

saab900
2009-01-21, 23:09
Starta en poll "Hur många uppkörningar behövde du?" :D

Kalajset: Jo, naturligtvis får man nog inget körkort om man gör massa fel även om man gör dem med pondus, det var inte så jag menade ;)

kalajset
2009-01-21, 23:14
Starta en poll "Hur många uppkörningar behövde du?" :D

Kalajset: Jo, naturligtvis får man nog inget körkort om man gör massa fel även om man gör dem med pondus, det var inte så jag menade ;)

Nejdå, det förstod jag att du inte menade, försökte mest, på något krångligt och osammanhängande sätt, poängtera att även jag inser att man inte kan komma under, eller snarare inte undan, med vad som helst på en uppkörning ;)

(Och sedär, nu gjorde jag det hela ännu mera rörigare). :D

tsp
2009-01-21, 23:28
Jag tror instruktörerna får en ganska bra bild om personen kan köra bil eller inte. Däremot så säger de ofta att det var just en specifik orsak som gjorde att personen kuggades.

Eller så säger instruktören något i stil med, du kommer i för hög fart mot korsningar, verkar inte ha bra uppsikt och körde lite väl långsamt på motorvägen. Den kuggade personen basunerar då i alla fortsättning ut att den "kuggades för att den körde för sakta!"

Kan man köra bil och kan hantera trafiken tror jag inte man blir underkänd. Ingen av de jag känner som kör förtroendeingivande har blivit kuggad någon gång. Många av de som inte kör lika bra har misslyckats minst en gång på något moment.

Där tror jag faktiskt att du satte huvudet på spiken ganska bra! Det uppköraren går efter huvudsakligen är helt enkelt om han känner sig trygg med aspiranten som chaufför. Det kan han göra även om man missar att blinka någon gång eller inte utför en helt perfekt parkering enligt bokens alla regler. Det fel jag kuggade på var dock så pass stort att det inte kändes rimligt att godkänna mig, oavsett hur resten av körningen såg ut. Det kände jag också. Bilen började "vingla" av situationen och det KUNDE ha gått illa, även om det inte gjorde det.

Jag tar det dock som en personlig pik mot mig när du säger "Eller så säger instruktören något i stil med, du kommer i för hög fart mot korsningar, verkar inte ha bra uppsikt och körde lite väl långsamt på motorvägen. Den kuggade personen basunerar då i alla fortsättning ut att den "kuggades för att den körde för sakta!"" Så var faktiskt inte fallet. Jag har det skriftligt exakt vad jag gjorde fel, det står klart och tydligt på "kvittot" från uppkörningen. Alla punkter var godkända utom körning på motorväg (då jag höll för lågt tempo och hamnade i en knepig situation). I övrigt tipsade han om att jag kunde vara piggare på gasen annars också, men det var inget stort och inget jag skulle kunna kuggas för, så det brydde han sig inte ens om att anteckna. Jag frågade specifikt om han hade några andra generella tips på småsaker eller så att förbättra, men allt var tipp topp i övrigt. Tror du mig inte så kan jag scanna in pappret med resultatet så får du se det med egna ögon..

tsp
2009-01-29, 12:06
Vill bara berätta att jag klarade uppkörningen idag! *flex* Så sjukt jävla glad! Fan vad det ska busköras ikväll när morsan kommer hem med saaben! :D

saab900
2009-01-29, 12:09
Grattis! :hbang:

Three pigs
2009-01-29, 12:29
grattis =)

Nitrometan
2009-01-29, 12:34
Vill bara berätta att jag klarade uppkörningen idag! *flex* Så sjukt jävla glad! Fan vad det ska busköras ikväll när morsan kommer hem med saaben! :D

Grattis!!

Jättekul!

Trytter
2009-01-29, 21:32
Grattis!:cheers:
Måste fråga.
Var din uppkörning helt fläckfri eller klarade du dig undan med några mindre missar?

Exdiaq
2009-01-30, 00:31
Har själv uppkörning torsdag nästa vecka och jävlar vad nervös man börjar bli. Känns som om jag inte kan ett dugg (trots att jag kan mycket). Mitt största problem enligt körläraren är att jag kan det mesta men tänker efter efteråt istället för att mer aktivt planera min körning.

tsp
2009-01-30, 15:46
Grattis!:cheers:
Måste fråga.
Var din uppkörning helt fläckfri eller klarade du dig undan med några mindre missar?

Gjorde rätt många fel. ;) Igår lyckades jag dessutom paja saaben. Vet inte vad som hände, körde inte hårt eller busigt faktiskt. Men den började tjuta och vissla från motorn och tappade piggheten ordentligt.

saab900
2009-01-30, 15:58
Turbon som är problemet alla gånger :(
Ryker det inte blått eller väldigt mycket från avgasröret (turbohaveri), så kolla alla vakuumslangar till motorn noga, så att ingen av dessa har hoppat bort eller gått sönder. Slangarna kan hoppa om de är gamla och torra och man kör "inspirerat", och för det mesta är det bara att sätta dit dom igen.
Check Engine kanske lyser också? den borde göra det.

Gå in här forum.saabturboclub.com och läs mer och ställ frågor om vad hur du fixar det så kan du spara ett par tusen i verkstadskostnader.

Och nu tar du hand om saaben ;)

Trytter
2009-01-31, 00:08
Gjorde rätt många fel. ;) Igår lyckades jag dessutom paja saaben. Vet inte vad som hände, körde inte hårt eller busigt faktiskt. Men den började tjuta och vissla från motorn och tappade piggheten ordentligt.

Men då får man ju ta och gratta till Saaben också:D.
Tror nästan det är obligatoriskt att krascha en bil första veckan med körkortet.
Men det är iaf lite lugnande att höra att en eller annan miss tolereras på uppkörningen.
Har själv bara en vecka kvar till försök nr 2.

Med tanke på mängden inlägg kanske det vore något med en officiell stödtråd till folk som närmar sig uppkörning.:)

Men som sagt. Grattis, ärade fyrhjulsburne!