handdator

Visa fullständig version : Hard gainer + byggnadsarbetare...


Flowmotion
2009-01-19, 18:59
Jag är en sån där som har svårt att lägga på mig och dessutom jobbar jag som byggjobbare om dagarna, det jag undrar är om det finns någon som vet ungefär hur pass mycket man bränner (i snitt) som byggjobbare, vad kan man uppskatta kaloriantalet till tro? Jag själv är ny när det gäller träning och allt det här så jag har ingen aning?! Kan det vara så pass illa att man bränner 1000kcal mer per dag än en "kontorsråtta"? Jag har väl vad som anses vara ett "medeltungt" arbete inom bygg, inte det tyngsta men inte det lättaste heller.

Hur stort kaloriintag skulle ni rekommendera för min del? Jag väger för nuvarande 65kg och är 177cm lång, har lagt på mig ca. 3-4 kilo sedan jag började styrketräna/bodybuilda för 4 månader sedan, är det ett bra resultat förresten? Har ökat ganska mycket i styrka under denna lilla tid också. Min ämnesomsättning är skyhög, känns som att jag kan äta hur mycket som helst utan att öka i vikt, käkade massor med godis och sånt tidigare när jag inte tränade och gick inte upp ett endaste kilo!

schabo-labo
2009-01-19, 19:03
3-4kilo är bra jobbat, grattis.

WHITEFOLKS
2009-01-19, 19:04
Bästa sättet för just dig är att beräkna hur mycket energi du får i dig, du får räkna varje dag i några veckor eller så, sen får du kolla hur du har rört på dig i kroppsvikt och justera ditt intag efter smak och behov.

Eddie Vedder
2009-01-19, 19:05
Har du gått upp 3-4 kg på fyra månader finns absolut ingen anledning att anstränga sig för att gå upp fortare än så. Det är en lagom takt.

Sniggel
2009-01-19, 19:28
Jag gjorde av med drygt 1000 kcal extra när jag jobbade som truckförare, jämfört med de kontorsliknande jobb jag haft.
Men som sagt har du gått upp 4 kg på 4 månader och ökat i styrka på denna tiden skulle eventuella råd om förändraingar ha potential att försämra snarare än förbättra. Du gör nog det mesta rätt redan, för den nivån du ligger på.

z_bumbi
2009-01-20, 07:51
http://www.bygg.org/Uppladdningen.asp