handdator

Visa fullständig version : "Kreatin" Stor besvikelse!!!


Sly!
2009-01-19, 16:17
Hej alla!

Kanon bra skriven fakta om kreatin:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Men det Ända jag blev djupt besviken på när jag läste det är att det är ej rekommenderat för de som löper risk för diabetes och jag ligger i den riskzonen enligt anlag. Synd annars så verka kreatin absolut kanon! Men men man kanske kan ersätta med annat som ger samma effekt som kreatin?

Vad säger ni/ någon?:(

Anconeus
2009-01-19, 16:35
Nja.. Det är väl snarare om du har njurskada eller stor risk att utveckla det som du bör vara försiktig. Att du, som jag förstår det har anlag för att kunna utveckla diabetes - som om du insjuknar skulle öka risken för nedsatt njurfunktion känns väl inte som något som gör kreatin helt kontraindicerat. Jag skulle köra på.

Scratch89
2009-01-19, 17:10
Det beror väl lite på vilken sorts risk du har. Har du dåliga organ eller har du nedsatt glukostolerans?

Sebbe_H
2009-01-19, 17:35
Tycker du borde snacka med en läkare, och se vad ni kommer fram till, hur stor dos du kan ge dig på osv.

kalle_banan
2009-01-19, 18:26
Är beta-alanin ett komplement?

Sly!
2009-01-19, 18:39
Nja.. Det är väl snarare om du har njurskada eller stor risk att utveckla det som du bör vara försiktig. Att du, som jag förstår det har anlag för att kunna utveckla diabetes - som om du insjuknar skulle öka risken för nedsatt njurfunktion känns väl inte som något som gör kreatin helt kontraindicerat. Jag skulle köra på.

Jag visar ettt utdrag ur:
http://www.kolozzeum.com/foru/showthread.php?t=105194

i detta stycke: Är det säkert att ta kreatin?

"Kreatin är inte att rekommendera för personer med njurskador eller personer som har hög risk för att utveckla njurproblem (diabetes, ärftlighet etc)."

De där alltså fick mig att oroas i och med ärftligt anlag som jag har.

Sly!
2009-01-19, 18:41
Det beror väl lite på vilken sorts risk du har. Har du dåliga organ eller har du nedsatt glukostolerans?

Nädå Fullt friska organ än sålänge sen senaste läkarundersökning men som sagt ärftlig risk för diabetes tyvär....

Pepz
2009-01-19, 18:45
J
i detta stycke: Är det säkert att ta kreatin?

"Kreatin är inte att rekommendera för personer med njurskador eller personer som har hög risk för att utveckla njurproblem (diabetes, ärftlighet etc)."
.

Du har högre risk att utveckla njurproblem om du redan har diabetes
Har du anlag för att utveckla diabetes är det en annan sak. skulle tippa på att du kan använda kreatin utan problem.

Anconeus
2009-01-19, 18:51
Kreatin är inte att rekommendera för personer med njurskador eller personer som har hög risk för att utveckla njurproblem (diabetes, ärftlighet etc)."

Jag tror att det menas "diabetes" ELLER "ärftlighet" ( dvs ärftlighet för njurproblem)
Diabetes skadar ju i slutändan njurarna så skulle du ha det vore det ju dumt att utsätta dem för en extra belastning, men om du inte har diabetes utan bara en ökad risk för att utveckla det ( ex förälder med denna sjukdom) ser jag ingen jätteanledning att låta bli.

Sly!
2009-01-19, 22:56
Jag tror att det menas "diabetes" ELLER "ärftlighet" ( dvs ärftlighet för njurproblem)
Diabetes skadar ju i slutändan njurarna så skulle du ha det vore det ju dumt att utsätta dem för en extra belastning, men om du inte har diabetes utan bara en ökad risk för att utveckla det ( ex förälder med denna sjukdom) ser jag ingen jätteanledning att låta bli.

Ok då låter det som att det är bara o köra på då.:bpump:

Sly!
2009-01-19, 22:57
Tackar alla! Då tror jag att jag köper på mig kreatin då!

Guddi
2009-01-20, 14:06
Det är inga problem för dig att ta kreatin om du vill det så länge som dina njurar är friska och du inte har någon sjukdom som redan lägger extra belastning på dina njurar.

Sly!
2009-01-20, 15:22
Det är inga problem för dig att ta kreatin om du vill det så länge som dina njurar är friska och du inte har någon sjukdom som redan lägger extra belastning på dina njurar.

Kanoners tack!:) Övertygad! Bara o gasa på nu med kreatin! :hbang: