handdator

Visa fullständig version : En gång för alla; få stora vs många små mål för ämnesomsättning

Black Star Abyss
2009-01-19, 18:39
För att få en så hög ämnesomsättning som möjligt, bör man äta få stora mål eller många små? Stöter på information som säger både det ena och det andra hela tiden!

King Grub
2009-01-19, 18:42
Ingen skillnad.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2230075&postcount=2

Dan S
2009-01-19, 20:42
Är det inte fördelaktigt generellt sätt för anabolism att äta färre mål, strax efter träning? Kanske för hälsa också?

King Grub
2009-01-19, 20:47
Det är en fördel med ett par mindre mål efter träning i stället för ett jättestort (effektivare glykogeninlagring och antagligen bättre proteinbalans), det är korrekt, men det har inte med ämnesomsättningen, som trådstartarens fråga rör, att göra.

Grandmaster
2009-01-19, 21:33
Det är en fördel med ett par mindre mål efter träning i stället för ett jättestort (effektivare glykogeninlagring och antagligen bättre proteinbalans), det är korrekt, men det har inte med ämnesomsättningen, som trådstartarens fråga rör, att göra.

Effektivare glykogeninlagring? Som om det inte skulle gå att tillfredställa muskelglykogen med en måltid efter ett styrketräningspass.

Backa gärna upp påståendet med bättre proteinbalans.

King Grub
2009-01-19, 21:55
Maximal proteinsyntes nås vid kanske 20 gram protein vid ett enstaka tillfälle efter träning. Resten oxiderar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122843

Ett intag minskar inte gensvaret på ytterligare ett intag en timme senare.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12618575

Jag skrev "antagligen", men jag tror det är sannolikt, om man tar ovanstående i beaktande, plus det faktum att det är snabba tillflöden av aminosyror i blodet som stimulerar proteinsyntesen, inte utsöndring med ett par gram i timmen av en stor måltid.

Grandmaster
2009-01-19, 22:20
Maximal proteinsyntes nås vid kanske 20 gram protein vid ett enstaka tillfälle efter träning. Resten oxiderar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122843

Här gavs endast protein efter träning och det är inte konstigt att det då oxiderar. Substratomsättningen styrs av den dominanta makronutrienten, i detta fall protein. Ponera en ordentlig måltid med kolhydrater, fett och dubbla mängden protein, samt ytterligare ett mättillfälle vid 6-8 tim punkten.

Ett intag minskar inte gensvaret på ytterligare ett intag en timme senare.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12618575

Jag skrev "antagligen", men jag tror det är sannolikt, om man tar ovanstående i beaktande, plus det faktum att det är snabba tillflöden av aminosyror i blodet som stimulerar proteinsyntesen, inte utsöndring med ett par gram i timmen av en stor måltid.[/QUOTE]

Nu byter du ju spår, vi diskuterade inte EAA-tillskott som är lite av ett kapitel för sig.

King Grub
2009-01-19, 22:31
Det är rätt accepterat inom träningfysiologi att rekommendera idrottsmän att fylla på ett par gånger efter passen. Gör det någon skillnad, så är det i alla fall till det positiva.

Och det mesta pekar på, att det akuta gensvaret på proteinsyntesen av ett snabbt tillflöde av protein/aminosyror läggs till till den normala pågående proteinsyntesens svar på styrketräning och det vanliga födointaget (Am J Physiol Endocrinol Metab. 2003 Jan;284(1):E76-89), utan att det sker någon nedreglering eller kompensation vid något annat tillfälle.

Därför tror jag absolut att det är en fördel med flera intag av protein/aminosyror efter träning jämfört med ett jättestort. Ett praktiskt upplägg är ju proteindrink eller EAA efter träning, sedan hem och äta mat. Jag vet inte varför man skulle anse att det är att byta spår - det är ju både vanligt, billigt och enkelt att använda sig av ett proteinpulver eller aminosyretillskott, och varför inte utnyttja ev fördelar (även om en kolhydrat- och proteinrik stor måltid naturligtvis också "funkar" och vänder proteinbalansen till positiv, antagligen för ett bra tag framåt)? Ett kapitel för sig, det tror jag näringstiming kring träning också är, även om många antagligen överdriver betydelsen även där vid ett identiskt totalt upplägg.

Som vi skrev i en annan tråd häromdagen, är det troligtvis inte mycket vinst att hämta med minuter hit och gram dit, men samtidigt är det kanske vanskligt att rakt av hävda att ingenting, inga åtgärder eller förändringar vid något tillfälle, gör någon skillnad, någonsin.

Som Tipton och Wolfe skrev i Protein and amino acids for athletes (2004), det totala proteinintaget kanske inte är det allena viktigaste för muskeltillväxt, utan kombinationer och timing i samband med träningspasset kan vara av betydelse.

Perhaps other factors, such as the timing of protein or amino acid intake in relation to exercise and the intake of other nutrients, are more important considerations for those athletes wanting to increase their body mass.

Black Star Abyss
2009-01-19, 22:52
Om det nu är bättre med ett par tillfällen; måste det vara mat eller går pulver bra?

Scratch89
2009-01-19, 22:53
Om det nu är bättre med ett par tillfällen; måste det vara mat eller går pulver bra?

Det tråkiga är att det inte finns några ordentliga studier som visar på mat. Man har undersökt med mjölk, men jag har inte sett något annat.

Om jag skulle chansa, skulle jag säga EsaPro/vassle direkt efter, och sen hem och äta en proteinrik måltid.

Grandmaster
2009-01-19, 23:11
Det är rätt accepterat inom träningfysiologi att rekommendera idrottsmän att fylla på ett par gånger efter passen. Gör det någon skillnad, så är det i alla fall till det positiva.

Jojo, den biten behöver du inte upplysa mig. Men det är en jävla skillnad mellan idrottsmän och styrketränande i allmänhet. Den skillnaden har du själv pekat på ett flertal gånger när diskussionen kommit upp. Det är inga problem att fylla på muskelglykogen från ett styrketräningspass med en enstaka måltid.

Och det mesta pekar på, att det akuta gensvaret på proteinsyntesen av ett snabbt tillflöde av protein/aminosyror läggs till till den normala pågående proteinsyntesens svar på styrketräning och det vanliga födointaget (Am J Physiol Endocrinol Metab. 2003 Jan;284(1):E76-89), utan att det sker någon nedreglering eller kompensation vid något annat tillfälle.

Klart, men det har ju inte heller studerats på ett sådant sätt att vi kan dra några slutsatser. Enligt proteinstat-modellen mättas muskelcellerna ganska fort av aminosyror, varefter ytterligare tillflöden inte ger någon extra effekt, men å andra sidan har detta inte studerats annat än efter relativt modest intag och under en begränsad tidsperiod. Studiedata med intakt protein är väldigt begränsad. Det vore t ex intressant att se hur en (väldigt) stor och proteinrik måltid inverkade på detta, då upptaget från tunntarm till blodcirkulation och sedan till cellerna sker över väldigt många timmar.

Sverker
2009-01-20, 07:10
Genom att utnyttja jämnviktens alla lagar och TRYCKA in aminosyror i musklerna eller:confused:

Rent spontant känner jag att det snabbt tar stopp i tarmväggen.

Cerberus
2009-01-20, 07:59
gött att man kan fortsätta färre måltider me gott samvete då.