handdator

Visa fullständig version : Lägga ihop perioderna?


MangeByggarn
2009-01-19, 12:54
Halloj, jag undrar om man kan lägga in dem 3 perioderna tillsammans istället för och skifta.

Typ köra såhär: 3 set, 1st uthållighet/högreps/låg vikt,
andra set bygg/8-12reps/medel vikt och sen sista set styrka/3-4 reps/ tung vikt?

JohnRick
2009-01-19, 12:56
Jo - pyramidträning kallar vi väl det? Alternativt konjugerad periodisering.

MangeByggarn
2009-01-19, 13:15
Hmm, är det effektivt?

tigerofsweden
2009-01-19, 13:18
Hmm, är det effektivt?

För vad?

JohnRick
2009-01-19, 13:25
Bara för att jag har en sådan givande personlighet citerar jag ett av mina tidigare lagda lekmannamässiga inlägg nedan:

"...Periodisering?

Linjär - med en period tyngre vikter, för att följas av en med lättare.

Undulerande - där du växlar mellan tunga och lätta pass (i avseendet
intensitet alltså) inte att du tränar "lätt".

Konjugerad - täck ett gäng RM under samma pass. Ligg några set med
vikter som motsvarar ditt 8RM (förslagsvis), och följ upp
med några set som ligger på ditt 15 RM..."


fast vad gäller konjugerad - eller f ö allt ovanstående - gäller att täcka in olika repetitionsintervall i samma pass. Inte nödvändigtvis just 8RM och 15RM, men du fattar principen.

z_bumbi
2009-01-19, 13:27
Halloj, jag undrar om man kan lägga in dem 3 perioderna tillsammans istället för och skifta.

Typ köra såhär: 3 set, 1st uthållighet/högreps/låg vikt,
andra set bygg/8-12reps/medel vikt och sen sista set styrka/3-4 reps/ tung vikt?

I normala fall skulle jag vända på ordningen men du kanske har något specifikt mål?

MangeByggarn
2009-01-19, 13:31
I normala fall skulle jag vända på ordningen men du kanske har något specifikt mål?

Nej, jag bara undrade om det skulle kunna vara effektiv? Hur skulle du vända på den då?

jwzrd
2009-01-19, 13:31
Bara för att jag har en sådan givande personlighet citerar jag ett av mina tidigare lagda lekmannamässiga inlägg nedan:

"...Periodisering?

Linjär - med en period tyngre vikter, för att följas av en med lättare.

Undulerande - där du växlar mellan tunga och lätta pass (i avseendet
intensitet alltså) inte att du tränar "lätt".

Konjugerad - täck ett gäng RM under samma pass. Ligg några set med
vikter som motsvarar ditt 8RM (förslagsvis), och följ upp
med några set som ligger på ditt 15 RM..."


fast vad gäller konjugerad - eller f ö allt ovanstående - gäller att täcka in olika repetitionsintervall i samma pass. Inte nödvändigtvis just 8RM och 15RM, men du fattar principen.

Som jag sagt ett par gånger tidigare: jag tycker att det där är fel. Du beskriver olika progressioner *I* en period, inte hur olika perioder följer varandra utifrån ett större mönster baserat på långsiktiga mål. Dessutom blandar du bort definitionerna. Linjär betyder just det: linjärt ökande eller minskande. Undulerande är en vågegenskap; alltså i princip: tungt, medel, lätt, medel, tungt, medel för en symmetrisk våg. Konjugerad kan innebära flera saker: en parameter byts, den/de andra är konstanta. Man kan tänka sig att passen alltid har samma intensitet men att övningarna roteras.

tigerofsweden
2009-01-19, 13:32
Nej, jag bara undrade om det skulle kunna vara effektiv? Hur skulle du vända på den då?

Antar att bumbi hade kört det tunga setet först och sen gått ner i vikt.

JohnRick
2009-01-19, 13:40
Som jag sagt ett par gånger tidigare: jag tycker att det där är fel. Du beskriver olika progressioner *I* en period, inte hur olika perioder följer varandra utifrån ett större mönster baserat på långsiktiga mål. Dessutom blandar du bort definitionerna. Linjär betyder just det: linjärt ökande eller minskande. Undulerande är en vågegenskap; alltså i princip: tungt, medel, lätt, medel, tungt, medel för en symmetrisk våg. Konjugerad kan innebära flera saker: en parameter byts, den/de andra är konstanta. Man kan tänka sig att passen alltid har samma intensitet men att övningarna roteras.

Word. Det var kanhända en aning simplifierat och mer sett ur ett mikroperspektiv, men jag är inte oäven vad gäller att revidera
min syn på periodisering.

jwzrd
2009-01-19, 13:41
Word. Det var kanhända en aning simplifierat och mer sett ur ett mikroperspektiv, men jag är inte oäven vad gäller att revidera
min syn på periodisering.

Det är en vanligt förekommande bild av periodisering även inom "kunniga" kretsar. Jag tycker bara att den är felaktig eller missvisande helt enkelt =)

pellepedal
2009-01-19, 16:30
Halloj, jag undrar om man kan lägga in dem 3 perioderna tillsammans istället för och skifta.

Typ köra såhär: 3 set, 1st uthållighet/högreps/låg vikt,
andra set bygg/8-12reps/medel vikt och sen sista set styrka/3-4 reps/ tung vikt?

Det går mycket bra.
Vet en del stora byggare som kör så. De kör dessutom de tre seten i tre olika övningar. Sen kör de det två-tre ggr i veckan.

Trytter
2009-01-21, 00:01
Word. Det var kanhända en aning simplifierat och mer sett ur ett mikroperspektiv, men jag är inte oäven vad gäller att revidera
min syn på periodisering.


Om man nu nödvändigtvis måste ordbajsa för att plocka poäng på ett internetforum är det en fördel om man väljer relevanta ord i sammanhanget.

Så jag hoppas du är likaså "inte så/ganska bra att revidera din synonymordbok.:thefinger

JohnRick
2009-01-21, 08:10
Om man nu nödvändigtvis måste ordbajsa för att plocka poäng på ett internetforum är det en fördel om man väljer relevanta ord i sammanhanget.

Så jag hoppas du är likaså "inte så/ganska bra att revidera din synonymordbok.:thefinger

Detta kan komma som en chock för dig darling, men samtliga ord var relevanta. Jag är därtill ingalunda en förespråkare vad gäller ordbajseri, men
det finns en uppsjö vanliga dödliga som använder sig av hela ordboken
i stället för en begränsad del. Det är inget jag anstränger mig för eller tänker på, utan för egen del är det enbart en variation. Hoppas din lingonvecka är över snart.

Trytter
2009-01-21, 11:58
Detta kan komma som en chock för dig darling, men samtliga ord var relevanta. Jag är därtill ingalunda en förespråkare vad gäller ordbajseri, men
det finns en uppsjö vanliga dödliga som använder sig av hela ordboken
i stället för en begränsad del. Det är inget jag anstränger mig för eller tänker på, utan för egen del är det enbart en variation. Hoppas din lingonvecka är över snart.

Även om det svävar off-topic.... Darling.
Då är det uppenbarligen jag som misstog ditt naturligt digra ordförråd som krystat och malplacerat i sammanhanget.

Men då kanske du kan hjälpa mig ur min enfald och ge mig en definition på ordet oäven?