handdator

Visa fullständig version : Kondition och Styrka samma dag?


Eesti
2009-01-19, 14:35
Hej har diskuterat lite med en kompis om att träna löpning samma dag som man har ett styrkepass på gymet. Han har hört att det inte ska va nå bra o köra det samma dag. Frågan är då om det stämmer ? Och sen undrar jag om det är ok att springa på förmiddagen samma dag som man har Styrkepass? Eller om det är fel så kan man löpa precis innan eller efter ett styrkepass? Hur mkt påvärkar det?

Tack på förhand!

JoeyP
2009-08-07, 19:54
Jag har börjat med löpning. Löper jag på samma dag så löper jag efter gymträningen, med några timmars vila emellan och ordentligt med mat.

King Grub
2009-08-07, 19:57
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129803&highlight=samtida

happy75smile
2009-08-08, 19:56
Det beror hur mycket och vilka delar du vill styrekträna efter eller förre löpning?
Jag har till exempel joggat ca 8km-15km om dagen och sedan styrektränat armar samt mage. ca 5ggr i veckan

Har inte haft några som helst problem eller känt att det jag har över ansträngt mig.

Är man inte van tränare bör man ta det försiktig men är det så att man känner sig inte alls trött efter joggingpass så kan man fraktiskt strecha ca 20min och låta kroppen varna ned lite och styrketräna lite lätt.

Jag träna armnar typ 4-6 olika maskiner och varje maskin 12lyft och 3 repetion och detta gör jag på typ 4-6 maskiner varje träningspass.
Jag styrketräna detta för att för jämn balans för när man jogga så tränar man inte mage samt inte armar. Har gjort det i ca 3mån och måste säga att kropen klara av det galant.
Märkt att magen och armnarna har blivit mer slim och inte lika hänging

LindaS
2009-08-08, 20:00
Måste vara jobbigt att springa utan att använda/spänna armar och mage. Eller menar du helt enkelt att man använder benen proportionerligt mer?

mattilainen
2009-08-08, 21:06
Happy, det är ju en sak att man kan göra det och att man klarar det utan problem men en helt annan sak om det är optimalt eller inte, vilket konditionsträning och styrketräning inte är tillsammans, då de skickar ut olika signaler till kroppen. Läs grubbs länkar för att få lite mer.

Visst kan man springa och träna samma dag men sen hur mycket mindre muskelmassa du bygger eller hur mycket du "förstör" kan inte jag svara på mer än att det inte är optimalt.

Eddie Vedder
2009-08-09, 06:42
Hur mkt påvärkar det?

Hur vad påverkar vad?

Menar du hur den träningsdosen i sig liter på din kropp, menar du hur löpning som träningsform påverkar maximal muskeltillväxt eller undrra du tvärtom hur styrketräningen kommer påverka din konditionsträning?

Om du syftar på vad jag TROR du syftar på, dvs löpningens inverkan på förutsättningar att bygga maximalt, då ska du läsa King Grubs länkar.

Och som Englund säger bör du söka för det finns redan tusen trådar med exakt samma fråga som den du ställer nu.

Jag har skrivit två texter om hur man kan tänkas lägga upp kolhydratintaget under en högenergiförbrukande dag med både löpning och styrketräning:

http://traningslara.se/blogg/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-2-kolhydrattiming-for-uthallighetstraning/

http://traningslara.se/blogg/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-3-kolhydrattiming-for-styrketraning-och-hogt-energibehov/

Eesti
2009-08-09, 13:30
Om du syftar på vad jag TROR du syftar på, dvs löpningens inverkan på förutsättningar att bygga maximalt, då ska du läsa King Grubs länkar.



Tack! Precis vad jag mena :D

emi23j
2009-08-14, 20:43
Det är då inget att rekommendera om du ska öka din explosivitet

Undefined
2009-08-14, 22:58
Hej har diskuterat lite med en kompis om att träna löpning samma dag som man har ett styrkepass på gymet. Han har hört att det inte ska va nå bra o köra det samma dag. Frågan är då om det stämmer ? Och sen undrar jag om det är ok att springa på förmiddagen samma dag som man har Styrkepass? Eller om det är fel så kan man löpa precis innan eller efter ett styrkepass? Hur mkt påvärkar det?

Tack på förhand!
Jag kan bara tala utifrån personlig erfarenhet. Jag sprang milen 2-3 gånger i veckan i kuperad terräng samtidigt som jag styrketränade och vardagscyklade mycket. Vid ett av dessa pass varje vecka sprang jag först milen för att sedan cykla vidare till gymmet och köra benpass med knäböj. Jag var förvisso i 25-års åldern då och skulle nog inte klara det idag 10 år senare (återhämtningen inte vad den var och haft längre träningsuppheåll), men då gick träningen väldigt bra på båda fronterna (styrka/kondis).

skunkvid
2009-08-15, 15:15
Jag kan bara tala utifrån personlig erfarenhet. Jag sprang milen 2-3 gånger i veckan i kuperad terräng samtidigt som jag styrketränade och vardagscyklade mycket. Vid ett av dessa pass varje vecka sprang jag först milen för att sedan cykla vidare till gymmet och köra benpass med knäböj. Jag var förvisso i 25-års åldern då och skulle nog inte klara det idag 10 år senare (återhämtningen inte vad den var och haft längre träningsuppheåll), men då gick träningen väldigt bra på båda fronterna (styrka/kondis).

Några fler som kan dela med sig av sina personliga erfarenheter?
Jag är mycket intresserad av hur konditionsträning har påverkat folks styrkeutveckling (och vice versa) i praktiken.

King Grub
2009-08-15, 15:16
Några fler som kan dela med sig av sina personliga erfarenheter?

Ja, konditionsträning på mer än slönivå eliminerar i princip muskeltillväxt. Vid överätning går det lite bättre, men fortfarande stor skillnad på styrketräning utan eller med bara minimal mängd konditionsträning. Och vid överätning börjar snart konditionsträningen gå dåligt i stället.

skunkvid
2009-08-15, 15:30
Ja, konditionsträning på mer än slönivå eliminerar i princip muskeltillväxt. Vid överätning går det lite bättre, men fortfarande stor skillnad på styrketräning utan eller med bara minimal mängd konditionsträning. Och vid överätning börjar snart konditionsträningen gå dåligt i stället.

Att det minimerar muskeltillväxt, betyder det att även styrkeutvecklingen försämras eller är det endast ökning i massa som drabbas?

Självklart är det inte optimalt för styrketräningen men jag har alltid undrat hur mycket det igentligen skadar eftersom jag samtidigt behöver förbättra min kondition.

Jag är fortfarande intresserad av folks personliga erfarenheter i praktiken.

Humbucker
2009-08-15, 15:35
Då kommer mina erfarenheter också:

Det fungerar alldeles utmärkt, om inte bättre, att träna "måttlig" konditionsträning, (vilket enligt mig inte bör gå över 3 km löpning 3 gånger i veckan) tillsammans med styrketräning. Detta må hända klassas som "slöträning" enligt vissa, men inte för mig. För mig är det tusen gånger bättre att springa 9 km i veckan än att inte springa alls, för att eventuellt får en millimeter större latissimus dorsi.

Sen att det skulle "eliminera all muskeltillväxt", med all respekt till King Grub, ger jag blanka fan i. Det stämmer inte överens med mina eller många andras erfarenheter.

Min egen, samt andra kroppsbyggande vänners erfarenheter (rena), är att det är mer genetiken, maten och vilan i övrigt som avgör om du får en centimeter större i biceps av att låta bli konditionsträning (på måttliga små nivåer naturligtvis).
Det är nog lite annorlunda om man är en speta på 60 kg som desperat försöker öka i vikt och lägga på sig maximal mängd muskler.

Återigen är det naturligtvis annorlunda för de som tävlar på elitnivå, där skillnaden är mer märkbar och man har inga marginaler för "felträning" eller andra aktiviteter.


Jag skulle däremot lagt konditionsträningen på olika dagar. De enda perioderna jag märkbart har känt uteblivna resultat på gymet och kroppen är när jag tränat konditionsträning samma dagar som styrketräningen.

flipp
2009-08-15, 15:41
Inom många bollsporter, ex. hockey, fotboll, basket, handboll kombinerar man kondition och styrketräning med skapliga resultat i båda. Det torde alltså finnas goda möjligheter att förbättra båda, iaf upp till en viss gräns.

Personligen har jag inte upplevt att perioder av hård konditionsträning har påverkar styrketräningen nämnvärt negativt. Håller dock på att samla mer personlig empiri nu med 3 pass kondition och 3 pass styrketräning i veckan.

Yankeee
2009-08-15, 15:48
Jag är helt med King Grub.
För mig försvinner styrka och explosivitet inom några veckor efter att jag har satt igång med konditionsträningen. Likaså återfår jag styrka inom några veckor om jag helt lägger ner konditionsträningen. Detta har upprepats i ett par års tid nu, och sambandet är rätt lätt att se.
Någon volymökning är inte heller att tala om vid hårdare konditionsträning om målet är att verkligen förbättra konditionen.

Därmed inte sagt att man inte kan bli någorlunda stark och se vältränad ut trots att man konditionstränar, det senare är snarare lättare. Det krävs dock att man anstränger sig.

King Grub
2009-08-15, 16:02
Sen att det skulle "eliminera all muskeltillväxt", med all respekt till King Grub, ger jag blanka fan i. Det stämmer inte överens med mina eller många andras erfarenheter.

Nu pratar jag inte abstrakt teori här, utan 22 års egen erfarenhet, varav 17 med kombinerad styrke- och konditionsträning. Sedan stämmer det med dom flesta både praktiska och teoretiska observationer från alla andra håll också.

Humbucker
2009-08-15, 16:06
Nu pratar jag inte abstrakt teori här, utan 22 års egen erfarenhet, varav 17 med kombinerad styrke- och konditionsträning. Sedan stämmer det med dom flesta både praktiska och teoretiska observationer från alla andra håll också.

Jag förstår det - men samtidigt kan inte du kalla din konditionsträning "slöträning". Du har legat i riktigt hårt, vill jag minnas.

King Grub
2009-08-15, 16:26
Du skrev "Sen att det skulle "eliminera all muskeltillväxt", med all respekt till King Grub, ger jag blanka fan i".

Jag skrev "konditionsträning på mer än slönivå eliminerar i princip muskeltillväxt."

Humbucker
2009-08-15, 16:30
Du skrev "Sen att det skulle "eliminera all muskeltillväxt", med all respekt till King Grub, ger jag blanka fan i".

Jag skrev "konditionsträning på mer än slönivå eliminerar i princip muskeltillväxt."

Nåväl.

För att sticka in en fråga -
hur lång tid tar det innan man får märkbara effekter av konditionsträning i form av exempelvis löpning ett par gånger i veckan? Låt säga att man endast styrketränar - och vissa perioder behöver ha kondition, t ex hinderbana. Räcker det om man drar ner på styrketräningen med 50% för att lägga in 3-4 löppass i veckan, och under 3-4 veckor få anmärkningsvärda konditionsökningar inför målet?

en stor stark
2009-08-15, 16:31
Nåväl.

För att sticka in en fråga -
hur lång tid tar det innan man får märkbara effekter av konditionsträning i form av exempelvis löpning ett par gånger i veckan? Låt säga att man endast styrketränar - och vissa perioder behöver ha kondition, t ex hinderbana. Räcker det om man drar ner på styrketräningen med 50% för att lägga in 3-4 löppass i veckan, och under 3-4 veckor få anmärkningsvärda konditionsökningar inför målet?

Dra ner på styrketräningen?

King Grub
2009-08-15, 16:34
Det är inte konditionsträningen som hämmas speciellt av styrketräning. Det är tvärtom.

Konditionsträning ger snabbt resultat, och det är främst intensiteten som avgör dessa, inte varaktigheten. Hög intensitet ger goda förbättringar på kort tid med 2 pass per vecka, även om 3 antagligen är att föredra.

Slartibartfast
2009-08-15, 16:41
Jag kan av egen erfarenhet säga att löpning (även väldigt måttlig sådan, typ en dryg halvtimme ett par gånger i veckan med relativt hög intensitet) fullkomligt mördar alla möjligheter till ökningar i benstyrka på gymmet. Jag går snarare bakåt i dom flesta övningar, och speciellt i benövningar.

edit: ok, jag springer aldrig samma dag som jag gymmar. Det lär vara ännu mera katastrof.

skunkvid
2009-08-16, 03:56
Finns det vettiga alternativ till löpning ifall man vill öka sitt VO2max men samtidigt kunna träna styrketräning med hyffsade resultat?

Eddie Vedder
2009-08-16, 05:37
Finns det vettiga alternativ till löpning ifall man vill öka sitt VO2max men samtidigt kunna träna styrketräning med hyffsade resultat?

Intervaller på cykel skulle jag tro. Tungt motstånd på pedalerna och tidseffektiva pass där du tar ut dig rejält.

Min gissning är att det blir en mer "styrketräningslik" träning än t.ex. distanslöpning och som även förbättrar din kondition.

Yankeee
2009-08-16, 06:19
Finns det vettiga alternativ till löpning ifall man vill öka sitt VO2max men samtidigt kunna träna styrketräning med hyffsade resultat?

Rodd är rätt vettigt. Sedan finns ju alltid crossfit.

Hejnomax
2009-08-16, 09:39
Rodd är rätt vettigt. Sedan finns ju alltid crossfit.

Intervallträning också va? 20 min tuffa intervaller ska ju tydligen vara dunder.

Xans
2009-08-16, 15:47
Shit, jag springer fem dagar i veckan och styrketränar fem dagar i veckan.
Springer tidigt på morgonen runt 06.00-07.00

Styrketränar på kvällen så det är ca 12 timmar mellan varje, jag märker inte stor skillnad mot när jag bara styrketränade... Å andra sidan så gör jag inget av dem på Elitenivå ^^

Intressant läsning, fick en att tänka till :)

forslund
2009-08-16, 17:14
För att slänga in ännu en anekdot;

Jag anser mig träna både mycket och hård konditionsträning (upp mot 10h+ per vecka åtminstone).

Största nackdelen jag märker är att orken i gymmet är inte som när jag har perioder utan konditionsträning. Det är mycket det som sätter käppar i hjulet för mig personligen.

Men visst lyckas jag bygga muskler, men det går inte fort. Men då överäter jag inte heller längre, för det blev bara ännu sämre för mig.

Laajo
2009-09-01, 22:16
Brock Lesnar är ett bra exempel på att det funkar att kombinera de båda.
http://www.brock-lesnar.mobi/images/brock-lesnar-4.jpg

darkdog
2009-09-02, 00:10
Jag styrketränar mån-tis och tors-fre, skulle ett simpass på onsdagen hämma muskeltillväxten väldigt mycket? Vi pratar om en intensitet av 2km på ca 60 minuter.

Morty
2009-09-02, 10:05
Brock Lesnar är ett bra exempel på att det funkar att kombinera de båda.
http://www.brock-lesnar.mobi/images/brock-lesnar-4.jpg

En preppande tjockis visar alltså att det går helt bra? Jag tror INTE att Lesnar har gainat några muskler sedan han började träna inför riktiga tävlingar.

Att GSP har den massa han har är sjukt bra jobbat. Om han inte preppat, dvs.