handdator

Visa fullständig version : Sveriges största språk?


Grisen
2009-01-19, 13:06
Vilka är de största språken i Sverige förutom just Svenskan, är det någon som kan hitta en lista eller undersökning?

Jag googlar men det ända jag får fram är att arabiska verkar vara det tredje största och då antar jag att finska är det näst största. Men jag vill ha något som är mera utförligt än så.

Tack!

jwzrd
2009-01-19, 13:07
Jag gissar på finska. Bärs?

Avesta
2009-01-19, 13:08
Vilka är de största språken i Sverige förutom just Svenskan, är det någon som kan hitta en lista eller undersökning?

Jag googlar men det ända jag får fram är att arabiska verkar vara det tredje största och då antar jag att finska är det näst största. Men jag vill ha något som är mera utförligt än så.

Tack!
Skulle gissa på engelska och sedan finska.

Tryman
2009-01-19, 13:10
Skulle gissa på engelska och sedan finska.

+1

I och med att engelska har väl nästan varenda kotte läst i skolan och den största invandrargruppen i Sverige är från Finland.

LindaS
2009-01-19, 13:10
Pratar vi om "modersmål"?

Svenska
Finska
Arabiska

grondahl
2009-01-19, 13:15
Dessutom så ingår det ju traditionellt finsktalande områden i Sverige, även om de är relativt glest befolkade.

+1

I och med att engelska har väl nästan varenda kotte läst i skolan och den största invandrargruppen i Sverige är från Finland.

Tryman
2009-01-19, 13:19
Dessutom så ingår det ju traditionellt finsktalande områden i Sverige, även om de är relativt glest befolkade.

(Läs Upplands Väsby) :)

LindaS
2009-01-19, 13:21
Språk som talas av personer som bor i Sverige och är födda i ett annat land
För urvalet av övriga språk har vi använt oss av tidigare Integrationsverkets lista över de största språken bland dem som bor i Sverige och är födda i ett annat land. Vi har kompletterat Integrationsverkets lista med albanska och kurdiska eftersom språken är stora trots att de inte syns i statistiken.



Det betyder att vi har information på:

Finska
Bosniska/kroatiska/serbiska
Arabiska
Spanska
Engelska (egen avdelning)
Persiska
Tyska
Polska
Turkiska
Nordkurdiska
Sydkurdiska
Albanska
Observera att ett av språken, finskan, är ett nationellt minoritetsspråk.




Riksdagens övriga information på andra språk
På webbplatsen finns egna avdelningar på engelska, teckenspråk och lättläst svenska. Dessutom kan du beställa tryckt informationsmaterial på olika språk.


http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____6869.aspx

Grisen
2009-01-19, 13:26
Kanon, tack LindaS!!

Grisen
2009-01-19, 13:31
Det var ju iofs bara vilka språk som man kan få informationen på men det borde samtidigt vara de största.

Jag skulle behöva mer exakt information än så.
Egentligen vad jag söker är vilket språk som flest talar och samtidigt är man dålig på svenska. Alltså jag vill nå den mest "oförstådda" språk/etniska-gruppen.

LindaS
2009-01-19, 13:32
Borde inte det vara ungefär samma?

Grisen
2009-01-19, 15:11
Borde inte det vara ungefär samma?

Jo precis

Pez
2009-01-19, 15:44
Det var ju iofs bara vilka språk som man kan få informationen på men det borde samtidigt vara de största.

Jag skulle behöva mer exakt information än så.
Egentligen vad jag söker är vilket språk som flest talar och samtidigt är man dålig på svenska. Alltså jag vill nå den mest "oförstådda" språk/etniska-gruppen.

I och med att det inte är tillåtet att registrera människor efter etnicitet så blir det svårt att hitta exakta siffror. Vilket i sin tur troligtvis innebär svårigheter att undersöka hur utbrett svenska språket är i relation till etnisk bakgrund.
Jag vet att en del myndigheter har haft problem med möjligheten till riktad information, sett till minoriteter och info på hemspråk.

mini
2009-01-19, 15:44
Egentligen vad jag söker är vilket språk som flest talar och samtidigt är man dålig på svenska.

Bevisligen svenska.

z_bumbi
2009-01-20, 07:35
I och med att det inte är tillåtet att registrera människor efter etnicitet så blir det svårt att hitta exakta siffror. Vilket i sin tur troligtvis innebär svårigheter att undersöka hur utbrett svenska språket är i relation till etnisk bakgrund.

Det går att göra som skolverket gjorde dvs fråga alla med utlandsklingande efternamn för att sen presentera en rapport på det. Inte för att den berättade ett dugg om hur det låg till men de hade ju i alla fall något att visa upp. :D

Sparven från Minsk
2009-01-20, 07:54
Finska ofc

Grisen
2009-01-20, 09:29
Bevisligen svenska.

haha

Grisen
2009-01-20, 09:29
Det går att göra som skolverket gjorde dvs fråga alla med utlandsklingande efternamn för att sen presentera en rapport på det. Inte för att den berättade ett dugg om hur det låg till men de hade ju i alla fall något att visa upp. :D

lol, sjukt!