handdator

Visa fullständig version : Va diskobyggare, hinner jag ta igen det innan sommaren?


henk4n
2009-01-19, 13:40
Tjeeena! Började träna i mitten av september (tror jag) vägde då omkring 61.5-62kg. Idag väger jag runt 68kg o vill självklart gå upp mer (70-72kg innan sommaren iaf helst 75 *cupid*) Men har helt glömt bort (inte varit taggad) på att träna ben!!! jag vet, pinsamt! Men senaste veckan började jag träna ben. Min fråga är ganska enkel, hinner jag träna upp mina ben innan sommaren? så det inte så fult/dumt ut.

Jag tränar för övrigt 4 gånger i veckan:

måndag: Axlar, triceps, Bröst + mage

onsdag: biceps, rygg, vader + mage

Fredag: Axlar, triceps, Bröst

Söndag: Ben + mage

MvH

Blöjan
2009-01-19, 13:47
Jag skulle köra två benpass/vecka om du nu ska prioritera benträningen. Bara ben tis o sön tex

Mourten
2009-01-19, 13:50
Inte direkt så att de hinner släpa våldsamt på runt 3-4 månaders träning om du inte har byggt som en galning, vilket du inte verkar med tankte på vikten. Så är nog inga problem att köra din "nya" splitt.

pellepedal
2009-01-19, 13:56
Jag skulle köra två benpass/vecka om du nu ska prioritera benträningen. Bara ben tis o sön tex

+1 på den.
Ett tungt med basövningar och ett lättare med bas+iso-övningar.

Bahir
2009-01-19, 14:03
Jag fattar inte ditt schema, varför du tränar axlar, triceps och bröst två gånger i veckan, men biceps, rygg, ben och vader bara en gång. Det är ju typiskt disco, att inte träna rygg heller. Sen hoppas jag att du inte tränar i den ordning du skrev i, för tränar du axlar och triceps i samma pass före du kör bröst så är det risk att axlar eller triceps blir den svagaste länken eftersom du redan tröttat ut dem, vilket är dåligt när du vill bygga bröst. Likaså biceps före rygg, och vid pressövningar triceps före axlar.

Själv gillar jag helkroppspass och skulle kört 3 st i veckan. Men om du vill/känner att du måste träna 4 ggr i veckan skulle jag ha lagt upp det såhär:

Måndag: Rygg, axlar, biceps
Onsdag: Ben, bröst, triceps
Fredag: Rygg (marklyft), axlar, biceps
Söndag: Ben, bröst, triceps

Vill du köra marklyft på måndagen också så kanske det går, om du inte känner att du har för mycket träningsverk i benen från fredagen. Men marklyft en gång i veckan bör nog vara tillräckligt, och se till att köra knäböj på minst en utav bendagarna (den andra kanske du kan köra benpress på om du har tillgång). Bänk likaså, minst en gång i veckan. Även skivstångsrodd på en utav ryggdagarna, tycker jag.

henk4n
2009-01-19, 14:32
Tack för all feedback! Jag gör varken marklyft, bänk eller knäböj. Jag tränar själv, därav bänkar jag inte. PÅ mitt gym finns det inte tillgång till att göra marklyft eller knäböj. Bahir hur ser ditt helkropps pass ut? jag vill helst träna så få dagar som möjligt! inte för att jag inte tycker det är kul, men jag jobbar, pluggar på komvux osv! så om du skrev ditt schema vore jag väldigt tacksam!

henk4n
2009-01-19, 14:33
sen asså, jag kör idag som på måndagen. Först bröst (hantelpress, lutande hantelpress och flyes) sen kör jag triceps och därefter axlar.

wittzell
2009-01-19, 14:43
Det är nog bättre att du kör axlar före triceps om du kör pressar dvs.

Om du tycker att du ser osymmetrisk ut bör du, för att fixa till det, prioritera den svagaste länken, dvs i detta fallet ben. Du verkar ju ha lagt om ditt schema så att du kör bröst två gånger i veckan vilket kan göra att bröstet växer ifrån benen ännu mer! Kör istället ben två gånger i veckan och allt annat endast en gång.

Blöjan
2009-01-19, 14:47
PÅ mitt gym finns det inte tillgång till att göra marklyft

Finns det inte en vanligt skivstång med tillhörande vikter på gymet så är det nog dags att byta gym ;)

henk4n
2009-01-19, 14:47
asså, kan ju inte direkt säga att det är världens skillnad! Anledningen till att jag har börjat träna bröst är för att jag tycker de släpar efter lite

wittzell
2009-01-19, 14:50
asså, kan ju inte direkt säga att det är världens skillnad! Anledningen till att jag har börjat träna bröst är för att jag tycker de släpar efter lite

Tycker inte du ska hänga upp dig på vad som släpar osv i början... Se bara till att du tränar hela kroppen.

Scratch89
2009-01-19, 16:57
Muskler kan inte släpa efter ett par månaders träning.

Arnoldski
2009-01-19, 18:03
Jag hoppas du inser att du inte gått upp 7 kg muskler på tre månaders nybörjarträning.

Precis som Scratch säger -inget släpar på dig för du har inte hunnit bygga nåt ordentligt än.
Det som hänt är troligtvis att musklerna hårdnat lite, att du fått in snitsen på övningar och därmed blivit starkare.

Men det är ju en asbra början så klart. Ös på, lägg in ett tungt och ett lättare benpass i veckan skulle jag säga.

aelgen
2009-01-19, 18:17
Jag gör varken marklyft, bänk eller knäböj. Jag tränar själv, därav bänkar jag inte. PÅ mitt gym finns det inte tillgång till att göra marklyft eller knäböj.

Men det finns en bänkpress? Ta skivstången, släng ner den på marken, kötta på vikter, lyft = Marklyft.

Bahir
2009-01-20, 06:13
Finns det ingen skivstång med tillhörande justerbar ställning är det dags att byta gym - utan skivstång kan man ju knappt träna.

Blöjan
2009-01-20, 09:40
Finns det ingen skivstång med tillhörande justerbar ställning är det dags att byta gym - utan skivstång kan man ju knappt träna.

Ekar det ;)

Rahf
2009-01-20, 09:43
För att förtydliga:

Finns det inte en duglig skivstång och justerbar ställning så är det inte kul att träna.

manekin
2009-01-20, 10:29
vill bara säga att det inte finns något skamlig i att "Discobygga" eller "Cityträna"/"stockholmsträna" (som det också heter..)

Rackham
2009-01-20, 17:23
Finns det ingen skivstång med tillhörande justerbar ställning är det dags att byta gym - utan skivstång kan man ju knappt träna.

Jo, det kan man faktiskt. Har lyckats i 10 år utan problem. Man MÅSTE inte köra basövningar för att få resultat.

Sen håller jag med om att det inte bådar gott för gymmet i allmänhet om det inte finns en skivstång...

Smml
2009-01-20, 18:51
Tjeeena! Började träna i mitten av september (tror jag) vägde då omkring 61.5-62kg. Idag väger jag runt 68kg o vill självklart gå upp mer (70-72kg innan sommaren iaf helst 75 *cupid*) Men har helt glömt bort (inte varit taggad) på att träna ben!!! jag vet, pinsamt! Men senaste veckan började jag träna ben. Min fråga är ganska enkel, hinner jag träna upp mina ben innan sommaren? så det inte så fult/dumt ut.

Jag tränar för övrigt 4 gånger i veckan:

måndag: Axlar, triceps, Bröst + mage

onsdag: biceps, rygg, vader + mage

Fredag: Axlar, triceps, Bröst

Söndag: Ben + mage

MvH

Kör överkropp/underkropp istället för att hålla på och dela upp det så där..

vicarious
2009-01-20, 20:30
Lite offtopic:

Mage tre gånger i veckan? Måndag, onsdag och söndag? 1 respektive 0 dagars vila mellan?

Du bygger inte musklerna på gymmet, utan under VILAN.